Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:44

terpentijn schreef:
TS: op de OP foto vind ik de merrie voor zover te beoordelen ook zeer ielig overkomen. Gewoon helemaal geen stevige bespiering of getrainde ontwikkeling. Ze is 5 jaar, dat is ook nog wel erg jong. Ik vermoed dat -mits zij gewoon gezond is - dat je te snel over bent gegaan naar werk dat zij nog niet aankan.
Longeren en goed over de rug VWNW rijden is hier qua training de aangewezen weg. Alleen dan krijg je een goed ondertredend achterhandgebruik.

Het paard moet zich niet aanpassen bij je manier van training, maar de training zou idealerwijze dienen aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van je paard.

Júist als die extra "spannende" oefeningen zijn zodat zij die achterhand goed ondertreed en dus langer meegaat. VWNW doen we standaard veel, dat heb je me toch nergens horen ontkennen :')

Niet te snel oordelen dat mensen zo graag over het limiet van hun paard gaan, ik let daar heel goed op :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:44

Mijn paard gebruikt zijn achterhand ook slecht (19 jaar). Bij hem helpt het om te longeren met enkel hoofdstel om met balkjes op de 4 punten van je cirkel (zoals een klok). En af en toe 1 balken 4 balken als een sprongetje zetten. Zo blijft lijn paard goed geconcentreerd en is verplicht zijn achterhand goed te gebruiken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:46

ponyparadijs schreef:
Wat voor voer krijgt ze?

2x per dag een soort sport/vitamine brok en hooi en 1x per dag een mix van slobber, lijnzaadolie, lucerne en extra vitamines.

Echt een goede video heb ik nog niet, deze gaan we donderdag maken ter verduidelijking voor de DA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:47

Eens met Terpentijn..paard is 5 dus nog volop in de groei..sowieso hebben overgangen geen effect zonder voorwaartse drang. Lekker naar voren, vw/nw in alle drie de gangen..rechtrichten en spelenderwijs wat oefeningen mee nemen is genoeg.

Je paard is als ik het goed begrijp ook niet aan je been?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:50

Elisa2 schreef:
Eens met Terpentijn..paard is 5 dus nog volop in de groei..sowieso hebben overgangen geen effect zonder voorwaartse drang. Lekker naar voren, vw/nw in alle drie de gangen..rechtrichten en spelenderwijs wat oefeningen mee nemen is genoeg.

Je paard is als ik het goed begrijp ook niet aan je been?

Ja maar dat naar voren gaat dus niet, that's the point :')
Paard is opzich prima aan de hulpen, maar lijkt het eerder moeilijk te vinden dan niet te willen. Maar dat is het gevolg en niet het probleem.

Elisa2

Re: Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:53

Ik snap je..maar aan het been is punt 1 in de africhting..hoe lang heb je haar? en heb je haar zelf zadelmak gemaakt? of was ze dat al? {was ze zo vanaf het begin?}
Heb je een filmpje van haar gangen los en ohz?

Sommige paarden hebben van nature moeite met de voorwaartse drang vanwege hun bouw..moeilijk om er iets zinnings over te zeggen zonder beeldmateriaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:55

Heb je er wel eens een ostheopaat bij gehad? en staakt ze op je been bij het voorwaarts vragen? staakt ze ook aan de longe als je haar voorwaarts laat gaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:00

Als je paard het eerder moeilijk vind dan niet lijkt te willen dan vermoed ik alsnog dat jete veel van har vraagt, dat e gewon nog niet goed uit kan voeren.
Als het "naar voren dus niet gaat" heb je een heel belangrijk basis-punt in de traning al laten liggen, en dat is het voorwaarts zijn. Dat is toch wel een voorwaarde om ook goed VWNW te kunnen gaan.
Als ik dan in je post teruglees welke oefeningen je aan dit 5 jarige niet-voorwaartse paard dan zo'n beetje al vraagt, tsja, dat kán ook niet zonder voorwaartse activiteit en dús een actief achterhandgebruik. ze lijkt qua voorbenen een beetje onderstandig, vanaf de foto (kan vertekenen), dan heb je al gauw dat ze eerder loperig worden dan de achterhand inzetten. Kan niet vanaf deze foto zien hoe die sand exact is.
Zou een paar stappen teruggaan in je training niet beter zijn, want zo te lezen krijgt ze ook erg veel (kracht)voer voor een 5 jarige. Hoeveel hooi krijgt ze?
Hoe vaak wordt ze eigenlijk gereden, en longeer je haar ook wel eens?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:00

