Wat gaan voeren i.p.v. biks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:45

troi schreef:
wortelsussie schreef:
Zijn jullie het ermee eens dat subli dieet mix alleen voor extreem dikke paarden is?
?

Nee is onzin. Paarden gaan er niet van afvallen. Het is puur lager in calorieen dus paarden komen minder snel aan. Voor sobere paarden prima geschikt

Mijn arabier en nrps-er krijgen het ook, en die zijn echt niet dik te noemen.[/quote]
Geef je er dan nog iets naast of enkel de mix? En hoeveel, om een beeld te krijgen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:47

Ik voer Gerstemix van Mijten. Bevat geen suiker en haver. Mooie muesli waar je weinig van hoeft te voeren. € 10,50 voor 25 kg. Mijn paard doet het er super op.

paardje1983

Re: Wat gaan voeren i.p.v. biks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:51

pianissimo. Zit geen suiker in

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:53

Rillerig icm stram zou je magnesium voor kunnen geven. Misschien heeft ie wel een tekort. Dat komt best vaak voor. En in tegenstelling tot de meeste andere vitaminen/mineralen kan het niet zo snel kwaad om even te proberen of het effect heeft

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:54

Summerfit.....zomer en winter + goed hooi borstelen is spiegelen zo glanzend, hij werd ook weer zwart ipv donkerbruin. 1 verpakking is 30 briketten = 1 maand, verschil al na 14 dagen zichtbaar, Amerikaans volbloed.
Laatst bijgewerkt door iamsam op 19-02-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:54

Magnesium is geen vitamine. Stramheid kan ook komen door een algeheel tekort. In een goede balancer zitten vitaminen, mineralen en sporenelementen in de juiste verhoudingen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:59

iamsam schreef:
Summerfit.....zomer en winter + goed hooi borstelen is spiegelen zo glanzend, hij werd ook weer zwart ipv donkerbruin. 1 verpakking is 30 briketten = 1 maand, verschil al na 14 dagen zichtbaar, Amerikaans volbloed.

Over welk voer had jij had?
Koper schreef:
Magnesium is geen vitamine. Stramheid kan ook komen door een algeheel tekort. In een goede balancer zitten vitaminen, mineralen en sporenelementen in de juiste verhoudingen.

Heb een tijd(6 weken) vitamine e + selenium gegeven en merkte echt verschil. Was veel minder stram en ze was met warmrijden veel losser. Het rillerige heeft ze al een tijd niet meer gelukkig en wil dat zo houden. Voerde het toen met spelt en beetje biks. Alleen toen ik mij erin ging verdiepen kwam naar boven dat selenium kwaad kan doen als je 'overvoert' toen mee gestopt. Kan nog niet oordelen of ik het merk gezien ze 2 weken stil heeft gestaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:01

wortelsussie schreef:
Geef je er dan nog iets naast of enkel de mix? En hoeveel, om een beeld te krijgen.

Mijn NRPS-er en arabier krijgen nu een halve schep per dag.
De arabier krijgt nog senioren voer erbij (als ze te weinig ruigvoer op heeft).
Mijn Fjord krijgt een 1/4 schep per dag.

Wanneer ze weer volop in training zijn krijgt mijn NRPS-er en arabier 1 a 1/2 schep per dag (verdeeld over 2x) + wat lucerne.
Mijn Fjord 1/2 schep per dag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:01

Als je merkt dat extra vitamine E helpt kun je dat ook als supplement zonder selenium geven.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:01

pianissimo van cavalor en van mijten de quattro klinken erg interessant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:02

Cavalor is goed voer. Ze hebben voor zover mij bekend wel alleen biks en muesli's, dus altijd voer met meer "ballast" dan een balancer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:03

Koper schreef:
Als je merkt dat extra vitamine E helpt kun je dat ook als supplement zonder selenium geven.

Dit is best een goed idee. Alleen zal de vitamine E dan helpen of de selenium? Of is het de combi van?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:04

Koper schreef:
Magnesium is geen vitamine.

Jeetje wat ben jij snel! Had t echt al gelijk aangepast :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:14

wortelsussie schreef:
Koper schreef:

Dit is best een goed idee. Alleen zal de vitamine E dan helpen of de selenium? Of is het de combi van?

Een gebrek aan vitamine E kan wel tot wat minder fijn werkende spieren leiden. Er is een reden voor waarom de selenium er mee te maken heeft maar die ben ik even kwijt. Wat je zou kunnen doen is gewoon kijken of je met alleen vitamine E het zelfde resultaat weer krijgt. Sowieso is het altijd belangrijk om krachtvoer of een balancer te voeren aan je paard, de kwaliteit van Nederlands ruwvoer is onvoldoende om zonder aanvullend voer te kunnen. Maar totdat alle stofjes in je paard weer op peil zijn zou je heel goed vitamine E er extra bij kunnen geven. Het zou ook slim zijn om even bloedonderzoek te laten doen zodat je weet of 't niet door iets anders komt. Mijn ruin was een jaar geleden ook stram, ik ben 'm een balancer gaan geven en hij knapte wonderbaarlijk op :+ Bij hem was er dus wel meer aan de hand dan alleen te weinig vitamine E.

