Help: Paard zonder spieren en geen idee waardoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:36

Anouk1605 schreef:
In het verleden kreeg ze dus wel vaak lang geen ruwvoer. Alleen sochtends rond 6 uur een berg (binnen 15 min op) en savond een berg rond 18:00, binnen

Dan klinkt dat niet als een onredelijke mogelijkheid.

Anouk1605

Re: Help: Paard zonder spieren en geen idee waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:40

Nee. Ik was ook altijd bang voor een maagzweer. Maar hoe kunnen ze dat vinden? Kunnen ze dat aantonen door bloed of...? En kunnen ze daar iets mee ? :(

Kan van een maagzweer ook deze enorme spierafbraak komen? (sorry nu komen de vragen, ik snap dat je niet overal een antwoord op kunt hebben hoor :)! ).

Ze vrat op de vorige stal ook altijd haar stal leeg (stro). Dus ik nam aan dat ze ten minste iets binnen kreeg in de tussentijd. Het zat ook best moelijk, ik durfde daar niet goed weg te gaan. Vond het hele leuke mensen enzo, vond het dus heel lastig. Uiteindelijk wel de knoop doorgehakt, en ben er blij mee. Maar zou jammer zijn als ze toch zo'n gevolgen hier van heeft :(.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:40

bij ons paard begon het ook zo, en blijft het zo, die heeft cushing.Ze eet als een boot werker en krijgt echt heel veel eten en extra suplementen, biks, lucerne, etc
Ik hoop dat het bij jou paard iets minder heftigs is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:41

Misschien denk ik te simpel maar kan het niet gewoon zijn dat ze toch pijn had van de tik op haar been en dat ze daardoor anders is gaan lopen (scheef) waardoor ze haar rugspier ontziet (dus niet gebruikt)?
Dus als bv haar been nu beter wordt en de osteo is geweest, dan zou ze weer normaal kunnen gaan lopen en haar rug ook weer gaan gebruiken.....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:45

Ik vind het ook geen slecht idee.. maagzweer. Mijn ruin heeft het ook ooit gehad en ik merk dat hij bij spanning of te lange buitenritten toch last heeft, ondanks zijn verzadigende dieet nu. Toen ik hem net kreeg had hij ook weinig bespiering en verzuurde constant.

En een tijdlang steeds bijna 12 uur tussen je ruwvoer porties hebben heeft wel zo'n uitwerking.

Waar ik naar op zoek was is of haar bouw zo is of dat ze haar achterhand zo draagt door de spierproblemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:54

Lastig probleem, wat doe je op dit moment nog met haar?

Ik ben niet zo van de ingewikkeld en dierenartsen, ik zou dus eerst simpel zorgen dat ze eens wat aankomt, want van niks kun je niks maken. Zelf bij mij magere binnenvet merrie erg goede ervaring met Speedibeet (hoef je ook niet bang te zijn voor hoge suiker etc), en 2x daags een schep brok (ik gebruik sportbrok, maar je kunt uiteraard ook een basis of merriebrok gebruiken).

Verder zou ik er niet op gaan voordat je zadel is gecontroleerd, ik vind de rugfoto wel een erg verdachte afdruk hebben. Bij voorkeur door 2 zadelmakers (1 onafhankelijke), ik heb zoveel gelazer meegemaakt met zadels en spierverlies daardoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:56

;(
Anouk1605 schreef:
janderegelaa schreef:
Klinkt gewoon als een maagzweer eigenlijk.

Maagzweer? Dat krijgen ze toch van te weinig eten? of te lang geen eten? Hoe kan ik dat dan het beste herkennen? En kunnen ze daar iets aan doen? :(

dnieSz: haar spiergebruik is nog niet optimaal nee, maar het ging wel steeds beter tot nja, begin januari zoiets. Zoals ik zeg, probeer ik haar langzaam bij beetje te leren dat ze haar rug moet dragen etc. Echter vind ze dat enorm lastig!