Elisa2 schreef:
Heb je er wel eens een ostheopaat bij gehad? en staakt ze op je been bij het voorwaarts vragen? staakt ze ook aan de longe als je haar voorwaarts laat gaan?

Zowel osteopaat als fysio als therapeut bijgehad. Hielp zeer goed in het los krijgen maar niet in het voorwaartse. Aan de longe staakt ze inderdaad ook wel vergelijkbaar.

Ik heb haar zelf ingereden en ze is altijd niet de makkelijkste geweest in het goed verdelen van het gewicht (vandaar al die oefeningen) maar het is pas de laatste weken dat het echt duidelijk wordt dat dit geen rijtechnisch maar een dieper probleem is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:03

Heb je haar eens een maand of 2 stilgezet in de weide met vrienden zonder met haar te werken of tutten? Dan krijgt het koppie de tijd om alles te verwerken. Dan zou ik een tijd enkel aan de longe gaan werken en
Pascal het beter gaat weer berijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:03

terpentijn schreef:
Als je paard het eerder moeilijk vind dan niet lijkt te willen dan vermoed ik alsnog dat jete veel van har vraagt, dat e gewon nog niet goed uit kan voeren.
Als het "naar voren dus niet gaat" heb je een heel belangrijk basis-punt in de traning al laten liggen, en dat is het voorwaarts zijn. Dat is toch wel een voorwaarde om ook goed VWNW te kunnen gaan.
Als ik dan in je post teruglees welke oefeningen je aan dit 5 jarige niet-voorwaartse paard dan zo'n beetje al vraagt, tsja, dat kán ook niet zonder voorwaartse activiteit en dús een actief achterhandgebruik. ze lijkt qua voorbenen een beetje onderstandig, vanaf de foto (kan vertekenen), dan heb je al gauw dat ze eerder loperig worden dan de achterhand inzetten. Kan niet vanaf deze foto zien hoe die sand exact is.
Zou een paar stappen teruggaan in je training niet beter zijn, want zo te lezen krijgt ze ook erg veel (kracht)voer voor een 5 jarige. Hoeveel hooi krijgt ze?
Hoe vaak wordt ze eigenlijk gereden, en longeer je haar ook wel eens?

Laatste paar dingen zijn al genoemd en zoals ik al zei, het niet voorwaartse is een GEVOLG en geen OORZAAK. Het gaat hier niet om een rijtechniek of trainigs- maar om een lichamelijk probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:04

Is er ook eens een andere prof ruiter op geweest? want het is toch lastig als ze vanaf het begin niet voorwaarts zijn op het been en ermee weg komen om te staken...vraag ik me toch af of het een medisch of een dominantie probleem is.
Is je paard koliek gevoelig?

Heb je al getest of ze atactisch is?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:07

Elisa2 schreef:
Is er ook eens een andere prof ruiter op geweest? want het is toch lastig als ze vanaf het begin niet voorwaarts zijn op het been en ermee weg komen om te staken...vraag ik me toch af of het een medisch of een dominantie probleem is.

Nooit koliek gehad, en van dominantie is absoluut geen sprake. Ook is ze niet koliek gevoelg.

