Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:11

O jongens, ga nu niet vertellen dat paarden geen Se nodig hebben.
Werkelijk, zonder Se gaan ze gewoon dood.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:28

Dees schreef:

met teveel selenium gaan ze ook dood :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:53

geerke schreef:
Dees schreef:

met teveel selenium gaan ze ook dood :+

:')

Zuurstof heb je nodig maar een teveel is levensbedreigend. Als we er gewoon vanuit gaan dat wij en paarden gewoonweg aangepast zijn aan onze omgeving met de natuurlijke waarden van alle elementen, zou al schelen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:54

met genoeg selenium gaan ze uiteindelijk ook dood. Resultaat blijft hetzelfde.
Morgen voer ik ze gewoon hetzelfde als altijd met veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:55

pinto_1 schreef:
Mijn paard werd steeds magerder, ongeacht wat we hem bijvoerden. Bloedonderzoek gedaan waaruit bleek dat zijn selenium gehalte zo hoog was dat het ronduit gevaarlijk was.
Het stomme is dat we hem graag wilden bijvoeren, maar overal dus selenium bij in zit.
Had nog nooit van het element gehoord, laat staan dat een paard er een overschot van kon hebben. Wij zaten aan cushing of insulineresistentie te denken.

Wat interessant dat jij dus echt hebt meegemaakt wat in dit artikel staat! Dus dat Se overschot voor (alle symptomen van) Cushing en Insulineresistentie kan zorgen. Niet leuk voor je paard natuurlijk, maar heel fijn dat je er op tijd achter kwam.

Wat ik zelf even heb uitgezocht:
Se supplementen worden vaak aangeprezen bij spierproblemen. Heel vaak wordt dan gekozen voor een supplement als Chevivit, een combi van Se + vitamine E. En heel veel paarden doen het hier ook beter op, worden soepeler in de spieren en herstellen sneller na een inspanning. De conclusie is dat dan het paard inderdaad een Se-gebrek had.
Wat nogal banketstaaf is, is dat een van de belangrijkste eigenschappen van vitamine E juist is dat spieren sneller herstellen en het de spierbevorderend werkt. Het is dus heel goed mogelijk dat de positieve verandering na het voeren van zo'n supplement helemaal niet door de Se komt, maar door de vitamine E.
Een extra aanwijzing dat een paard helemaal geen Se gebrek heeft maar juist vit E gebrek is als het paard vooral in het najaar/winterseizoen stijf is/spierproblemen heeft. Dat is namelijk het hooiseizoen en bij het drogen van hooi verdwijnt vitamine E grotendeels terwijl mineralen als Se gewoon blijven zitten. Als je paard dus spierproblemen heeft als hij vooral hooi eet, dan zou ik persoonlijk eerst kijken of het bijvoeren van Vitamine E het probleem niet al oplost. Vitamine E is namelijk veel minder giftig dan Se (je kunt er dus veel meer van voeren voor je paard er last van krijgt) en dat is iets waarvan paarden tijdens een hooiseizoen gegarandeerd minder/te weinig binnenkrijgen.

Het is vrij moeilijk om vitamine E-supplementen te vinden waar geen Se aan toegevoegd is (aangezien Se aan bijna elk supplement is toegevoegd) maar mocht iemand van een Se+vit E supplement over willen stappen naar alleen vit E, dan is dit een mogelijkheid: https://www.horseflex.nl/product/vitamine-e-paard/
Een andere optie is om lijnzaadolie te voeren waar vit E aan toegevoegd is (bijvoorbeeld van de Paardendrogist).

By the way; mijn doel is helemaal niet om mensen ervan te overtuigen dat ze ander voer moeten zoeken voor hun paard. Ik vond dit artikel alleen te interessant om gewoon onder te laten sneeuwen in mijn eigen bookmarks. ;) De 'samenvatting' is dus ook helemaal op mijn eigen naam, zeker niet volledig en soms ook aangevuld met mijn eigen ideeen.
Iemand merkt terecht op dat het tegenstrijdig is dat die paarden die problemen hebben met Se opnemen, dus ook geen overdosis gevoerd kunnen krijgen. Dat klinkt logisch, maar zoals ook wordt aangegeven is er nog helemaal geen manier om te testen of het paard een overschot of gebrek aan Se heeft, omdat alle weefsels het op een andere snelheid opnemen.
Een paard dat volgens bloedwaardes een 'tekort' aan Se heeft en vervolgens meer Se gevoerd krijgt, krijgt vaak helemaal geen hogere Se-waarden in het bloed, omdat het bloed niets zegt over hoeveel Se er in het paard zit.
Verderop in het artikel wordt uitgelegd dat een goede Se-opname samenhangt met zink en mangaan. Maar misschien wordt stapeling van Se in de organen wel helemaal niet gezien als nuttige opname door het lichaam. Misschien helpt het om daarvoor het artikel te lezen, dat is langer en legt dus ook beter alle verbanden tussen alle Se-gerelateerde problemen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:01

