Paard met kale plekken, onduidelijke oorzaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Paard met kale plekken, onduidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 20:58

Wat ik begreep is rainrot echt een bacterie die de problemen veroorzaakt. Dierenarts betwijfeld of het de bacterie is, maar gewoon de nattigheid op zichzelf die de vacht verstikt heeft.
Er ligt nu sowieso een deken op, alleen als de zon lekker schijnt gaat hij af.
Met voorjaar bedoel je nu geerke? Voor de voorjaarsnattigheid? Want deken blijft nu voorlopig op, hij heeft echt veel te weinig vacht. Ik doel meer op volgend jaar, dus oktober/november 2016 wat we dan gaan doen.
Hij wordt niet meer gereden, dus deken zou er dan nauwelijks vanaf komen. Zou het geen kwaad kunnen, 24/7 die deken op met masr af en toe even luchten de hele winter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:00

kan geen kwaad...die van mij staan ook met een deken.Ik haal wel dagelijks de deken eraf,poets ze en dan gaat de staldeken erop.Zo zie ik mooi wat er onder die deken gebeurt ;)

Hij staat nu met een deken?Dat is prima!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 21:08

Ja, ongeveer sinds de start van dit topic heeft hij een deken op!
Ik zie hem dus niet dagelijks, en wil de staleigenaar niet vragen dagelijks hem te hoeven poetsen. Als de deken er 2-3x per week af gaat, zou dat ook geen kwaad kunnen denk je?
Andere optie is dat hij met teveel nattigheid naar binnen gaat. Hij heeft nu een schuilstal, maar blijkbaar maakt hij daar dus niet voldoende gebruik van, dus dan zou hij gedwongen naar binnen moete. Ben ik niet heel groot voorstander van (ook voor de staleigenaar extra werk), maar deze ellende niet nog een keer...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:31

Laat aub een huidschraapsel nemen. Dan heb je grote kans de oorzaak te achterhalen en kan er gericht gehandeld worden. Met doormodderen is dit dier niet geholpen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:31

Als jij een goede deken hebt als het regent heb je geen schuilstal nodig hoor, dan blijft je dier wel droog.
en een oudere dikke vacht is wat gevoeliger voor schimmels en bacteriën.

Ik heb er nu een staan met soortgelijke plekken. Een erg dikke vacht, maar die heb ik afgelopen winter wel gewoon gepoetst terwijl ze buiten blijft.
Na het weekend gaat er sowieso een behandeling beginnen met een middel tegen luis want die zitten er dus wel weer. Ecgt erg vervelend weer want goed behandelen met zo een dikke vacht is dan best moeilijk!!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:53

Mijn pony had vorig jaar door een slechte weerstand last van haar huid.
Korsten met haar die loslieten maar geen pus. Wel heel veel jeuk en op Den duur kale plekken met schilfers.
Wat het was weten we nog steeds niet maar uiteindelijk is dit met prednisol verholpen.
Het is ook niet meer terug gekomen.

Voor bokt: prednisol is pas gebruikt na een behandeling voor mijt en luis , test op cushing en check op haar voer en een eventuele allergie daarop.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 07:24

Voor de meelezers nog even een update.
De kale plekken beginnen weer een beetje haar te krijgen en er is geen jeuk meer. Dierenarts denkt dus inderdaad dat het de nattigheid is geweest. Er ligt nu met nat weer nog een deken op ivm de kale plekken, en als het zonnetje schijnt gaat de deken er af. Ik heb hem wat bruin bier gegeven omdat dat in het verleden goede uitwerking had oo zijn vacht.
Aankomende winter ga ik hem streng toespreken dat die schuilstal er niet staat voor jan met de korte achternaam, en halen we een licht gevoerde regendeken. Eventueel kan hij ook naar een buitenstal toe, maar dat is extra werk en bovendien kan hij dan niet meer zelf kiezen wat hij wil
Overwegen ook nog om de vacht iets korter te scheren aankomende winter (dus niet wedstrijdpaard kort, maar gewoon iets korter, zodat hij makkelijker kan drogen en het iets minder heet heeft met deken), maar komt tijd komt raad :) eerst maar eens kijken of hij volgende winter weer haalt op deze leeftijd.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:56

Ts hoe gaat het nu met jouw paard?

Mijn oudere ruin, 28 jaar, heeft iets heel gelijkaardig.
Bloedonderzoek bracht nog niets specifiek aan het licht... Ook geen cushing.

Hij heeft wel echt jeuk en schuurt zich ook.
Moet hem, eens het wat warmer is, wassen met een product tegen mijten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 22:45

Hij ziet er nu super uit. Plekken hebbeb een mooie zomervacht. Redt van zijn vacht komt hij moeizaam uit zijn wintervacht. Gisteren nog eem klein plekje op zijn achterbeen gevonden.
Vermoeden blijft toch mijt icm rainrot.