Wat te geven bij regelmatig zeer natte mest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:33

Maartje1990 schreef:
nine1987 schreef:
Maartje, lezen is ook een vak.. Da heeft ernaar gekeken.. Ts, ik kan je er noet mee helpen.. Mijn heeft t ook.. Al aantal keren binnenstebuiten gedraaod.. De mijne heeft gewoon gevoelige darmen..

Ik lees prima. Paard drinkt uit verveling. Maar ipv dáár iets aan te doen krijgt het paard geen water meer (en verveelt het zich nog steeds)

Wat weet jij daar nou van? Wie ben jij eigenlijk, de koningin van de aannames?

khirshanta

Re: Wat te geven bij regelmatig zeer natte mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:59

Care 4 life van Pavo heeft geloof ik pre en probiotica. Mocht het je paard aan darmflora schorten, zou dat misschien kunnen helpen.

Verder is het mest onderzoek wat iemand had aangegeven al, geen slecht idee denk ik.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 00:31

C4life had ik al naar gekeken, is idd laag in suiker en zetmeel maar gevoelsmatig krijgt hij dan te veel binnen wat hij niet nodig heeft om voldoende van de pre en probiotica binnen te krijgen.
Ook staat wel dat dat erin zit maar niet in welke vorm en hoeveelheid.

Waterrantsoen ben ik geen voorstander van, ook zou die dan alleen op stal moeten staan ipv in de groep waar hij nu staat.

De algae vitalis klinkt tot nu toe als beste optie, in kleine hoeveelheden te doseren op zijn gewicht.
Een mestonderzoek wil ik sowieso nog laten doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 03:59

nuscaniels schreef:
Het ruwvoer wat ze krijgen is voordroog. ( die grote balen in folie). Hele mooie droge kwaliteit, als er een nattere baal tussen zit krijgen ze hooi.
Het kan maanden goed gaan en dan ineens speelt het weer op. Hij had sinds augustus niet meer zo een last en nu sinds een paar dagen weer wel.
Het eerste jaar dat ik hem had was het echt spuitpoep, tot aan zwarte drek toe. Dat is al heel erg verbeterd. Ook kwam hij toen heel slecht door zijn verharing.

Gastricomp, okugest en darmflow zal ik is opzoeken, kijken of dat te geven is zonder krachtvoer.

Qua beweging, hij staat 24/7 buiten. Longeren waren we aan het aanleren, maar de longeerbak is nu met al die nattigheid veel te zwaar voor hem. Verder maakt ie 2 keer per week een wandelingetje van 5km.

Mestonderzoek wat betreft vertering zal ik navragen bij de da.

Toch van de voordroog afhalen, al is hij nog zo droog.
er zijn paarden die daar alsnog niet tegen kunnen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 04:32

Gerst?
Paardje bij ons op stal heeft daar ook last van en met de gerst lijkt het onder controle te houden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 06:48

Psyliumzaad

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:06

Kijk eens bij papagroom hier op bokt. Hij verkoopt algea vitalis en is daar is het speciaal voor. Zie en hoor eigenlijk alleen maar goede resultaten.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:12

Yakult uit de supermarkt werkt ook goed bij dunne mest.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:02

Heb ook een shetje gehad die het erg had.
Om de darmen te ondersteunen gaf ik hem bier met zemelen.
En ik ontwormde hem altijd extra.
Dus gewoon met de paarden mee, en 4 weken later nog eens.
Nooit meer last gehad.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:13

Pavo Speedibeets is goed voor de darmwerking (let op heel goed weken en in kleine hoeveelheden voor een mini)
Verder zou ik niet kiezen voor de Gastri comp, maar voor de Phytonics Clear Intestine. Gastri is echt bedoeld voor de maag, Clear bevat probiotica en psyllium speciaal voor de mest