Mijn paard krijgt/heeft/had een maagzweer van stress. Je kunt een scopie laten doen om te kijken of ze een maagzweer heeft maar een kuurtje met medicijnen daarvoor kost net zoveel dus dat kun je beter proberen. Paarden met een maagzweer eten hooi wel goed maar brok vaak wat slecht. Ruim luzerne kan helpen voorkomen omdat ze daardoor meer speeksel aanmaken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:59

Geen brok in een paard waarvan je een minimale verdenking voor een maagzweer hebt. En spierverlies door zadel kan, maar meestal is dat lokaler en niet de algemene bespiering.

Je hebt gelijk als je zegt dat je van niets niets kunt maken, maar als ze de toegestopte voedingsmiddelen niet op de juiste manier verwerkt ga je ook met brok en speedibeet zoiets niet oplossen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:03

Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.

Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:04

Kwita, bij cushing uit het zich toch ook in bevangenheid, de vacht etc? Sowieso is ze nog erg jong voor cushing. Dus hopelijk (vermoedelijk) zal het dit niet zijn. Echter weet men nooit natuurlijk, dus het blijft in mijn achterhoofd!)

quintusgl: hier dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar de dierenarts vond haar toch te extreem ingevallen qua spieren voor dit.

An_J, ze heeft nooit een optimale bouw gehad. Was hierbij eerst ook nog eens extreem overbouwd. Dit trekt nu langzaam weg, echter is het kruis wel nog heel hoog. Haar bouw maakt het natuurlijk niet makkelijker, maar ze kan er mee leven en oke, we moeten met trainen gewoon meer tijd en moeite nemen. Dat heb ik graag over voor mijn beste vriendinnetje, want ze heeft een karakter van goud (daar gaat het om!). En ik moet haar dus niet te veel brok geven?

Een maagzweer kan goed kunnen. Het zou zo kunnen zijn natuurlijk dat ze die al lang heeft maar dat het nu écht opbreekt ofzo? Met alle spanningen van in de trailer, op vreemde locaties etc. ?

Janderegelaa: oke, ik ga er eens naar vragen bij mijn dierenarts!

Princesj: Ik doe eigenlijk vrijwel niks meer met haar sinds vorige week maandag. Ik heb haar eergisteren kort 15 minuutjes gelongeerd met kaptoom, gewoon losjes omdat we niet wisten of ze iets aan de atlas had (dit op verzoek van osteopaat !) Gisteren zei de dierenarts die fotos kwam maken dat ze alleen mocht stappen en rustig aan mocht doen. Ze mocht wel naar buiten.

osteopaat en dierenarts spreken zich dus tegen momenteel, dus ik heb de middenweg gekozen. Gewoon naar buiten: vrije beweging. Sinds gisteren middag (na de fotos maken) bokt ze weer rond in de bak en is ze behoorlijk beweeglijk (vandaag ook). Dus geeft ze zichzelf momenteel beweging tot ik meer weet. Als ik toestemming er voor krijg ga ik natuurlijk weer rustig spieren opbouwen.

Wat betreft het zadel baal ik wel: ik heb ook het idee dat ik het zadel zie liggen :(. Maar ik heb niks aan haar gemerkt. Normaal merk ik het wel als het zadel niet lekker ligt: dan zit ik zelf namelijk ook niet fijn! Ik ga er sowieso niet op voor dat ze weer wat spiermassa heeft én het zadel nagekeken en aangepast is! Ik wil haar niet slopen. :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:05

Yacintha schreef:
Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.

Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens :)

Oei, dat klinkt ook niet goed! Anouk is eigenlijk nooit echt drastisch afgevallen. Ze is wel iets afgevallen na de verhuizing in de overgang van veel gras naar voornamelijk hooi. Maar met genoeg hooi is eigenlijk altijd netjes op gewicht geweest. Echter is het bij nouk dus alleen de spieren die weg vallen.
Heb je hem al eens laten nakijken door DA ofzo?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:08

Persoonlijk vind ik de foto's best meevallen.
Daarbij zou het ook kunnen zijn dat ze nu puppy af is en daardoor rustiger is. Wat zegt je instructrice? Kan het rijtechnisch zijn?
Wel goed dat je het zo uitzoekt!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:09

Anouk1605 schreef:
Yacintha schreef:
Pff wat een verhaal!

