Wat allemaal voor slechte hoeven/hoefgroei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:55

Koper schreef:
En hoe gaan de hoeven dan minder snel groeien door ammoniak? :+

En hoe gaat dood hoorn sneller groeien door honing? :+

Ammoniak vreet, geeft ellende met je stralen. Terwijl die nu juist de doorbloeding en de groei moeten stimuleren. Maar dat gaat niet als ze de grond niet raken. Zeker niet met zo'n handige harry van een snijgrage smid die maar blijft snijden aan die stralen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:57

Gypsy schreef:
Koper schreef:
En hoe gaan de hoeven dan minder snel groeien door ammoniak? :+

En hoe gaat dood hoorn sneller groeien door honing? :+

Ammoniak vreet, geeft ellende met je stralen. Terwijl die nu juist de doorbloeding en de groei moeten stimuleren. Maar dat gaat niet als ze de grond niet raken. Zeker niet met zo'n handige harry van een snijgrage smid die maar blijft snijden aan die stralen.

Ik reageer op jou, jij hebt het over ammoniak. Ik heb nergens honing genoemd.

We hebben van deze pony helemaal de stralen en de zolen niet gezien. Het gaat om een pony met tekorten. Volgens mij trek je te snel conclusies en haal je nog dingen door elkaar ook. Als die hoeven niet groeien lijkt mij stralen die de grond niet raken niet het meest voor de hand liggende verschijnsel ;)

Gypsy

Re: Wat allemaal voor slechte hoeven/hoefgroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:13

Mijn opmerking over de ammoniak mag je zien als kant tekening bij de honing. Punt ervan is dat je niet blindelings op middeltjes en smeersels moet gaan focussen, maar naar het totaalplaatje moet blijven kijken. Huisvesting bekapping voeding, het heeft allemaal invloed op die hoef. Honing gaat niks op lossen als het paard slecht bekapt word.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:14

Gypsy schreef:
Mijn opmerking over de ammoniak mag je zien als kant tekening bij de honing. Punt ervan is dat je niet blindelings op middeltjes en smeersels moet gaan focussen, maar naar het totaalplaatje moet blijven kijken. Huisvesting bekapping voeding, het heeft allemaal invloed op die hoef. Honing gaat niks op lossen als het paard slecht bekapt word.

IJlen over stralen ook niet. Aannames doen over huisvesting en rotstraal ook niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:17

Koper schreef:
Gypsy schreef:

IJlen over stralen ook niet. Aannames doen over huisvesting en rotstraal ook niet.

Zeg, ik word hier nergens persoonlijk, laat jij dan dat ijlen even lekker weg. Wil je dan nu even quoten waar ik aannames doe? Dat deed ik namelijk nergens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:17

Iedereen heeft een andere kijk en geeft dus een ander stukje van de puzzel voor een totaal plaatje. Daarom stel je een vraag op een forum, verschillende invalshoeken = meer compleet plaatje van welke componenten nodig zijn voor een goed functionerend geheel.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:18

Kanne fermentgetreide (: Ondersteunt de darmen, goede darmen stimuleert de hoefgroei. Mijn pony heeft eerst altijd met ijzers gestaan. Aangezien ik ijzers maar rotdingen vind, heb ik fermentgetreide uitgeprobeerd. Sinds 3 maanden staat ponylief zonder ijzers en het gaat prima! Je moet er ongeveer 90 gram van voeren per dag. Ik doe het door de zemelen elke dag.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:21

Smeer de kroonrand een 3/4 x per week in met laurierzalf Verder zou ik de tekorten gaan aanvullen met iedere mnd een vitamine pasta Totdat je pony er weer goed uitziet Dan geef je hem 3/4 x per jaar de pasta als ondersteuning Ik geef het meestal in de overgang van de seizoenen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:21

Let ook op voldoende eiwit in het rantsoen..

