Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Van staand, tot aan op de OP tafel. Waarbij bij toeval de staande hier niet helemaal goed ging. Paard kreeg toch een bloedinkje erna en heeft heel lang nodig gehad om weer volledig zichzelf te worden (en dan bedoel ik niet van de verdoving, maar gewoon de algemene gesteldheid).
) die had echt een voetbal tussen zijn achterbenen hangen. Maar die gup voelde zich ook zoooooooooooo zielig dat hij niet meer bewegen wilde. Daar hebben ze een kleine pestkop bij in gezet en toen ging het snel beter
De pestkop zorgde wel dat hij ging lopen. En een oudere (geloof dat hij 9 jaar was) die zelfs een hartruis had, die super door de liggende kwam. Duurde wel wat lang voordat hij weer goed wakker was, maar was daarna heel snel weer helemaal ok. Die kon overigens niet naar de kliniek, die had echt een doodsangst voor de trailer. De ene DA wilde hem nl alleen maar op de kliniek doen, wat dus niet ging omdat hij echt niet op de trailer te krijgen was. En de 2e DA (die ook de hartruis vaststelde) wilde het ook alleen maar door laten gaan vanwege zijn angst. Maar heeft toen wel heel duidelijk gewezen op een groter risico.
dr is geen zinnig woord over te zeggen
De ene is er zo doorheen, terwijl de ander langer blijft sukkelen. Persoonlijk ben ik ondanks de wat mindere ervaring toch erg voor de staande manier. Is echt een stuk minder belastend voor het paard. Veel minder roes, ze vallen niet om van de verdoving, en dr is geen opstaan na de verdoving bij. Wat toch altijd ook weer een risico is. Wel vooraf goed het hart ed na laten luisteren. Mag dan een kleine ingreep zijn, maar er komt wel verdoving bij kijken. Just to be sure.
Deden ze vroeger ook, maar ervaring leerde dat er toch meer vuil in kwam . Brainless schreef:De paarden die ik staand gecastreerd heb zien worden wordt de boel netjes geschoren en ontsmet.
Wolvega castreert thuis het liefst staand.
).. kyrkelover schreef:Tja wat is het verschil.
HEt is net waar je zelf voor kiest denk ik.
Hier kost een casteratie op de tafel iets van 480 euro.
Boel wordt zeer goed ontsmet en als alles er uit is vakkundig weer dichtgenaaid.
Wat het meeste werk kost het ontsmetten en het netjes hechten.
Kijk je deze paarden een uur na de operatie onder de buik zie je er dus helemaal niks meer van en binnen een week kunnen ze ook gewoon weer aan het werk.
Als eigenaar hoef je niet te koelen, de wonden blijven niet open en er hoeft ook geen antibiotica of what so ever gebruikt te worden.
Staand castereren vindt ik meer met verminking weghebben dan wat anders. Eigenlijk alle keren dat ik dat gezien heb blijft er een open wond achter waar bende uit komt die zelf dicht moet gaan. Ook vaak zat gehad dat heel de boel gezwollen werd en bij meerdere achteraf aan de antibiotica. Kans als zaadstrengen die naar beneden zakken of ontstoken raken. Viezigheid die er automatisch inkomt doordat de wonden openblijven ook wordt er niks ontsmet of what so ever.

en ze hebben de wond verzorgd en dergelijke.