Pony neemt geen vitamine E op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:43

Wacht even af hoe het nu gaat.
En dan over een tijd weer bloed prikken en misschien is die vitamine E dan wel goed

Diddykong

Re: Pony neemt geen vitamine E op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:34

Ik weet inderdaad niet welk merk en ook niet of er niet ook selenium bij zit. Het kwam van de Lingehoeve in Lienden. Je zou hen natuurlijk kunnen bellen en het hen vragen. Succes in elk geval met je paard, hoop dat hij snel weer helemaal fit is!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:00

Goed opneembare vitamine E is te koop via pure paardenvoeding .
Ik weet dat er een bokker is die een jonge lusitano kruising heeft met ook het probleem van Vit E niet opnemen .
( iets met Story in haar bokt naam )
Misschien dat zij al wat gevonden heeft in goed opneembare vit. E

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:24

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:40

Waarom contacteer je eigenlijk niet eens even een paardenkliniek?
Lijkt me eigenlijk wel nuttiger dan afgaan op het uiteenlopende advies van bokkers, ook al is dat natuurlijk goedbedoeld :)
Maar lijkt me dat een DA toch wel beter opgeleid is hiervoor...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:35

Zinzi_jewel schreef:
Goed opneembare vitamine E is te koop via pure paardenvoeding .
Ik weet dat er een bokker is die een jonge lusitano kruising heeft met ook het probleem van Vit E niet opnemen .
( iets met Story in haar bokt naam )
Misschien dat zij al wat gevonden heeft in goed opneembare vit. E

Nope, ik heb voor mijn paard nog geen oplossing gevonden en ook nog niks alternatief voor de dure Vit E die hij eigenlijk moet krijgen.
Namelijk deze http://www.medpets.be/equi+vitamine+e/

Eigenlijk kun er altijd wel vanuit gaan dat goedkope vit E ook slechter opneembaar is. Prijs is een behoorlijk goede indicatie van de inhoud. (helaas)
Ik heb er al uren opzoekwerk in zitten om goedkopere RRR-alpha tocoferol te vinden (of D-alpha tocoferol, andere benaming maar is hetzelfde)
Maar ik heb helaas nog niks gevonden. Als het de juiste is, is het duur.
Heel vaak staat in de beschrijving van een product dat het wel om die vorm gaat.
Maar bij navraag blijkt het dan toch om een mengeling van tocoferolen te gaan (niet alleen alpha bijvoorbeeld) of om een racemisch mengsel (=dl-alpha tocoferol of er staat er "all-rac" bij) of het is wel d-alpha (RRR-alpha) maar het komt voor in een acetaat-vorm. Of er staat alleen bij dat het de "natuurlijke vorm" is, maar in realiteit blijkt het heel wat anders etc.
T'is eigenlijk altijd wel wat. En al deze dingen zijn dan wel goedkoper maar qua absorptie ook minder goed. In principe dus niet wat je wilt als je paard een opnameprobleem heeft.

Misschien een beetje chinees als ik het zo beknopt opschrijf.
Maar voor wie het interesseert is dit artikel interessant om te lezen:
Ik quote mezelf maar even uit m'n eigen topic ;)
Citaat:
Dit is een goed artikel over vit E, waarin duidelijk beschreven staat welke verschillende vormen er zijn en wat dit betekent voor de absorptie ervan.
Op pagina 4 vind je een tabel waaruit je kan aflezen wat de absorptie-waarden van de verschillende tocoferolen net zijn en wat het effect is van het voorkomen in acetaat vorm.
(conclusie: best geen acetaat-vorm en alleen maar RRR-alpha, geen mengsels. )
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2012.00994.x/pdf
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-02-16 15:51, in het totaal 4 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:36

Maris schreef:
Als je een creditkaart hebt, kijk dan eens op iherb.com. Daar verkopen ze natuurlijke vitamine E in capsules van 800 of 1000 mg per stuk voor helemaal niet zoveel geld !
Deze b.v. http://www.iherb.com/Healthy-Origins-E- ... gels/23988

Dat is dus ook een mengeling van tocoferolen.
Maw: slechtere absorptie

En die van Pure voeding is ook een mengsel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:39

LindyH schreef:
Ik geef de capsules van De Tuinen, zonder selenium, inderdaad om overdosering van selenium te voorkomen. Dat is D-alfa-tocoferol, de goed opneembare vorm. Dl-alfa-tocoferol (één lettertje verschil dus maar) is de slecht opneembare vorm.

