Gestrest paard welke voeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:01

Je geeft steeds het temperament/karakter van je paard de schuld van het drukke gedrag... ipv echt een oplossing te zoeken... een paard wat constant in de stress schiet voelt zich niet prettig.
Dat kan met voer te maken hebben maar ook met 1001 andere dingen.

Ook een paard wat hoog in het bloed staat kan gewoon ontspannen zijn... het zal dan best nog wel sensibel zijn en af en toe schrikken maar dat heeft niets te maken met soort standaard 'ik voel me fijn en rustig' basis.

Als je weet dat je paard gestressed raakt van een galopje dan doe je dat niet tot dat je weet dat ze genoeg vertrouwen/balans etc. heeft dat ze dat wel kan.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 19-02-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:02

moon909 schreef:
En ook is hij erg kijkerig schikkerig. Dit is hij al sinds veulen.

Ik denk dat dit jou grootste “probleem” is. Het is gewoon het karakter/temperament van het dier. Dat zul je moeten leren acceptereren/aan moeten wennen/mee om moeten leren gaan. Als je dat niet kan, wil of lukt, dan is dit gewoon niet het juiste beestje voor jou. Dat is heel vervelend, maar echt geen schande. Dat overkomt ons allemaal wel eens.

Dat hele magnesium verhaal is een hoax. Heb het trouwens (tegen beter weten in) toch geprobeerd bij een stress-kip, en die werd er alleen maar scherper van.

Om de scherpe randjes eraf te halen kun je proberen zonder krachtvoer. Je moet dan wel een vitamine-supplement bijgeven. Zeker nu naar het voorjaar raakt het hooi zijn vitamine E kwijt. Een handje natgemaakte zemelen met een schepje van een volledig vitaminesupplement erdoor kom je dan een heel eind mee. Of een goede vitaminebrok/-korrel. Wel een goed (=duur) supplement kopen. De goedkopere supplementen zijn vooral goedkope mineralen en minder vitaminen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:02

Dat zijn helemaal geen domme uitspraken, het zijn slimme uitspraken je die niet wil horen. :)

moon909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 12:05

dorientjuh schreef:
Dat zijn helemaal geen domme uitspraken, het zijn slimme uitspraken je die niet wil horen. :)

Uh nou nee hoor. Hij heeft voorheen 24/7 op een land gestaan en toen had ze het ook. Ik vraag alleen om tips vanwege evt voeding/supplementen. Niet om zulke domme uitspraken.

moon909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 12:06

Roodvos schreef:
moon909 schreef:
En ook is hij erg kijkerig schikkerig. Dit is hij al sinds veulen.

Ik denk dat dit jou grootste “probleem” is. Het is gewoon het karakter/temperament van het dier. Dat zul je moeten leren acceptereren/aan moeten wennen/mee om moeten leren gaan. Als je dat niet kan, wil of lukt, dan is dit gewoon niet het juiste beestje voor jou. Dat is heel vervelend, maar echt geen schande. Dat overkomt ons allemaal wel eens.

Dat hele magnesium verhaal is een hoax. Heb het trouwens (tegen beter weten in) toch geprobeerd bij een stress-kip, en die werd er alleen maar scherper van.

Om de scherpe randjes eraf te halen kun je proberen zonder krachtvoer. Je moet dan wel een vitamine-supplement bijgeven. Zeker nu naar het voorjaar raakt het hooi zijn vitamine E kwijt. Een handje natgemaakte zemelen met een schepje van een volledig vitaminesupplement erdoor kom je dan een heel eind mee. Of een goede vitaminebrok/-korrel. Wel een goed (=duur) supplement kopen. De goedkopere supplementen zijn vooral goedkope mineralen en minder vitaminen.

Dankjewel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:10

moon909 schreef:
Is er iemand die mij gewoon weg kan helpen met tips? Stuur gerust een pb. Ik heb hier niks aan namelijk aan sommige adviezen aangezien dat hier in de omgeving niet van toepassing is. Ik sta in een druk bebouwde omgeving en ik mag in mijn handen klappen dat ik überhaupt weidegang heb.

Ja, en dat kan ik ruiken???

Weet je, als jij je paard niet paardwaardig kunt huisvesten moet je geen paard kopen. Maar goed, je hebt 'm nu al. Resten je nog drie opties;

- krijg een veearts zo ver om 'm elke dag plat te spuiten
- geef 'm nog hooguit 6 kilo hooi per dag, en geen krachtvoer. Want hij krijgt nu duidelijk veel te veel energie binnen
- dagelijks een pannetje groentesoep wil misschien ook nog helpen. Bokker pokemon heeft het beste recept.
- verkoop 'm aan iemand die hem wel een leuk leven kan geven. Iemand die snapt wat een paard nodig heeft en die niet alles lekker makkelijk met een supplement wil oplossen. Hier zijn namelijk geen supplementen voor.

