rotstraal. de gouden tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:35

DonCamillo schreef:
Hoof and Sole hardener. Dat is een spray op basis van formaline.
Overigens vraag ik me wel af of jouw paard geen straalkanker heeft, gezien het feit dat de hele straal los lijkt te liggen en het aan alle hoeven voor komt. Dan kan hij beter een kuur prednisolon krijgen.

Dit werkt echt super, zelfs smid was helemaal verbaasd! Of kijken of je via een veehouder formaldehyde kan krijgen. Het maakt de straal enorm hard en dood alle bacteriën. Dus niet te vaak gebruiken.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:44

Ik gebruik ook altijd gewoon tea tree. Werkt bij ons super!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:48

Wat is dat toch altijd vervelend he.
Mijn paard heeft het van het najaar ook gehad. Wat bij ons super geholpen heeft was;

Om de dag Microderm spuiten ( http://www.schapendokter.nl/product/163 ... oderm.html ). Koper-/zinkspray, ook bekend in schapen en koeien wereld bij de behandeling van pootproblemen.

En de andere dag; dus ook om de dag; een mengsel van pure honing (van de imker) gemengd met tea tree en lavandel olie. En dan lekker dik de honing erop smeren. Voordeel dat het blijft plakken en pas bij verwarming (door warm water) eraf gaat.

Ik stond echt versteld van wat het deed na enkele dagen.

De reden dat ik met die producten aan de slag ben gegaan was, dat de natuur prima producten heeft om het aan te pakken. Formaline, CTC spray en andere chemicalien, daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van om het te moeten gebruiken. Maar ook de kosten, dit is lang niet zo duur als de dure spraytjes en rommeltjes uit de paardenwinkel.

Succes

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:58

Keoma schreef:
hooflex frog sole care.
Ik gebruik dit bij mijn merrie op advies van de DA. Hielp snel en ik gebruik het nu 1x in de twee weken preventief. Het bijt/prikt niet dus de paarden vinden het ook niet erg. Ze heeft er al een half jaar geen last van gehad en heeft nu mooie harde stralen terwijl ze met dit weer regelmatig in de blub staat.
Stalgenootje heeft het laatst geleend voor haar paard en ook bij haar hielp het super!

Dit is bij mij ook het enige wat hielp! Handig doseren en makkelijk in kleine kiertjes te krijgen omdat het vloeibaar is. De straalrot zat vooral heel diep in de straalgroeve, moeilijk bij te komen en goed te behandelen. Met wat hulp van de natural balance hoefsmid die goed het dode materiaal heeft weggesneden waardoor ik er beter bij kon, eerst werd het heel vies omdat de troep eruit kwam. Ik denk dat ik het 2 weken dagelijks gedaan heb en toen afgebouwd (1 week om de dag, daarna 2 keer per week en daarna nog een paar keer 1 keer per week). Nu een half jaar later zijn zijn stralen mooi breed geworden en de straalgroeve is heel ondiep waardoor nieuwe rotstraal geen kans meer heeft ;)

Marjo89

Re: rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:45

Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:50

Marjo89 schreef:

Dit is inderdaad zo belangrijk.
Mijn gouden tip, stoppen met snijden in die straal, zorg dat dat ding de grond raakt, en stappen over het harde. Dat brengt doorbloeding op gang en zo blijft je straal gezonder en minder vatbaar voor de rotstraal. Je kunt dat stappen ook wel met hoefschoenen aan doen, zelfde effect.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:54

Djotje schreef:
Hoi.
Nee, geen straalkanker. Ook bevestigd door de bekapster. De hoefballen zijn ook rustig, en niets bloed en heeft dat ook nooit gedaan.De stralen zijn zacht, niet los. En met mijn vingers eraf trekken bedoel ik bij wijze van, om aan te geven dat ze erg zacht zijn. Ook geen afwijkende hoefvorm en verder keurige hoeven. Enkel de stralen op helaas..alle 4 de hoeven waarbij het voor slechter is dan achter.
Bedankt voor je reactie.

Bekapster....waarom ga ik nu opeens denken dat deze dame misschien niet kundig genoeg is om te beoordelen of het straalkanker is...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:16

Hier heeft kopersulfaat heel erg goed geholpen (10% sulfaat, rest water; bij de apotheek gehaald) .
Voetje opheffen, elke dag er op druppelen, laten drogen (gaat vrij vlug) en voetje weer neerzetten. en na een maand was het helemaal over.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:17

Zundert_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:06

Wat bij mijn paarden goed werkt met rotstraal is de hoevenspray van Equi-protecta. Puur natuur en werkt super. Binnen enkele dagen al effect.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:10

Ik heb ook zon patient. aan alle 4 de zolen ik gebruik nu dagelijks naf hoef en zool en voer haar goed biotine bij. Een goede hoef komt ook van binnenuit. Belangrijkste is dat ze op een schone droge plek goed de hoeven kan laten opdrogen met het middel erop dat je gebruikt , het moet kunnen uitdrogen.