Arabesk schreef:
Tot een paar jaar geleden voerde iedereen vrolijk knoflook, totdat bekend werd dat het bloedarmoede veroorzaakt. Mensen stop toch eens met al die rotzooi. Misschien is je paard wel gewoon gezond...........

Dat is ook een van de dingen die in het artikel naar voren komt: de hypes op het gebied van paardenvoeding. Ik vond het erg apart om te lezen dat in landen waar 20 jaar geleden de Se-bijvoer-hype begon, er een explosie van welvaartsziekten onder paarden is en in de omringende landen die die hype gemist hebben ;) niet.
En nee, Cushing bestond inderdaad al langer, maar dit ziektebeeld is in Duitsland, Nederland en sommige andere delen van Europa de afgelopen 20 jaar echt geexplodeerd - waar het ook door moge komen. De onderzoekers zien alleen 3 feiten: 20 jaar geleden werd op die plekken het bijvoeren van Se ineens als noodzakelijk gezien, op die plekken is sindsdien een enorme stijging aan welvaartsziekten, en bij bestudering van de paarden die hieraan lijden is een enorme verhoging van Se aangetroffen in de weefsels (hypofyse, tandvlees) die in direct verband met deze ziektes (Cushing, EORTH) staan. Waarschijnlijk hebben ook andere factoren daarin een rol, maar ik persoonlijk vind dít verband wel frappant.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:02

Cushing is ook toegenomen in getal door betere diagnostiek. Tot een paar jaar geleden was er nog geen goede analyse voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:21

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
Tot een paar jaar geleden voerde iedereen vrolijk knoflook, totdat bekend werd dat het bloedarmoede veroorzaakt. Mensen stop toch eens met al die rotzooi. Misschien is je paard wel gewoon gezond...........

Dat is ook een van de dingen die in het artikel naar voren komt: de hypes op het gebied van paardenvoeding. Ik vond het erg apart om te lezen dat in landen waar 20 jaar geleden de Se-bijvoer-hype begon, er een explosie van welvaartsziekten onder paarden is en in de omringende landen die die hype gemist hebben ;) niet.
En nee, Cushing bestond inderdaad al langer, maar dit ziektebeeld is in Duitsland, Nederland en sommige andere delen van Europa de afgelopen 20 jaar echt geexplodeerd - waar het ook door moge komen. De onderzoekers zien alleen 3 feiten: 20 jaar geleden werd op die plekken het bijvoeren van Se ineens als noodzakelijk gezien, op die plekken is sindsdien een enorme stijging aan welvaartsziekten, en bij bestudering van de paarden die hieraan lijden is een enorme verhoging van Se aangetroffen in de weefsels (hypofyse, tandvlees) die in direct verband met deze ziektes (Cushing, EORTH) staan. Waarschijnlijk hebben ook andere factoren daarin een rol, maar ik persoonlijk vind dít verband wel frappant.

Ik leg eigenlijk eerder een link tussen cushing (tumor en dus kanker) en Tsjernobyl (nu 29? jaar geleden), maar dat kan ook komen doordat er al veel langer een verband is aangetoond tussen nucleaire straling en kankergevallen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:33

als ik het goed heb begrepen is de hoofdconclusie dat de Selenium waarden die een paard nodig heeft waarschijnlijk te hoog zijn ingeschat. Als die waarden niet betrouwbaar zijn, hoe kan je dan van tekort of overschot praten? temeer daar ook de betrouwbaarheid van metingen ter discussie wordt gesteld.

Wij zitten in een gebied met zeer weinig selenium, in de mineralen (consaltro) en de liksteen zorgen wij dat er wel Selenium in zit. Ik ken een aantal paarden die hier te maken hebben gehad met tekorten. Een ervan is een sportpaard waarbij de daling uit het uit het bloedbeeld naar voren kwam. Omdat dit meerdere malen per jaar werd gedaan zie ik dat wel als een betrouwbare meting en verandering. Ik zie hier niet een trend van overvoeren/vergiftigen met Selenium, en kan dan ook niets zeggen over overschotten.

