Peesbeschadiging rug paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:59

xyzutu2 schreef:
Tess333 schreef:
Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. (...) We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan (...) In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. (...) De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren.(...) Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. (...) Eind januari is er iemand op gaan zitten. (...) Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer.

Ik heb even de tijdlijn geciteerd zodat duidelijk wordt waar het probleem zit: tijd! :)
Je schrijft dat de pessimistische dierenarts een jaar op de wei voorschreef. Vervolgens schrijf je dat de optimistische dierenartsen zeggen 'kijk maar een paar maanden hoe het gaat' - voor je weer met hem aan de slag gaat.

Of je het nou leuk vind om te lezen of niet: dit paard met een ernstig peesprobleem plus botschade heeft op jouw revalidatieadres 1,5 maand de tijd gehad om beter te worden. Dat is geen revalidatie. Ik snap dat de mensen op dat adres geen enkel benul hebben van wat revalidatie van peesproblemen inhoudt, maar eigenlijk vind ik het ook wel kwalijk dat Utrecht je daar niet verder in begeleid heeft.

Ik denk dat xyzutu2 hiermee de spijker op de kop slaat. Ik kan me ook niet voorstellen dat er ook maar één dierenarts is geweest die heeft gezegd: "goed idee om na anderhalf maandje rust weer aan de bak te gaan en er weer op te gaan zitten." Als je geen duidelijk advies krijgt en geen goed begeleiding krijgt van je dierenarts bij de revalidatie, vraag er dan nadrukkelijk naar! En krijg je dan nog niet wat je nodig hebt, zoek dan een andere arts op. Revalideren doe je namelijk ook onder begeleiding van een arts.

En qua tijd: liever je pony een jaartje wegzetten en hem écht een kans geven op herstel, dan wat je nu hebt gedaan. Toch?

En ja, ik kan me voorstellen dat het best lastig is om als 16jarige zulke beslissingen te nemen. Zeker als de volwassenen om je heen, waar je op wilt vertrouwen, je aanmoedigen aan het werk te gaan met de pony. Tijd om eens flink te gaan puberen, denk ik. Want je bent al zestien en een slimme meid, dus jouw mening telt ook gewoon.

Marvel

Re: Peesbeschadiging rug paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:28

Ik kan me best voorstellen dat sommige reacties pittig zijn om te lezen. Ik begrijp uit je laatste post dat je graag iets met hem wil doen, niet perse longeren of rijden, maar af en toe erop waarbij hij zich kan ontspannen wil je graag, schrijf je.
Erop en ontspannen is niet iets wat je pony nu kan, want hij heeft rugpijn.
Ik denk dat het hoogsr haalbare is om misschien kleine stukjes te wandelen en lekker te poetsen, maar om het daar bij te laten tot hij herstelt is.

Probeer je te verplaatsen in je paard, bij wijze van: Als je zelf door je rug bent gegaan, doe je ook liever geen rugtas met studieboeken op, hoe graag je school dit ook zou willen.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 08:45

Jotoma schreef:
Ik kan me best voorstellen dat sommige reacties pittig zijn om te lezen. Ik begrijp uit je laatste post dat je graag iets met hem wil doen, niet perse longeren of rijden, maar af en toe erop waarbij hij zich kan ontspannen wil je graag, schrijf je.
Ik denk dat het hoogsr haalbare is om misschien kleine stukjes te wandelen en lekker te poetsen, maar om het daar bij te laten tot hij herstelt is.

Probeer je te verplaatsen in je paard, bij wijze van: Als je zelf door je rug bent gegaan, doe je ook liever geen rugtas met studieboeken op, hoe graag je school dit ook zou willen.

