Mijt, hoe te behandelen zonder de lever te belasten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Mijt, hoe te behandelen zonder de lever te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:11

dat helpt misschien met het herstellen van de huid, maar doet echt niets tegen de mijten.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:15

http://www.orthokennis.nl/artikelen/msm ... ijnstiller

Onderaan het artikel bij veiligheid en dosis lijkt het dus wel oké te zijn...
Wat denken jullie? proberen?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de adviezen an dierenartsen niet meer zo heel erg betrouw, ze smeren me stuk voor stuk chemische goedjes aan, die wel hielpen, maar nu met zijn leverprobleem heeft niemand een oplossing, ik heb ook vaak het gevoel niet serieus genomen te worden tot zijn benen dik staan en hij koorts krijgt en ik wil het niet zover laten komen... :(

Airborn schreef:
dat helpt misschien met het herstellen van de huid, maar doet echt niets tegen de mijten.

ja maar zwavel zou wel mijt doden, en er zit zwavel in :?
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:29

Minniemilie, de dierenartsen adviseren "chemische goedjes" omdat die werken. Helaas zijn er weinig alternatieven die en goed werken en niet belastend zijn voor de lever, ook niet bij de natuurlijke alternatieven.
Als je het idee hebt dat de DA je niet serieus neemt zou ik hem daar eens op een rustige manier op aanspreken want dat kan de bedoeling niet zijn. Dikke benen en koorts willen ook DA's vermijden. En eerlijk? de DA heeft er voor gestudeerd dit soort dingen op te lossen en heeft vaak ook de effecten van de meeste alternatieve middelen gezien. De meeste bokkers hebben alleen hun eigen ervaring om vanuit te adviseren. Neem anders eens contact op met proffesor Sloet van universiteit utrecht: die heeft zich heel uitgebreid verdiept in huid problemen, misschien dat zij je nog verder kan helpen.

Als hij zo snel reageert qua kale benen en dikke benen zou ik toch adviseren om eens een paar biopten te laten nemen voor onderzoek. Wie weet is er een onderliggende oorzaak die je aan kan pakken.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:37

biopten dan van wat? Hij heeft uiteraard wel een leverbiopsie gehad, maar snap niet goed wat je exact bedoeld...een schraapsel van de mijt?
Ik ben trouwens van Belgie, is het niet wat raar iemand te bellen van utrecht gewoon voor een advies? :s

Met de dierenartsen bedoel ik dat ze zo iets hebben van; 'zo'n haast zal het wel lopen, zijn lever is nu belangerijker' , maar uit ondervinding weet ik dat hij echt niet lang zonder behandeling kan of ook daar nog eens zwaar ziek op word :(

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:46

Hm, een biopt gaat verder dan een schraapsel: dat is echt een stukje huid wat ze weghalen. Voor een goed biopt is het belangrijk dat hij 2-3 week van de voren geen corticos heeft gehad en dat de huid niet van te voren geschrobd is (dat is omdat de korstjes heel veel informatie kunnen geven). Ze leggen dan de stukjes huid als doorsnede onder de microscoop en gaan echt heel grondig kijken wat er aan de hand is. Juist omdat je zegt dat hij er snel ziek van wordt zou het me niet verbazen als er meer aan de hand is dan alleen mijt. Met een schraapsel vind je alleen de mijten, met een biopt kunnen ze ook andere problemen identificeren.

In de meeste gevallen hebben de dierenartsen gelijk, meestal gaat een mijt infectie niet zo snel voor ernstige problemen zorgen en het lever probleem is vrij acuut en heeft normaal gesproken veel ernstigere gevolgen. Helaas is het niet altijd mogelijk om 2 problemen tegelijk aan te pakken. Maar als jij weet dat hij hier ziek van wordt, geef dan bij de DA heel duidelijk aan wat er eerdere keren precies gebeurt, hoe het begint, hoe het verloopt, hoe snel, wat de gevolgen zijn etc.

