Wat nog te doen aan mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Wat nog te doen aan mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:47

Er wordt momenteel in de avond én ochtend met hydrocortiderm gesmeerd.
Antibiotica spuiten heeft mijn stalhouder ook aangeboden maar ik ben ook bang dat dan haar hele spijsverteringsstelsel er aan gaat...

Hooi ipv kuil heb ik voorgelegd bij de stalhouder. Muesli ga ik mee stoppen. Kreeg ze nu toch alleen voor de lekker omdat ze niet werkt door de kreupelheid.

Zo veel middeltjes en zo veel antwoorden, bedankt! Ik ga eens even kijken wat ik ga proberen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:50

Ik heb ooit voor mijn paard droogzetters voor koeien van de Da gehad. Misschien kan je dat proberen?

Wat zegt je Da hier sowieso van? Heeft die nog ideeën?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:51

Inderdaad geen granen meer. Dit moet je van buiten en binnen op gaan lossen.

De mijne had 2 maanden geleden ineens weer heftig mok. Kloven tot bloedens toe enzo. Ik ben gestart met een kuur pure mok pillen van de Paardendrogist. Verder alle granen en suikers geschrapt in zijn voeding en gaan smeren met honingzalf. Dit doe ik nu een paar weken en de mokplekken zijn gehalveerd. Op sommige plekken komt zelfs alweer haar terug.

Overigens heb ik wel geschoren. Met zijn flinke vetlokken gaat het erg broeien. Nu komt er lucht bij en droogt het beter in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:51

Ja Kaus, ik kan me voorstellen dat je bang bent voor een ab shot en wat er dan allemaal nog meer kan gebeuren. Risico is wel dat ze nu einschus kan krijgen én vergeet niet dat ze do de mok ook gewoon ordinair pijn heeft. Het is kiezen uit twee kwaden en ik zou die spijvertering dan later wel weer oplossen voor ik een blijvend kapot been heb.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:54

Na het wassen met betadine, goed droogmaken en dan een dikke laag sudocreme erop. Helemaal dichtsmeren, zodat er geen vocht meer bij kan.

Zo doe ik het altijd en het is nog nooit mislukt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:54

Niet zoveel wassen het moet drogen. Van de kuil afhalen en op goed droog hooi zetten. Verder alle krachtvoer eraf en op een goede vitamine korrel zetten. Is er al een af schraapsel genomen ivm mijt.
Verder idd de ontsteking laten behandelen door de da

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:54

Wow sh*t... Die CPL lijkt wel heel erg op wat mijn paard heeft.

Heb DA is er nog niet bij geweest. Zalf die ik van de DA heb heb ik omdat ik deze vaker heb gebruikt. Ik ga morgen sowieso de DA bellen om advies.

Hoe kan ik het verschil tussen CPL en mok ontdekken?

Edit: ik was niet zo vaak! Heb haar benen nu in de afgelopen 2 maanden drie keer gewassen met betadine en buiten dat komt er geen vocht bij. Hooguit het hele kleine beetje dat de bak nat is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:01

Heeft je paard het dit jaar voor het eerst? Ik zou heel goed naar je voer gaan kijken. Mok komt vaak van binnen uit. Eiwitrijk kuilvoer is in ieder geval al niet goed ik zou dan overstappen naar hooi. De pavo koeken zitten ook heel veel suikers in. Het krachtvoer dat ze krijgt is dat altijd hetzelfde? Misschien verstandig om ook even goed naar de samenstelling te kijken? Ik heb nu zelf voor mijn paarden pavo care 4 life daar zitten heel weining suikers en zetmeel in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:02

Dat doe ik bij mog 2x per week met bethadine, gewoon om de bacteriegroei te beperken. De rest moet de zalf doen.

Is Einschuss niet hetzelfde als CPL?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:07

Kaus schreef:
Wow sh*t... Die CPL lijkt wel heel erg op wat mijn paard heeft.

Heb DA is er nog niet bij geweest. Zalf die ik van de DA heb heb ik omdat ik deze vaker heb gebruikt. Ik ga morgen sowieso de DA bellen om advies.

Hoe kan ik het verschil tussen CPL en mok ontdekken?

