Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lieke schreef:Ik herken je zorgen en je twijfels. Mijn pony is ook ouder en heeft nogal de nodige problemen gehad. Voor mij is het dan ook belangrijk om vooraf m'n grenzen vast te stellen, deze te delen met de mensen om mij heen zodat ik tzt een goed besluit kan nemen.
Mijn grenzen zijn:
- geen operaties met narcose
- geen chronische pijnstilling
- chronische pijn (dus ook kreupel lopen)
Een voor mij wijze uitspraak die ik ooit op bokt las was inslapen is welzijnsneutraal. Je paard hecht geen waarde en fijn pensioen. Die leeft in het hier en nu. Daarom kan je voor het welzijn van je paard het paard niet te vroeg in laten slapen. Wel te laat. Ik hoop dan ook van harte dat ik tzt op tijd die keuze kan maken. Ik zie dat als een grote verantwoordelijkheid naar mijn pony toe. Hij heeft zijn leven lang gewerkt (en nu nog steeds) en verdient het niet om pijn te lijden of langzaam af te takelen.
Als ik mijn grenzen vertaal naar jou paard, zou ik ervoor kiezen om afscheid te nemen. Echter jij moet bepalen wat jou grenzen zijn en wat jij nog paardwaardig vindt en wat niet.
Imre schreef:Herkenbaar verhaal. De mijne had een aantal kwaaltjes, stuk voor stuk behandelbaar met wat extra zorg en supplementen. Maar ongemerkt ga je steeds verder. Poedertje hier, kruidenmixje daar... Alles om ze een zo fijn mogelijk leven te geven. En dan ineens kosten ze handen vol geld en sta je elke dag als een heks een mengsel te brouwen met alles dat ze moeten hebben. Met liefde overigens hoor, laat daar geen twijfel over bestaan. Toen ook de stapritjes en wandelingetjes niet meer gingen heb ik hem laten gaan. Hij was ook geen paard dat gelukkig werd van een leven op de wei. Hij had eczeem, artrose en was dampig. Hij is 25 geworden.
Als ik je berichten zo lees... Laten gaan is ontzettend moeilijk, maar misschien is het tijd...

maar opeens besefte ik hoe rap mijn lieverd echt oud en kwakkelig geworden was.
jammer genoeg is ouderdom geen ziekte die je kan fiksen, ze worden enkel nog ouder en nog kwakkeliger...