Misschien dat dit een aanleiding is voor vervolg onderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:41

Arabesk schreef:
Cushing is ook toegenomen in getal door betere diagnostiek. Tot een paar jaar geleden was er nog geen goede analyse voor.

Dat speelt absoluut ook een rol, net als dat er nu een medicijn tegen Cushing wordt gepusht door een medicijnfabriek. Dat helpt ook altijd. :D

Ik voerde tot een week geleden trouwens zelf ook nog Chevivit Se+vit E - aangeraden door de verkoper van de Formula 4 Feet vit/min brok, omdat daar maar heel weinig Se in zit. 8-) Blijkt dat dus expres door de kliniek die dat voer ontworpen heeft gedaan te zijn omdat dat voer speciaal voor hoefbevangen paarden is en ze juist bij die paarden alle risico's op overdosering van Se willen vermijden. Toen ik vervolgens dit artikel las, gingen er opeens een aantal lampjes branden.

De trigger voor mij om hierover na te denken was een maand geleden doen de dierenarts/tandarts bij alledrie de pony's waar mijn paard bij staat EORTH constateerde en dat zelf nogal frappant vond. Deze pony's staan al 15 jaar op dit stuk land, krijgen gras, hooi van het land en door de loop van de jaren verschillende soorten kleine doses brok, muesli en nu uiteindelijk vitamine/mineralenbrok. Ze staan aan de rand van de bebouwing - een vreemd verband dat in het artikel genoemd wordt - en hebben de hele trits van alle genoemde welvaartsziektes achter de rug, van zomereczeem en hoefbevangenheid tot spierbevangenheid, 2x insulineresistentie, 2x Cushing en nu 3x EORTH.
[***] staat daar nu 3 maand, en toen de dierenarts voor de grap vroeg wat ik ging doen om te voorkomen dat hij hetzelfde strafblad opbouwt, zette dat mij wel aan het denken.
EORTH gaat gepaard met Se-stapeling in het tandvlees, Cushing met Se-stapeling in de hypofyse, dus heb ik nu voor mijzelf de conclusie getrokken dat als de pony's hier al meer dan genoeg Se uit het hooi/gras halen om die stapeling te veroorzaken, dat ik [***] zeker niet meer Se moet gaan bijvoeren, omdat Se-stapeling hier blijkbaar een reeel gevaar is.

Dat betekent niet dat ik niet geloof dat paarden een Se-tekort kunnen krijgen. Maar het artikel moet wel een aantal interessante punten:
Se-tekort wordt vaak gediagnostiseerd op basis van de bloedwaarden. Alleen is
A) de Se-spiegel niet uit het bloed af te lezen
B) is nog steeds niet bekend hoe weinig Se nou eigenlijk echt te weinig is
C) zijn er (in elk geval in Duitsland) geen paarden bekend die blijvende spierschade opliepen door een Se-gebrek - iets wat bij herkauwers wel heel duidelijk gebeurt
D) komen historisch gezien de beste Duitse sport- en legerpaarden uit een Se-arm gebied, namelijk Trakhenen.

Mijn eigen verklaring is dat er paarden met spierproblemen waarschijnlijk eerder een vitamine E tekort hebben, aangezien paarden dat elke dag dat ze hooi eten in plaats van gras daadwerkelijk altijd (te) weinig vitamine E binnenkrijgen. Aangezien de meeste Se supplementen ook vitamine E bevatten, is het dan logisch dat ze 'door de Selenium' beter lopen. Maar goed, dat is mijn eigen theorie. 8-)
En verder lijkt het me gewoon handig als mensen door dit artikel weten dat Se-bepaling in feite op dit moment nog onmogelijk is, en dat Se-stapeling door dagelijks de (hoge) aanbevolen hoeveelheid te voeren enorm slecht uitpakt voor paarden. Zodat als de dierenarts op een dag zegt 'Uit het bloed blijkt dat je paard een Se-tekort heeft, dus voer hem dat bij' er in elk geval twee alarmbelletjes gaan rinkelen, want A) dat kun je helemaal niet aflezen uit het bloed, en B) een paard Se bijvoeren zonder dat je weet hoeveel hij al in zijn weefsels opgenomen heeft is gewoon echt een risico.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:00

