WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:05

de zupa die ik voer is mix van grasbrok, luzerne, bietenpulp. Dit eet hij dus niet op, deze tip hoef je dus helaas niet te geven!!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:08

Klinkt toch echt als maagzweer- of darmproblematiek. Hoe is dat gecheckt? Kijk eens op het maagzweertopic voor tips.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:11

Ik denk dat je vooral moet nadenken wat je wilt bereiken.
Wil je vulling, symptoombestrijding? Geef dan mais. Wil je dat het paard voldoende vóeding binnen krijgt, ga dan voor extra vitamines/mineralen. Ik heb hierboven mijn advies gegeven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:14

Ik zou toch eens een periode behandelen voor/tegen een maagzweer door middel van abler.

Daarnaast is Pure Feed Condition een goede voersoort voor paarden die aan moeten komen en weinig ruwvoer eten. Eventueel gecombineerd met olie (zonder supplement tot 0.5mL/kg paard en met vitamine E supplement tot 1mL/kg paard per dag. Wel rustig opbouwen).

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:25

klinkt inderdaad als een problem in het hele verteringstelsel dat begonnen is met ene maagzweer. 50% van alle paarden hebben het helaas. onbeperkt ruwvoer (maar dat krijgt hij al) aanbieden hooi/kuil of gras. ik weet dat kuil niet ideal is maar in deze situatie kun je niet te kieskeurig zijn. vaak eten paarden kuil liever. prober eens ene maagbeschermer en dan kijken of het beter gaat! kan gewoon een van mensen zijn. moet je alleen even de dosering opzoeken. goed dat je naar ene oplossing zoekt. ik voer zelf super brok plus van healthy herbs. dit heef thij dan ook onbeperkt ter beschikking. helaas is dit niet bepaald lekker voer!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:31

Is zijn bloed weleens serieus onderzocht?Ook de leverwaarden?Het zou mij niets verbazen als hij leverbot heeft

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:32

Ik zit idd ook eerder te denken aan een supplement dat je paard helpt om de darmflora weer eerst op orde te krijgen, een pro biotiotica of watook, als dat ok is verwacht ik dat paard weer goed voedsel opnemen kan en weer eetlust ontwikkeld, het is meestal toch wel dit cirkeltje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:32

Cardy schreef:
Je zou eventueel naar maisolie kunnen kijken?

Nee geen maisproducten geven. Zeker niet aan een dier met zo'n verleden (zware wormbesmetting). Olie is wel een goed idee maar pak dan lijnzaadolie.

TS heb je al iets van grasbrok geprobeerd, aangezien het paard wel graag gras eet? Ik heb eigenlijk het bange vermoeden, zoals iemand anders ook al opperde, dat hij een maagzweer heeft of iets van een infectie in de darmen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:33

Kim, ik heb nog subli dieet mix liggen. Word nu aan Lino gevoerd omdat Od het niet meer mag hebben maar je kan het in elk geval testen :) .

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:36

Ik zou hier echt de nodige test laten uitvoeren! Een paard op mijn vorige stal at ook slecht, een gegeven moment was ze zo slecht ter been (geen energie meer, met veulen aan de voet) dat ze met een spuitje gevoerd moest worden! Bleek toen ook een maagzweer te hebben.. Ze heeft het overigens wel overleefd gelukkig..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:48

kim1207 schreef:
Maar welk voer laag in suiker en granen. Dat is mn vraag in de op!

Vitalbix daily complete
Cavalor - fiber force
Metazoa - superfit broxxx
D hooghe - red fibre
Marstall - Vito
Agrobs - naturmineral
Atcom horse - Atcom ecs vital

Marstall is de enige muesli in dit verhaal. Naast maagzweer en leverbot, heb je al eens gekeken hoeveel zand er in zijn mest zit?

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:03

Al grasbrok gemengd met bietenpulp geprobeerd??
Werkt bij mijn oude shet die moeilijk op gewicht te houden is goed.
Wel goed weken..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:53

Wat lezen mensen toch slecht....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:00

Of gewoon helemaal niet...

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:03

kim1207 schreef:
Wat lezen mensen toch slecht....

Ja idd.....zo jammer !
Ik kan je helaas geen oplossing geven, maar wens je veel sterkte met je paard.
Hopelijk komt er toch een tip waar je wel wat aan hebt !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:05

Heb je m ook al eens laten doormeten door een holistische dierenarts?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:07

Al eens compactgras geprobeerd? Hier doen ze er een moord voor. Subli zonder en Subli dieet zou je kunnen proberen, zit wel wat luzerne bij in. En hierboven staan al wat brokkenmerken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:17

Hannanas schreef:
Heeft hij geen maagzweer?
Dan ga ik ook nog alleen maar overstag voor de hoofdprijs -> iets wat ontzettend motiveert tot eten maakt het eten belangrijker dan het ongemak.

