Doe ik hier goed aan? (castratie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roquefort

Re: Doe ik hier goed aan? (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:01

Bij een ernstige bloeding is er denk ik niet snel genoeg een dierenarts MarlindeRooz en zie een gesedeerd dier maar eens snel in een trailer te krijgen.... Maar ik weet ook niet wat een castreur allemaal zelf op kan lossen qua complicaties, zal ook verschillen per castreur natuurlijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:04

Als het paard gezond is en er verder gen bijzonderheden zijn, is er geen enkele reden om naar een kliniek te gaan. Of je moet graag van je geld af willen.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:09

Altijd staand aan huis gedaan, wel door DA en nooit problemen gehad, zelf met "oudere" hengsten (6-7 j).
Maar tja, risicos zijn er altijd ...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:11

Hier ook gewoon aan huis gebeurd en staand, door een paarden da laten doen, totaal geen probleem geweest. Wond genas snel, de eerste dagen beetje nagebloed en hij liep wijdbeens. Maar na een dag of wat, liep hij weer te denderen door het land.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:13

Tja ik heb ze ondertussen al in alle soorten en maten gezien :+ Van staand, tot aan op de OP tafel. Waarbij bij toeval de staande hier niet helemaal goed ging. Paard kreeg toch een bloedinkje erna en heeft heel lang nodig gehad om weer volledig zichzelf te worden (en dan bedoel ik niet van de verdoving, maar gewoon de algemene gesteldheid).

Ook liggend op de wei hele wisselende ervaringen. De ene ging super, de andere kreeg ernstig opgezwollen delen (die er niet meer waren :+ ) die had echt een voetbal tussen zijn achterbenen hangen. Maar die gup voelde zich ook zoooooooooooo zielig dat hij niet meer bewegen wilde. Daar hebben ze een kleine pestkop bij in gezet en toen ging het snel beter }> De pestkop zorgde wel dat hij ging lopen. En een oudere (geloof dat hij 9 jaar was) die zelfs een hartruis had, die super door de liggende kwam. Duurde wel wat lang voordat hij weer goed wakker was, maar was daarna heel snel weer helemaal ok. Die kon overigens niet naar de kliniek, die had echt een doodsangst voor de trailer. De ene DA wilde hem nl alleen maar op de kliniek doen, wat dus niet ging omdat hij echt niet op de trailer te krijgen was. En de 2e DA (die ook de hartruis vaststelde) wilde het ook alleen maar door laten gaan vanwege zijn angst. Maar heeft toen wel heel duidelijk gewezen op een groter risico.

OP op de tafel was een klophengst. Daar hebben ze wel even moeten zoeken. En ook die had even nodig om weer zichzelf te worden.

Conclusie :D dr is geen zinnig woord over te zeggen :+ De ene is er zo doorheen, terwijl de ander langer blijft sukkelen. Persoonlijk ben ik ondanks de wat mindere ervaring toch erg voor de staande manier. Is echt een stuk minder belastend voor het paard. Veel minder roes, ze vallen niet om van de verdoving, en dr is geen opstaan na de verdoving bij. Wat toch altijd ook weer een risico is. Wel vooraf goed het hart ed na laten luisteren. Mag dan een kleine ingreep zijn, maar er komt wel verdoving bij kijken. Just to be sure.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:07

Op stal is het altijd goed gegaan. Zij vervoerden niet aangezien de hengsten meestal nog wat stresskippen waren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:12

Ik heb staand twee keer mis zien gaan.
Liggend in de wei er keer of 50 goed zien gaan.
Mijn paarden zijn daarom ook liggend in de wei gedaan.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:13

Wij hebben het afgelopen woensdag laten doen, thuis, liggend, en het is gewoon open gelaten. Advies van DA: elke dag half uur aan de longe en elke dag koelen, ook gewoon naar buiten en veel laten bewegen. Eerste dag was hij wat stijf want toen hij moest liggen ging hij zitten met de benen wijd, dus moesten we hem goed leggen, maar hij was gisteren al weer de oude! Wond is ook al goed aan het genezen, gaat heel snel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:39

Koelen met water neem ik aan?
Dat werd door mijn d.a juist afgeraden... :P Deden ze vroeger ook, maar ervaring leerde dat er toch meer vuil in kwam .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 13:43

mijn hengst is super braaf, makkelijk en helemaal geen stress kip. Verdoving is ook geen probleem, hij is daar zo weer de oude van. Ik maak me een stuk minder zorgen nu, bedankt voor alle reacties!!