Heb jij links naar onderzoeken die iets aangeven over Selenium en bloedwaarden.
De daling en die de bloedresultaten lieten zien was na een verhuizing. Na verandering in mineralen waarin wel het Selenium zit volgde ook herstel. Hoe werkt dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:05

Ik heb hier een vraag over: zeggen die onderzoekers dat ppid en eorth welstandsziektes zijn of doe jij dat zelf in je samenvatting? En zijn het dan ook de onderzoekers die stellen dat al deze ziektes door te veel selenium komen, of is dat jouw conclusie in de samenvatting?

Zijn er dan echt ook onderzoeken gedaan en gegevens van vrijgegeven dat er bij ppid en eorth se stapelingen zijn aangetoond? En bij gezonde testdieren geen stapelingen?

Want zoals ik het lees reageert elk orgaan anders en zeggen bloed onderzoeken niks, dus ik vraag mij oprecht af hoe ze tot deze conclusie komen?

Ik heb wel alleen jouw samenvatting gelezen ts.

Ik ben hier oprecht benieuwd naar, want zou het misschien ook niet zo kunnen zijn, dat er bij zieke dieren er zo wie zo een se opstapeling plaatsvind in de aangetaste organen? Een beetje het kip en het ei verhaal?

Ik weet namelijk wel dat te veel selenium gevaarlijk kan zijn en voer dat dus ook niet bij in de vorm van supplement, maar ik heb beide paarden al jaren samen staan en sober ( grotendeels hooi) maar er is er maar 1 die ir-hb-ppid is.
Begrijp je een beetje waar ik naar toe wil?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-16 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:14

BMHP schreef:
Heb jij links naar onderzoeken die iets aangeven over Selenium en bloedwaarden.
De daling en die de bloedresultaten lieten zien was na een verhuizing. Na verandering in mineralen waarin wel het Selenium zit volgde ook herstel. Hoe werkt dat dan?

Ik heb geen links behalve de link naar het artikel. :)
De onderzoekers/n uit het artikel geven aan dat de hoogte van Se in het bloed niets zegt over de hoogte van Se in de weefsel. Bloedonderzoek kan dus niet aangeven of het paard een tekort of een overschot heeft in zijn weefsels. Het enige wat je op basis van jouw geval kunt zeggen is dat het paard eerst minder Se in zijn bloed had en na Se voeren meer Se in zijn bloed had. Verder niets. Het zou zelfs kunnen dat toen het paard lage bloedwaardes had hij veel Se in zijn weefsels had, en bij de hoge bloedwaardes juist weinig - slechts hoe hoog de waarde in de weefsels is bepaalt of het paard een tekort heeft of een overschot.
Je hebt dus in feite gewoon 'geluk' gehad dat een niet relevante waarde na bijvoeren van Se een hogere niet relevante waarde werd - er zijn genoeg mensen die ook na bijvoeren van Se geen verhoging of zelfs een verlaging in het bloed zien - wat dus helaas net zo betekenisloos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:38

ohjajoh6 schreef:
Ik heb hier een vraag over: zeggen die onderzoekers dat ppid en eorth welstandsziektes zijn of doe jij dat zelf in je samenvatting? En zijn het dan ook de onderzoekers die stellen dat al deze ziektes door te veel selenium komen, of is dat jouw conclusie in de samenvatting?

"Während der Mineralgabe speichert das Pferd das enthaltene Selen in den Geweben mit Selenbedarf und baut dieses dann in Zeiten geringerer Versorgung wieder ab. Gefährlich wird es bei ständiger Gabe und wenn zusätzlich verschiedene Zusatzfuttermittel gegeben werden. (...)
Zu den Erkrankungen und Symptomen, die mit einer schleichend zu hohen Selendosierung einhergehen können gehören verschiedene so genannte „Zivilisationskrankheiten“ beim Pferd: - EORTH - Insulinresistenz – Diabetes Typ 2 - Cushing"

Zie de citaten. Aangezien 'Zivilisationskrankheit' in het Nederlands vertaald wordt als welstandsziektes, is in beide gevallen is het antwoord op je vraag dus: het artikel. :)

Citaat:
Zijn er dan echt ook onderzoeken gedaan en gegevens van vrijgegeven dat er bij ppid en eorth se stapelingen zijn aangetoond? En bij gezonde testdieren geen stapelingen?