Bij die van mij heb ik het nu onder controle , vind het super spul van naf

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:22

Djotje schreef:
NikkiB1991 schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige paard. Allerlei middelen geprobeerd, niks hielp... Tot ik van smid veranderde en hij mij anti-rotstraal van silicahorse gaf. Heel snel verbetering en binnen 2 weken compleet verdwenen. Het is grappig spul, want als het in aanraking komt met de bacterie schuimt en borrelt het. Doe je het op je eigen hand of een gezonde hoef schuimt het niet. Zo kan je dus ook zelf goed zien of de hoef genezen is. Geen schuim meer=genezen. Bij ons op stal heeft het al veel paarden geholpen.

http://silicahorse.nl/producten/silicah ... rotstraal/

Kijk! Dat is een handige check!
Hoe reageerde jouw paard als je het middel aanbracht?
Had je het idee dat het prikkend was?
Het idee van wel of geen schuim zien bevalt me erg.
Mooie manier om te zien of de bacterie eruit is.

Paard reageerde er totaal niet op, dus ik denk niet dat het bijt... Zit gewoon in een flesje met tuitje, je laat het er zo inlopen en het gaat alle gaatjes in. Geen gedoe met schrobben, alleen eventjes een paar seconden de voet vasthouden zodat het er niet direct uit lekt.

Ik ben overigens ook niet zo'n fan van natuurlijk bekappen... Ik snap niet dat je na een cursus van een paar dagen jezelf bekapster mag noemen, terwijl de opleiding tot hoefsmid meerdere jaren in beslag neemt. Totaal niet rot bedoeld, maar laat eens een "normale" smid kijken. Baat het niet dan schaad het niet! Heb je wel nog een oordeel van een professional erbij...
Laatst bijgewerkt door NikkiB1991 op 22-02-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:23

Gypsy schreef:
Marjo89 schreef:

Dit is inderdaad zo belangrijk.
Mijn gouden tip, stoppen met snijden in die straal, zorg dat dat ding de grond raakt, en stappen over het harde. Dat brengt doorbloeding op gang en zo blijft je straal gezonder en minder vatbaar voor de rotstraal. Je kunt dat stappen ook wel met hoefschoenen aan doen, zelfde effect.

Amen !!
Ben erg benieuwd naar ts..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:38

Heb je foto's van de onderkant van de hoeven TS? Pas dan kunnen we je denk ik goed adviseren. Ik heb heel veel ervaring met rotstraal en straalkanker en ook allerlei middeltjes gebruikt, een echt wonder middel bestaat niet. Rotstraal is namelijk van veel factoren afhankelijk, bij sommige soorten is het vooral een bacterie maar het kan evengoed een schimmel zijn of een gist of een combinatie van die 3. Daarnaast speelt de stand/vorm van de hoef ook een grote rol en ga je ook afhankelijk van waar de rotstraal zit behandelen. Zit het bijvoorbeeld in de middelste straalgroeve en tussen de hoefballen gebruik je eerder wat anders dan wanneer het alleen in de zijdelingse straalgroeves zit.

Iedereen kan wel roepen welk goedje voor hun heeft gewerkt, maar dat zegt niet dat het voor jouw paard ook zo is..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:42

Djotje schreef:
esje01 schreef:
De bacterie honing voeren.
Klinkt gek maar ik heb dit na een tip gedaan.
Stralen goed gesmeerd met honing en het verbeterde goed.

Haha. Dit klinkt jammie ;)
Zometeen plakt ie aan de grond!
Grapje ; p

Klinkt misschien grappig, maar het is een goede tip. ;)
Honing (zo koud mogelijk geslingerd bij de imker, niet die troep uit de supermarkt) heeft een antibacteriële werking.. :) Zie: artikel medicinale werking van honing ontrafeld

En zou er toch ook een "klassiek opgeleide" hoefsmid naar laten kijken, als je al zoveel geprobeerd hebt en er is niet veel/niks veranderd, zou er toch een andere oorzaak achter kunnen zitten die jij en zij niet kunnen vinden.. :) Goed opgeleide hoefsmeden hebben behalve de opleiding ook jaren ervaring en komen veel problemen tegen die je met natuurlijk bekappen misschien niet opgelost krijgt.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:49

Ik zou sowieso stoppen met al die verschillende middeltjes en steeds iets opnieuw gebruiken. Zelf heb ik ook een goede ervaring met rotstraal en de blauwspray van de welkoop.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:57

Ik heb het 5 jaar geleden gehad bij mijn paard.