En, als je naar je dierenartsen communiceerd dat je prof Sloet mailt, en je ook haar duidelijk maakt dat het lever probleem de boel compliceerd en of ze nog alternatieve ideeen heeft zal ze dat niet raar vinden. En als ze dat wel vind, wat dan nog, dan geeft ze aan dat ze geen antwoord geeft of niet kan helpen en dan ben je alleen de paar minuten kwijt die het je heeft gekost om de email te schrijven.
Als je haar emailt: stuur goede close up foto's van alle plekken die ze heeft mee (dus ook van de neus), en geef duidelijk aan wat er met de lever is en hoe dat wordt behandeld.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:59

Je hebt gelijk, wie niet waagd wie niet wint. Nu wordt het donker, dus ik doe het morgen (voor de foto's ). Het is nu zowiso een nieuwe dierenarts want hij is nu verhuisd naar de andere kant van het land,bij mijn tante.Maandag bel ik ook nogmaals naar de kliniek in merelbeke voor advies omdat de toestand toch serieus verergert...

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:11

Helemaal mee eens, dat de mijt eigenlijk gedood moet worden.
Maar zoals Airborn aangeeft, dat gaat (waarschijnlijk) niet zonder dat dat ten koste van de lever gaat.
Omdat ik hier ook voorzichtig mee ben, heb ik voor dit alternatief gekozen.
Het werkt bij mij beter als sudocreme, betadine, alle medicinale shampoos en alle dure potjes met crème , maar idd dat is bij mijn paard het geval, dat hoeft bij de jouwe natuurlijk niet zo te zijn

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:13

Ik lees even mee. Heb ook een fries met chronische mijt..
Ik heb nu byemite van de dierenarts en hibiscrub. In het verleden ook neocidol gehad.

Maar daarmee wordt het wel minder erg, maar het is nooit echt helemaal weg. Dus alle tips en alternatieven zijn welkom!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:16

Sowieso: maak alle spullen eens heel heel goed schoon. Stal leeg en ontsmetten, borstels ontsmetten en troep overheen doen, peesbeschermers etc. En wat Annem natuurlijk wel kan doen: ga eens goed na waarom het steeds terug komt en vijzel met goede voeding en kruiden de weerstand op.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:23

Als ik haar was, doe ik ook al haar borstels in een emmer met byemite. Verder staat ze 24/7 buiten dus stal schoonmaken hoeft niet.

Peesbeschermers of iets dergelijks gebruik ik niet.
Ze heeft het altijd alleen op haar benen. Niet in de kootholten maar iets hoger.

Verder krijgt ze onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Na het rijden krikgt ze wat basisbrok/muesli als beloning.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:25

hmm, weet je zeker dat het mijten zijn? Je verwacht bij mijten dat het ook in de kootholtes zit. Zit het helemaal rondom het been?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:39

Wat behoorlijk goed werkt tegen mijt is frontline spray, werkzame stof fipronil.

Is een spray (uitwendig dus) die eigenlijk bedoeld is voor vlooien en tekenbestrijding bij honden en katten.

Het werkt dus ook goed tegen mijt bij paarden. Als je de benen goed insprayt (dus vrij nat) dan werkt het ongeveer 4 weken.

(heb dit overigens ooit ook met paardenarts besproken)
Ik weet níét wat het exact voor gevolgen heeft voor de lever.
Er zal ongetwijfeld wat in het bloed terecht komen, maar altijd minder dan bij een injectie lijkt me.
Verder is het ook geschikt voor katten. (toch wat gevoeliger voor antiparasitair spul)

Misschien kun je deze optie eens met je dierenarts overleggen?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:21

Heb je al bymite geprobeerd? Te verkrijgen via je DA.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:12

minniemilie schreef:
Hij krijgt hooi a volente, fiberforce van krachtvoer, wortelen en bietenpulp.