"In einer neuen Studie wurde ein Zusammenhang nachgewiesen zwischen EOTRH (Equine Odontoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis) und Selenüberschuss im Zahnfleisch. (...) Die in der aktuellen Studie untersuchten Pferde hatten alle deutlich erhöhte Selenwerte im Zahnfleisch und das teilweise bei gleichzeitigem Selenmangel im Blutbild. In der Anamnese konnte immer eine erhöhte Selenzufuhr im Zeitraum vor dem Auftreten der EOTRH festgestellt werden. Aufgrund der Studienergebnisse wurden in einer aktuellen Untersuchung betroffene Pferde von der Fütterung her umgestellt auf reine Raufuttergabe ohne selenhaltige Allein- oder Ergänzungsfuttermittel in Kombination mit einer deutlichen Kürzung der Schneidezähne, um die Druckverhältnisse zu verbessern. Die ersten so erfolgreich therapierten Pferde, die EOTRH-frei sind und immer noch alle Schneidezähne haben, deuten darauf hin."
"Alle diese Symptome, zusammen mit dem hohen ACTH Spiegel, bringt man am ehesten mit einem Pferd in Verbindung, das Equines Cushing Syndrom („Cushing“) zeigt. Noch in den 1980 Jahren wurde Cushing in der veterinärmedizinischen Literatur als sehr seltene Erkrankung bei sehr alten Pferden beschrieben. Mittlerweile geht man davon aus, dass zwei von zehn Pferden über 20 Jahren Cushing Symptome zeigen. Eine so drastische Zunahme von Hypophysenadenomen innerhalb von 20-30 Jahren ist unwahrscheinlich. Es ist aber genau der Zeitraum, in dem die Diagnose „Selenmangel“ und in Folge die Zufütterung von Selenpräparaten stark zugenommen hat. (...) Im Fall von übermäßiger Selenfütterung handelt es sich jedoch nicht um eine echte Hyperthyreose, sondern nur um eine scheinbare. Die Menge an produziertem Schilddrüsenhormon ist normal, nur wird im Gewebe übermäßig viel freigesetzt. Wird jetzt die Schilddrüsentätigkeit über TSH gegenreguliert, wird insgesamt zu wenig Schilddrüsenhormon gebildet und in den Geweben, die nicht unter Selenüberschuss leiden, entsteht eine echte Schilddrüsenunterfunktion (Hypothyreose).

Zie de citaten. De uitkomsten van onderzoeken worden besproken, maar er staat niets in over tests die opgezet zijn met controlegroepen. De onderzoeken beschrijven alleen dat de onderzochte zieke paarden opvallend hogere Se-waarden in voor die ziekte relevante weefsels hadden dan normale paarden in het algemeen. Aangezien deze onderzoeksrichting nog zo nieuw is, zou het best kunnen dat er nog grotere onderzoeken opgezet gaan worden met controlegroepen, hoewel breed onderzoek met grote test- en controlegroepen bij paarden altijd een probleem zijn (ze zijn nooit statistiek verantwoord door te kleine groepen).

Citaat:
Want zoals ik het lees reageert elk orgaan anders en zeggen bloed onderzoeken niks, dus ik vraag mij oprecht af hoe ze tot deze conclusie komen?

"In Fachkreisen ist also längst bekannt, dass der Selenwert im Blutplasma nicht herangezogen werden kann für den Versorgungszustand des Pferdes. Denn wird Selen benötigt, so sinkt zunächst der Blutselenspiegel, da die Gewebe das Selen dem Blut entziehen. Füttert man dann Selen zu, so werden zunächst alle Gewebe im Selen aufgefüllt und erst als letztes steigt der Plasma-Wert. Damit ist also der Selenwert im Blutbild überhaupt nicht zur Diagnostik eines Selenmangels oder Selenüberangebots geeignet."
Zie de citaten: aangezien de hoeveelheid Se in het bloed niets zegt over de hoeveelheid Se in de weefsels (die bloedwaarde schommelt namelijk alle kanten op), kan de bloedwaarde niet gebruikt worden om een Se-gebrek of overschot aan te tonen

Alle citaten komen dus uit het artikel: http://naturalhorse.de/selenmangel-eine ... eit-2.html

Citaat:
Ik heb wel alleen jouw samenvatting gelezen ts.