Oei, dat klinkt ook niet goed! Anouk is eigenlijk nooit echt drastisch afgevallen. Ze is wel iets afgevallen na de verhuizing in de overgang van veel gras naar voornamelijk hooi. Maar met genoeg hooi is eigenlijk altijd netjes op gewicht geweest. Echter is het bij nouk dus alleen de spieren die weg vallen.
Heb je hem al eens laten nakijken door DA ofzo?

Ik had vandaag een afspraak staan, maar de DA had laatste moment afgezegd en kan pas over twee weken. Vaak belt hij later nog wel dat hij eerder kan, anders gewoon maar een ander bellen.
Het afvallen begon het mee, van 2 weken naar eigenlijk te dik naar ribben overduidelijk voelen. Toen ook ontwormd, kwamen er horzellarven uit. Daarna begon hij ook enorm in te vallen en maar uit de lessen gehaald.

Konden ze maar tegen ons praten! Zou een hoop moeite schelen :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:10

Het kan zijn dat ik het fout heb gelezen, maar als ik het goed begrijp is er nu bloed afgenomen voor een normaal bloedonderzoek? Ik heb een paard gehad met soortgelijke symptomen waar werkelijk niks aan te vinden was, tot er een zeer uitgebreid bloedonderzoek werd gedaan. Toen bleek dat hij zink, koper, hemaglobine en nog iets wat met eiwittransport te maken had te kort had in zijn bloed. Hij heeft toen zink en koper extra gekregen en hij kreeg meer eiwitrijk voer. Hij knapte binnen de kortste keren zienderogen op. Een paar weken later heb ik, ter controle, weer bloed laten prikken en bleek dat hij herstellende was van leverproblemen, wat de tekorten in zijn bloed ook weer kon verklaren.
Mijn tip is dus om sowieso een zeer uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:13

Inoterry schreef:
Het kan zijn dat ik het fout heb gelezen, maar als ik het goed begrijp is er nu bloed afgenomen voor een normaal bloedonderzoek? Ik heb een paard gehad met soortgelijke symptomen waar werkelijk niks aan te vinden was, tot er een zeer uitgebreid bloedonderzoek werd gedaan. Toen bleek dat hij zink, koper, hemaglobine en nog iets wat met eiwittransport te maken had te kort had in zijn bloed. Hij heeft toen zink en koper extra gekregen en hij kreeg meer eiwitrijk voer. Hij knapte binnen de kortste keren zienderogen op. Een paar weken later heb ik, ter controle, weer bloed laten prikken en bleek dat hij herstellende was van leverproblemen, wat de tekorten in zijn bloed ook weer kon verklaren.
Mijn tip is dus om sowieso een zeer uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.

Ik heb gevraagd voor een bloedonderzoek naar tekorten van vitaminen en mineralen en algemeen naar onstekingen en dat soort dingen. Ben hier nog niet zo handig in moet ik toegeven 8)7 . Dus ik weet niet of dat uitgebreid is of algemeen? Ze hebben twee buisjes bloed afgenomen.

En ja, konden ze maar praten. Dat zou veel schelen... :(

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:12

Moeilijk hoor.
Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Is dit niet ineens duidelijk zou ik toch eens een kuur geven die maagzweren remt. Die zijn makkelijk online te bestellen en je weet binnen 2 weken of het werkt.

Is dit het niet dan zou ik een acth test doen. Ppid (voorheen cushing) komt voornamelijk voor bij paarden van 15 of ouder maar het wordt ook zeer regelmatig bij paarden onder de 10 vastgesteld. Spierverlies en dagen niets willen doen zijn helaas veel voorkomende symptomen. De lange krullende vacht waar iedereen aan denkt heb ik nog nooit gezien. Het goede nieuws is wel dat er hele goede medicatie is en dat ppid paarden een lang en gelukkig leven kunnen hebben, het slechte nieuws is dat de medicijnen een vermogen kosten.

Succes ermee, ik volg even hoe het verder gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:37

Tekort aan selenium of vitamine E zou kunnen,dan worden ze ook sloom, spierverlies :j

Wat je zegt over het hooi soppen, sommige paarden doen dat omdat ze te weinig speeksel aan maken,dan gaan ze soppen om zo meer vocht in de maag te krijgen voor de vertering.
Maar andere paarden met een slecht gebit soppen omdat het hooi dan zachter is en ze het beter kunnen kauwen, dus dat blijft een zoektocht wat het is.