Het gaat allemaal wel nog heel erg tegen mijn gevoel in om hem te verminken, maar sta toch achter de keuze. Nu maar hopen dat het allemaal inderdaad voorspoedig gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:44

sneeuwpop schreef:
Koelen met water neem ik aan?
Dat werd door mijn d.a juist afgeraden... :P Deden ze vroeger ook, maar ervaring leerde dat er toch meer vuil in kwam .

Je mag wel sproeiend koelen, maar niet direct water in de wond spuiten; dan heb je veel kans dat je de vuiligheid naar binnen werkt.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:55

inderdaad sproeiend en zachtjes en niet direct op de wond.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:40

Onze d.a raad het gewoon af.
Bij onze "ruin" heeft het iig goed gewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:51

ik heb altijd gehoord hoe ouder een hengst is hoe meer complicaties er te verwachten zijn. Daarbij zou ik gevoelsmatig kiezen voor een staande castratie (bij ons in de Kliniek) wordt dat niet gedaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:59

Tja wat is het verschil.
HEt is net waar je zelf voor kiest denk ik.
Hier kost een casteratie op de tafel iets van 480 euro.
Boel wordt zeer goed ontsmet en als alles er uit is vakkundig weer dichtgenaaid.
Wat het meeste werk kost het ontsmetten en het netjes hechten.
Kijk je deze paarden een uur na de operatie onder de buik zie je er dus helemaal niks meer van en binnen een week kunnen ze ook gewoon weer aan het werk.
Als eigenaar hoef je niet te koelen, de wonden blijven niet open en er hoeft ook geen antibiotica of what so ever gebruikt te worden.

Staand castereren vindt ik meer met verminking weghebben dan wat anders. Eigenlijk alle keren dat ik dat gezien heb blijft er een open wond achter waar bende uit komt die zelf dicht moet gaan. Ook vaak zat gehad dat heel de boel gezwollen werd en bij meerdere achteraf aan de antibiotica. Kans als zaadstrengen die naar beneden zakken of ontstoken raken. Viezigheid die er automatisch inkomt doordat de wonden openblijven ook wordt er niks ontsmet of what so ever.

Liggend in de wei ook vrij vaak gezien. Wordt al een heeeeeel stuk schoner gedaan als staand en de dierenarts kan ook netter te werk gaan en zeker bij eventuele complicaties toch handiger.
Wel moet je er natuurlijk rekening mee houden dat zoiets als het laten vallen en weer opstaan , maar ook het in narcose zijn zelf meer risico heeft als op een kliniek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:02

De paarden die ik staand gecastreerd heb zien worden wordt de boel netjes geschoren en ontsmet.
Wolvega castreert thuis het liefst staand.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:08

Brainless schreef:
De paarden die ik staand gecastreerd heb zien worden wordt de boel netjes geschoren en ontsmet.
Wolvega castreert thuis het liefst staand.

Dan wel door een dierenarts denk ik??
De castrateurs die ik gezien heb die hadden de boel er bij wijze van al eerder af als er uberhaupt iets fatsoenlijk geschoren kon zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:09

Ja, maar ook de castreur die bij mijn opa kwam ontsmette de boel eerst (althans... vaak was dat mijn werkje :) )..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:14

kyrkelover schreef:
Tja wat is het verschil.
HEt is net waar je zelf voor kiest denk ik.
Hier kost een casteratie op de tafel iets van 480 euro.
Boel wordt zeer goed ontsmet en als alles er uit is vakkundig weer dichtgenaaid.
Wat het meeste werk kost het ontsmetten en het netjes hechten.
Kijk je deze paarden een uur na de operatie onder de buik zie je er dus helemaal niks meer van en binnen een week kunnen ze ook gewoon weer aan het werk.
Als eigenaar hoef je niet te koelen, de wonden blijven niet open en er hoeft ook geen antibiotica of what so ever gebruikt te worden.