Op ataxie is ze nooit getest, maar gezien haar balans lijkt me dit zeer sterk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:09

Ts, je zadel is niet het probleem volgens jou maar wanneer is dit zadel aangepast?? Niet dat het verkeerd is want dan zou ze zonder zadel wel naar voren willen. Ik gok toch echt op of een lichamelijk probleem of misschien totaal verkeerd in gereden. Maar aangezien je er begeleiding bij hebt zal het toch echt wel het eerste zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:11

Een paard dat niet voorwaarts is zal nooit sterk worden door oefeningen in slow motion. Als ze enkel aan het been klemt dan is het gewoon typisch merrie 'kleven' en dat moet je eruit rijden voor het overgaat in staken.
Als een paard aan de longe of los al niet fatsoenlijk voorwaarts kan lopen dan is er iets echt fundamenteel niet goed met het dier.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:13

Dat het iets lichamelijks is zeg ik al letterlijk bijna iedere post, al het andere is zo goed als uitgesloten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:14

TS als het volgens jou absoluut een fysiek probleem aan de kant van het paard is, dat verder niets met training of rijtechnisch te maken heeft, is lijkt het me weinig zin hebben om over mogelijkheden een topic te openen. dat wordt dan speculeren.
Dan had je beter een balletje over haar onderbespiering op kunnen gooien nádat ze geheel onderzocht is. Ik heb begrepen dat dat ook op de planning staat. Nu (zonder daarvan nog een uitslag/diagnose van) blijft het in het wilde weg gissen, wij zijn immers geen DA's.

Ik ging in mijn suggesties uit vaneen geheel nagekeken, gezond paard.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-02-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:14

JudArthos schreef:
Dat het iets lichamelijks is zeg ik al letterlijk bijna iedere post, al het andere is zo goed als uitgesloten.

Dan toch graag antwoord op mijn vraag, wanneer is het zadel aangepast?? Of nagekeken??

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:15

Hoeveel hooi krijgt ze? In kg?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:18

Ja, dat vroeg ik ook al, gezien de hoeveelheid onnodig krachtvoer.
Ook werd mijn vraag afgekapt hoe veel er op gereden wordt en of er wel eens gelongeerd wordt niet beantwoord.
Wordt wel lastig om zo een beeld te vormen...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:18

bigone schreef:
JudArthos schreef:

Dan toch graag antwoord op mijn vraag, wanneer is het zadel aangepast?? Of nagekeken??

Laatste keer aangepast is een aantal maanden terug. Nagekeken wordt het bij elke twijfel wel (mijn instructrice en fysio zijn zadelpassers)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:21

terpentijn schreef:
Ja, dat vroeg ik ook al, gezien de hoeveelheid onnodig krachtvoer.
Ook werd mijn vraag afgekapt hoe veel er op gereden wordt en of er wel eens gelongeerd wordt niet beantwoord.
Wordt wel lastig om zo een beeld te vormen...

Omdat ik dat al beantwoord heb en niet 10x hetzelfde ga typen. Hoeveel kg ze precies krijgt weet ik niet omdat dit door de stal gedaan wordt, maar in mijn ogen lijkt dit voldoende.

Het topic heb ik geopend om (zoals er ook al staat dus....) te vragen of iemand een geval al deze herkend in medische zin. Achteraf absoluut geen goed idee dus, ben wat naief wat bokt betreft denk ik :p

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:26

Goed dan. Nochtans heb ik nergens gelezen hoeveel ze gereden/gelongeerd etc. wordt per week. Veel succes er mee verder!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:50

JudArthos schreef:
Elisa2 schreef:

Nooit koliek gehad, en van dominantie is absoluut geen sprake. Ook is ze niet koliek gevoelg.

Op ataxie is ze nooit getest, maar gezien haar balans lijkt me dit zeer sterk.

Maar als haar balans zo goed is..waar komt dan de zwakte in de achterhand vandaan? of laat ik het anders formuleren..wat zijn de symptomen waar door je er van overtuigd bent dat het medisch is?
Soms is een andere instructie/ fysio ook heel leerzaam...{ook gewoon om te kijken of die aan hetzelfde denken of wat anders}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:54