Edit: ik was niet zo vaak! Heb haar benen nu in de afgelopen 2 maanden drie keer gewassen met betadine en buiten dat komt er geen vocht bij. Hooguit het hele kleine beetje dat de bak nat is.

Sorry maar meen je nu echt dat je naar 2 maanden dit er nog geen dierenarts bij hebt gehad?? Weet je ik val bijna van de bank bij mij zou er bij zoiets en het wordt na behandelen niet beter na 2 weken er echt een dierenarts bij zijn geweest.
Inderdaad morgen maar snel de dierenarts bellen voor een afspraak

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:09

Ik ben van basisbrok naar muesli voor paarden die snel dik worden gegaan. Ik denk dus dat het daar niet mee te maken kan hebben... Heb haar voorheen op gewone muesli gehad dus dan zou ze er toen eerder last van gehad moeten hebben?
De pavo koek die ze krijgt krijgt ze al zo'n twee jaar. Ze krijgt een half na het werken en een stukje als ze niks heeft gedaan. Ze krijgt iets meer dan de helft van een schep muesli.

Edit: overigens is het ook echt niet al twee maanden zo erg! De pus zit er sinds vrijdag. Op vier benen zit het sinds woensdag. Daarvoor waren het gewoon dichte korstjes en liep ze in stap, draf en galop helemaal zuiver.

Ze krijgt denk ik zo'n 7 kg kuil. Hier heb ik helaas weinig zicht op...

De DA heb ik er nog niet bij gehad omdat ik er vanuit ging dat ik de mok die ze heeft wel zelf kon op lossen met de middeltjes die 9 vd 10 keer worden aangeraden. Maar zoals eerder gezegd bel ik morgen de DA.

MHK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:12

Heb ook een pony gehad met chronische mok. Korsten werden dikker en breide zich uit. In principe 1 keer wassen met betadine. Proberen de korsten los te weken. Kan door de benen in groene biotex of groene badedas te zetten. Dit werkt ontsmettend. Zorg dat voor zover het lukt je de benen scheert, zodat je goed zicht op de plekken houdt. Daarna een mengsel van hydrocortiderm, uierzalf en belangrijk sudocreme erop. Daarna watten eroverheen en inpakken met dat plakverband. Een dag laten zitten en weer opnieuw. Dan een keer behandelen met sybacil en weer inpakken. Dan weer het bovenstaande mengseltje een dag of 2. Dan een keer behandelen met imaverol en weer inpakken. Net zolang doorgaan totdat de korsten loslaten en er roze huid tevoorschijn komt. Ik heb mijn pony ook een antischimmel injectie laten geven en na deze injecties werd het echt beter. Nu heeft hij af en toe nog plekjes, maar we houden het bij door de haren kort te houden, wassen met badedas en flink sudocreme smeren. Wat precies geholpen heeft om het goed te krijgen weet ik niet. Maar met bovenstaande riedel kregen we het onder controle.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:14

Het kan nu wel in samenwerking met je kuilvoer dat het nu juist teveel is. Ik zou alles heel goed nakijken.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:18

Ik zou sowieso helemaal stoppen met Pavo koek, muesli etc. Kuil/voordroog kan ik niet over oordelen, die van mij doet het daar goed op, geen mok daarmee.

Wat ik al een tijd geef is Superfit Horse, zijn vitamine brokjes met laag suiker gehalte. Stalgenoot met "mok Tinker" geeft sinds een tijdje Metazoa en haar paard lijkt het daar ook goed op te doen zonder mok.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat mok te maken heeft met het voer en de weerstand.

Overigens geef ik mijn maar zodra de "R" in de maand komt ook 2x per dag 15 druppels Echinaeforce. Toch om de weerstand te verhogen. Geen idee of het helpt, de hele familie krijgt het (kids, manlief, hond, paard en ikzelf)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:19

Hoe is het ruwvoer wat je voert?
Wij hebben eigenlijk nooit mok gehad. En altijd goede kwaliteit ruwvoer.
We hadden laatst 1 slechte baal en er ontwikkelde een paard mok. Toen we weer beter ruwvoer hadden was het weg.
Misschien intressant om even op te letten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:21

Scheren ga ik niet aan beginnen. Meningen zijn daarover te verdeeld en ook zijn de sokken van mijn paard niet echt sokken te noemen... Ook kan ik niet eens meer naar haar benen wijzen zonder dat ze haar hoef bijna bij haar uier heeft zitten omdat ze niet wil dat ik er aan zit.