Tenzij je fiberforce met kilo's voert komt dit paard mineralen/vitamines tekort. Standaard mineralenkorrel toevoegen kan al een heel stuk helpen met de ellende verder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:31

tamary schreef:
minniemilie schreef:

Tenzij je fiberforce met kilo's voert komt dit paard mineralen/vitamines tekort. Standaard mineralenkorrel toevoegen kan al een heel stuk helpen met de ellende verder.

Eens.
Verder weet ik van een dierenarts dat zij oormijt met succes behandelde met een hele vette smurrie om de mijten te verstikken.
Dat omdat ze de gangbare middelen erg agressief vond en het werkte perfect. :)
Dus vaseline heel dik erop is geen gek idee.
Om dat goed te kunnen doen moeten de benen wel kaal, maar daar zou ik niets op tegen hebben.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 07:56

tamary schreef:
minniemilie schreef:

Dit was het voerplan die de kliniek voorstelde omdat hij zo min mogelijk eiwitten mag voor zijn lever. Hij krijgt wel enkele kilos fiber force, verdeeld over de hele dag natuurlijk. Vitaminenpreparaten bevoorbeeld mocht ik hem momenteel niet geven :(

Byemite, frontline etc breng je wel aan op de huid, maar trekt in de bloedbanen dus geen optie
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:07

Als je iets moet hebben dat verstikt moet je luizenvloeistof voor mensen met Dimeticon kopen. Pure siliconen. Werkt als een razende en totaal niet belastend voor het lichaam.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:14

Ik zou dit dier meenemen naar den Hoek in de Bilt. Dierenartsen die holistisch werken. Kortom kijken naar wat jou paard nodig heeft en zorgen door middel van oa fytotherapie dat hij weer in balans komt. Ik denk namelijk dat er veel meer achter zit gezien je aangeeft dat het chronisch is.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 08:19

Iris82 schreef:
Als je iets moet hebben dat verstikt moet je luizenvloeistof voor mensen met Dimeticon kopen. Pure siliconen. Werkt als een razende en totaal niet belastend voor het lichaam.

+:)+ het proberen waard!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:44

ik begrijp niet waarom er nog nooit een huidschraapsel onder de microscoop is gelegd?

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:13

Kinke schreef:
ik begrijp niet waarom er nog nooit een huidschraapsel onder de microscoop is gelegd?

-O- ik heb nog nooit die vraag gekregen of erover gehoord

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:23

Niet? Nooit gelezen in tig topics op Bokt? Nooit een rondje Google gedaan?

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:37

Kinke schreef:
Niet? Nooit gelezen in tig topics op Bokt? Nooit een rondje Google gedaan?

Excuseer? Ik zit niet op bokt normaal en heb destijds 4dierenartsen geraadpleegd. Als je hier iets vraagt krijg je het verwijt dat je gewoon je dierenarts moet raadplegen, op Google lees je tig verschillende dingen. Je komt over alsof je mij verwijt dat ik mijn paard niet verzorg, je kent me zelf niet, en het feit dat ik vanalles opzoek en raad vraag lijkt me nu net het omgekeerde te vertellen. Bon, ik hoef niet met de vinger gewezen te worden dus als je niks nuttig te zeggen hebt zeg je beter niets.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:40

nou nou, niet zo heetgebakerd. Ik verbaas me gewoon dat in deze tijd van informatievoorziening, je nog nooit gehoord hebt dat je even een schraapsel onder de microscoop moet leggen. Maar goed, ik hou me verder stil, succes met je paard.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:47

Daarbij, wat moet je dan met dat schraapsel? Weten dat het mijt is? Dat weet ik toch aangezien parasitaire middelen het enige is wat helpt? Die biopt waar iemand het over had is nog wat anders blijkbaar. Ik begrijp niet wat een mijt onder microscoop te zien de veearts kan helpen, waarschijnlijk daarom dat het nooit gebeurd is omdat het al lang duidelijk is dat het om mijt gaat.