Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:41

Ik wist dit eerlijk gezegd ook niet.. ik rijd ook regelmatig in het bos en heb zelf 2 honden.. beide zijn helaas dol op paardenpoep.. ik probeer altijd wel te voorkomen dat ze er van eten maar als het gebeurt dan liet ik het daar maar bij. Ik let dus toch wat beter op in het vervolg, bedankt voor de tip!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:22

Super deze info. Ik wist het namelijk ook niet. Nu ik het weet ga ik hier zeker rekening mee houden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:26

Ik heb mijn hond aan Ivermectine verloren, een collie. Ben dus ook altijd voorzichtig met dat spul. Laat de honden niet bij de paarden en ga inderdaad niet met de paarden op pad.

Leonyvk

Re: Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:28

Ik had hier echt geen idee van. Goed dat je het post zodat meer mensen het gaan weten! Gelukkig mest mijn paard altijd in de trailer en nooit onderweg :)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:31

Ik wist het wel, en hou er idd ook rekening mee.
van één van mijn paarden heb ik afgelopen weekend wormen in de mest gevonden, en laat ik nou net een pup hebben van 9 weken oud, en de paarden bij huis hebben staan. Goed opletten dus!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:38

Ik wist dit niet, maar het is voor in de toekomst wel echt goed om te weten, dus dankjewel voor het posten! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:44

Nooit van gehoord en bij ons lopen een stuk of wat stalhonden op het terrein, die kunnen altijd bij de poep komen eigenlijk. Ik denk dat dat op veel stallen zo is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:47

Dat was voor mij ook nog onbekend. Ik ga er volgende keer rekening mee houden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:53

Xanthippe schreef:
Dat is mooi sociaal. Hondeneigenaars letten natuurlijk op dat hun hond niets opeet, maar als je los in het bos gaat wandelen, heb je niet alles gezien, zeker als je aan het babbelen bent, of nog kinderen bij hebt of wat dan ook.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind wel dat er grenzen zijn aan deze 'let op - niet doen', omdat ook hondeneigenaren echt een stuk verantwoordelijkheid hebben in dit verhaal.

De hondeneigenaren die gewoon de wandelpaden volgen, komen de mest van mijn paard niet tegen trouwens: ruiterpaden en wandelpaden zijn in het gebied waar ik het vaakst kom, van elkaar gescheiden. Op pad in een ander gebied (als in: met de trailer, of een ander gebied) ga ik trouwens niet met een net ontwormd paard, maar dat heeft meer met de timing van dat soort uitstapjes vs. de timing van het ontwormen te maken: ik ontworm in een dalperiode qua inspanning. Kortom: voor mij is het de inschatting die ik maak op basis van mijn eigen gedrag.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:56

Hilli schreef:
Xanthippe schreef:
Dat is mooi sociaal. Hondeneigenaars letten natuurlijk op dat hun hond niets opeet, maar als je los in het bos gaat wandelen, heb je niet alles gezien, zeker als je aan het babbelen bent, of nog kinderen bij hebt of wat dan ook.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind wel dat er grenzen zijn aan deze 'let op - niet doen', omdat ook hondeneigenaren echt een stuk verantwoordelijkheid hebben in dit verhaal.

De hondeneigenaren die gewoon de wandelpaden volgen, komen de mest van mijn paard niet tegen trouwens: ruiterpaden en wandelpaden zijn in het gebied waar ik het vaakst kom, van elkaar gescheiden. Op pad in een ander gebied (als in: met de trailer, of een ander gebied) ga ik trouwens niet met een net ontwormd paard, maar dat heeft meer met de timing van dat soort uitstapjes vs. de timing van het ontwormen te maken: ik ontworm in een dalperiode qua inspanning. Kortom: voor mij is het de inschatting die ik maak op basis van mijn eigen gedrag.

Wat je nu post is al een stuk duidelijk, en begrijp ik ook wel. Je houdt er dus eigenlijk wel rekening mee, en dat is oké. Als dan de hondeneigenaar de andere helft van die rekening opneemt, zullen de honden niet veel meemaken.