Cure mok pilletjes heb ik ook goede verhalen over gehoord. Die ga ik sowieso halen.

Ruwvoer is kuil van eigen land. Wel droog kuil.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:23

Niet te veel wassen en van alles proberen.
Ik was altijd 1x met betadine, dan korsten eraf en elke dag sudocreme/zinkzalf erop.
Ook scheer ik de benen.
Cure mok tabletten werken ook goed.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:23

Kuil is voor koeien, niet voor paarden bedoelt. Ze valllen niet meteen dood neer, maar er zit in kuil veel te veel eiwit en veel te veel zuur. Maar ik neem aan dat dat gewoon het voer is wat bij jou op stal gegeven wordt en dat je er niet veel aan kunt veranderen.
Al dat gedoe over voer, eerst moet dat been aangepakt worden anders kun je dat beest op gaan ruimen, hoef je het meteen niet meer over het voer te hebben...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:27

Het kuil kan ik helaas niks aan veranderen tenzij ik van stal verander.
Ik ga proberen morgen met antibiotica te starten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:29

Er is een topic op bokt over CPL en ook een facebook groep. In beide staat veel interessante informatie. CPL kun je niet zomaar herkennen. De meeste dierenartsen hebben er zelfs nooit van gehoord, maar op internet is genoeg info te vinden.
Met de pavo koeken zou ik stoppen, dat zijn suikerbommetjes. Beter is gewoon flink veel hooi en verder alleen een vitaminebrok als marstall force bijvoeren.
Veel rustige beweging is ook goed, want bloeddoorstroming is belangrijk voor de genezing en het afvoeren van afvalstoffen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:32

Beweging krijgt ze twee keer per dag.
's Ochtends 2 uur in de bak en een kwartier verplicht stappen. 's Avonds een half uur stappen aan de hand. Wisselend over asfalt of zand.
Ze kan nu helaas niet naar buiten zonder in nattigheid te staan. En in de bak wordt overdag gereden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:00

Mijn tinker had ook regelmatig mok tot ik hem van de kuil af gehaald heb en op de fibra heb gezet. Dus het loont echt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:08

Mok komt vaak van binnen uit. Kijk naar de conditie van je paard? Is hij te dik? Wat voor een voer krijgt hij? Stop met de brok. Wat voor een ruw voer krijgt hij? Zorg voor hooi of voordroog wat bijna hooi is. Hoeveel beweging krijgt hij. Zorg voor beweging. Hoe zit hij voor de rest in zijn vel? Al die troepjes om er op te smeren zijn alleen symptoom bestrijding.
Uitkijken met hydrocortiderm dat maakt de huid dun.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:12

Al die 'troepjes' erop smeren kan nu wel verlichting geven en zou ik ook zeker doen. Ik zou wel kiezen voor iets verzachtends. Veel mokpatiënten hebben baat bij sudocreme, ikzelf smeer liever honingzalf.
En verder inderdaad van binnenuit aanpakken.
Een eerste antibioticashot is bij zo heftig explosief geen gek idee. Maar dit is geen blijvende oplossing.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:36

Kaus schreef:
Beweging krijgt ze twee keer per dag.
's Ochtends 2 uur in de bak en een kwartier verplicht stappen. 's Avonds een half uur stappen aan de hand. Wisselend over asfalt of zand.
Ze kan nu helaas niet naar buiten zonder in nattigheid te staan. En in de bak wordt overdag gereden.

Eigenlijk is dat gewoon veel te weinig.
Ik zie mijn paarden liever 24/7 op een natte wei staan dan een hele nacht binnen.
Bij mijn paard met cpl doe ik wel eens een panty van de hema om het been met open wondjes zodat er geen vliegen aan komen. Kan ook helpen tegen vuil, maar dat is niet eens nodig. Is er nergens een verhard stuk beschikbaar, of een hoger gelegen wei? En zeker op droge dagen en met vorst, lekker de hele dag buiten zetten hoor.
De ammoniak in een stal is veel slechter voor wondjes dan relatief schone modder. En constante beweging is echt heel belangrijk.