Help! Paard bult in lies en stokkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteLogness

Re: Help! Paard bult in lies en stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:13

Wat naar zeg! ben wel benieuwd wat hij nou heeft. Ben het wat betreft het deken verhaal een met KBK.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 18:38

Ja dacht ik ook over het deken inderdaad, maar mijn 400 grams is nu doorweekt. Hij staat nu onder 2 zweetdekens waarvan 1 teddy. Maar even kijken wat ik straks om doe.

Zijn temperatuur is gezakt naar 37.8 graden, dus dat is goed nieuws!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:26

+:)+ van de koorts!

Natte deken omhouden is inderdaad niet slim, zou even kijken of je een warme onderdeken eronder kunt doen die ongeveer even dik is als de huidige.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:47

Heb nu een wollen deken onder een 200 grams staldeken. Ik kijk vannacht als ik terug ben van mijn werk (2 uur) gewoon nog even of de 400 grams deken al droog is, dan kan hij die om. Anders houdt hij om wat hij nu om heeft. Als hij warm lijkt temperatuur ik hem ook nog even vannacht. Al is het maar voor mn eigen geruststelling haha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:58

Niet een te dikke deken op doen bij een paard wat koorts heeft,dan kan hij zijn warmte niet kwijt...heeft de da dat niet gezegt??Ook niet afspuiten,zeker niet als je niet zeker weet of het een abces is of een verdraaing.Metacam is een ontstekingsremmers en pijnstiller,mocht het een abces zijn werkt het alleen als pijnstiller.Voor het abces heb je ab nodig .Sterkte met je paard!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 20:18

Bedankt geerke
De veearts vond dat hij een prima deken op had. Hij staat nu met 100 grams minder omdat hij zo zweette.
Ik heb niet afgespoten inderdaad. Ik zag het niet zo zitten omdat ik niet weet wat het is en dat enorme stress opleverd bij mijn paard.
Hij heeft vanmiddag een prikje gehad tegen de zwelling en de pijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:29

Vond de da het goed dat hij een 400 grams op had terwijl hij koorts had?ik heb mijn da geleerd dat dat levensgevaarlijk is,een dun dekentje is o.k maar een dikke niet....vraag nog eens hoe dat zit als je wil?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:38

Mijn paard heeft dit gehad. Was toen naar binnen geslagen mok. Nooit mok op zijn achterbenen gehad. Succes

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:46

Ik zou juist geen stal/outdoor deken opdoen maar dus zweetdekens. Zodra hij gaat zweten kan dit tenminste afgevoerd worden. Die twee zweetdekens over elkaar is prima. Goed warm maar de overtollige warmte kan wel weg.

Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:25

De tip van zweetdekens is inderdaad een goede tip. :j

Ben benieuwd hoe het straks is met de koorts.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 02:38

Zijn temperatuur is goed! Hij staat niet meer te zweten en is ook wat vrolijker dan vanmiddag. Verder niks veranderd aan de bult maar dat had ik ook nog niet verwacht natuurlijk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 06:55

Kan het een abses zijn? Die doen vaak vreselijk veel pijn maar zodra die open is en de druk er vanaf is doet het veel minder pijn.
Een abses kan al komen door een ontstoken haarvaatje

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 07:02

Dat klinkt goed TS!

Of het een abces is betwijfel ik nu een beetje. Die van mij is totdat de kliniek het heef opengemaakt en gedrained nooit koortsvrij geweest.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:19

Met het paard gaat het redelijk. De bult is wat uitgezakt richting onderen waardoor zijn hele been nu wat dikker is maar de bult in de lies minder lijkt.
Hij staat nu op de metacam en dat lijkt hem wel goed te doen.
Hij heeft geen verhoging dus dat is ook mooi.
Als hij heeft stilgestaan loopt hij even heel slecht en als je dan een paar passen hebt gelopen, loopt hij steeds makkelijker.
Het is nog wel heel gevoelig en ik mag er nog steeds niet aan komen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:30

Mijn paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad. Ook een bult en hij hield z'n been gewoon omhoog. (nu is het wel een beetje een aansteller die van mij ;) )

Maar heeft idd toen ook pijnstillers en volgens mij nog iets gehad (wij gingen de dag erna op vakantie,was ook heel handig gepland) Maar hij is gewoon naar buiten gegaan de dagen erna en het ging al heel rap beter met hem. Volgens mij was het toen ook een verdraaiing geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:37

Selka schreef:
Dat klinkt goed TS!

Of het een abces is betwijfel ik nu een beetje. Die van mij is totdat de kliniek het heef opengemaakt en gedrained nooit koortsvrij geweest.

ik vermoed ook geen abces.maar een bloeduitstorting.Hij zal wel een vreemde beweging hebben gemaakt denk ik.
Een bloeduitstorting kan met veel pech wel een abces worden.Niet te hopen natuurlijk.
TS...fijn dat het beter gat met hem!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:42

sterkte en beterschap met je paard.
Laatst bijgewerkt door khalid op 06-02-16 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:51

khalid schreef:
ik zou ook adviseren, tijd voor een dierenarts!

