oud bruin bier, word het nog wel eens geven aan paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:23

Nog nooit van gehoord.
Maar zo te lezen wel goed voor ze.

Ik zal ook eens kijken of ze het lusten.

carlijn83

Re: oud bruin bier, word het nog wel eens geven aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:27

We hebben al een paar 'verslaafden' op stal haha.
Ze weten dat ze na concours 1tje krijgen en als ze na de nazorg dan op stal worden gezet zijn er enkele die al bij de voerbak staan ten wachten tot we t geven

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:28

schijnt ook heel goed voor spierbevangen paarden te zijn. wordt nog altijd regelmatig geadviseerd te geven aan een spierbevangen paard

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:50

Marleen_vA schreef:
schijnt ook heel goed voor spierbevangen paarden te zijn. wordt nog altijd regelmatig geadviseerd te geven aan een spierbevangen paard

Ja omdat het drainerend werkt.
Mijne hoort het al aan het typische geluid van het flesje. En dan doet ie huhhuhuhuhuhhh!! :D en dan wordt ie helemaal hyper, ongeduldig en blij want hij weet dan al dat ie bier krijgt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:18

Jeetje. Bijna magisch als ik jullie zo hoor hahahaha

Specifiek oud bruin of is een gewoon biertje ook goed?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:23

ik kreeg als advies een half flesje en een paar rennies toen ik dacht dat onze pony een maagzweer had. En hij vond het wel lekker ook

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:29

Roos_M schreef:

Denk dat het niet veel uit maakt, maar zoals heineken is niet echt bruin bier heeft volgens mij te maken met het gist

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:33

Mijn paarden delen elke vrijdagavond een oud bruin biertje. Vochtafdrijvend en goed voor de urine wegen, maar ze vinden het vooral erg lekker over de muesli.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:30

Volgens mij "moet" het toch wel speciaal bier zijn ? Maltbier of guiness ? Gewoon bij de aldi ofzo kopen, in een blikje.
Zie ook oa [VS] Bruin bier aan paard geven?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:38

Ik geef mijne regelmatig een Heineken oud bruin, hij vind het heerlijk in de slobber. Als ie het ruikt word ie al wild := Kreeg het toen inderdaad als tip voor spierpijn en om afvalstoffen eruit te werken in de buik, paard had toen beetje opgeblazen buik soms.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:44

Maris schreef:
Volgens mij "moet" het toch wel speciaal bier zijn ? Maltbier of guiness ? Gewoon bij de aldi ofzo kopen, in een blikje.
Zie ook oa [VS] Bruin bier aan paard geven?

Geen bierdrinker?

Maltbier valt niet helemaal onder de speciaalbieren, en maltwhisky is dan weer niet helemaal alcoholvrij.
Guinness, en eigenlijk de meeste stouts en bitters zijn dan weer totaal niet te vergelijken met 'onze' bruine bieren. Daarnaast zit er nog een wereld van verschil tussen de Belgische 'dubbels', die vaak donker van kleur zijn maar wel naar bier smaken, en het Nederlandse 'oud bruin', wat meestal niet meer is dan mierzoete imitatiecola in een bierflesje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:52

Janinevv schreef:
Roos_M schreef:

Denk dat het niet veel uit maakt, maar zoals heineken is niet echt bruin bier heeft volgens mij te maken met het gist

Bruinbier is op een lagere temperatuur gebrouwen waardoor er meer "goede" eigenschappen zijn behouden.
Deze bevat meer vitamine B en de hop is nog werkzaam.
Ook bevat oud bruin bier maar weinig alcohol, omdat er minder graan omgezet is naar alcohol.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:54

Ik gaf het vroeger wekelijks aan mijn paard. Al kreeg hij wel een gewoon biertje.

De alcohol zou ik me niet te veel zorgen om maken. Een biertje op ongeveer 500kg doet niet zo veel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:57

lizy29 schreef:
Ik gaf het vroeger wekelijks aan mijn paard. Al kreeg hij wel een gewoon biertje.

De alcohol zou ik me niet te veel zorgen om maken. Een biertje op ongeveer 500kg doet niet zo veel.

De percentage is ook geen probleem voor een paard; maar hoe hoger de percentage hoe minder "goede" eigenschappen het bier nog heeft.
Dit omdat de temperatuur hoger is geweest en meer granen/hop is omgezet in alcohol.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:59

Brainless schreef:
lizy29 schreef:

De percentage is ook geen probleem voor een paard; maar hoe hoger de percentage hoe minder "goede" eigenschappen het bier nog heeft.
Dit omdat de temperatuur hoger is geweest en meer granen/hop is omgezet in alcohol.

Klopt hoor. Maar het ging me meer over de vraag een stukje terug of je dan gewoon bier met alcohol kan geven.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:19

Mijn paard heeft een dik been van een wondje. Ga vanmiddag maar even een oud bruintje voor haar halen dan! :)*

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:28

En welke bier merken adviseren jullie dan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:33

Bier niet.

Om de week wel een glaasje bubbels, meestal op vrijdag; dan luiden we samen het weekend in.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:44

Ja, ter bloedverdunning een flesje guinness door de slobber. Hielp goed :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:45

Huh
Toen ik klein was vertelde mijn oom dat zijn paard zo dol op bier was. Hij moest toen ingeslapen worden en had voordat hij zijn spuitje kreeg hem bier gegeven. Vond het een raar verhaal maar blijkbaar werkt het echt? Nu moet ik als minderjarige maar eens aan een biertje zien te komen haha. Mama lief aankijken? :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:47

bruin bier gaf ik aan mijn paard ter verbetering van de hoefkwaliteit. er zit schijnbaar veel biotine in en andere vitamin. heb dit een tijd volgehouden maar zag weinign tot geen verschil in de hoeven. wel in de vacht en manen. mooi glazen en geen problem met verharen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:49

Eline_S_S schreef:
Huh
Toen ik klein was vertelde mijn oom dat zijn paard zo dol op bier was. Hij moest toen ingeslapen worden en had voordat hij zijn spuitje kreeg hem bier gegeven. Vond het een raar verhaal maar blijkbaar werkt het echt? Nu moet ik als minderjarige maar eens aan een biertje zien te komen haha. Mama lief aankijken? :=

Je moeder kijkt dan denk ik net zo verward als jij toen haha _/-\o_

Zit er nou een groot verschil in een biertje geven en een biergist tablet? Ik wil wel eens een kuur geven met die tabletjes, ben wel benieuwd eigenlijk.. :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:00

He ja, ik had er wel eens van gehoord dat paarden van bier houden :D Ik ga eens kijken of de mijne het wil, mevrouw is nogal en fijnproever :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:03

Appelmoes_11 schreef:
He ja, ik had er wel eens van gehoord dat paarden van bier houden :D Ik ga eens kijken of de mijne het wil, mevrouw is nogal en fijnproever :')

Nou dan doe ik wel met je mee! Mijne lust ook geen appels, ook geen appelsnoepjes etc.. Niet dat bier nou met appels is, maar daaruit kan ik denk ik wel concluderen dat ze niet echt alles gaat/wilt eten.. :+

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:09

_pauline_ schreef:
En welke bier merken adviseren jullie dan?

Bruin bier.
Ik geef Heineken oud Bruin omdat dat er altijd is bij de winkel