Ik bedoel niet erop. Met ontspannen erop bedoel ik als hij weer beter is. Ik ga er nu niet op zitten. Ik bedoel meer iets aan de hand ofzo. Wandelen is echt niet te doen want hij loopt naast me te paraderen. Poetsen doe ik natuurlijk al elke dag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:01

Tijd...geef de pony de tijd om te genezen.Borstel hem,wandel met hem en geef hem de tijd....kan niet moeilijk zijn toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:01

Is hij al een keer behandeld door een osteopaat? (Spieren en wervelkolom). Anders dan zou ik daar eerst mee beginnen. Ik denk dat het vooral belangrijk is geen haast te hebben. Even geen doelen te stellen. Ook bij een paard wat z gelopen heeft, daarna weer flink zakt wat niveau betreft, kan in 8 maand weer stevig trainen naar het z toe teveel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:02

Tess333 schreef:
Jotoma schreef:

Ik bedoel niet erop. Met ontspannen erop bedoel ik als hij weer beter is. Ik ga er nu niet op zitten. Ik bedoel meer iets aan de hand ofzo. Wandelen is echt niet te doen want hij loopt naast me te paraderen. Poetsen doe ik natuurlijk al elke dag

Staat hij nu op de wei? Want dat is de plek waar de meeste paarden doorgaans ontspannen. Niet door iets met jou te doen.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 09:22

Doelen die heb ik al lang niet meer. Hij staat nu overdag buiten en snachts binnen. Osteopaat komt binnenkort weer voor de paarden van m'n zussen dus dan kan Dancer misschien ook mee

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:31

Ik zou eens informeren bij Equicare Plus. Zij kunnen echt bijzondere dingen en kijken ook naar het totale plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:35

Tess333 schreef:
Doelen die heb ik al lang niet meer. Hij staat nu overdag buiten en snachts binnen. Osteopaat komt binnenkort weer voor de paarden van m'n zussen dus dan kan Dancer misschien ook mee

Als je een ruiter bent met veel wedstrijdambities, dan lijkt het me heel lastig om dat los te laten. Je leeft voor je droom, knokt ervoor en opeens stopt het. Ik vraag me af of zo'n pony ooit weer op het niveau kan lopen dat hij gelopen heeft. Na zo'n zware blessure zie je vaak dat dat niet meer haalbaar is. Hebben de dierenartsen daar iets over gezegd? En hoe is het voor jou om hiermee om te gaan? Wat heb je gedaan of doe je nu om dat een plek te kunnen geven?

Als hij nu zo'n druktemaker is, zou ik je aanraden geen dingen met hem te gaan doen. Kans dat hij zich dan juist verder blesseert omdat hij zoveel spanning opbouwt en druk doet. Zoek eerder de oplossing in het vinden van een plek waar hij 24 uur buiten kan zijn. Maar nog belangrijker: vertel je dierenarts wat er is gebeurd, leg uit hoe de situatie nu is en vraag om advies over wat je moet doen en laten om die hele kleine kans op herstel zo groot mogelijk te maken.

Wat krijgt hij aan voer momenteel?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:38

Je moet gewoon wat meer geduld hebben. Je wordt in mijn ogen ook niet goed begeleid, want dan had je pony nog gewoon dit hele jaar op de wei gestaan. Kan je zolang niet een pony ergens bijrijden? Dan heb je het zelf wat makkelijker misschien, want ik begrijp best dat het zuur is. Succes!

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 09:55

safina schreef:
Tess333 schreef:

Als je een ruiter bent met veel wedstrijdambities, dan lijkt het me heel lastig om dat los te laten. Je leeft voor je droom, knokt ervoor en opeens stopt het. Ik vraag me af of zo'n pony ooit weer op het niveau kan lopen dat hij gelopen heeft. Na zo'n zware blessure zie je vaak dat dat niet meer haalbaar is. Hebben de dierenartsen daar iets over gezegd? En hoe is het voor jou om hiermee om te gaan? Wat heb je gedaan of doe je nu om dat een plek te kunnen geven?

Als hij nu zo'n druktemaker is, zou ik je aanraden geen dingen met hem te gaan doen. Kans dat hij zich dan juist verder blesseert omdat hij zoveel spanning opbouwt en druk doet. Zoek eerder de oplossing in het vinden van een plek waar hij 24 uur buiten kan zijn. Maar nog belangrijker: vertel je dierenarts wat er is gebeurd, leg uit hoe de situatie nu is en vraag om advies over wat je moet doen en laten om die hele kleine kans op herstel zo groot mogelijk te maken.

