Te veel vezels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Te veel vezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:54

Ik denk dat een normaal voerbeleid met kwalitatief goed hooi je problemen oplost, ik denk dat in dit geval je staleigenaar debet is aan de situatie.... wat een verhaal weer :-(
Wanneer ga je verhuizen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:01

Dat kun je testen door wat mest op te lossen in een water en dan te kijken hoeveel zand er in zit.
Soms kun je het ook al voelen door gewoon wat mest tussen te vingers te wrijven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:03

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:04

Ok dat zand ga ik straks testen!
Ik denk inderdaad dat hij inderdaad ook reageert op het hooi van de staleigenaar. Hij laat dit ook vaak liggen.
Zondag 27 maart verhuizen we naar een weide bij iemand aan huis! Dat gaat veel beter zijn voor hem. Hij kan dan altijd buiten met andere paarden en daar kan ik alles zelf kiezen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:21

Bietenpulp kan je opvoeren naar meer dan een kilo, maar voer het wel langzaam op naar meer. Met kleine beetjes tot 500gr heb je geen probleem met de scheve ca-fosfor verhouding, ga je meer voeren is het verstandig om het te combineren met bv. zemelen.

Je gaf aan dat je paard geen granen mag? Weet niet of zemelen dan goed gaan. Mijn paard heeft heel snel last van spierstijfheid, haver moet ik echt niet voeren dan staat ze gelijk strak in de spieren. Spelt gaat dan weer wel goed.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:32

Zenith is allergisch aan granen dus ik hou dit liefst zo beperkt mogelijk!
Ik kan het natuurlijk wel proberen of hij er op reageert. Ik merk dit namelijk heel snel aan hem!
Nu ga ik eerst zorgen dat hij terug meer ruwvoer krijgt en dan kan ik meer gaan uittesten :)
Ik ga dus nu niet meer geven dan 500 gram van de bietenpulp. Ik kan het dan mooi verdelen in de avond 250 gram en in de ochtend 250 gram!
Bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:38

Als het maar voor 2 weken is (aannemende dat het paard na de verhuizing geen bietenpulp meer nodig zal hebben) zal het met die calcium-fosforverhouding wel loslopen lijkt me? Het is niet dat ze 'm langdurig heel veel bietenpulp gaat geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:40

TinaaWhoop schreef:
Ok dat zand ga ik straks testen!
Ik denk inderdaad dat hij inderdaad ook reageert op het hooi van de staleigenaar. Hij laat dit ook vaak liggen.
Zondag 27 maart verhuizen we naar een weide bij iemand aan huis! Dat gaat veel beter zijn voor hem. Hij kan dan altijd buiten met andere paarden en daar kan ik alles zelf kiezen!

Dat is al snel! Klinkt als een heerlijke plek voor je paard!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:43

Ik vind het minder voeren van vezels wel heel erg extreem! Vezels moeten er juist voor zorgen dat de mest mooi word.
Als ik jou was zou ik wel gaan stoppen met het voeren van wortelen. Ik heb ooit van mijn instructrice gehoord dat paarden hier best heftig op kunnen reageren met diarree etc.. Mijn merrie had hier last van tijdens het rijden, op de een of andere manier ging dat niet goed. Toen gestopt met het geven van wortels en nu heeft ze gewoon altijd mooie mest, nooit meer last van dunne mest gehad!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:51

Ik zou, als je gaat verhuizen naar een andere stal, twee dagen daarvoor een goede breedspectrum wormkuur geven.
Testen van mest is niet altijd betrouwbaar (blijkt o.a. uit diverse topics op bokt). Daarnaast komt je paard dan (relatief) wormvrij op z'n nieuwe stek.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:52

ik zou ook mijn vraagtekens gaan zetten bij de kundigheid van de DA

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:58

TinaaWhoop schreef:
Normaal gezien was er afgesproken dat Zenith in de ochtend hooi kreeg van de staleigenaar maar het is dus ondertussen al rond de middag geworden.

Ik maakte het hooi nat in mijn kruiwagen. Ik legde het er in helemaal open en maakte het helemaal nat. En dan liet ik het nog weken in de kruiwagen tot ik klaar was.. Ongeveer een uurtje. En dan kiepte ik de kruiwagen om tegen een muur zodat het hooi erin bleef en het water er goed uit kon lopen.

Het is opzich wel een hele fijne stal, fijne mensen, veel weides. Maar in de winter is het echt overleven. Weides gaan dicht. Paddock's zijn extreem modderig dus niet bruikbaar. Paarden mogen niet los in de pistes. Longeren mag enkel in de longeercirkel die in de winter eerder een schaatsbaan is... Ach ja in de zomer is het daar heel fijn maar zoals ik al zei .. in de winter is het heel wat minder :(

Ik ga dus vanavond het hooi in mijn hooinet doen zodat hij er langer mee bezig is. Hij gaat dan al wat meer krijgen en dan ook de bietenpulp!
Hoeveel bietenpulp mag een paard van 600 a 700kg hebben? Want ik geef nu 300 gram.. maar misschien is er een mogelijkheid dat ik het in de ochtend ook bijgeef. Dan doe ik het gewoon bij in mijn bakjes die in de ochtend gegeven worden. Maar hoeveel mag ik dan geven? moet ik dan die 300gram gaan verdelen of kan ik gewoon extra geven?

Als je het zo deed is het heel logisch dat je paard hier nog steeds na hoestte.. Je moet dit minstens 12 uur laten liggen in het water als je paard echt een stofallergie heeft!
Op dat uurtje is het hooi wel "nat" maar daar stopt het dan ook. Je gaat nooit op een uur tijd alles eruit wassen. Dat moet echt lang in het water staan voor het effect heeft bij een stofallergie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:47

ellepel schreef:
Ja maar misschien heeft ze niet goed geluisterd?

