Bloedwormen.. hoe komen we er nog van af...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Bloedwormen.. hoe komen we er nog van af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:30

Intraveneus is zover ik weet met ivomec -> ivermectine, dus dan een ander middel gebruiken, in dit geval pyrantel, is dus een verstandige keuze. Maar eigenlijk denk ik inderdaad dat een 5-daagse kuur het meest wijs is.

Hoe is zij precies ontwormt? En dan bedoel ik, is ze gewogen voor het ontwormen en op welke data is zij ontwormt met wat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:33

Ik weet dat mijn oude wedstrijdpony uiteindelijk is opgenomen en lang aan het infuus heeft gehangen. En Karuna is voor minstens een week dagelijks ingespoten iv door de dierenarts. Daarna op een heel strak blijvend ontwormschema gezet. 3 weken 6 weken enz. Levenslang. Daarmee is ze wel bloedworm veij gebleven. Weet alleen niet meer waarmee ze toen is behandeld.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:21

Ik lees even mee... Mijn pony had vorige maand ook bloedwormen.Toen hadden we ontwormt met Equest. Vervolgens wormonderzoek laten doen, alsnog 400 eenheden.
De bloedwormen zie ik niet meer in de mest trouwens... Maar ik vind het wel veel te veel.
Wij zitten te denken om een keer Dectomax te geven...

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:28

Ik heb toen mijn twenter met spoed uit de opfok gehaald. Ook zware rode bloedwormen infectie.
De DA heeft hem toen overdosis equest pramox gekregen. Schijnbaar heel risicovol, maar hij leeft nog (inmiddels is dit twee jaar geleden) en was hij er toen van af!

Succes ermee!!

Minstril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:57

@ Mizora, de precieze data en middelen waarmee de merrie tot zover ontwormd is, weet ik niet, ik heb het gisteren per email aan de eigenares gevraagd en laat het antwoord z.s.m. weten.

Goed om te horen hoe anderen met dit wormprobleem omgaan.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:06

Mijnes is intraveneus ontwormd op de kliniek toen hij zowat doodging aan de bloedworm. Daarna jaar om de 8 weken ontwormd met de equest pramox en daarna was ie er vanaf. Ik deed om het half jaar bloedonderzoek om de besmetting te checken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:16

Ik weet dat Geerke hier op Bokt veel verstand van ontwormen heeft, misschien eens een pb sturen! Beterschap voor jullie paardjes.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:50

Ten eerste zit er in Strongid-P GEEN moxidectine, dus die werkt niet tegen bloedwormen.

Ik heb mijn paard destijds ook 3 maal ontwormd met Equest met tussenpozen van 4 weken.
Ook het weiland moet je goed aanpakken! Dit wordt vaak, ook door je dierenarts, onderschat.
Bloedworm kan tot wel 2 jaar lang overleven op je weiland.

Dus mest opruimen! Goed kort maaien met volle zon erop. En het liefst paarden veel wisselen in perceeltjes. Ook oppassen dat ALLE dieren behandeld worden die op het weiland lopen.

En anders gewoon een secone opinion vragen bij een dierenarts die er wel verstand van heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:10

ik heb mijn jonge paard ook gekocht met een paar kilo bloedwormen :+

Ik heb dit gedaan....eerst ivermectine gegeven(ik wist niet dat hij wormen had)Om te kijken wat er uit kwam.Inderdaad bloedwormen,redelijk veel.
Ik doe dit om te voorkomen dat alles tegelijk doodgaat en het paard erg veel toxinen/koliek/hoefbevangenheid oploopt door het massaal afsterven van alle soorten wormen.
Ivermectine dood geen ingekapselde wormen,en geen lintworm.

Na vier weken ontwormd met pramox,voor 400 kilo...hij weegt minder vermoed ik(Dpony)
Toen kwam er ook nog vijf stukken lintworm uit en bloedwormen.
Na 12 weken weer ivermectine....twee bloedwormpjes gevonden.Na 8 weken weer ivermectine schoon.
Hij word nog steeds regelmatig ontwormd,net als de rest...4 tot 6 x per jaar...ligt aan het middel en aan het weer.

De mest word dagelijks verwijdert en de stallen iedere dag schoon gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:57

Martinedd schreef:
Ten eerste zit er in Strongid-P GEEN moxidectine, dus die werkt niet tegen bloedwormen.