Kijk dit is nou iemand die mij begrijpt. Ik ben nog bezig met accepteren dat de wedstrijden voor mij voorbij zijn. En dat is best wel lastig omdat mijn zussen nog vaak op wedstrijd gaan. Dan denk jd van waarom ik niet? Waaraan heb ik dit verdient? De dierenartsen wisten niet of hij nog beter gaat worden. Ze zei letterlijk "zet hem een jaar op de wei en kijk wat hij doet". Hij gaat als het wat beter weer is naar de wei 24/7 maar dat kan op het moment gewoon niet. Een bijrijdpaard is lastig te vinden. Ik heb er nu een op stal, maar het is bijna niet te doen zonder dat ik denk van "Dancer kan dit zoveel beter en makkelijker". Dancer is echt een once in a lifetime horse. Hij is zo fijn en makkelijk te rijden. Zo'n paard vind ik nooit meer. De staleigenaar gaat speciaal voer voor hem bestellen voor heethoofdige paarden. Iedereen bij mij op stal denkt zo veel mogelijk mee. Binnenkort gaan we ook naar een kliniek die gericht is op pezen omdat zij wel een revalidatieplan maken wat in Utrecht niet het geval was.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:15

Wat je nu steeds nog wilt is hem beter maken. Je moet je pony gewoon een jaar alleen maar paard laten zijn. Hoe kijken je ouders er tegenaan daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Je kunt krampachtig aan de grassprietjes gaan trekken en hopen dat het gras daardoor groeit maar dat gaat niet werken. Zoek een stal waar hij buiten kan blijven met een schuilstal. Veel ruwvoer krijgt. Misschien is het voer een reden dat hij andere paarden aanvalt? Misschien samen zetten met een shet die onder een draadje door kan om zichzelf in veiligheid te brengen maar die wel op de momenten dat je pony er wel voor open staat zijn natuurlijke behoeftes aan gezelschap kan vervullen. Jij wil nog steeds binnenkort weer op je pony zitten en nog iedereen er bij halen om wat aan hem te laten doen. Laat het wezen. Geef hem de tijd. Ik heb zelf peesblessures zien opknappen na een jaar weidegang. Jij bent 16 ik snap dat je door wilt en gun het je van harte maar vind het ook sneu als dat voor jou het belangrijkst is want dan zul je nog een paar paarden gaan verslijten met een beetje pecht. Bij mensen gebeurt hetzelfde als ze niet op tijd vakantie hebben knapt het lijntje, vallen ze van de trap , krijgen een ongeluk , er gebeurt iets waardoor de rem er wel op moet. Bij je pony is dit nu gebeurt. De aanpak is niet o.k geweest maak niet weer dezelfde fout door de diagnose niet serieus te nemen. Geef hem de kans om gewoon bij te komen en misschien te herstellen. Ga niet krampachtig bezig je zult er w.s alleen maar last van krijgen en Dancer zal het paard van de rekening zijn. Wens je heel veel wijsheid!

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:09

Rizette schreef:
Wat je nu steeds nog wilt is hem beter maken. Je moet je pony gewoon een jaar alleen maar paard laten zijn. Hoe kijken je ouders er tegenaan daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Je kunt krampachtig aan de grassprietjes gaan trekken en hopen dat het gras daardoor groeit maar dat gaat niet werken. Zoek een stal waar hij buiten kan blijven met een schuilstal. Veel ruwvoer krijgt. Misschien is het voer een reden dat hij andere paarden aanvalt? Misschien samen zetten met een shet die onder een draadje door kan om zichzelf in veiligheid te brengen maar die wel op de momenten dat je pony er wel voor open staat zijn natuurlijke behoeftes aan gezelschap kan vervullen. Jij wil nog steeds binnenkort weer op je pony zitten en nog iedereen er bij halen om wat aan hem te laten doen. Laat het wezen. Geef hem de tijd. Ik heb zelf peesblessures zien opknappen na een jaar weidegang. Jij bent 16 ik snap dat je door wilt en gun het je van harte maar vind het ook sneu als dat voor jou het belangrijkst is want dan zul je nog een paar paarden gaan verslijten met een beetje pecht. Bij mensen gebeurt hetzelfde als ze niet op tijd vakantie hebben knapt het lijntje, vallen ze van de trap , krijgen een ongeluk , er gebeurt iets waardoor de rem er wel op moet. Bij je pony is dit nu gebeurt. De aanpak is niet o.k geweest maak niet weer dezelfde fout door de diagnose niet serieus te nemen. Geef hem de kans om gewoon bij te komen en misschien te herstellen. Ga niet krampachtig bezig je zult er w.s alleen maar last van krijgen en Dancer zal het paard van de rekening zijn. Wens je heel veel wijsheid!