En ik zou adviseren eerst te lezen :) in openings post staat dat dierenarts is gebeld...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:54

En is geweest. ..

Lezen is ook een vak hè.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:48

KoudbloedKim schreef:
Ik zou hem juist geen dunnere deken op doen!
Hij zweet niet omdat hij het warm heeft, maar omdat hij koorts heeft (en waarschijnlijk juist koud heeft).

Koorts is een verhoging van de temperatuur. Dat een persoon met koorts ervaart dat hij het koud heeft komt omdat de omgeving in verhouding met de lichaamstemperatuur zoveel verschilt.

Het lichaam nog meer verwarmen werkt averechts.

In de medische wereld worden patiënten met een extreme koortsstuip zelfs gekoeld!

De optimale koeling wordt door verdamping behaalt. Laat een lichaam juist daarvoor willen zweten! Een ingenieus natuurlijk koelsysteem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:50

Ik heb op school juist geleerd dat een paard met koorts, bijvoorbeeld door koliek of iets dergelijks, niet afgekoeld maar juist toegedekt moet worden.
Zeg ook niet dat TS hem een dikkere deken op moet doen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:28

Hoi bokkers, vandaag zeer goed nieuws en een beetje slecht nieuws.

Goede nieuws: hij liep toen ik hem uit zn stal haalde voor ongeveer 80 procent goed, en toen hij de weide op ging en het dus een beetje had losgestapt zette hij zn voet alleen nog wat onregelmatiger korter weg. Ik klikte hem los en hij ging meteen in volle galop bokkend naar de kudde toe. Wij stonden echt met open mond te kijken.
Hoe dit komt? De druk is van de bult af! Er zit een klein gaatje waar nog wat bloed en pus of wondvocht aan hangt.
Afbeelding
De bult is 10 keer kleiner dus ik denk dat er een soort ontsteking zat die naar buiten is gekomen. De bult was wel uitgezakt naar beneden. Dus zn hele been is nog wel wat dikker door het vocht, maar ik verwacht uit ervaring dat dit met 3 dagen voldoende (vrije) beweging weg zal zijn.
Afbeelding

Dan zal je denken, wat is dan het slechte nieuws? Nou dat is dus het feit dat dit niet de eerste keer is dat dit gebeurt. Hij heeft deze winter nu al 5 keer een onverklaarbare bult gehad die hem zeer deed, waarvan nu 3 keer zo'n extreem grote bult. Die 3 keer is de bult ook en 2/3 dagen ontstaan, gegroeid, geknapt en dan binnen 3 dagen verdwenen. De andere bulten zaten toen op zijn hals, borst, singelplek en buik, dus overal zo'n beetje. Voorgaande winter heeft hij ook al een paar keer bulten gehad, maar die waren veel kleiner (en braken ook niet naar buiten) dus ik dacht toen dat hij steeds een mep had gehad van mijn andere paard die ik toen had. Die speelden nog wel eens wild samen. Nu ik erover terugdenk zouden deze bulten misschien wel gekoppeld kunnen worden aan wat hij dit jaar heeft.

Een ontsteking of abces kan eigenlijk niet binnen 3 dagen ontstaan en naar buiten breken, dus de grote vraag is dan: wat heeft mijn paard?! We laten morgen sowieso bloed afnemen voor bloedonderzoek. Misschien kunnen ze dan bekijken of hij een soort ziekte heeft die deze bulten veroorzaakt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:11

Als er echt een gaatje in zit en je paard het toelaat zou ik het proberen te spoelen met een spuit. Met gewoon schoon kraanwater. Dus wat water in de spuit optrekken en in het gat spuiten zodat de rest van de troep er ook uit kan en zolang het nog dik is het gaatje even open houden.
Goed om morgen bloed te laten prikken en daarna kijken of je misschien iets aan de weerstand kan doen. Als er niets uit het bloed komt kan je (als je daar iets mee hebt) een goede natuurgeneeskundige laten komen die kijken wat meer naar het gehele paard.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:30

Ik dacht toen ik de titel van het topic zag, zo dat is toevallig nog een paard wat stok kreupel is met een bult in de lies. Maar toen zag ik dat het van jou was haha!

Fijn dat hij open is, maar inderdaad wel vreemd als het te maken zou hebben met die andere bulten..
Denkt je dierenarts dat er misschien een verband is?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:40

Ik weet niet of ik dat overleef genja. Als mijn paard me daarbij niet al vermoord, ga ik zelf wel van mn stokje :')

Haha hey Anne Merel! Mijn veearts sluit een verband tussen de bulten zeker niet uit, omdat het nu al voor de 3e keet precies hetzelfde verloopt. Ik bel de veearts morgen voor overleg en een afspraak voor bloed afnemen op de middag.