In de stal alleen een dun laagje vlas neergelegd en voor de rest elke dag leeghalen.

's ochtend behandeld met ctc spray (zijn begonnen met de blauwspray maar werkte toch net niet helemaal goed).
's avonds even goed uitkrabben eventueel met een nat hoefborsteltje schoonmaken, daarna een lading Betadine erop doen (gewoon de vloeibare), hoef even omhoog houden voor 1 minuutje, daarna de ctc spray erover en klaar.

En wat hier verder genoemd is. Niet te veel met de straal klooien, alleen de losse delen een beetje bijwerken, maar de straal gewoon goed de grond laten raken.

Ik ben er een half jaar mee bezig geweest om echt alles goed weg te krijgen. En nu 5 jaar later nooit meer terug gehad.
En mijn paard staat gewoon hele jaar door buiten met potstal. Hoeven en straal zijn nu goed en sterk.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:10

xyzutu2 schreef:
Djotje schreef:
Er is niets gebeurd, of anders gevoerd in de tijd dat de rotstraal begon.
Ook geeft de vorige eigenaar aan dat ze dit zelf nog niet hebben meegemaakt met hem. Ik heb hem nu 7 maanden. In de eerste maanden was hij dus wel rotstraal vrij, maar toen was het natuurlijk ook een stuk mooier weer ;)]

Toen je paard 7 tot 5 maanden geleden nog gezond was, kreeg hij toen ook al bietenpulp/luzernebrok bijgevoerd?
En voerde zijn vorige eigenaresse hem ook bietenpulp/luzerne bij?
Als hij dat wel altijd heeft gekregen, dan is er weliswaar een verminderde magnesiumopname het overschot aan calcium, maar heeft/had hij daar geen last van.
Als hij dat niet eerder gevoerd heeft gekregen, dan zou de toevoeging van die extra calcium via bieten/luzerne zijn mineralenbalans misschien scheef hebben getrokken waardoor zijn hoefkwaliteit achteruit is gegaan.

Slim trouwens om een paardenweegschaal erbij te halen! Dat blijft toch heel lastig schatten, het gewicht van een paard.

Hoi.
Ik ben denk ik vergeten erbij te vertellen dat mijn paard uit het buitenland komt. En sinds 7 maanden hier in Nederland is.
Hij kreeg daar Hipolyte en luzerne ( van hetzelfde merk als nu), maar bietenpulp weet ik niet. Overigens heb ik bietenpulp altijd in combinatie met zemelen gevoerd, vanwege het calcium/fosfor/magnesium gehalte.
Omdat hij daar op een landgoed van 18 hectare stond, kreeg hij natuurlijk wel meer gras als dat hij nu hier in Nederland krijgt. 18 hectare is niet zo snel leeg als het weiland waar we nu op staan.
In ze zomer krijgt hij dan ook niets bijgevoerd, enkel alleen nu in de winter, en dit is dan ook mijn eerste winter met hem.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:11

dresjoepie schreef:
Het is idd niet over na 10 dagen Van wat ik ervan begreep doodt het de bacterie Drm moet je de kuur ook afmaken anders kunnen bacterieen resistent worden! Daarna gaat de straal herstellen van de bacterie En heb ik het toen met Egyptische zalf verder behandeld

Wat ik fijn vind aan de spray is dat er druk op staat Je komt dus echt goed overal tussen Die bruis spray doe je met een dun pijpje in spuiten Die verstopt steeds Vind ik irritant' als we dezelfde bedoelen'

Je moet de ctc ook 2 x opspuiten even laten drogen en dan nog een x Voor 4 voeten kun je gerust 2 bussen halen

De verdere tips over vitamine zou ik zeker ook eens naar kijken

Oke, ik had deze eerder gehoord, maar is zeker het overwegen waard.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:15

sakvis schreef:
Je hebt al heel veel geprobeerd! Wij hadden vorig jaar ook paarden met rotstraal. Wat bij ons heeft gewerkt is een combinatie van drie factoren.

