Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
TinaaWhoop schreef:Ok dat zand ga ik straks testen!
Ik denk inderdaad dat hij inderdaad ook reageert op het hooi van de staleigenaar. Hij laat dit ook vaak liggen.
Zondag 27 maart verhuizen we naar een weide bij iemand aan huis! Dat gaat veel beter zijn voor hem. Hij kan dan altijd buiten met andere paarden en daar kan ik alles zelf kiezen!
TinaaWhoop schreef:Normaal gezien was er afgesproken dat Zenith in de ochtend hooi kreeg van de staleigenaar maar het is dus ondertussen al rond de middag geworden.
Ik maakte het hooi nat in mijn kruiwagen. Ik legde het er in helemaal open en maakte het helemaal nat. En dan liet ik het nog weken in de kruiwagen tot ik klaar was.. Ongeveer een uurtje. En dan kiepte ik de kruiwagen om tegen een muur zodat het hooi erin bleef en het water er goed uit kon lopen.
Het is opzich wel een hele fijne stal, fijne mensen, veel weides. Maar in de winter is het echt overleven. Weides gaan dicht. Paddock's zijn extreem modderig dus niet bruikbaar. Paarden mogen niet los in de pistes. Longeren mag enkel in de longeercirkel die in de winter eerder een schaatsbaan is... Ach ja in de zomer is het daar heel fijn maar zoals ik al zei .. in de winter is het heel wat minder
Ik ga dus vanavond het hooi in mijn hooinet doen zodat hij er langer mee bezig is. Hij gaat dan al wat meer krijgen en dan ook de bietenpulp!
Hoeveel bietenpulp mag een paard van 600 a 700kg hebben? Want ik geef nu 300 gram.. maar misschien is er een mogelijkheid dat ik het in de ochtend ook bijgeef. Dan doe ik het gewoon bij in mijn bakjes die in de ochtend gegeven worden. Maar hoeveel mag ik dan geven? moet ik dan die 300gram gaan verdelen of kan ik gewoon extra geven?
ellepel schreef:Ja maar misschien heeft ze niet goed geluisterd?
En weet jij hoe groot een plakje voordroog is in dit geval?
Als ik kijk naar de balen die wij hebben en haar paard zou daar 1 plak van moeten op eten,nou dan krijgt het wel heel veel binnen!
En misschien was het een schema even voor een paar dagen en moest ze daarna weer terug naar normaal.?
Ik vind er niks mis mee, als het even voor een paar dagen was om de boel te optimaliseren is die bietenpulp een prima oplossing.
Er zijn ook zat veeartsen die je meteen een middel geven voor de darmen,toch?
Daarom vind iik , niet hier vragen,maar de behandelend arts, en dat kost 1 telefoontje
superpony schreef:Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc

Koper schreef:superpony schreef:Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc
Het is maart. Het is ongeveer tien graden. Over twee weken gaat dat paard verhuizen en is de bietenpulp niet meer nodig.