Ik Blijf bij een lichamelijk defect.
Die buik ga je niet goed krijgen met voer.
Dus daar is behandeling voor nodig. Behandeling van het hele versteringstelsel incl verteringsenzymen, pro biotica, maag aanpakken etc.

Terug naar de arts.
Bloedje, urine, mest.
Incl vitaminen waarden etc.
Voer nu wel weer belangrijk om er iets in te krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:26

3 jaar oud, ik gok op kiezen.

Mijn paard viel af en at heel slecht, Slobber at ie niet, muesli vond hij vergif. Met lange tanden ging de biks erin, wortel en appel was walgelijk en hooi niet te eten.

Goede tandarts erbij, bleek bij de vorige eigenaar een prutser er een wolfskies uit te hebben gehaald, althans 85% van die kies.
Kwam echt een splinter van 3 a 4 mm dik met een stuk wortel eruit. Kiezen achteraan waren een drama, duidelijk handmatig gebeurt. Week na de behandeling at hij ineens wortel, das raar dachten wij. We zijn nu een bijna een jaar verder en meneer durft alles te eten, Slobber is de hemel, als je appels niet mee rekend. Biks vind hij niet zo, muesli is veel lekkerder! En hooi? 2 keer zo veel als voorheen.

Laat hem goed behandelen. Elektrisch en met verdoving. Grote kans bij een 3 jarige dat het alleen doppen zijn. Mijn paard zou naar de kliniek gaan en daar binnenste buiten gekeerd worden als de tandarts niets uit zou halen, nu is het een hele gezonde, nog wel slanke, jonge slungel hihi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:36

Mijn arabiertje heb ik dikker gekregen met oa lijnzaadbrok.
Is prijzig per kilo, maar je hoeft er niet veel van te voeren (100-150 gram per dag).
http://www.willemsedierenvoeders.com/in ... -20kg.html

Let op:
Er is ook mais-lijnzaadbrok in de handel, maar die bevat 55% zetmeel.
Die moet je dus niet hebben :D

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:20

excuses hoor
succes met je zoektocht

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:51

Ik zou hem toch even na laten kijken. Mijn dochter rijdt op een fjord en jawel deze eet heel kieskeurig.
Maar hij heeft dus chronisch maagontsteking. Hij heeft hier medicatie voor (levenslang). Zodra we gaan minderen ,, tuurlijk is dat gerobeerd want je wilt graag je paard houden zonder medicatie. Maar dan stopt hij dus weer met eten, zowel hooi als krachtvoer. Het zijn wel homeopatische medicatie maar het werkt en hij doet het er super op. Jouw paard klinkt in mijn oren ook als een paardje met maag/darmproblemen.
Heel veel succes en ik hoop dat je het kan vinden.
Deze fjord is trouwens behandeld door een holistische arts van de Laarakker in den hoek

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:21

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:03

Ik heb goede ervaringen met Fiber Force van Cavalor en dan voornamelijk gericht op de spijsvertering. Ik kan niet zo goed zeggen of ze daar ook echt dikker van worden met het ondersteunt in ieder geval de darmen waardoor je paard beter voedingsstoffen kan opnemen.
Wat verder bij mijn paard goed hielp (maar hij had eiwit tekort door wrs een virus of iets) is vrij veel luzerne en bietenpulp.
Wat ook goed vlees aanzet is de mais lijnzaadbrok maar daar zit dan wel weer meer zetmeel in.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:17

smurffie schreef:
3 jaar oud, ik gok op kiezen.

Mijn paard viel af en at heel slecht, Slobber at ie niet, muesli vond hij vergif. Met lange tanden ging de biks erin, wortel en appel was walgelijk en hooi niet te eten.

Goede tandarts erbij, bleek bij de vorige eigenaar een prutser er een wolfskies uit te hebben gehaald, althans 85% van die kies.
Kwam echt een splinter van 3 a 4 mm dik met een stuk wortel eruit. Kiezen achteraan waren een drama, duidelijk handmatig gebeurt. Week na de behandeling at hij ineens wortel, das raar dachten wij. We zijn nu een bijna een jaar verder en meneer durft alles te eten, Slobber is de hemel, als je appels niet mee rekend. Biks vind hij niet zo, muesli is veel lekkerder! En hooi? 2 keer zo veel als voorheen.

Laat hem goed behandelen. Elektrisch en met verdoving. Grote kans bij een 3 jarige dat het alleen doppen zijn. Mijn paard zou naar de kliniek gaan en daar binnenste buiten gekeerd worden als de tandarts niets uit zou halen, nu is het een hele gezonde, nog wel slanke, jonge slungel hihi.

Dit dus :j
En door slecht eten kan een maagzweer ontstaan, dus dat preventief behandelen lijkt me ook geen verkeerde.

En als het gebit erg slecht is (en dit invloed heeft gehad op de algehele spijsvertering), dan zou ik er ook een osteopaat bij halen.