We hebben ze eerst verhuist naar een stalling waar de uitloop wel droog was ipv blub. Daarnaast hebben we intern aan de weerstand en de afvalstofhuishouding gewerkt (o.a. detox van phytonics en consult bij Den Hoek). En we hebben ze behandeld met hoof and sool hardner ( een soort blauwspray).
Hoof and sool Hardner alleen hielp dat niet afdoende.

Ik ben trouwens (via mijn studie) onderzoek aan het doen na strohuisvesting bij koeien. Het blijkt dat heeeeeel veel koeien klauw - en uierproblemen hebben die waarschijnlijk worden veroorzaakt/ onderhouden door de strohuisvesting. Stro is namelijk een ideale plaats voor bacteriën. Dus vanuit die theorie zou. Het mij niet verbazen dat jouw paard niet van de rotstraall afkomt. Want de bacterie zit in het stro, dus je paard blijft zichzelf opnieuw besmetten. Waarom andere paarden er dan minder last van hebben? Ik denk een betere weerstand (en daar kan je aan werken).

Hoi,
Het klimaat en stalklimaat hebben uiteraard veel invloed op de rotstraal.
Helaas is het verhuizen naar een plek zonder blub niet zo makkelijk als het lijkt.
Ik wil graag hier blijven staan, omdat mijn paard beschikking heeft over een uitloop, en altijd ruwvoer.
Hij kwam van een plek met 18 hectare grond, dat wil zeggen dat hij toen niet, of nauwelijks ooit zijn eigen mest tegenkwam, of erin stond.
Hier is het kleiner, en staan ze op stro, en proberen wij het stalklimaat zo in te richten dat ze de meeste tijd van de dag droog staan, zonder in hun eigen mest te staan.
Dit lukt aardig, maar lang niet zo goed als waar hij stond.
Vandaar dat hij denk ik verder nooit rotstraal heeft gehad, en nu wel.
De verandering van bodembedekking is niet aan mij, maar de stal eigenaar.
Ik moet proberen het met deze omstandigheden toch onder controle te krijgen.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:16

Mopjemop schreef:
Mijn paard had ook jaren last van, ook van alles geprobeerd. En de Hypozin werkte, alleen je moet dat wel even de tijd geven. Hoeven schoonmaken en daarnaar vooral droogmaken en met een tandenborstel goed de Hypozin insmeren/ raggen. Geef het een maand of 2 de tijd ipv 2 weken. Zeker als het paard er al langer last van heeft.
Bij mijn merrie duurde het ook even maar het werkte echt *\o/*
Suc6

Ik deed dat inderdaad ook met een tandenborstel. :)
Misschien is het inderdaad verstandig nog eens een week of 4 ermee door te gaan.
Jammer genoeg is hypozin wel duur ( voor 4 voeten). ik deed met 1 tube 5 dagen.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:16

Ook de tip Hoof & Sole Hardener. De rest zou je m.i. beter stoppen, klinkt als teveel van het goede. Je hebt nog kans dat je de functie van de straal om zeep helpt ivm een verminderde zuurstofopname.

Met Hoof & Sole Hardener kun je een kuur geven. Langdurig gebruik heeft geen zin om hier genoemde reden.
Zodra je verbetering ziet bij dagelijks gebruik kun je gaan afbouwen naar om de dag resp. om de week en stoppen. Op geleide beeld.
Succes!

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:17

xAnthea schreef:
Mss is dit topic interessant voor jou!
[BEH] Aloë Vera bij rotstraal... Ongelooflijk!

Helemaal doorgelezen. Dit zou kunnen werken, maar las ook in het topic dat TS waarschijnlijk niet eens rotstraal had, maar een losse straal. Dat zou kunnen betekenen dat het voor rotstraal niet helemaal werkt.
Bedankt voor je reactie ;)

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:18

roosa schreef:
Potje zink olie halen bij de drogist.
Hoefde even schoon maken.
Flinke klodder in de geul smeren.
Om de dag herhalen.
Het is het enigste wat werkt bij mijn paardjes.
Het droogt super in en zorgt voor een film laagje zodat er geen vocht meer bij kan.
Succes verzekerd!

Hoi.
Is het laagje wat er gecreëerd wordt dan niet schadelijk?
En met schadelijk bedoel ik, dat als er niets in de hoef kan komen, kunnen de bacteriën dan wel uit de hoef?

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:19

Angela schreef:
Pure tea-tree olie helpt ook erg goed. 3 keer in de week op de plekken waar de rotstraal zit druppelen.

Pure tea tree.
Waar haal ik dit?
Ook gehoord dat het heftig kan zijn op de straal.
Reageerde jouw paard hierop?