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:28

Ik ben ook benieuwd of mensen tips hebben. Ik volg even :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:32

dresjoepie schreef:
Smeer de kroonrand een 3/4 x per week in met laurierzalf Verder zou ik de tekorten gaan aanvullen met iedere mnd een vitamine pasta Totdat je pony er weer goed uitziet Dan geef je hem 3/4 x per jaar de pasta als ondersteuning Ik geef het meestal in de overgang van de seizoenen
Vit pasta is optie bij verhuizingen en vaccinaties (waar grotere hoeveelheden verbruikt kunnen worden), maar de dosis is te groot in te korte tijd om goed opgenomen te worden voor gewoon gebruik. Dagelijkse standaard dosis geeft veel meer opnametijd en dus nut van wat je er in stopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:16

Djilna schreef:
Let ook op voldoende eiwit in het rantsoen..

Dit is een héle goede inderdaad!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:51

Het klopt idd dat je verder moet kijken, en ik zeg ook niet dat honing hét middeltje is, ik zeg alleen dat het bij mij destijds erg goed heeft geholpen. Wat er verder mee gedaan word moeten mensen helemaal zelf weten ;)

Betreft ammoniak en hoeven zit ook wel een waarheid in. Mijn paard heeft altijd op stro gestaan, niks aan de hand. Vorig jaar een jaar op zaagsel gestaan, en plots kreeg hij hele slechte hoeven en de ene na de andere hoefzweer. Inmiddels op de huidige stalling weer lekker op stro, en problemen zijn weer als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Succes ermee!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:59

Mijn pony komt vanaf smorgens 7/8 de hele sag buiten tot ik hem binnen zet, en dat verschilt van 18 uir tot later, hij staat in een erg ruime stal en die stal mest ik dagelijks dus alle nat enzovoort eruit.

Ik zal me eens verdiepen in de vitamine/mineralen.

Eigenlijk dingen die ik allemaal al wist, spulletjes erop smeren zie ik niet zo zitten eigenlijk , ben zelf meer voor aanpak vanuit binnenin.

Thans allemaal voor het meedenken!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:03

Mijn haflinger had ook snel last van brokkelhoeven, ik gaf hem rozenbottels door zijn voer en smeerde zijn hoeven en kroonrand in met rode ui. Klinkt raar die ui maar dat werkt echt geweldig goed om de hoeven soepel te houden!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:04

Honing lijkt tegenwoordig wel een of ander wonder middel.

Als je denk dat je paard een tekort heeft aan iets zul je een bloedonderzoek moeten laten doen en aan de hand daarvan je voedings schema aanpassen.

Mijn fjord zijn voeten zijn enorm verbeterd (en zo slecht waren ze niet) door veel beweging(dus geen stal) , verhard stuk in de paddock, gewoon hooi, regelmatig bekappen(dus niet 1x in de 6 weken maar vaker) en geen krachtvoer of in iedergeval een bijvoer zonder rotzooi erin.

Daarnaast een dosis geduld omdat de hoef er zeker een jaar over doet om zich te vernieuwen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:09

Wij gebruiken sinds kort een nieuw product op basis van puur paardenvet, lette had een scheur in d'r hoef en die is gewoon gestopt, kroonkranden zijn veel beter geworden en hoeven zien er gewoon beter uit. Ik heb diverse foto's van tijdens het proces evt

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:21

Als de hoeven niet groeien, is er iets mis in het lichaam van je paard. Van mijn Tinker groeien ze ook al een tijd niet, en hij is flink ziek (geweest).
Honing (puur, van de imker vandaan) kan zeker helpen om de hoef te versterken. Aantal keer per week smeren en laten intrekken vóórdat je het paard terug zet. Als je dit consequent volhoudt, wordt de hoef flink wat sterker. Ze zullen niet sneller gaan groeien, het lichaam is tenslotte niet gezond.