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:28

Voordroog kan erg op de darmen werken. Beter is om droog hooi, niet in plastic verpakt, te geven.
Liefst zo droog mogelijk. En geef je gewoon op de grond of bijvoorbeeld in een slowfeeder? Voorkeur zou het laatste zijn, dan hebben ze heel de dag door wat te knabbelen, krijgen ze minder aan hoeveelheid in 1x binnen en ga je ook verveling tegen (ook een idee voor de drinker hier in het topic?).
Werkt dat niet, kun je altijd nog met supplementen gaan werken.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:40

Vlo zaad/Psylium is idd echt een aanrader , werkt perfect bij dunne mest zowel bij verstopping.. combi met pulp wat inuline bevat(beschermlaagje voor de darmen)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:55

roekes schreef:
Yakult uit de supermarkt werkt ook goed bij dunne mest.

Even heel kort door de bocht: Yakut is een melkzuurbacterie. Dat zit ook in kuilgras.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:12

Mijn Haf heeft als twenter een flinke worminfectie gehad en is heel gevoelig op d'r darmen gebleven.
Ik ben er ondertussen achter dat zij verschillende triggers heeft, waar ik niet overal invloed op heb (weersverandering, hengstigheid, spanning). Een hele belangrijke bij haar is echter de kwaliteit van het ruwvoer. Voordroog gaat prima, maar het moet vooral niet te stengelig zijn, hoe zachter, hoe beter voor haar darmen. In de wei ook, het doorgeschoten gras prikkelt veel te veel. Te prikkelig ruwvoer levert mest type koeienvlaai op...
Verder merk ik dat ze baat heeft bij wat bietenpulp en regelmatig Psyllium. Maar het blijft lastig...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:37

Hij krijgt zijn ruwvoer in een slowfeeder.
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat elke verandering gelijk invloed op zijn mesten heeft.
Baal omdat het maanden goed ging en nu ineens weer slecht.
Mestonderzoek voor wormen wordt nu uitgevoerd, merk dat ik daar bij hem heel erg bovenop moet zitten.
Ik heb ruim een half jaar speedibeet geprobeerd, maar dat maakte weinig verschil.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:44

Zandweg Psyllium van Agradi is de oplossing!
1 week voeren, 3 weken niet en dan weer 1 week voeren.
1 eetlepel per dag door het voer. Met 1 zak kun je wel een jaar.
Bij mijn merrie zag je na een week al voorruit gang.
Wel even een emmer drinken geven na die tijd, en nooit meer als 2 eetlepels per dag voeren.
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:06

Jooliieen schreef:
Zandweg Psyllium van Agradi is de oplossing!
1 week voeren, 3 weken niet en dan weer 1 week voeren.
1 eetlepel per dag door het voer. Met 1 zak kun je wel een jaar.
Bij mijn merrie zag je na een week al voorruit gang.
Wel even een emmer drinken geven na die tijd, en nooit meer als 2 eetlepels per dag voeren.
Succes!

Om de mest steviger te maken kun je lang door blijven voeren en hoef je niet te stoppen tussendoor, zeker niet omdat zonder de psyllium de ellende meteen weer terug is als de oorzaak niet opgelost is/kan worden. Als zandkuur is wat anders, maar dan voer je 50-100 gram/100kg paard gedurende 5-7 dagen (of zelfs nog meer, maar dan enkel op advies DA).

Ik zou de psyllium trouwens liever bij makana.de kopen, die is een stuk goedkoper, zeker als je het als zandweg kuur voert. Wat ook aan te raden is bij dit soort gevallen, want zand in de darmen is een oorzaak van natte mest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 02:20

Maartje1990 schreef:
Maar een paard hoort geen granen te eten.

Ik zou die voordroog schrappen en voor onverpakt hooi gaan

Hoezo: hoort hij geen granen te eten?
Als je het dan zo stelt:
In de natuur eten ze ook wilde granen/tarwe en in uitgebloeid gras zitten ook zaden...

In hooi zit weer meer suikers, daar moet een paard ook tegen kunnen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:05