mank op 4 benen en rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:13

Zoe_97 schreef:
hij heeft nooit iets tekort gehad. hij word 2 maal per jaar volledig nagekeken door de DA en ik wordt altijd gecomplimenteerd over hoe goed hij eruit ziet. Jij kent hem toch helemaal neit om gewoon maar te besluiten dat ik hem tekort doe. Een paard dat niets/amper iets doet heeft meer dat genoeg an zijn liksteen zijn hooi en zijn gras...

Ja het kan zijn dat hij nu wat te kort heeft maar dat komt zeker niet enkel door deze manier van voeren, dat doe ik al jaren. Ik ga ook niet zomaar voer erbij gooien zonder dat de DA vaststeld dat dit het beste is. Dadelijk heeft hij wat anders en maakt dat voer het enkel veel erger.

als je dat van mening bent ben ik in iedergeval uitgedacht ;)
Ik ben met je eens dat kilos biks en andere zooi niet nodig is...maar je kunt gewoon een supplement voeren,dan hoef je al die balaststoffen helemaal niet te voeren.Dat doe ik ook al 30 jaar.

Zoe_97

Re: mank op 4 benen en rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:15

ik ben zeker niet van mening dat dit altijd onnodig is!, maar ook dat dit niet altijd nodig is. Ik wil dit dan ook eerst met mijn DA bespreken voordat ik er vanalles in te proppen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:19

Je kunt pas met zekerheid zeggen dat dit niet nodig is nadat een bloedonderzoek, een ruwvoeranalyse, een bodemonderzoek van de weide en een analyse van het drinkwater hebben aangetoond dat deze dingen alle voedingsstoffen bevatten die je paard nodig heeft. Dit is heel uitzonderlijk en daardoor is het aangeraden om iets bij te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:19

Het is wel een oude paarden kwaaltje hoor.
En zeker deze tijd van het jaar.
Ik,zie hier op bokt al meerdere mensen met oudere paarden en huidproblemen langskomen

Vooral een andere stofwisseling en hormonen zijn er vaak oozaak van dat oudere paarden wat sneller last kunnen hebben van bepaalde bacteriele infecties.
Laat de veearts er even goed naar kijken.

Die van mij en nog 4 bij mij op stal ,allemaal 20 plus! zitten met soortgelijk probleem.
Dan geen mok,maar wel open wondjes.

Wassen met betadine prima,maar voordat jemer zinkzalf op doet wel heel goed droog maken
Andefs kan net avdrechts effect hebben.
Zinkzalf is fijn spul,gebruik ik ook :j

En voer hoeft er niks mee te maken te hebben.
Die 2 van mij staan erg hoog in voer en hebben ook open plekjes.

Dus beter even de arts laten kijken of er wel mijt aanwzig is of het iets anders ix

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:23

@ ellepel: enkele open wondjes duiden gewoon op een verminderde kwaliteit van de huid en dat is imo toch een heel ander beeld dan hoe Ts haar paard en de bijhorende aandoening beschrijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:25

Daarom zeg ik ook, laat de veearts kijken :j

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:35

Als je hem maar niet wast bij de benen met een borstel. Dat krabt de huid open en dan gaat het ontsteken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:48

Ik heb enkel vrijdag de modder weg gewassen. Wassen doe ik nu niet meer. Ik heb dit enkel met een washandje gedaan. Zeker niet met een borstel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:51

heb je er een foto van?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:54

Ik probeer morgen een foto te maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:11

Het zou goed een schimmelinfectie kunnen zijn inderdaad. Ik ben benieuwd naar de foto's. Wellicht helpt honingzalf, of honing (pure, van de imker) om erop te smeren. Daarnaast hoor ik veel goeds over witte klei.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:21

Vreemd dat dit zo snel komt opzetten. Daarom denk ik eerlijk gezegd helemaal niet zo snel aan een lange termijn opgebouwd voedingstekort.

Ook vind ik dat nogal snel geconcludeerd over internet. :o

Ik las dat hij nog gras kreeg, zou hij iets verkeerds gegeten kunnen hebben?
Temperaturen lijkt mij wel verstandig. Bij koorts toch nog een keertje contact opnemen met de dierenarts, dinsdagmiddag is namelijk niet al te snel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:26

Verkeerd gegeten op de weide zou kunnen. Maar hij staat al4 jaar op diezelfde weide samen met dezelfde pony (die niets heeft). Dus ik zou niet weten wat dat dan moet zijn.

Koorts ga ik morgen proberen te nemen. Uiteraard bel ik bij koorts onmiddellijk de DA weer. Die afspraak voor dinsdag is op vrijdag gemaakt toen alles er nogal onschuldig uitzag. Als het toen zo geëvalueerd was als nu had ik zeker sneller een afspraak gemaakt.

Ik ge deze week ook niet naar kamers gaan om alles goed in het oog te kunnen houden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:27

Heeft 'ie geen beestjes? Schurft kan op mok lijken, maar als je het dan ook op andere plekken ziet, wil het nog wel eens schurft zijn ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:33

Dat ga ik ook vragen om na te kijken :)

Even opgezocht en regenschurft lijkt erg op de plekken die Olaf heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:43

maximuss schreef:
Je kunt pas met zekerheid zeggen dat dit niet nodig is nadat een bloedonderzoek, een ruwvoeranalyse, een bodemonderzoek van de weide en een analyse van het drinkwater hebben aangetoond dat deze dingen alle voedingsstoffen bevatten die je paard nodig heeft. Dit is heel uitzonderlijk en daardoor is het aangeraden om iets bij te voeren.