En samen met het zand eten, zou het inderdaad op een maag/darm probleem kunnen gaan.
Kijk zand bevat mineralen
,maar ook bestanddelen die een paard neemt als het dus last heeft van de maag , omdat het bepaalde micro organismen bevat uit bijvoorbeeld vergane plantenesten en die het paard kan gebruiken voor de vertering.

Ik ben benieuwd naar de bloeduitslag, zou me niks berbazen als de waardes die een parasitaire besmetting aangeven niet kloppen en misschien toch ook een tekort aan selenium.

Top dat je zo veel voor je paard doet, en ik vind dat ze er helemaal niet zo raar uit ziet hoor

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:02

Ik zou je hooi laten testen op voedingswaarde. Als het hooi van 'arm' land komt wat niet of nauwelijks bemest wordt kan het eiwitgehalte echt schrikbarend laag zijn. Dan kun je er dus heel veel ruwvoer in stoppen maar zal het paard geen spieren opbouwen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:06

Zou je paard stress kunnen hebben van andere dingen op de nieuwe stal?
Friezen hebben gemiddeld een minder goed functionerend darmstelsel dan andere paarden heb ik me op de faculteit in Utrecht laten vertellen waardoor ze minder uit hun voeding kunnen benutten en eerder tekorten op kunnen lopen.
Ik weet niet of de maag daardoor eventueel ook gevoeliger kan zijn.. het niet willen eten van de muesli is wel behoorlijk kenmerkend voor een maagzweer.

Heb je al gekeken of ze zand in de mest heeft?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:16

Maagzweer is makkelijk vast te stellen door een maagscopie te laten doen.

Zand in de mest ook even een paar dagen achter elkaar checken! Kunnen ze erg duf van worden en ze nemen minder voedingsstoffen op.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:28

Ik zou het ook niet te ver zoeken en net zoals enkele van de mensen hiervoor denken aan eiwittekort. Spieren worden opgebouwd uit eiwitten, die geef je heel weinig dus krijgt ze spierafbraak.

Vitamines en mineralen bijvoeren is goed, maar daar zal ze geen spieren van opbouwen. Eerst goed voeren, en dan rustig aan de slag.
Deze zomer was ze dikker met hetzelfde voer, maar toen zal ze allicht gras gegeten hebben.
Als extra voer niet helpt kan je altijd nog op zoek gaan naar allerlei ziektes, maar ik zou gewoon beginnen bij de basis.
Van een maagzweer gaan ze overigens ook slecht eten en vermageren, maar als je doorlopend ruwvoer voorziet moet je dat kunnen verhelpen.

Succes!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:43

SparklingApp schreef:
Zou je paard stress kunnen hebben van andere dingen op de nieuwe stal?
Friezen hebben gemiddeld een minder goed functionerend darmstelsel dan andere paarden heb ik me op de faculteit in Utrecht laten vertellen waardoor ze minder uit hun voeding kunnen benutten en eerder tekorten op kunnen lopen.
Ik weet niet of de maag daardoor eventueel ook gevoeliger kan zijn.. het niet willen eten van de muesli is wel behoorlijk kenmerkend voor een maagzweer.

Heb je al gekeken of ze zand in de mest heeft?

Ze zijn de binnenbak aan het bouwen. Misschien daar van?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 23:15

Ze is een stuk meer puppy af trouwens. Zoals ik zei is ze langzaam verkeers mak, super braaf aan de hand en begint ze nu echt op mij te vertrouwen. Ondanks het puppy-af is ze wel altijd een schrikachtig paard geweest en heel levendig. Dat was ze de laatste tijd tot in het extreme niet. Van altijd terug rijden ohz naar vooruit trappen bijna (oke niet echt maar even om het verschil duidelijk te maken!). Nu sinds 2/3 dagen is ze weer opgewekt, en levendig. Enorm verschil!