Je kunt ook zeewier bijvoeren. Hier zitten veel vitaminen/mineralen in en helpt ook zeer goed bij het versterken van de hoef. Dit spul heeft een hoop problemen bij mijn paard deels kunnen oplossen. Het mooiste hiervan is dat ze er niet 'verslaafd' aanraken. Je kunt ze dus gerust een aantal weken/maanden zeewier geven en er daarna zo weer vanaf halen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:26

Wij hebben erg goede ervaringen met Kerabol. Dit kun je gewoon op internet bestellen. Bij ons was ook een paard met slechte hoeven, maar die zijn hierdoor enorm opgeknapt. Ben er op advies van de hoefsmid mee gestart. Je geeft dit gewoon 1x per dag een heel klein beetje over het voer. Natuurlijk duurt het even voor je resultaat ziet. De verbetering moet er echt in groeien. Wij stoppen trouwens niet met de Kerabol, want dan worden de voeten na een paar maanden toch weer slechter.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:34

Loes'sCorner schreef:
Nou het gaat om een haflinger die ik in armere conditie gekocht heb, in zijn te weinig voer en vitamines gehad, nu hoeven die slechter groeien en stijl, ik.

Het kan erg lang duren om een mineralen/vitamine gebrek aan te vullen, voor sommige tekorten kan het wel een half jaar duren om een buffer aan te leggen. Dus als je nu goed bezig bent qua voeding moet je nog even geduld hebben voor je daar de resultaten van ziet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 21:24

Geduld is geen probleem gelukkig, iedereen ook ik hoopt gewoon op snelle verbetering dus dacht wellicht zijn er nog aanpassingen te maken un get krachtvoer of net wat :-) vandaar eigenlijk ook de vraag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:38

Yacintha schreef:
Je kunt ook zeewier bijvoeren. Hier zitten veel vitaminen/mineralen in en helpt ook zeer goed bij het versterken van de hoef. Dit spul heeft een hoop problemen bij mijn paard deels kunnen oplossen. Het mooiste hiervan is dat ze er niet 'verslaafd' aanraken. Je kunt ze dus gerust een aantal weken/maanden zeewier geven en er daarna zo weer vanaf halen.

Wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid zeewier. Voor mensen wordt altijd gewaarschuwd voor teveel jodium, dat zal voor paarden ook gelden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:42

Hoeven groeien in de winter wel minder snel dan in de zomer.... Dikke kans dat het lichaam van je paard ook wat tijd nodig heeft om te herstellen na een periode van schaarste.

Citaat:
Betreft ammoniak en hoeven zit ook wel een waarheid in. Mijn paard heeft altijd op stro gestaan, niks aan de hand. Vorig jaar een jaar op zaagsel gestaan, en plots kreeg hij hele slechte hoeven en de ene na de andere hoefzweer. Inmiddels op de huidige stalling weer lekker op stro, en problemen zijn weer als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Succes ermee!

Dit heeft niet per se met ammoniak te maken, want in stro staat je paard ook wel in zijn pies en als je goed opstrooit met zaagsel kan de stal heel droog blijven.

Maar ik heb vroeger ook een paard gehad dat zweren van zaagsel kreeg, door omstandigheden kon dat paard niet op stro staan, dus met een zooltje werd dat weer opgelost.

Er zitten stofjes in zaagsel die icm urine voor sommige paarden zweren geven.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:51

Joanne1987 schreef:
Wij gebruiken sinds kort een nieuw product op basis van puur paardenvet, lette had een scheur in d'r hoef en die is gewoon gestopt, kroonkranden zijn veel beter geworden en hoeven zien er gewoon beter uit. Ik heb diverse foto's van tijdens het proces evt

Duo protection zeker?

http://www.mayfair-ruitersport.nl/aanbi ... alve-liter

Ik smeer dit ook op de hoeven, zien er perfect uit. En ik gebruik dezelfde pot om m'n zadel in te vetten :D handig spul, werkt fantastisch. Paarden staan nu ook op abiose, knappen de voeten ook erg van op.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:29

Klopt! Geweldig spul
Lette had vooral bij 1 hoef een verticale ondiepe scheur die maar door bleef gaan en die is nu gewoon gestopt!