En die jij hier noemt van de Tuinen is een acetaat-vorm.
Dus ook niet de goede vorm en slechter absorbeerbaar.

In de acetaatvorm zit een ester-binding in die eerst verbroken moet worden en het moet wateroplosbaar gemaakt worden door galzouten voor het opgenomen kan worden. Dat is 'moeilijker' dus en dat verklaart het verschil. (terug te vinden in die tabel in dat artikel oa.)

T'is echt niet simpel helaas :(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:20

Luckystory schreef:
LindyH schreef:
Ik geef de capsules van De Tuinen, zonder selenium, inderdaad om overdosering van selenium te voorkomen. Dat is D-alfa-tocoferol, de goed opneembare vorm. Dl-alfa-tocoferol (één lettertje verschil dus maar) is de slecht opneembare vorm.

In de acetaatvorm zit een ester-binding in die eerst verbroken moet worden en het moet wateroplosbaar gemaakt worden door galzouten voor het opgenomen kan worden. Dat is 'moeilijker' dus en dat verklaart het verschil. (terug te vinden in die tabel in dat artikel oa.)

Luckystory en deze dan?
https://www.webvitaal.nl/CatalogProduct ... GwodOJEP7g

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:24

Lastige materie als je paard geen E opneemt of niet genoeg ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:26

Dank jullie voor de reacties en info nog.
Ik ga hem voorlopig niet naar een kliniek doen en binnenstebuiten laten keren, want er is zo weinig mis, hij heeft zo weinig symptomen, dat ik dat een beetje overbodig vind. Het is niet dat je naar een lusteloos, ziek, mager paard sta te kijken waarvan je niet weet wat er is, in tegendeel ... Een ander zou zeggen dat hij als 20-jarige super in zijn vel zit, zo gek als hij doet .. Maar omdat het niet de pony is die ik ken heb ik bloed laten trekken, een ander zou daar niks achter gezocht hebben en blij zijn dat zijn 20-jarige nog zo de piste rond vliegt ...

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat de DA gewoon gelijk heeft: slecht supplement.
Het supplement zal goed zijn voor paarden die niet echt een (groot) tekort hebben omdat ze regelmatig op gras staan en dergelijke, maar ik denk dat het bij mijn pony door zijn manier van houden een stuk moeilijker is. En als je hem dan ook nog eens in beweging zet, waarbij de vitamine E gebruikt wordt door de spieren ... Ik denk dan maar, de waarde moet tussen de 200 & 3000 liggen, stel dat je een paard hebt wat gewoon op de weide staat en die waarde zit op 2000, dan heb je sowieso al veel meer reserve als ze eens wat verliezen door de beweging, en ze vullen weer aan door de weide.

En dat heeft mijn pony niet (met reden, ga ik niet veranderen) dus die moet alles puur uit een supplement halen. Als dan je supplement slecht opneembaar is .. tja .. straatje zonder eind, zeker als je ponylief ook nog meer in beweging zet dan ervoor omdat hij toch wel wat vetjes mag verliezen ... (niet dat hij nu overdreven moest werken, maar misschien gewoon teveel voor de kleine reserve die hij had).