Het is wel erg handig als je ook zelf artikelen leest en niet alleen afgaat op samenvattingen van andere lezers, 8-) vandaar dat ik de citaten er nu bij zet, maar hierna zullen mensen toch echt zelf moeten gaan lezen. Ik ben hier namelijk niet om dit artikel te verdedigen; het enige wat ik heb gedaan is het artikel onder de aandacht brengen omdat me dat wel de moeite waard leek, met een korte samenvatting van waar het ongeveer over gaat zodat iedereen vervolgens zelf kan bepalen of het de moeite van het lezen waard is of niet. :)

By the way: de conclusie van het artikel is dus niet dat paarden geen Se meer moeten krijgen, zoals ergens hierboven in een post werd neergekwakt. :+
Wel is de conclusie dat het voeren van Se in brok, muesli, of supplementen gevaarlijk is en dat hier ook van afgezien moet worden, op een paar selecte gevallen na, zoals bijvoorbeeld veulens die te weinig Se in de melk krijgen (wat wél te testen is)). Zij kunnen het namelijk nergens anders uit halen, terwijl paarden verder heel goed zijn in Se uit gras/hooi halen en daar zo efficient in zijn dat ze er maar heel weinig van nodig hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:11

Het internet blijkt maar weer een onuitputtelijke bron van baarlijke flauwekul te zijn. De eerste de beste kan in zijn of haar tekst iets roepen als 'onderzoek heeft uitgewezen' en de massa goedgelovigen of ongeschoolden nemen alles voor waar aan. Zelfs als er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is of verwezen wordt naar gepubliceerde onderzoeken in serieuze wetenschapstijdschriften en bronnen die er werkelijk toe doen, slikt men de opgelepelde informatie als een zoet papje.

Er is al decennia lang uitgebreid én wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van selenium en de schadelijke gevolgen. De grenswaarden zijn uit en te na onderzocht en bekend, en die grenzen liggen hoger dan dat algemeen bekend is. Tot op heden heeft nog geen enkele wetenschapper aangetoond dat deze stof die zgn welvaartsziekten zou veroorzaken. Behalve dan de schrijver van dit stuk dat het gemiddelde niveau van een kruidenvrouwtje uit Zalk niet overstijgt, ondanks de semi-wetenschappelijke schrijfstijl.

Maar op Bokt komen dan conclusies, niet gehinderd door enige vorm van kennis, dat het écht waar is wat op het i-net staat en dat we nu dan toch maar vooral alle selenium maar uit de voeding moeten weren.

Tja.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:05

Jannepauli schreef:
Maar op Bokt komen dan conclusies, niet gehinderd door enige vorm van kennis, dat het écht waar is wat op het i-net staat en dat we nu dan toch maar vooral alle selenium maar uit de voeding moeten weren.

Aangezien je het blijkbaar gemist hebt: nergens staat dat dit hét onderzoek over Se is, nergens waar ik een homemade conclusie trek schrijf ik dat dit de waarheid is (sterker nog, ik schrijf er zelfs steeds bij dat het een homemade conclusie is 8-) ), en al helemaal nergens wordt geadviseerd om vooral maar alle selenium uit de voeding te weren. Vooral niet!
En inderdaad is goed en verantwoord artikelen schrijven een kunst, maar goed lezen blijkbaar ook... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:02

Daar is mijn Duits te slecht voor ts, dus dank voor de uitleg en vertaling.

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken en geloven .
Want een bloedtest heeft dus geen zin volgens het artikel, dus kom je er zelf ook nooit achter of het door de selenium komt dat paardlief de genoemde ziektes krijgt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:46

Ik schrik hier toch wel van..Ik heb altijd geleerd om vit e/s m.n in de wintermaanden bij te voeren dit omdat de paarden dan niet op t gras lopen en deze vitaminen/ mineralen vooral in gras zouden voorkomen. Dus in de winter voer ik trouw dot supplement van de paarden drogist. Had ook begrepen dat het belangrijk is voor het ongeboren veulen ( de mijne is hoogdrachtig )
Is accuut stoppen nu een beter advies?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:55

Ik heb een keer zo een emmer gehad van de paardendrogist. Met 15 pony's was die snel op want ondanks dat er dan 3 kg in zit of zoiets moet je mega scheppen voeren. Lees ik het etiket, is het iets van 98% dextrose. Zit ik dus een grote schep suiker met een klein beetje vit/min/aminozuur te voeren. :+ heb het nooit meer gekocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