Volgens mij heb jij mijn vorige berichten niet gelezen? Hierin staat dat ik hem zeker dat jaar gun en dat hij binnenkort naar de wei gaat

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:16

Even een tip over het voer: Aangezien hij nu nagenoeg stil staat zou ik ipv speciaal voer voor heethoofden, het krachtvoer gewoon minimaliseren en het ruwvoer maximaliseren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:20

Tess333 schreef:
Rizette schreef:

Volgens mij heb jij mijn vorige berichten niet gelezen? Hierin staat dat ik hem zeker dat jaar gun en dat hij binnenkort naar de wei gaat

Ik lees dat je binnenkort naar een kliniek gaat om een revalidatieplan te maken. Dat is heel wat anders als een jaar wei en dus NIKS DOEN voor je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:32

Tess333 schreef:
safina schreef:

Kijk dit is nou iemand die mij begrijpt. Ik ben nog bezig met accepteren dat de wedstrijden voor mij voorbij zijn. En dat is best wel lastig omdat mijn zussen nog vaak op wedstrijd gaan. Dan denk jd van waarom ik niet? Waaraan heb ik dit verdient? De dierenartsen wisten niet of hij nog beter gaat worden. Ze zei letterlijk "zet hem een jaar op de wei en kijk wat hij doet". Hij gaat als het wat beter weer is naar de wei 24/7 maar dat kan op het moment gewoon niet. Een bijrijdpaard is lastig te vinden. Ik heb er nu een op stal, maar het is bijna niet te doen zonder dat ik denk van "Dancer kan dit zoveel beter en makkelijker". Dancer is echt een once in a lifetime horse. Hij is zo fijn en makkelijk te rijden. Zo'n paard vind ik nooit meer. De staleigenaar gaat speciaal voer voor hem bestellen voor heethoofdige paarden. Iedereen bij mij op stal denkt zo veel mogelijk mee. Binnenkort gaan we ook naar een kliniek die gericht is op pezen omdat zij wel een revalidatieplan maken wat in Utrecht niet het geval was.

Nou, ik kan me echt voorstellen dat je er behoorlijk kapot van bent. Klinkt als een heel bijzondere pony, waar je een hele hechte band mee hebt. Als hij ooit weer herstelt en weer onder zadel kan (ik hoop het natuurlijk heel erg voor je), dan is de kans natuurlijk vrij groot dat jij niet meer de prestaties kan leveren die hij je eerder kon leveren. En dat je altijd heel voorzichtig zal moeten blijven omdat hij een kwetsbare plek heeft. Eigenlijk wordt het daardoor nooit meer zoals het was, lijkt me. En dat is natuurlijk geen tof vooruitzicht.

Ik zou willen dat ik tips en advies voor je had om dat rotgevoel een plek te geven. Of het wat makkelijker te maken voor je. Maar die heb ik eigenlijk niet. Ik kan wel gaan roepen dat je nog jong bent en nog veel leuke paarden tegen gaat komen, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat once-in-a-lifetimepaarden écht bestaan. Misschien als je verdriet door de tijd een beetje slijt, dat je andere paarden wat makkelijker toe kunt laten in je leven. En dat er ooit weer een paard op je pad komt dat ook een beetje bijzonder voor je wordt, dat voor je gevoel een klein beetje in de buurt kan komen van jouw Dancer.