En weet jij hoe groot een plakje voordroog is in dit geval?
Als ik kijk naar de balen die wij hebben en haar paard zou daar 1 plak van moeten op eten,nou dan krijgt het wel heel veel binnen!
En misschien was het een schema even voor een paar dagen en moest ze daarna weer terug naar normaal.?
Ik vind er niks mis mee, als het even voor een paar dagen was om de boel te optimaliseren is die bietenpulp een prima oplossing.
Er zijn ook zat veeartsen die je meteen een middel geven voor de darmen,toch?

Daarom vind iik , niet hier vragen,maar de behandelend arts, en dat kost 1 telefoontje

Arts altijd bellen bij twijfel. Maaaarr...........als een veearts dit adviseert is het gewoon niet goed. Met dit schema staat het paard gewoon te lang zonder en dat is echt nooit een oplossing. Hooguit bij een koliek bijvoorbeeld.

Ik vind bietenpulp prima, geven we zelf ook.

Diarree komt vaak van wormen of zand. Dat uitsluiten en dan de darmen optimaal stimuleren. Dat doe je niet door geen of weinig ruwvoer te geven. Met bietenpulp staan ze niet uren te eten.

Hier vragen is deels goed, omdat ts twijfels heeft en dus van meerdere hoort dat dit niet oke is. Zo gaat men verder denken. Als alle veeartsen goed op de hoogte waren van goed voeren en mee gaan met de tijd, zou het niet nodig zijn. Het is treurig dat je dan hier moet zoeken, maar beter dan klakkeloos alles maar aannemen.

TS, goed zo, je doet erg je best en dat is echt top!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:57

Je vraag over hoeveel bietenpulp... Pavo geeft aan dat je als je SpeediBeet geeft ter gedeeltelijke vervanging van ruwvoer je tot 400 gr per 100 kg lichaamsgewicht kan geven. Dus dat is aanzienlijk meer dan wat je nu geeft. Je kan het terug vinden op deze site: http://www.pavospeedibeet.nl/meest+gestelde+vragen

Oh en bietenpulp... zijn gewoon bietenvezels.. dus die kunnen voordroog/hooi prima deels vervangen je geeft dan niet minder vezels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:00

Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:20

superpony schreef:
Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc

Het is maart. Het is ongeveer tien graden. Over twee weken gaat dat paard verhuizen en is de bietenpulp niet meer nodig.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:40

Pff slecht nieuws!
Ik ben net op stal aangekomen en ik zag meteen dat er iets niet juist was!
Zenith heeft weer iets plattere mest en zijn staart en billen zijn weer vuil! Ik heb gevraagd om hem geen hooi meer te geven zodat ik het zelf allemaal in de hand heb!
Ik weet echt niet goed meer wat k moet doen
Vanavond krijgt hij bietenpulp en hooi en morgenvroeg geef ik hem weer bietenpulp en genoeg hooi zodat hij heel de dag verder kan.
Hopelijk gaat het zo beteren en zo niet laat ik de DA weer komen en laat ik bloed nemen. Ook laat ik hem dan nog eens ontwormen.

Ik denk dat dat momenteel alles is wat ik kan doen :(

Een foto van de mest in zijn stal
Laatst bijgewerkt door TinaaWhoop op 11-03-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:43

Roch is het tegenstrijdig in mijn ogen, als je als mens diaree hebt word er al geroepen dat je vezels moet eten voor de stoelgang. Kan je nagaan wat het niet eten van vezels bij een dier wat gemaakt is op dag en nacht eten teweeg zou kunnen brengen. :o

Ik zou juist zeggen lekker veel droog hooi en stro voeren eigenlijk.
Pulp is ook vezel natuurlijk, ik voer liever hooi dan pulp.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:51

Hmm de foto wilt niet werken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:51

Zit er geen schimmel in de voordroog?

Goed droog stengelig hooi (en dat dan lang genoeg geweekt tegen het hoesten) zal beter zijn dan voordroog maar bietenpulp heeft ook veel voordeel voor de spijsvertering dus dat ook voeren lijkt me geen slecht plan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:02

Klopt wel hoor...als sommige paarden teveel hooi krijgen kunnen de darmen van streek raken.In de dunne darm en in de dikke darm leven bacterieen.Dat zijn verschillende.Dikke darm bacterieen kunnen niet in de dunne leven en andersom.
Bij teveel ruwvoer(Bij sommige paarden!!!!)loopt de dunne darm als het ware over,de bacterieen stromen naar de dikke en daar sterven ze af(toxinen)Dit kan diarree veroorzaken.In hele ernstige gevallen hoefbevangenheid.
Minder grote porties geven,maar vaker...

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 20:45

Voila ik heb van iemand een gewone baal hooi mogen overkopen zodat de darmpjes hopelijk wat rust krijgen!
We zullen zien he

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:29

Ow Super TS! Hopen dat het werkt. Ruikt het hooi fris?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:44

Koper schreef:
superpony schreef:

Het is maart. Het is ongeveer tien graden. Over twee weken gaat dat paard verhuizen en is de bietenpulp niet meer nodig.

Ja, daarom, als het warmer wordt. Bedoel er alleen mee te zeggen dat je het niet als vervanger kan gebruiken. Het is leuk als portie tussendoor, maar niet om een gehele beurt hooi over te slaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:54

Misschien tegenstrijdig met wat jouw dierenarts zegt, maar ik zou eerst eens proberen om voordroog te ruilen voor echt hooi. En dat minimaal 4 keer per dag in grote hoeveelheden te voeren. Hij mag maar maximaal een paar uurtjes achter elkaar niets te eten hebben. Daarbij zou ik de care for life ruilen voor pavo vital complete, of een ander vitamine/mineralen preparaat.