Ik heb mijn paard destijds ook 3 maal ontwormd met Equest met tussenpozen van 4 weken.
Ook het weiland moet je goed aanpakken! Dit wordt vaak, ook door je dierenarts, onderschat.
Bloedworm kan tot wel 2 jaar lang overleven op je weiland.

Dus mest opruimen! Goed kort maaien met volle zon erop. En het liefst paarden veel wisselen in perceeltjes. Ook oppassen dat ALLE dieren behandeld worden die op het weiland lopen.

En anders gewoon een secone opinion vragen bij een dierenarts die er wel verstand van heeft.

Pyrantel werkt ook tegen bloedwormen, maar er is wel resistentie tegen (maar hopelijk niet bij dezelfde wormen als die resistent zijn tegen ivermectine/moxidectine). Alleen tegen de 5-daagse fenbendazole-kuur is nog geen resistentie aangetroffen, maar dat is voor het paard wel een zeer zware kuur.

Ik heb zelf ooit bij twee pony's 5x achter elkaar ontwormt met steeds 2 weken tussentijd. 2x ivermectine, 2x pyrantel en toen een keer pramox. Daarna waren ze wormvrij. Na 2x ivermectine waren ze dit niet! Later zijn ze nog wel eens met fenbendazole ontwormt, maar maar 1 dag i.v.m. aarsmaden.

Minstril

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:44

Ondertussen wacht ik nog op nadere info over de vorige wormkuren van de Arabische merrie van mijn familielid, de D.A. moest dit nog nazoeken. Wel weet ik dat de voorgaande kuren voor 700 kg. resp. 800 kg zijn gegeven en zoveel weegt dat paard lang niet. En sinds de Pyrantel van vorige week zijn geen wormen meer aangetroffen.
Omdat de merrie al zo veel zware wormkuren heeft gehad in 1 jaar tijd, is de D.A. terughoudend met nog meer middelen geven in de naaste toekomst.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:03

Mnon1994 schreef:
Hallo.

LET OP PONY IS NIET VAN MIJ, EN ALLES GAAT IN OVERLEG MET DE EIGENAAR, IK KAN DUS NIET ZO MAAR HANDELEN.

Sinds oktober heb ik een nieuwe verzorg pony gekregen van de man waar ik al 8 jaar rijd.
De pony hebben we gekocht bij een stal waar wij altijd de pony´s kopen en altijd goede ervaring mee hebben.

Bij aankoop gaf meneer aan dat zijn mest schoon zou zijn. Op goed vertrouwen zijn wij hier ook van uit gegaan, en zouden hem met het volgende mest onderzoek meenemen. Voor de zekerheid hebben we van deze stal nog een wormenkuur mee gekregen (Animec) dit deed hij altijd zo vertelde hij.

Pony was wat iel, maar hij was ook nog maar 3,5 jaar, dus gaven de schuld aan zijn leeftijd.
Hij kwam op stal mooi wat aan en kreeg steeds meer body. Na enige tijd ging alles wat hij was aangekomen er net zo hard weer af.. En pony kwam ook wat dof in zijn vacht te zitten.

Toen zagen we bloedwormen in zijn mest zitten, en geen klein beetje ook. Nou DA gebeld, mestonderzoek gedaan, van al onze paarden. En alleen de nieuwe heeft wormen.
Die is direct behandelt met Equist ( op 2 februari ) na 2 weken zagen we nog steeds veel bloedwormen, opnieuw de DA gebeld, en we moesten nog even wachten. De wormenkuur heeft een werking van 8(?) weken. Weer na 2 weken de DA gebeld omdat er nog steeds wormen in zitten.
Toen kregen we 5 wormenkuren mee (Strongid-p pasta) deze 5 kuren moesten verdeelt worden over 3 dagen.
Naar deze kuur zouden de wormen met enkele dagen weg moeten zijn, maar ja raad het natuurlijk al, we zijn nu een weekje verder en hij heeft ze nu nog steeds..
weer de DA gebeld, en die gaat nu een wormenkuur bestellen. Deze krijgen ze maandag of dinsdag binnen, deze kuur hebben ze niet op voorraad omdat die nagenoeg nooit word gebruikt. Ik weet zo niet hoe deze heet.

Hij toont verder niet ziek of sloom.
Wel eet niet slecht ruwvoer.

Heeft iemand nog een gouden tip, ik zit met mijn handen in het haar, en ik zie het al slecht aflopen...

Hoe gaat het nu??