Maar dat bleek dus niet uit je vorige post, daarmee :o

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:58

Nooit geweten! :j
Wel iets om over na te denken in de toekomst!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:59

Misschien ben ik niet wijs, maar ik ruim als het enigzins kan de mest op die onderweg achtergelaten is (ivermectine of niet). Desnoods rij ik even terug met de auto. Aparte ruiterpaden zijn niet overal.
Ik vind het vervelend als andere over de mestbulten van mijn paard moeten gaan.
Hier lopen overigens 2 collie-achtigen, dus het MDR-1 verhaal is bekend.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:02

Ik wist dit, maar mag ik heel eerlijk toegeven dat ik daar nooit bij stil gestaan had om er echt op te letten om speciaal voor honden binnen te blijven....
Ook al wist ik het, nooit dus de connectie gemaakt dat het met mijn paarden en vreemde honden ook kon (ik lette er tot nu toe enkel op met mijn honden, dat deze op wandeling nooit mest eten). Maar nooit deze gedachtengang terug geprojecteerd naar vreemde honden op wandeling en feit dat ik zelf paarden heb..
Omg ik voel me even heel blond :o?
Ga erop letten vanaf nu alleszins

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:08

Nooit geweten, hoeveel dagen gaan jullie dan niet naar buiten toe met je paard.
En geld dit alleen voor invermectine of ook voor de andere ontwormings middelen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:09

Zeker! Enkele dagen goed opletten. Mijn hond is er al eens goed ziek van geweest, dat nooit meer! (en ook niet voor een ander)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:12

en wat zijn dan enkele dagen, een dag of drie of zo

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:33

En hoe zit het dan met kippen?
En de eieren die ze leggen?
Vogels en eventueel nog andere dieren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 15:48

Bij kippen en kanaries etc wordt ivermectine ook gebruikt in hele lage dosering tegen kalkpoten, luizen, etc. Daarbij is ook bekend dat jonge dieren er aan kunnen sterven om dezelfde reden.
Van vossen etc weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat het ook niet gezond is voor hen.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:54

Zoooo nooit over nagedacht......nooit te oud om te leren, Bedankt ! _/-\o_

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:59

Nooit geweten, al wist ik ook niet dan honden paardenmest aten, dus sowieso de link niet gelegd :+
Maar inderdaad alleen al om het wild, vossen/muizen etc, te ontzien wel iets om rekening mee te houden!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:00

Ik wist dit ook niet. Vroeger reden wij altijd gewoon buiten als ze ontwormt waren. Inmiddels al ruim 12 jaar niet meer ontwormt dus hoef er gelukkig ook geen rekening mee te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:02

Wist ook niet.
Maar denk dat ook meer verantwoordelijkheid is voor de eigenaar van de hond die zijn diertje op stal of straat los laat lopen.

Zelf hou ik mijn ponys ook in de gaten dat ze buiten het weiland geen giftige dingen of plantjes eten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:05

Hilli schreef:
Xanthippe schreef:

Op paardenpaarden vind ik dat je gelijk hebt, dan moet je als hondeneigenaar extra goed op letten zelf. Maar als hondeneigenaar weet ik dat veel paardenmensen zich niet aan die paardenpaden houden. Je komt overal en nergens paardenpoep tegen, op de weg, op paden die niet bedoeld zijn voor paarden in het bos, echt overal en nergens.
Soms netjes weggeschopt van het pad af, net waar je hond ook in duikt om zijn behoefte te doen en wat te snuffen (echt die rand langs het pad dus), maar ook pontificaal midden op het pad/de weg.

En paar happen zijn zo gedaan door een hond. Het is dus fijn als mensen zich ervan bewust zijn dat het gevaarlijk kan zijn voor honden als dat paard net ontwormt is en op die momenten hun toeristische route's even uitstellen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:08

Het was mij wel bekend, daarom zorg ik er ook voor dat mijn hond weg blijft van paardenmest.
Naar mijn mening heeft een hondeneigenaar hier ook enige verantwoordelijkheid in.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:10

Onze honden zijn getest en ook mogen ze van mij geen mest eten. Thuis niet en onderweg. Stukje opvoeding dus nee zou er niet echt rekening mee houden.