Dat met het zand ga ik testen. Ze heeft in December (begin) psylliumzaad gehad als zandkuur. Echter at ze dit niet graag met lange tanden en uiteindelijk niet meer. Indien veel zand in de mest zit zal ik de psyllium door de slobber en grasbrok (zupa) mengen :) hopen dat ze t eet.

Zelf zit ik sterk te denken aan een samenspel van maagzweer en vit/min/eiwit te kort. Maar goed dat wijst zich hopelijk komende week uit het bloed onderzoek uit!

Zal ik haar maar wat lucerne bijvoeren?

Onbeperkt hooi heeft ze al dus indien t een maagzweer is doen we al iets goed hihi.

Het geeft me wel een beetje hoop. Afgelopen week veel lopen janken, dacht dat ik haar kwijt zou gaan raken. Zag alle doemscenarios al voor me. En nja voor mij is er gewoon geen ander paard dan Anouk. Zij is het. Klinkt misschien erg zweverig. Maar als jullie wisten hoe ik aan haar ben gekomen hihi. Typisch liefde op het eerste gezicht penny verhaal! Dus ze betekend enorm veel voor mij, ondanks moeilijke bouw wat rijden lastiger maakt.

Toen die arts emnd zei zakte de moed mij op nieuw in de schoenen. Maar een paard dat na 3 roesjes-spuiten (normaal maar 1 nodig bij haar gewicht) nog altijd stuitert is in mijn ogen niet extreem ziek. Er schort gewoon ergens wat! En dat gaan we oplossen want mijn meisje wordt gewoon weer haar oude zelf. En we gaan gewoon lekker door met waar we mee bezig waren!

Nu wachten op bloeduitslag -O-
Ongeduldigggg!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:09

Anouk1605 schreef:
Kwita, bij cushing uit het zich toch ook in bevangenheid, de vacht etc? Sowieso is ze nog erg jong voor cushing. Dus hopelijk (vermoedelijk) zal het dit niet zijn. Echter weet men nooit natuurlijk, dus het blijft in mijn achterhoofd!)

:)

Ja het was echt een hele shock niemand verwachte dat en waarom we de veearts er bij haalden ze was mager op de rugspieren en kwam niet bij zelfs met dubbele voeding en dat ze niet graag meer lange ritten deed wij verwachten toen zelf iets van artrose of zo

Ons paard heeft echt een gewone vacht , is nog nooit spier of hoefbevangen geweest en was destijds slechts 8 jaar!Bij ons kwam het uit toen we zeiden trek alles maar na wat kan.....en zo dus ook die cushing test.Maar volgens die da hoeft een paard niet alle kenmerken te hebben om die ziekte te hebben, veel dingen heeft ze ook niet Maar wel :mager blijven, altijd warm hebben desondanks 24/7 buiten , niet fit voor lange ritten maar wel willen maar niet aankunnen en haar humeur is veranderd van lief naar zuurpruim en van driftig naar duf/saai.
En bij jou foto vond ik die rug ook zo tonen als bij die van ons destijds maar ik ben geen dierenarts en hoop dat het iets anders is!

Afbeelding

Hier kun je haar rug zien heb even geen andere foto, maar voor een trekpaard wat dus actief bereden werd en landwerk deed hoort dit niet van bouw en van spieren,ook heeft ze een normale vacht en net als haar moeder die dus 20 jr werd zonder cushing veel haar, manen en sokken.( Nu het laatste jaar loopt ze ook stijver na een nachtje stal.)dan kun je het enigsindsvergelijken
Laatst bijgewerkt door kwita op 05-02-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:18

Even een snelle update. Zal straks uitgebreidere uitleg geven:

Mijn dierenarts heeft gebeld. Had de fotos goed bekeken. Op eerste blik leek idd niks aan de hand. Echter zag hij bij aanhechting draaier naar halswervel c2 iets. Hij verdenkt van een fractuurtje. Heeft met zijn collega die de fotos heeft gemaakt gekeken. Twijfelen beide. Dus fotos zijn gemaild naar een specialist. Als die het niet weet komen ze andere fotos maken (ingewikkeldere blijkbaar? ) en wordt t naar nog een andere opgestuurd die er nog meer van weet. Dusja BOEM alle hoop weg...