Of misschien versterkt de revalidatie jullie band wel meer en vind je andere manieren om fijn met Dancer bezig te zijn, zonder dat hij last heeft van zijn blessure. Bijvoorbeeld recreatief, grondwerk etc. Maar als je echt een ruiter bent met veel wedstrijdambities en de behoefte om op hoog niveau te presteren, lijkt me dat wel een heel moeilijk proces voor jou.

Het is mooi dat je een revalidatieplan gaat maken met een goede kliniek. Fijn dat je die kans ook krijgt! Ik hoop dat het goed uitpakt. Qua voer: het is al eerder gezegd: ik ken je paardje natuurlijk niet, maar vaak halen paarden uit ruwvoer (en eventueel een mineralenbrokje) al meer dan genoeg voedingsstoffen. En zal krachtvoer het alleen maar lastiger maken nu, omdat hij daar erg energiek van kan worden. Zelfs krachtvoer voor hete paarden. Maar daar kunnen ze je bij die kliniek ook goed over adviseren, lijkt me.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:40

Zomaar een gedachte.....

Kan het ook zijn dat jouw pony allergisch is?
Dat het hoofdschudden veroorzaakt wordt door een allergie, die nu weer opspeelt als hij thuis is? Bomen in de buurt, zoals de Hazelaar? Die niet in noord holland stonden?
Mijn paard is allergisch voor de Hazelaar en staat nu ook te headshaken in deze periode.

De veeartsen hebben een forse blessure geconstateerd en daarvoor is revalidatie en rust nodig, maar het zou best kunnen zijn dat het hoofdschudden los staat van de rugproblemen.
Misschien eens overleggen met Utrecht.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:45

janouk schreef:
Zomaar een gedachte.....

Kan het ook zijn dat jouw pony allergisch is?
Dat het hoofdschudden veroorzaakt wordt door een allergie, die nu weer opspeelt als hij thuis is? Bomen in de buurt, zoals de Hazelaar? Die niet in noord holland stonden?
Mijn paard is allergisch voor de Hazelaar en staat nu ook te headshaken in deze periode.

De veeartsen hebben een forse blessure geconstateerd en daarvoor is revalidatie en rust nodig, maar het zou best kunnen zijn dat het hoofdschudden los staat van de rugproblemen.
Misschien eens overleggen met Utrecht.

Hij heeft van onze eigen dierenarts al een keer een injectie gekregen tegen allergische reacties. En dat had niet geholpen... Maar ik zal het nog zeker in gedachten houden. Bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:50

Dat heeft janouk allemaal gehad, maar dat helpt niet bij alle headshakera. Kijk maar in het headshaking topic hier op bokt.
Probeer eens een neusnetje? Kost niet veel en wie weet reageert hij erop.
Ik ben bij mijn paard ook aan het puzzelen. Bij haar helpt het om s morgens vroeg bij zonsopgang beweging te geven, als er weinig pollen in de lucht zijn.

Beterschap met je paard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:52

Hoofdschudden heeft toch niks te maken met een pees of een spierprobleem? Want als je pony vast zit gaat hij niet steeds schudden. En ik zou ook eens gaan kijken naar een allergie zoals hier al eerder is gezegt. Richt je niet alleen op de rug en de hals.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:09

safina schreef:
Nou, ik kan me echt voorstellen dat je er behoorlijk kapot van bent. Klinkt als een heel bijzondere pony, waar je een hele hechte band mee hebt. Als hij ooit weer herstelt en weer onder zadel kan (ik hoop het natuurlijk heel erg voor je), dan is de kans natuurlijk vrij groot dat jij niet meer de prestaties kan leveren die hij je eerder kon leveren. En dat je altijd heel voorzichtig zal moeten blijven omdat hij een kwetsbare plek heeft. Eigenlijk wordt het daardoor nooit meer zoals het was, lijkt me. En dat is natuurlijk geen tof vooruitzicht.