Voor de slechte verstaander: alleen de laatste tip meen ik serieus.

Op deze manier ga je niks aan bokt hebben. Ga jij eens even lekker andere mensen hun tijd verdoen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-02-16 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:12

Koper heeft wel gelijk. Ik had een soortgelijk probleem met mijn pony en het is voor 90% opgelost door haar naar buiten te gooien op een groot weiland met andere paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:15

Het gaat me helemaal niet om mijn gelijk. Ik heb gewoon te doen met die pony.

off topic: Appelmoesje de wijde wereld in zie ik. Nice!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:27

heb je nu echt dit account aangemaakt om mensen belachelijk te maken omdat ze serieus antwoord geven op je vraag moon?

want de toon waarop je mensen antwoord, leidt bij mij nog maar tot 1 mogelijk advies:

een grote pan groentesoep.

edit:
er is een post van TS verwijderd zie ik

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:28

Ik zou graag nog antwoord willen op de vragen uit mijn vorige bericht, daarnaast zou ik graag willen weten hoe de beweging er gemiddeld gesproken uit ziet in een week. Dus wat hij behalve 1 a 2 uur in de paddock nog verder doet.

Om de zwaarte van je training te schatten is deze tabel handig (komt oorspronkelijk uit de voeding):

Als je in trainingsschema's kijkt om te bepalen of de training onder stappen, licht, matig of zwaar valt, dan is dit de basis:
Stappen: 57 min stappen, 3 min r. draven
Licht: 29 min stappen, 29 min r. draven, 2 min r. galop
Matig: 14 min stappen, 34 min r. draven, 7 min r. galop en 5 min springen
Zwaar: 14 min stappen, 23 min r. draven, 10 min r. galop en 13 min springen
Zeer zwaar: 12 min stappen, 15 min r. draven, 12 min h. draven, 9 min r. galop, 2 min h. galop, 10 min springen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:53

Het eerste wat ik me afvraag is hoe ze in de stress schiet.
Wil ze gewoon graag vooruit of is het echt 'paniek'?

Mijn paardje is (met name buiten) ook zo geweest, maar zij had ook wel echt stress vroeger.
Het heeft me zo'n 2 jaar gekost, maar ik kan nu fijn buitenrijden.
Ik heb leren met haar karakter om te gaan, maar zij heeft ook gewoon mijn grenzen geleerd.

Ik ben het gaan opbouwen:
In het begin alleen stappen (oftewel in het begin alleen maar dribbelen... vanaf vertrek tot terugkomst..). Ik ben daar heel relaxed onder gebleven. Gewoon normaal contact met de teugels en het negeren. Ik heb haar alleen teruggenomen als ze sneller ging dribbelen dan staptempo. Verder heb ik haar gedrag genegeerd. Zodra ze netjes ging stappen: teugels wat losser en uitgebreid belonen met mijn stem.
Begon ze weer met dribbelen? teugels weer op maat en negeren.

Toen dit eenmaal fatsoenlijk ging, ben ik kleine stukjes gaan draven. In het begin had dit het resultaat dat ze daarna verder ging met dribbelen ipv stappen. Dan weer bovenstaande methode toegepast en het gedribbel werd vanzelf minder.
Toen dit fatsoenlijk ging ben ik voorzichtig stukjes gaan galopperen.

Resultaat: mijn paard weet nu wat ik van haar wil, waardoor ik ook beter op haar kan inspelen. Als ik merk dat ze haar energie kwijt moet dan ga ik een flink stuk met haar draven (niet galopperen, want dat helpt bij haar niet om die stress kwijt te raken), maar zij kan nu ook normaal teruggereden worden en daarna verder gaan in stap.

Nu moet ik erbij zeggen dat mijn pony erg onzeker is en dat haar zekerheid bieden al heel veel heeft geholpen. Al blijft het een paardje die van zichzelf gewoon een hoog tempo heeft met alles en dat accepteer ik ook.

Mijn punt: Is het rommelen van supplementen wel verstandig? Weet je zeker dat het geen rijtechnisch probleem is?
Supplementen gaan je nooit het gewenste effect geven, als de communicatie tussen jou en je paard niet goed is.

Gini

Re: Gestrest paard welke voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:05

Slotje voor overleg.

Gini

Re: Gestrest paard welke voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:53

Het slotje wordt definitief, omdat dit topic geplaatst is met een schaduwaccount.