Anouk1605 schreef:In het verleden kreeg ze dus wel vaak lang geen ruwvoer. Alleen sochtends rond 6 uur een berg (binnen 15 min op) en savond een berg rond 18:00, binnen
Dan klinkt dat niet als een onredelijke mogelijkheid.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anouk1605 schreef:janderegelaa schreef:Klinkt gewoon als een maagzweer eigenlijk.
Maagzweer? Dat krijgen ze toch van te weinig eten? of te lang geen eten? Hoe kan ik dat dan het beste herkennen? En kunnen ze daar iets aan doen?
dnieSz: haar spiergebruik is nog niet optimaal nee, maar het ging wel steeds beter tot nja, begin januari zoiets. Zoals ik zeg, probeer ik haar langzaam bij beetje te leren dat ze haar rug moet dragen etc. Echter vind ze dat enorm lastig!
Yacintha schreef:Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.
Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens
Anouk1605 schreef:Yacintha schreef:Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.
Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens
Oei, dat klinkt ook niet goed! Anouk is eigenlijk nooit echt drastisch afgevallen. Ze is wel iets afgevallen na de verhuizing in de overgang van veel gras naar voornamelijk hooi. Maar met genoeg hooi is eigenlijk altijd netjes op gewicht geweest. Echter is het bij nouk dus alleen de spieren die weg vallen.
Heb je hem al eens laten nakijken door DA ofzo?
Inoterry schreef:Het kan zijn dat ik het fout heb gelezen, maar als ik het goed begrijp is er nu bloed afgenomen voor een normaal bloedonderzoek? Ik heb een paard gehad met soortgelijke symptomen waar werkelijk niks aan te vinden was, tot er een zeer uitgebreid bloedonderzoek werd gedaan. Toen bleek dat hij zink, koper, hemaglobine en nog iets wat met eiwittransport te maken had te kort had in zijn bloed. Hij heeft toen zink en koper extra gekregen en hij kreeg meer eiwitrijk voer. Hij knapte binnen de kortste keren zienderogen op. Een paar weken later heb ik, ter controle, weer bloed laten prikken en bleek dat hij herstellende was van leverproblemen, wat de tekorten in zijn bloed ook weer kon verklaren.
Mijn tip is dus om sowieso een zeer uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.
SparklingApp schreef:Zou je paard stress kunnen hebben van andere dingen op de nieuwe stal?
Friezen hebben gemiddeld een minder goed functionerend darmstelsel dan andere paarden heb ik me op de faculteit in Utrecht laten vertellen waardoor ze minder uit hun voeding kunnen benutten en eerder tekorten op kunnen lopen.
Ik weet niet of de maag daardoor eventueel ook gevoeliger kan zijn.. het niet willen eten van de muesli is wel behoorlijk kenmerkend voor een maagzweer.
Heb je al gekeken of ze zand in de mest heeft?
Anouk1605 schreef:Kwita, bij cushing uit het zich toch ook in bevangenheid, de vacht etc? Sowieso is ze nog erg jong voor cushing. Dus hopelijk (vermoedelijk) zal het dit niet zijn. Echter weet men nooit natuurlijk, dus het blijft in mijn achterhoofd!)