Ik zou willen dat ik tips en advies voor je had om dat rotgevoel een plek te geven. Of het wat makkelijker te maken voor je. Maar die heb ik eigenlijk niet. Ik kan wel gaan roepen dat je nog jong bent en nog veel leuke paarden tegen gaat komen, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat once-in-a-lifetimepaarden écht bestaan. Misschien als je verdriet door de tijd een beetje slijt, dat je andere paarden wat makkelijker toe kunt laten in je leven. En dat er ooit weer een paard op je pad komt dat ook een beetje bijzonder voor je wordt, dat voor je gevoel een klein beetje in de buurt kan komen van jouw Dancer.

Of misschien versterkt de revalidatie jullie band wel meer en vind je andere manieren om fijn met Dancer bezig te zijn, zonder dat hij last heeft van zijn blessure. Bijvoorbeeld recreatief, grondwerk etc. Maar als je echt een ruiter bent met veel wedstrijdambities en de behoefte om op hoog niveau te presteren, lijkt me dat wel een heel moeilijk proces voor jou.

Het is mooi dat je een revalidatieplan gaat maken met een goede kliniek. Fijn dat je die kans ook krijgt! Ik hoop dat het goed uitpakt. Qua voer: het is al eerder gezegd: ik ken je paardje natuurlijk niet, maar vaak halen paarden uit ruwvoer (en eventueel een mineralenbrokje) al meer dan genoeg voedingsstoffen. En zal krachtvoer het alleen maar lastiger maken nu, omdat hij daar erg energiek van kan worden. Zelfs krachtvoer voor hete paarden. Maar daar kunnen ze je bij die kliniek ook goed over adviseren, lijkt me.

Heel erg bedankt voor deze reactie. Ik gun het hem zo om weer aan de slag te gaan. Het is ook nog extra zuur omdat ik eigenlijk meedeed aan de selecties dit winterseizoen. Ik was een maand voor de eerste selectie er helemaal klaar voor. Kende de proeven uit mijn hoofd, hij liep lekker, kortom ik was supervoorbereid. En toen ging hij met zn hoofdschudden. De eigen dierenarts wist het niet dus op naar Utrecht. Omdat zn rug eerder dat jaar op de foto was gezet en hij al eerder binnestebuiten is gekeerd voor een ander probleem, gingen wij er vanuit dat het niet iets heel ernstigs was. Ik dacht een maandje rust en hij zal wel weer goed zijn. En toen kwam dat akelige telefoontje. Ik was er echt kapot van. Ik kan nog steeds erover gaan janken maar weet dat dat niet helpt. Dancer is echt de beste pony die je je maar kan wensen. Hij was in alles wat hij deed geweldig. Nu rijd ik een springpaard voor een meneer, maar bij alles wat ik met dat paard doe denk ik automatisch van "Dit kan Dancer zo veel beter en makkeljker".
Super bedankt voor deze reactie! ik vind het fijn om te weten dat er ook mensen zijn die gewoon meeleven in plaats van me alleen maar afkraken.
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-02-16 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote hersteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:43

Tess333 schreef:
Heel erg bedankt voor deze reactie. Ik gun het hem zo om weer aan de slag te gaan. Het is ook nog extra zuur omdat ik eigenlijk meedeed aan de selecties dit winterseizoen. Ik was een maand voor de eerste selectie er helemaal klaar voor. Kende de proeven uit mijn hoofd, hij liep lekker, kortom ik was supervoorbereid. En toen ging hij met zn hoofdschudden. De eigen dierenarts wist het niet dus op naar Utrecht. Omdat zn rug eerder dat jaar op de foto was gezet en hij al eerder binnestebuiten is gekeerd voor een ander probleem, gingen wij er vanuit dat het niet iets heel ernstigs was. Ik dacht een maandje rust en hij zal wel weer goed zijn. En toen kwam dat akelige telefoontje. Ik was er echt kapot van. Ik kan nog steeds erover gaan janken maar weet dat dat niet helpt. Dancer is echt de beste pony die je je maar kan wensen. Hij was in alles wat hij deed geweldig. Nu rijd ik een springpaard voor een meneer, maar bij alles wat ik met dat paard doe denk ik automatisch van "Dit kan Dancer zo veel beter en makkeljker".
Super bedankt voor deze reactie! ik vind het fijn om te weten dat er ook mensen zijn die gewoon meeleven in plaats van me alleen maar afkraken.