Pffffft.....
Er is geen foto, er is een probleem waarvan jij maar simpelweg aanneemt 'dat het intern is'
(ja, het zit op 4 benen, maar dat kan nog van alles zijn)
- en dat is een gegronde reden voor aanvallende postings?
Inclusief het oordeel (jawel) dat er niets van het hele stalmanagement klopt.

...zal ik nou deze *\o/* emoticon doen, of deze _/-\o_ ...?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:52

Ik zou even overleggen met je da over die eventuele voedingstekorten. Dit kan idd in het bloed nagekeken worden. Zonder foto lastig te zeggen maar mijt of schimmel zou ook zeker kunnen. Dus een afkrabseltje is geen overbodige luxe.

Als hij morgen nog zo slecht loopt zou ik vragen of de da eerder kan die korsten kunnen erg zeer doen idd. Sterkte

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:52

@ janneke2: zomaar aannemen: nee hoor. Ervaring en het oordeel van een Da die hier naast me zit wel. Aanvallende posts kan zijn, duidelijk en direct : ja.
Slecht stalmanagement: waar zeg ik dat? Concluderen dat het paard niks te kort heeft zonder sluitend bewijs, daar laat Ts imo wel een steek vallen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:54

Ts op wat voor bodembedekking staat hij nu?. Stro zou nu best wel eens kunnen prikken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:58

Hij staat op gewone vlas. Voor prikken te voorkomen hem ik slechts een dunne laag gelegd ipd een extra dikken die er normaal in ligt en ik mest 2x per dag uit.

Jullie denken dus dat het mank staan door de korsten kan komen? Ik had al schrik dat we met 2 afzonderlijke problemen zaten.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:11

Ik krijg wel twijfels als ik lees hoe je op mogelijke suggesties reageert en dan ook nog zoiets meldt "dat een paard behalve een liksteen hooi en water" niets nodig heeft. Ook is het niet bij je opgekomen om te temperaturen en heb je blijkbaar niet eens een thermometer in je stalapotheek.
Daaruit blijkt voor mij dat je gewoon niet genoeg van de verzorging, met alles wat daarbij komt kijken zoals voerschema en medische zorg, af weet. En dat geeft helemaal niet, al doende leert men (en geloof me, ik zit er middenin en hou oren en ogen altijd open als mensen (ongevraagd) advies geven).
En des te belangrijker ook dat de DA ingeschakeld is. Samen kunnen jullie werken aan herstel, of dat nou van binnen of van buiten af moet.
Maar hou alsjeblieft alle opties open en schuif niet bij voorbaat de helft aan de kant. Bijvoeren door middel van supplementen of een ander krachtvoer (en dan niet in brok vorm maar iets op meer natuurlijke basis) zou in combinatie met een zalfje voor van buitenaf, heel goed kunnen werken.
Succes met de verzorging van Olaf, en als je van de DA nog tips Or tricks meekrijgt die hier nog niet genoemd zijn, laat je het ons dan weten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:21

maximuss schreef:
@ janneke2: zomaar aannemen: nee hoor. Ervaring en het oordeel van een Da die hier naast me zit wel. Aanvallende posts kan zijn, duidelijk en direct : ja.
Slecht stalmanagement: waar zeg ik dat? Concluderen dat het paard niks te kort heeft zonder sluitend bewijs, daar laat Ts imo wel een steek vallen.

Noem de naam van die DA nou maar gewoon niet. ;)

De meeste DA worden door mij hooggeacht, onder andere omdat ze niet zonder nadere inspectie (...foto's ontbreken...) op de proppen komen met ""duidelijke"" adviezen van het type 'je doet het fout en ik weet nu al precies :j hoe het allemaal in elkaar zit'.

Bij bokkers vind ik het gewoon vervelend gedrag, dus zeg ik er iets van.

(En nee hoor, de woorden 'slecht stalmanagement' kwamen uit mijn pen. Ik vatte daarmee een aantal posts van bovengemeld type samen.)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:23

Zoe_97 schreef:
Dat ga ik ook vragen om na te kijken :)

Even opgezocht en regenschurft lijkt erg op de plekken die Olaf heeft.

Regenschurft is dan weer een bacteriële infectie en heeft niets met schurftmijten te maken, maar dat zou het idd ook kunnen zijn. ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:27

Ik schuif het niet zomaar aan de kant. Maar 90% vansuplementen en poedertjes die ze verkopen zijn naar mijn inziens gewoon geldklopperij. Mijn paard doet het zo al jaren goed. Dus ja das was altijd voldoende. Als de dierenarts iets aanbeveelt zal dat ook gevoerd worden. Zij kent mijn paard al jaren dus weet wat hij nodig heeft. Ik ren gewoon niet onmiddellijk naar de winkel omdat een wildvreemde dat roept.

En ik zal vast niet de enige zijn die bij wondjes aan de benen niet aan koorts denkt?
Mijn paard is in die 7 jaar nog nooit ziek geweest dus hier heb ik inderdaad minder ervaring mee.

Ik post hier zeker de uitkomst nog.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:34

Tja, Bokt geeft nu eenmaal geen vrijblijvende adviezen maar bindende (en dwingende) adviezen...

Gezien het snelle beloop zou ik twijfelen aan een normale mok en denk ik ook niet aan voedingstekorten. Lijkt me eerder een rare allergische reactie (soort urticaria), of een immunologisch probleem, zoals bijvoorbeeld vasculitis.
Zitten de problemen trouwens vooral op de witte aftekeningen (fotosensibilisatie)?