Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 07:12

llora schreef:
mabelbohms schreef:

Dit is wel een heel uitgebreid bloedonderzoek.
Ze kijken ook of er wat met haar orgenen is (zoals lever en nieren enzo)
Maar ik krijg morgen middag de uitslag

Ik heb de laatste keer 140 euro betaalt bij het labo. Was toen de cushing test, lever en nierwaardes, infectiewaardes, de vitaminen, wormen, rode en,witte bloed cellen en nog van alles. Maar heb het idee dat het in Nederland toch iets duurder is. Want voor 140 euro is het hier echt wel een enorm uitgebreid bloedonderzoek. Hopelijk vinden ZE snel iets. Ben,wel benieuwd naar de bloeduitslag. Hopelijk krijg je hierdoor meer duidelijkheid. Zal duimen dat je snel iets weet e

Bedankt, ik laten het laten weten

Wendy_Komen

Re: Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:27

Ben benieuwd wat er uit het lab onderzoek komt.
Ik lees bakje biks en handje muesli. Weet dat je van Senioris Prioris als je het opgebouwd heb flink wat van mag voeren! Bambi zat op een gegeven moment op 3 kilo per dag. 1 kilo per keer aangemaakt met 3 liter water. Als je heet water gebruikt kun je het sneller voeren.
Zou echt zo spoedig mogelijk starten hiermee!!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 07:37

Wendy_Komen schreef:
Ik lees bakje biks en handje muesli. Weet dat je van Senioris Prioris als je het opgebouwd heb flink wat van mag voeren! Bambi zat op een gegeven moment op 3 kilo per dag. 1 kilo per keer aangemaakt met 3 liter water. Als je heet water gebruikt kun je het sneller voeren.

Bedankt voor die tip met warm water.
De DA zei beginnen met een halve kilo senioris prioris en dan ook gewoon nog hooi blijven voeren en olie erdoorheen.
Ze zei ook dat paarden eigenlijk niet eens biks nodig hebben en dat dat gewoon extra is. Hooi is veel belangrijker. Dus dat geven we nu onbeperkt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:49

Maar dat hooi krijgt ze dus al, en dat werkt dus niet. Als ik Bambi onbeperkt hooi geef en niets erbij is ze binnen no-time weer brood mager.
Zou dus die senioris prioris snel ophogen zodra dat mogelijk is. Je moet het niet zien als biks, maar als ruwvoer vervanger. Daarnaast flinke scheut zonnebloemolie erdoor.

Ik heb Bambi ermee van dit:
Afbeelding

Naar dit gekregen:

Afbeelding

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 07:52

Wendy_Komen schreef:
Maar dat hooi krijgt ze dus al, en dat werkt dus niet. Als ik Bambi onbeperkt hooi geef en niets erbij is ze binnen no-time weer brood mager.
Zou dus die senioris prioris snel ophogen zodra dat mogelijk is. Je moet het niet zien als biks, maar als ruwvoer vervanger. Daarnaast flinke scheut zonnebloemolie erdoor.

Ik heb Bambi ermee van dit:
[ [url=m/yYktys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit gekregen:

[ [url=m/f0Hdlq.png]Afbeelding[/url] ]

Echt geweldig hoe Bambi is opgeknapt!
Jessy heeft nu nog een dikke wintervacht maar als ze die niet zou hebben zou ze er denk ook zo uitzien als die eerste foto

arty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:33

Al gekeken naar lintworm? Dat gaat niet weg met standaard wormenkuren. Dat moet met pramox bijvoorbeeld. Ook mestonderzoek toont meestal geen lintworm aan.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:41

https://www.petsplace.nl/paard/droogvoe ... 0kg~336311 (Blauwe verpakking)

Dit is echt topvoer! Zelf ook een paard gehad wat in een keer best snel achteruit ging en niet op gewicht te krijgen, veel te mager! Ben op aanrading van de winkel het gekocht, en je ziet zijn ribben nog steedseen beetje maar de DA zij dat hij zo er prima weer uitzag! En dan elke dag een ritje in de stapmolen en mijn paard ziet er top uit! :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:42

mabelbohms schreef:
llora schreef:
Oei dat is veel geld voor een bloedonderzoek. Ik betaal 25 euro bij het labo voor bloedonderzoek. Twintig euro visite en tien euro voor het bloed trekken zelf. Voor een volledig onderzoek inclusief cushing en wormen ben ik bij het labo 100 @ 150 euro max kwijt. Naargelang wat we nog extra vragen. Maar dit is dan al een heel uitgebreid onderzoek. En voor visite en bloed prikken is het altijd dertig euro. Ben,ik even blij daarvoor. 300 is echt goed gerekend vind ik. Dan begrijp ik dat je even wacht of aankijkt.