Janken mag hoor. :(:) Als mijn menpony ernstig geblesseerd zou zijn en zeer waarschijnlijk nooit meer geschikt zou worden voor de sport, dan ben ik daar ook volkomen stuk van. Dan jank ik ook. Om de pijn die hij heeft en omdat ik dat erg voor hem vind, maar ook omdat ik dan niet meer weet hoe ik mijn toekomstplaatje met hem moet zien. Dan vallen mijn plannen in duigen. En ik rij niet eens selecties en heb nog niet 1% van de ambities die jij hebt/had met je pony. Maar ik heb wel heel erg veel plezier in het werken met hem, dus ik zou me behoorlijk radeloos voelen. En janken lucht dan op. Janken helpt soms om iets los te kunnen laten wat je moeilijk los kunt laten. En te accepteren wat je moeilijk kunt accepteren. Tenminste: bij mij wel. :o

Ik denk de meeste mensen dat wel zullen hebben hoor. Al zullen er altijd mensen zijn die vinden dat je het alleen maar erg mag vinden voor je paard. En het daarnaast vooral niet verdrietig mag vinden voor jezelf.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:31

Hoi Ts,

Ik zal eens kijken of een vriendin het goed vind dat ik haar verhaal hier neerschrijf maar zij heeft hetzelfde gehad. Paard begon ineens te schudden met het hoofd en dan echt extreem. Dachten aan een allergie en hebben daar steeds op verder gezocht. Tot ze naar de kliniek gingen voor een ander probleem en daar kwamen ze erachter dat het in de rug zat.

Zij heeft haar paard ruim een jaar (geloof eerder anderhalf) op het land gegooid en daarna weer langzaam opgepakt. Inmiddels kunnen ze bijna alles weer, maar je zult wel altijd rekening moeten houden met de zwakke plek. Dus echt op hoger niveau wedstrijden gaat niet en ook met springen moet ze uitkijken.Hoofdschudden doet ie niet meer gelukkig.

Ik moet zeggen sat ik het met de rest eens ben dat hij veel te snel weer onder het zadel is gegaan. Je zult echt een jaar lang weinig kunnen, dat is gewoon niet nders met dit soort blessures.

Sterkte!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:34

Beste Tess, nu ik wat meer berichten van je gelezen heb, begrijp ik je situatie ook beter. Mijn reactie zal ook in je categorie niet-leuk zijn gevallen, maar is zeker wel goed bedoeld. Er zijn reacties gegeven met heel veel en zeer zeker goed bedoelde informatie, niet alleen voor je pony maar ook voor jou, waar je echt wat aan hebt.

Wat je zegt over "once in a lifetime paard" begrijp ik zeker want zo'n paard heb ik ook gehad.. Ook ik heb mijn ambities overboord moeten gooien en heb op een heel andere toer moeten gaan, waar ik zo enorm veel van geleerd heb en zoveel moois door beleef, ik er eigenlijk alleen maar heel dankbaar voor ben... Ik hoop dat dat voor jou ook zo gaat zijn, de beste adviezen en tips zijn al gegeven!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:43

Maar een meisje van 16??????
Slap excuus.

De pony heeft een te korte herstel periode gehad. Als een da zegt neem 1 jaar de tijd maak er dan voor gemak maar 15 maanden van.
Bovendien in najaar oppakken is vriendelijker met de kou dan nu.

Ik zou hem zijn rust gunnen, vervolgens rontgen en inslapen...... Vermoed niet dat dit goed komt.
Je vraagt om advies, vervolgens word je kwaad maar dit komt nou eenmaal niet vaak voor.
Lijkt wel op KS