Staand castereren vindt ik meer met verminking weghebben dan wat anders. Eigenlijk alle keren dat ik dat gezien heb blijft er een open wond achter waar bende uit komt die zelf dicht moet gaan. Ook vaak zat gehad dat heel de boel gezwollen werd en bij meerdere achteraf aan de antibiotica. Kans als zaadstrengen die naar beneden zakken of ontstoken raken. Viezigheid die er automatisch inkomt doordat de wonden openblijven ook wordt er niks ontsmet of what so ever.

Precies dit! Hier zowel operatief als niet operatief meegemaakt, alle paarden op 2,5/ 3 jarige leeftijd. Ik zou het dus echt nooit meer anders doen als operatief. Zonder operatie is het ook op de kliniek gedaan toen, weet niet zeker of het staand of liggend is gedaan, maar de wonden werden niet gehecht. Nog nooit zo'n spijt ergens van gehad en bijna mijn paard verloren eraan. Beestje was doodziek. Uiteindelijk na enkele weken kliniek mocht hij weer naar huis en heeft echt lang nodig gehad om bij te komen.

Operatief geen enkel probleem gehad en inderdaad na een weekje weer op kunnen pakken. Dat weekje was best afzien om twee superfitte jonge "hengsten" rustig te houden, dus had niet het idee dat ze er last van hadden :+

Als ik ooit al weer aan een jonge hengst zou beginnen zou ik zeker kiezen voor operatief.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:16

Welsh a is liggend in de wei gedaan. DA gaf tijdens castratie aan dat dat inderdaad de beste keuze geweest is, staand was er ivm ruimte lieskanaal vrijwel zeker een liesbreuk ontstaan.

Ik weet dat er castrateurs bestaan, maar gaat er iets mis dan moet de DA alsnog komen. Beter dat die het meteen doet en ook weet wat hij/zij gedaan heeft en waar het dus fout ging.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:47

Je moet de invloed van narcose op een paard niet onderschatten. T paard van mijn vriendinnetje is laatst onder algehele narcose gegaan, en ik zag daarbij dat de impact best groot was. Als de optie voor staand castreren er is, zou ik daarvoor kiezen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:34

Helaas, vandaag zou die gecastreerd worden. Maar het blijkt toch een klophengst te zijn, dus we moeten naar een kliniek voor castratie. Flink groter kosten plaatje en groter risico, helaas.

Hij mag nog een klein weekje hengst zijn ;-)

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:38

Wat is een klophengst?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:42

Toydoll schreef:
Helaas, vandaag zou die gecastreerd worden. Maar het blijkt toch een klophengst te zijn, dus we moeten naar een kliniek voor castratie. Flink groter kosten plaatje en groter risico, helaas.

Hij mag nog een klein weekje hengst zijn ;-)

Oei wat vervelend! Alvast heel veel succes.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:45

Balen dat het een klophengst blijkt te zijn!

Maar op de kliniek hoeft niet veel duurder te zijn. De mijne is op de kliniek gecastreerd (in de buurt van Zutphen dacht ik). Ik was als ik mij goed herinner 220 euro kwijt. En daar stond hij 4 dagen op de kliniek om zn vriendje te steunen die geopereerd werd aan een ocd. En toen hebben ze ook meteen zn tanden gedaan die scheef bleken te zijn.
Ik vond dat erg mee vallen. Hij heeft daar al die dagen ook gewoon gegeten zeg maar :P en ze hebben de wond verzorgd en dergelijke.

Ik had wel een narcoseverzekering voor 50 euro genomen (ik weet niet of dat het goede woord is) dat kon daar ter plekke op de kliniek.