Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:Dees schreef:O jongens, ga nu niet vertellen dat paarden geen Se nodig hebben.
Werkelijk, zonder Se gaan ze gewoon dood.
met teveel selenium gaan ze ook dood
pinto_1 schreef:Mijn paard werd steeds magerder, ongeacht wat we hem bijvoerden. Bloedonderzoek gedaan waaruit bleek dat zijn selenium gehalte zo hoog was dat het ronduit gevaarlijk was.
Het stomme is dat we hem graag wilden bijvoeren, maar overal dus selenium bij in zit.
Had nog nooit van het element gehoord, laat staan dat een paard er een overschot van kon hebben. Wij zaten aan cushing of insulineresistentie te denken.
Arabesk schreef:Tot een paar jaar geleden voerde iedereen vrolijk knoflook, totdat bekend werd dat het bloedarmoede veroorzaakt. Mensen stop toch eens met al die rotzooi. Misschien is je paard wel gewoon gezond...........
xyzutu2 schreef:Arabesk schreef:Tot een paar jaar geleden voerde iedereen vrolijk knoflook, totdat bekend werd dat het bloedarmoede veroorzaakt. Mensen stop toch eens met al die rotzooi. Misschien is je paard wel gewoon gezond...........
Dat is ook een van de dingen die in het artikel naar voren komt: de hypes op het gebied van paardenvoeding. Ik vond het erg apart om te lezen dat in landen waar 20 jaar geleden de Se-bijvoer-hype begon, er een explosie van welvaartsziekten onder paarden is en in de omringende landen die die hype gemist hebbenniet.
En nee, Cushing bestond inderdaad al langer, maar dit ziektebeeld is in Duitsland, Nederland en sommige andere delen van Europa de afgelopen 20 jaar echt geexplodeerd - waar het ook door moge komen. De onderzoekers zien alleen 3 feiten: 20 jaar geleden werd op die plekken het bijvoeren van Se ineens als noodzakelijk gezien, op die plekken is sindsdien een enorme stijging aan welvaartsziekten, en bij bestudering van de paarden die hieraan lijden is een enorme verhoging van Se aangetroffen in de weefsels (hypofyse, tandvlees) die in direct verband met deze ziektes (Cushing, EORTH) staan. Waarschijnlijk hebben ook andere factoren daarin een rol, maar ik persoonlijk vind dít verband wel frappant.
Arabesk schreef:Cushing is ook toegenomen in getal door betere diagnostiek. Tot een paar jaar geleden was er nog geen goede analyse voor.
BMHP schreef:Heb jij links naar onderzoeken die iets aangeven over Selenium en bloedwaarden.
De daling en die de bloedresultaten lieten zien was na een verhuizing. Na verandering in mineralen waarin wel het Selenium zit volgde ook herstel. Hoe werkt dat dan?
ohjajoh6 schreef:Ik heb hier een vraag over: zeggen die onderzoekers dat ppid en eorth welstandsziektes zijn of doe jij dat zelf in je samenvatting? En zijn het dan ook de onderzoekers die stellen dat al deze ziektes door te veel selenium komen, of is dat jouw conclusie in de samenvatting?
Citaat:Zijn er dan echt ook onderzoeken gedaan en gegevens van vrijgegeven dat er bij ppid en eorth se stapelingen zijn aangetoond? En bij gezonde testdieren geen stapelingen?
Citaat:Want zoals ik het lees reageert elk orgaan anders en zeggen bloed onderzoeken niks, dus ik vraag mij oprecht af hoe ze tot deze conclusie komen?
Citaat:Ik heb wel alleen jouw samenvatting gelezen ts.
Jannepauli schreef:Maar op Bokt komen dan conclusies, niet gehinderd door enige vorm van kennis, dat het écht waar is wat op het i-net staat en dat we nu dan toch maar vooral alle selenium maar uit de voeding moeten weren.
Tja..
xyzutu2 schreef:Tja..![]()
Aangezien je het blijkbaar gemist hebt: nergens staat dat dit hét onderzoek over Se is, nergens waar ik een homemade conclusie trek schrijf ik dat dit de waarheid is (sterker nog, ik schrijf er zelfs steeds bij dat het een homemade conclusie is), en al helemaal nergens wordt geadviseerd om vooral maar alle selenium uit de voeding te weren. Vooral niet!
En inderdaad is goed en verantwoord artikelen schrijven een kunst, maar goed lezen blijkbaar ook...
Jannepauli schreef:xyzutu2 schreef:Tja..![]()
Aangezien je het blijkbaar gemist hebt: nergens staat dat dit hét onderzoek over Se is, nergens waar ik een homemade conclusie trek schrijf ik dat dit de waarheid is (sterker nog, ik schrijf er zelfs steeds bij dat het een homemade conclusie is), en al helemaal nergens wordt geadviseerd om vooral maar alle selenium uit de voeding te weren. Vooral niet!
En inderdaad is goed en verantwoord artikelen schrijven een kunst, maar goed lezen blijkbaar ook...
Ik wil het zeker niet 'persoonlijk' maken maar die laatste regel geldt ook voor jou- ik beschuldig je nl helemaal niet waar jij je nu tegen meent te moeten verdedigen.
Het punt is dat ik het wel een heel belangrijk vind dat bepaalde informatie héél goed nagetrokken wordt voordat men die op een suggestieve manier op een forum plaatst, waarvan men weet dat het impact kan hebben. En die impact wordt dan vervolgens op een volstrekt verkeerde manier geïnterpreteerd en wordt het vanzelf weer een nieuwe waarheid. En die waarheid blijkt dan op los zand te staan.
Met alle respect, maar je leest dat inmiddels ook al in dit topic: "ik schrik ervan" staat in een post hierboven en dat is precies wat ik bedoel: er wordt 'onrust' gecreëerd maar op grond waarvan? Niet op bewezen onderzoek! En hoe lang duurt het voordat het straks ook in het PPID-, HB- en EMS-topic staat als 'oorzaak' en drie stappen verder is selenium opeens de nieuwe hype die allerlei kwalen triggert...
Dát is het probleem en gelijk mijn bezwaar tegen dit soort artikelen, plus de nogal suggestieve topic-titel boven dit hele verhaal.