Pol, heb je uitgerekend hoeveel je dier moet hebben en hoeveel het binnen krijgt dan via de andere voeding?
Kijk als dat te weinig is,kun je bij geven.
Maar daar moet je dus naar kijken :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:41

xyzutu2 schreef:
Aangezien je het blijkbaar gemist hebt: nergens staat dat dit hét onderzoek over Se is, nergens waar ik een homemade conclusie trek schrijf ik dat dit de waarheid is (sterker nog, ik schrijf er zelfs steeds bij dat het een homemade conclusie is 8-) ), en al helemaal nergens wordt geadviseerd om vooral maar alle selenium uit de voeding te weren. Vooral niet!
En inderdaad is goed en verantwoord artikelen schrijven een kunst, maar goed lezen blijkbaar ook... :(:)

Ik wil het zeker niet 'persoonlijk' maken maar die laatste regel geldt ook voor jou :) - ik beschuldig je nl helemaal niet waar jij je nu tegen meent te moeten verdedigen.

Het punt is dat ik het wel een heel belangrijk vind dat bepaalde informatie héél goed nagetrokken wordt voordat men die op een suggestieve manier op een forum plaatst, waarvan men weet dat het impact kan hebben. En die impact wordt dan vervolgens op een volstrekt verkeerde manier geïnterpreteerd en wordt het vanzelf weer een nieuwe waarheid. En die waarheid blijkt dan op los zand te staan.
Met alle respect, maar je leest dat inmiddels ook al in dit topic: "ik schrik ervan" staat in een post hierboven en dat is precies wat ik bedoel: er wordt 'onrust' gecreëerd maar op grond waarvan? Niet op bewezen onderzoek! En hoe lang duurt het voordat het straks ook in het PPID-, HB- en EMS-topic staat als 'oorzaak' en drie stappen verder is selenium opeens de nieuwe hype die allerlei kwalen triggert...

Dát is het probleem en gelijk mijn bezwaar tegen dit soort artikelen, plus de nogal suggestieve topic-titel boven dit hele verhaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:47

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:50

Ik geef sinds vorige week op aanraden van DA na herstellen rugblessure vitamine E bij, met uiteraard selenium in. Ik ga toch echt eerst deze pot leeggeven voor dat ik een nieuwe pot zoek met alleen vitamine E...

Maar ik mis toch ook wat extra informatie in het onderzoek, bronnen, data,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:55

Jannepauli schreef:
xyzutu2 schreef:

Ik wil het zeker niet 'persoonlijk' maken maar die laatste regel geldt ook voor jou :) - ik beschuldig je nl helemaal niet waar jij je nu tegen meent te moeten verdedigen.

Het punt is dat ik het wel een heel belangrijk vind dat bepaalde informatie héél goed nagetrokken wordt voordat men die op een suggestieve manier op een forum plaatst, waarvan men weet dat het impact kan hebben. En die impact wordt dan vervolgens op een volstrekt verkeerde manier geïnterpreteerd en wordt het vanzelf weer een nieuwe waarheid. En die waarheid blijkt dan op los zand te staan.
Met alle respect, maar je leest dat inmiddels ook al in dit topic: "ik schrik ervan" staat in een post hierboven en dat is precies wat ik bedoel: er wordt 'onrust' gecreëerd maar op grond waarvan? Niet op bewezen onderzoek! En hoe lang duurt het voordat het straks ook in het PPID-, HB- en EMS-topic staat als 'oorzaak' en drie stappen verder is selenium opeens de nieuwe hype die allerlei kwalen triggert...

Dát is het probleem en gelijk mijn bezwaar tegen dit soort artikelen, plus de nogal suggestieve topic-titel boven dit hele verhaal.

Dank JP! :) Het veroorzaakte bij mij namelijk ook onrust toen ik de titel las....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:12

Recept:

- Verzin eens wat geks,
- schrijf er een artikel over,
- maak het lastig leesbaar voor Jan met de Pet door er wat moeilijke woorden door te gooien of het in een andere taal te schrijven
- voeg nog enkele mysterieuze kreten toe,
- roep vooral dat je een 'natuurlijke' oplossing hebt voor een probleem
- ....of liever nog: voor een hele reeks problemen,
- gooi het op internet en
- Kies bij voorkeur voor een wat academische aandoende vormgeving

....en minstens half Bokt gelooft je. :+