Dorine92 :D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:28

Koper schreef:
Metazoa heb ik ook geprobeerd. Mijn ruin, die alles lust behalve banaan en broccoli, bliefde het niet :=

Vind 't zelf ook stinken, rare zure lucht heeft 't.

ik ben er juist heel blij mee. mijn pony reageert er super op.
er zijn dagen dat hij ze niet wil dan neemt hij liever hooi. maar de volgende dag doet hij weer een moord voor die bak brokjes xD

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:43

Wat fijn dat je het dieet van je paardje onder de loep neemt. Veel voeders roepen dat ze weinig suikers bevatten maar het is belangrijk om te kijken naar het totaal plaatje suiker/zetmeel/melasse en evt of het product graanvrij is. Belangrijke richtlijnen voor de wat sobere rassen om op te letten..daarnaast bevat de meeste brok melasse zodat het tot een brokje gemaakt kan worden.
Natuurlijk verschilt het per paardje waar ze op reageren. In principe is het goed om naast je ruwvoer een balancer te geven en dan te kijken wat je aan kunt vullen. Zoals hierboven ook al werd genoemd heegt het ruwvoer van nl bodem vaak tekorten. Ik heb goede ervaringen met de marstall force, wat een uitstekende prijs kwaliteit verhouding heeft. Je hoeft hier echt niet veel van te geven. In jouw geval zou je kunnen kiezen voor een andere vorm van energie bijvoorbeeld uit vetten; olie. De energie komt hierbij gedoseerder vrij.
Magnesium en vitamine e is al genoemd en zou je kunnen aanvullen. Bij een rantsoen zonder weidegang merk je zeker bij het laatst genoemde vaak tekorten.
Zowel magnesium als vit E hebben invloed op stijfheid en soepelheid.
Wel is het belangrijk onder de loep te nemen wat je paard beweegt op een dag. Als je paardje veel op stal staat is het niet zo verwonderlijk als er wat stramheid is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:50

lailapri schreef:
Vito ruikt heel sterk naar knoflook. Door de wisselende verhalen voer ik liever geen knoflook maar had het gekocht voor mijn veulens tijdens spenen dus toch nog maar een zak gekocht.

Zit 1% knoflook in, dat is bij mijn weten geen enkel probleem.
Voer je 1 kilo Vito dan krijgt je paard 10 gram knoflook binnen. Knoflook is pas giftig wanneer je meer dan 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag voert. Voor een paard van 500 kg is dat dus 100 gram.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:51

Bedankt voor de info Hefterhoeve. Ze staat gemiddeld 4 uur buiten verdeeld over de dag. Smorgens 1 uur smiddags 1,5 uur en savonds 1,5 uur in de winter. Zomer van 8 tot 8 of zelfs 24/7. Dan komt nog 3x rijden en 2x longeren bij. Ene week wat meer dan de ander heb geen vast schema. Ze komt helaas veel te weinig buiten natuurlijk maar zie hier maar eens een goede stal te vinden waar ze veel buiten komen... Inderdaad zal daar ook de stramheid van komen al heeft ze met wel veel buiten staan ook wel last van enige stramheid. Ze heeft ook korte spieren van zichzelf.

Wat bedoel je met een balancer?

Zat idd te denken aan force maar omdat enkel te geven vind ik te kaal en zoek er dan wat naast.

Wat vind je van Mijten Quattro? Zoals ik het leest best geschikt voor mijn paard? En dan met vitamine E aanvullen of geef je dan weer teveel vitamine e?

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:52

Ik voer dieetmix icm ponybrok van subli. Ik ben hier erg tevreden over. Te verkrijgen bij de welkoop....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:58

Een balancer is een brokje wat alles bevat aan vitamines en mineralen maar dan met minder energie (suiker, granen enz) dan de traditionele brok. Daardoor hoef je er veel minder van te voeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:59

Monmaster schreef:
Ik voer dieetmix icm ponybrok van subli. Ik ben hier erg tevreden over. Te verkrijgen bij de welkoop....

Uiteraard. Subli is hun huismerk.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:40

Wat goed dat je gaat kijken naar een ander soort voer. Helaas heb ik een merrie die onwijs gevoelig is voor suiker en zetmeel. Wel handig gewoon brok voeren en kuil, maar helaas werd zij ook heel nerveus en rillerig. Ook problemen met haar spieren.

Ik geef haar nu onbeperkt droog kuil.
500 gr pulpbrok met 7% suiker wordt uiteraard geweekt (voor energie) 1 kg pulp heeft dezelfde energie waarde als 1 kg haver, maar dan zonder alle zetmeel.
500 gr luzerne van vitalbix (voor eiwitten)
300 gr zemelen (calcium fosfor verhouding van de pulp en luzerne)
50 ml lijnzaadolie van vitalbix (voor omega ivm kale weide hele jaar door)
280 gr balancerbrok van je paard gezond en fit (vitamine en mineralen) Hier zit extra vit E en magnesium in waardoor ik geen losse poeders hoef te kopen. Vorige maand bloedonderzoek en alles was perfect.

Helaas hebben alle muesli en brokken toch behoorlijk wat zetmeel en suikers. Het is even zoeken als je je eigen voer samenstelt, maar bij mijn merrie werkt dit prima. Genoeg energie, maar toch braaf en geen last meer van haar spieren.

Ben benieuwd wat bij jou paardje goed werkt. Succes!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:45

En de Marstall Naturell? Daar deed mijn sobere paardje het heel goed op toen ze nog niet zo fanatiek getraind werd :)
Ik ben persoonlijk wel heel erg over Marstall te spreken. T is wel een dure muesli..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:36

paardje1983 schreef:
pianissimo. Zit geen suiker in

Suiker en zetmeelpercentage is 32% bij elkaar, niet extreem hoog, maar ook zeker niet laag. In de Strucomix sensitive zit dan nog een stukje minder, namelijk 21,5 %.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:56

Ik voer ook Subli Dieetmix aan een niet dikke pony :j

Fijn voer! Ik geef er wel een vitamine/mineralen brokje bij, zodat ik geen kilo's hoef te voeren.