Ontstekingsremmer in gewricht weidepaard... modder / boxrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Ontstekingsremmer in gewricht weidepaard... modder / boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:17

Maar met pijnstillers los je de onderliggende reden ook niet op natuurlijk. Ik zou mijn paard geen lange periode op pijnstillers willen hebben tenzij het is om het dier nog een laatste mooie zomer te geven voor je hem laat gaan als er geen andere optie meer is. Maar niet zomaar als je niet weet wat de onderliggende reden is voor de pijn.

Mijn paard heeft trouwens niet enkel klinisch problemen. Die is röntgenologisch ook gewoon stuk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:27

Natuurlijk is pijn een symptoom. Je moet ook niet symptomen bestrijden. Daar schaar ik inspuiten ook onder. De oorzaak of oorzaken ligt/liggen elders. Die moet je dus oplossen. En als dat niet kan moet je het lichaam in staat stellen om er zo goed en pijnvrij mogelijk mee te leven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:29

Koper schreef:
De oorzaak of oorzaken ligt/liggen elders. Die moet je dus oplossen. En als dat niet kan moet je het lichaam in staat stellen om er zo goed en pijnvrij mogelijk mee te leven.

Waar dus inspuiten om de hoek komt kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:35

Yontheke schreef:
Koper schreef:
De oorzaak of oorzaken ligt/liggen elders. Die moet je dus oplossen. En als dat niet kan moet je het lichaam in staat stellen om er zo goed en pijnvrij mogelijk mee te leven.

Waar dus inspuiten om de hoek komt kijken.

Niet mee eens, ik vind het onderdrukking van een symptoom. Ontsteking met ontstekingsremmer bestrijden is symptoombestrijding. Het neemt de oorzaak van de ontsteking niet weg.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:40

Maar wat als het zoals in mijn geval een röntgenologische aandoening is waar je voor de rest niets meer aan kan doen?
Andere opties zijn er gewoonweg niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:44

Tuurlijk wel. Het lichaam kan het splintertje inkapselen. Mogelijk zelfs oplossen, hoewel ik me afvraag of dat ook met botweefsel kan. En je kunt het lichaam daarbij ondersteunen zodat het het splintertje sneller en beter te lijf kan.

En wellicht dat er mogelijk nog chirurgische opties zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor TS de beste keus is. Maar dat er geen mogelijkheden zijn en dat je dan dus maar het symptoom ontsteking moet blijven bestrijden is in mijn beleving niet waar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:46

Dan vraag ik me in dit geval af waar het paard het beste mee af is en waar het paard het minste last van heeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:49

Bij mijn paard is vorige week ontstekingsremmer in het spronggewricht gespoten, ze heeft waarschijnlijk last ervan gekregen door haar peesblessure. Ik mag nu lichte arbeid aan de longe geven en morgen komt de fysio, want haar s.i. gewricht zit ook vast. Ze mag gewoon op de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:53

We zijn begonnen met de pijnstillers met het idee dat dat de scherpe randjes er af zou kunnen halen voor het beestje terwijl het lichaam dan de tijd kreeg om het zelf verder op te lossen (inkapselen) zodat ze weer "vanzelf" goed zou gaan lopen.

Maar als het al maanden duurt dan is dat ook niet lollig voor het beestje natuurlijk, dan maar wat extra hulp overwegen :j

Als het idd. een ontstekingsreactie is dan is het ook niet gezond als dat maar voort blijft duren lijkt me, en ondanks pijnstillers slechter gaan lopen...

Operatie vind ik eigenlijk geen optie, wil beestje geen trailer-rit / opname aan doen :(:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:59

Als je met 1 injectie zo'n diertje nou weer op de been krijgt, waarom je druk maken. Als jij last van je schouder hebt door overbelasting, dan krijg je een soortgelijke injectie, doe je dat ook niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:55

Laat ik nou toevallig net zo'n overbelaste schouder hebben :P

Ik hou niet van medische ingrepen, geef het lijf liever de kans om zelf het probleem te fixen.
Elke medische ingreep heeft risico's op vervelende bijwerkingen èn het is maar de vraag of het helpt...heb je dus kans dat je nog verder van huis bent.

Daarom liever eerst zelf de kans geven vind ik :j

Maargoed dat duurt nu bij Rena te lang naar mijn zin.... het is nu kiezen uit 2 kwaden denk ik, het risico van door blijven honkelen op pijnstillers, of dat inspuiten met kans op bvb. een infectie of iets...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:53

pmarena schreef:
We zijn begonnen met de pijnstillers met het idee dat dat de scherpe randjes er af zou kunnen halen voor het beestje terwijl het lichaam dan de tijd kreeg om het zelf verder op te lossen (inkapselen) zodat ze weer "vanzelf" goed zou gaan lopen.

Snap ik :j

Hartstikke mooi natuurlijk als het lichaam het zelf kan. Nog mooier vind ik het als het wat hulp krijgt bij dat inkapselen. Inkapselen dus. Niet bij het bestrijden van de ontsteking.

Wie weet dat het gevecht tegen de ontsteking wel het inkapselen in de weg zit. In die zin zou een chemische ontstekingsremmer kunnen helpen. Voor het zelfde geld gaat alleen dan de energie naar de effecten van de rotzooi in haar lijf en kapselt er nog niks in en ben je over nog weer een half jaar precies waar je nu ook bent.

Maar goed, daar ging het topic niet over :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:18

Als helpen bij het inkapselen ook een mogelijkheid is en dat ook daadwerkelijk de oplossing zou zijn, zou dat mijn voorkeur ook hebben :j

Alleen tja hoe / wat / waar.... het is nu een beetje de vraag wat zijn de mogelijkheden / wat is er precies aan de hand / waar doe je goed aan.

Maar aan blijven tobben met een langdurige ontsteking (als dat het al is :? ) lijkt me ook niet goed voor die weefsels.... er moet nu wat mij betreft gewoon vlot een oplossing komen zodat ze snel beter gaan lopen en we straks niet nog met andere blessures zitten doordat ze haar lijf langdurig raar belast door een raar loopje / door pijnstillers enzo :(:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:37

Door uitverdoven moet je eerst kijken waar de kreupelheid vandaan komt. Dan lokaliseren of het in de weke delen zit of daadwerkelijk uit dat amper te vinden chipje. En dan kan je doelgericht gaan behandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:43

pmarena schreef:
Laat ik nou toevallig net zo'n overbelaste schouder hebben :P

Ik hou niet van medische ingrepen, geef het lijf liever de kans om zelf het probleem te fixen.
Elke medische ingreep heeft risico's op vervelende bijwerkingen èn het is maar de vraag of het helpt...heb je dus kans dat je nog verder van huis bent.

Daarom liever eerst zelf de kans geven vind ik :j

Maargoed dat duurt nu bij Rena te lang naar mijn zin.... het is nu kiezen uit 2 kwaden denk ik, het risico van door blijven honkelen op pijnstillers, of dat inspuiten met kans op bvb. een infectie of iets...

Beetje een zijsprong,maar last van die schouders had ik ook.
Kwam alleen wel door artrose, een injectie legt de ontsteking die daar bij ontstaat bij mij dan even plat en ik heb er 2 gehad, en ben gewoon weer aan bet werk.
En afgezien van wat opvliegers na de injectie heb ik nergens last van,dus ga ik er vanuit dat het bij een paard ook zo werkt.
Maar wel even rust nemen na de injectie en rustig aan met opbouwen :j