Dit is wel een heel uitgebreid bloedonderzoek.
Ze kijken ook of er wat met haar orgenen is (zoals lever en nieren enzo)
Maar ik krijg morgen middag de uitslag

Ik heb ook alles laten testen. Cushing, alle vitaminen en mineralen en alle orgaanwaarden. Dat kostte me in totaal 120 euro. Dus het hoeft zeker geen 300 (!!!!) euro te kosten.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:09

Ligt er echt aan welke dierenarts je hebt. Ik ben voor visite alleen al 50 euro kwijt. Ik schrik van de lage bedragen die sommige mensen voor de onderzoeken betalen. Tijd voor een andere dierenarts :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:21

Ik zie zonnebloemolie voorbij komen. Veel mensen geven dat aan hun paard omdat het goedkoop is maar eigenlijk is zonnebloemolie helemaal niet goed voor een paard. De verhoudingen tussen de vetzuren die er in zitten zijn voor paarden niet gezond. Voor mensen ook niet trouwens.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:34

Wendy_Komen schreef:

Senior priores is enorm,goei eten. Enige nadeel hier in België kunnen wij er niet aankomen. Heb al wel is in Nederland enkele zakken gaan kopen toen we daar een weekend op vakantie waren. Zo jammer dat we er hier niet aangeraden.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 15:13

arty schreef:
Al gekeken naar lintworm? Dat gaat niet weg met standaard wormenkuren. Dat moet met pramox bijvoorbeeld. Ook mestonderzoek toont meestal geen lintworm aan.

Ik heb nog even gekeken hoe die wormenkuur nou heten en die heten equest pramox :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:14

Net de uitslag gehad.
Jessy heeft bloedarmoede.

Dan kan verschillende oorzaken hebben. 1 van die oorzaken is dat ze een tumor heeft.
De DA denkt dat daar de meeste kans op is. Nu laten we nog een onderzoek doen om te kijken of dat het is. Als dat het zou zijn is er helaas niks meer aan te doen. ;(

Het zou ook nog andere oorzaken kunnen hebben (Weet niet meer precies hoe ze dat nou noemde maar m`n moeder heeft het opgeschreven) We gaan haar nu daar zoiezo ontstekingsremmers geven.
Ook kan het nog komen door een parasiet.

M`n moeder is nu dat senioren voer halen en morgen gaan we die ontstekingsremmers halen.
Nu is het dan maar afwachten op de uitslag van die tumor. Die krijgen we wss woensdag of dinsdag.

Heeft iemand ervaring met een paard met bloedarmoede?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:18

Bloedarmoede komt vaak door bloedwormen...Paarden met insuline resistentie of cushing...of beiden lunnen ook last hebben van bloedarmoede.Bloedarmoede komt zelden door tekorten in de voeding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:19

Hebben ze het bloed gecontroleerd op eosinofielen?Was dat verhoogd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:22

Sterkte met je pony.

Zelf denk ik ook aan bloedwormen, ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:30

geerke schreef:
Hebben ze het bloed gecontroleerd op eosinofielen?Was dat verhoogd?

Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Ze hebben een algemene bloedtest gedaan en ik heb niks van de DA gehoord dat ze dat heeft.

Ragdollcat schreef:
Sterkte met je pony.

Zelf denk ik ook aan bloedwormen, ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat.

Bedankt
De wormenkuur Quest Pramox werkt toch ook tegen bloedwormen of niet niet? Of is dat alleen tegen lintwormen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:37

pramox werkt tegen volwassen bloedwormen,ingekapselde en lintwormen.Voor hoeveel kilo heb je gegeven?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:39

geerke schreef:
pramox werkt tegen volwassen bloedwormen,ingekapselde en lintwormen.Voor hoeveel kilo heb je gegeven?

Voor 200 kg

En mijn andere (Kleine) shet voor 150

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:52

dat zou voldoende moeten zijn,heeft hij het niet uitgespucht per ongeluk?Pramox is er vies.
Kijk een of je er achter kan komen wat er bij de eosinofielen staat?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:13

geerke schreef:
dat zou voldoende moeten zijn,heeft hij het niet uitgespucht per ongeluk?Pramox is er vies.
Kijk een of je er achter kan komen wat er bij de eosinofielen staat?

Ik zal vragen of ik daaraan kan komen.
Wat houd dat eigenlijk precies in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:15

Gewoon even aan je DA vragen of hij de gehele bloedtest met uitslagen op de mail kan zetten naar je TS. Heb je gelijk alles.
En dat moeten ze gewoon doen hoor, als je daarom vraagt, je betaalt er tenslotte meer dan genoeg voor.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 13:55

Ik snap het zelf niet helemaal maar voor degene die het wel snappen is dit de uitslag van de bloedtest :)

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:01

niet getest op eosinofielen...dat doen ze hier in frankrijk altijd..vreemd

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:21

Wanneer is je pony precies ontwormd?

Staat de pony snachts binnen?

Heeft ze dit jaar meer/minder vacht dan andere jaren?

Laat de pony wel eens haar voer liggen, ruwvoer of krachtvoer?

Staat de pony bij andere dieren en zijn die nog aardig voor haar (een oud dier verliest soms haar rangpositie en kan dan niet altijd meer onbeperkt bij het voer)?

Staat ze wel eens te rillen of met opgetrokken rug bij slecht weer? Het is een slechte winter voor paardjes die veel buiten staan, dekentje is voor een ouwetje zonder vetjes echt geen overbodige luxe soms.

Stijfheid kan komen door spierverlies, puur door ouderdom kan een pony soms niet zo goed meer het voer opnemen, merriebrok of een andere brok hoger in de eiwitten kan dan een hulp zijn of bijv. lucerne.

Sterkte met je pony, hopelijk geen al te slechte uitslagen.