2 keer hoeven kappen per jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Re: 2 keer hoeven kappen per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:39

Bij mijn hengst is het van juni geleden ofzo en mag nu wel weer gedaan worden. Is gewoon niet nodig om die meerdere keren per jaar te doen. Mijn merrie kan soms ook iets langer. Dat wisselt nogal.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:47

Toen ik nog een pony had hoefde die ook maar 1/2 keer per jaar bekapt te worden. We reden veel buiten dus ze sleten zelf wel af, de smid keek er wel regelmatig naar als hij voor het andere paard kwam, maar ze sleten zelf goed en genoeg af.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:37

Mijn oude shet wordt 30 in mei, ik heb haar vanaf haar 24e. De smid weet hoe ze eruit ziet omdat hij haar afentoe checkt. Maar bekapt is ze in al die tijd nog nooit.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:53

Esaqar schreef:
6 tot 8 weken is voor een paard wat op ijzers staat.
Mijn paard is gisteren voor het eerst naar de hoefsmid geweest na 20 weken, en toen was het eigenlijk ook nog niet nodig. Het ligt helemaal aan het paard, wat je er mee doet etc.

En ook dat met ijzers is paard afhankelijk. Ken er genoeg die de 12 weken makkelijk halen. En nee dan zijn de hoeven niet verschrikkelijk lang of in een rare stand.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:56

Het ene paard wel en het andere paard niet
Toen mijn sport paard nog op ijzers stond ivm stiften draaien moest hij elke 8/10 weken

Sinds n dik jaar staat hij zonder en hij is in oktober voor het laatst geweest hij staat er echt prima op en in oktober was d'r ook niet veel te doen voor de smid even rond veilen en klaar
Nog geen 5/10 minuten
Nu houd ik m zelf een beetje bij

Ons ander paard moet elke 10/12 weken en heeft geen ijzers staan op dezelfde wei met dezelfde onder grond...
Dan word bovenstaan de en de shet gecontroleerd en indien nodig wat aan gedaan

Daarom is t zo belangrijk dat je het echt per paard bekijkt net zoals jou haren bv die groeien niet zo snel of langzaam als die van mij
Ieder dier en ieder mens is afwijkend

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:12

Maaaarije schreef:
Mijn shetlander gaat ook ongeveer maar 3 keer per jaar. En dan nog zijn het maar kleine stukjes die er af gaan.

Hier exact hetzelfde :-)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:31

Onze gepensioneerde fjorden merrie gaat eigenlijk ook heel weinig. Door het stukje bestrating bij en in de stallen slijt het precies genoeg af. De smid controleerd dr af en toe als hij komt voor een van de andere 3 paarden (welke op ijzers staan) en haalt er heel af en toe een veiltje omheen. thats it.

Bij de andere drie verschilt het ook per paard. De ene heeft eigenlijk altijd na 6-8 weken al dat zn ijzers los zitten of dat ie ze verliest, terwijl de ander makkelijk 12 weken haalt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:37

Bij mijn paard was het 9 maanden geleden en vorige week is er even een vijltje langs gehaald door de smid en het was weer klaar. Ik heb in die 9 maanden niet buiten gereden. Haar hoeven groeien niet snel of ze zijn erg zacht. Ze brokkelen niet af en er zitten geen scheuren in.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:53

Mijn veulen die 31 maart 1 jaar word, heeft ook nog maar 2 keer de hoefsmid gezien :D (ik weet niet of dit normaal is bij veulens?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:42

Gezond is hartstikke mooi. Maar dat is natuurlijk niet het enige waar je naar kijkt.

Toen ik mijn paard kocht, vandaag 7 jaar geleden, had hij op zich heel gezonde maar wel wat lange en scheve hoeven. Hij werd bij zijn vorige eigenaar ongeveer 3 keer per jaar bekapt. Het hele paard was scheef en z'n hoeven sleten dus ook scheef.

Sinds 6 jaar wordt hij om de 6 weken bekapt. In het begin zag je na een week of 4 dat de boel weer wat scheef werd. Na een paar jaar was het met 5 weken dat je weer zag dat 't wel weer mocht worden bijgewerkt en nu is dat na 5 weken en een paar dagen.

Die mensen waar hij eerst van was hadden helemaal niet in de gaten wat er allemaal kapot was aan dat paard. Ze zagen ook gewoon niet hoe raar z'n voeten er uit zagen. En niks ten nadele van jou maar eens in de 6 maanden bekappen vind ik eigenlijk te ver uit elkaar liggen om bij voorbeeld eventuele problemen ook voor te zijn.

Mijn shet idem. Toen ze bij mij kwam was er minstens 8 maanden geen smid bij geweest. Ponietje hartstikke bevangen. Toen ik het navroeg: oh, nee, daar heeft de smid nooit iets over gezegd. Nee, als er ook nooit een smid bij is...