Dus even zien hoe we dat gaan aanpakken, misschien inderdaad eens kijken of er een boost gegeven kan worden door injectie of dergelijke, en dan onderhouden met een goed opneembaar supplement, maar liefst in een iets andere prijsklasse dan dat van medpets want dat gaat 'm toch niet worden :=

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:11

Om even in te pikken over wat je schrijft over mogelijk symptomen.
Mijn paard heeft ook geen expliciete symptomen van een vit E tekort hoor.
Mijn paard heeft nog meer problemen (chronische darmontstekingen en een lever die niet meer al te veel kan hebben...) Dat hij geen vit E lijkt op te nemen, is daar mogelijk een gevolg van.
De opname van voedingsstoffen zal hoogstwaarschijnlijk ook wel verminderd zijn daardoor. (Maar dat weet ik pas zeker als ik hem opnieuw zou laten onderzoeken (glucose-opname test) en daar heb ik momenteel even heel weinig zin in ;) )
Het feit dat hij zo moeilijk op gewicht te houden is etc. is dus eerder een gevolg van de problemen met zijn darmen en lever en niet van een vit E tekort.
Hij is idd ook wel arm bespierd. En voor een 4 jarige hengst van een "bloedras" zou ik ook verwachten dat hij veel actiever is. (Is echt een heel kalm paard.) maar dat kan evengoed ook aan een tekort aan voedingstoffen gelinkt worden.
Maar dingen zoals spiertrillingen etc. merk ik daar ook niet aan hoor. Terwijl ik toch echt zeker weet dat hij met een aanzienlijk en chronisch tekort zit...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:26

Luckystory schreef:
LindyH schreef:

Van de Universiteitskliniek in Utrecht heb ik ook een acetaatvorm meegekregen, van Equipharma. Maar daar zit ook nog dextrose bij, dus dat vind ik sowieso niks.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:37

LindyH schreef:
Van de Universiteitskliniek in Utrecht heb ik ook een acetaatvorm meegekregen, van Equipharma. Maar daar zit ook nog dextrose bij, dus dat vind ik sowieso niks.

Een acetaat is inderdaad waarschijnlijk nog de beste optie van de minder goede...

Ik maak zelf ook de keuze om mijn paard nu niet dé ideale dure vorm te geven. (Aangezien hij het toch niet opneemt, is dat in mijn ogen letterlijk weggegooid geld) Momenteel geef ik een veel goedkoper supplement om hem toch maar iets aan te bieden. In de hoop dat zijn waarden niet verder kelderen.
Maar ik heb niet de illusie dat hij daardoor veel gaat verbeteren. (ik wacht met smart op de lente en véél gras)
Die beslissing vinden paardlief zijn DA's niet zo tof. Maar ik moet het betalen alle maanden, dus ik heb een veto, vrees ik. :o

Ik wilde er alleen maar op wijzen dat het verkeerd is aan te nemen dat de hier genoemde producten het beste op de markt zouden zijn. ;)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:26

Hoi, ik weet niet of je ondertussen iets goeds gevonden hebt al, maar je vroeg naar ervaringen met Horseflex ook, en niemand reageerde daarop. Ik geef mijn paard nu al een aantal jaar diverse supplementen van hun, en in plaats van een oud, sloom, stijf en pijnlijk paard heb ik nu een bijna-24-jarige die fit, fris, soepel en pijnvrij is en danst als een vierjarige. Ik heb diverse merken geprobeerd; sommige waren zo vies dat paard ze niet at, andere kostten veel geld maar werkten niet. Met Horseflex merk ik duidelijk verschil, en mijn portemonnee wordt er niet compleet door uitgedund. ;)
Ik adviseer het nu geregeld aan patiënten, en ook daar hoor ik veel positieve verhalen. Misschien helpt het jou ook goed? Succes!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:27

Ik heb even naar HorseFlex vitamine E gekeken en het valt me niks tegen. Goede tocoferol-vorm, voor niet al te veel geld.

Van mij had die MSM niet gehoeven en daarom zou dit niet mijn eerste keus zijn, maar echt kwaad kan het volgens mij niet, ook niet bij hogere doses voor bijvoorbeeld EMNDers.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:31

Ik heb toen v audevard vitamine e gekregen vd dierenarts. Misschien is dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:46

Dank je dierfysio voor je ervaring.
Kan het nu niet meteen voor de geest halen maar dacht dat ook die van horseflex niet de goede vorm had.. of er was in ieder geval iets mee .. Maar misschien werkt het ook wel gewoon natuurlijk ;)

@ dianalamboo : zal dat eens opzoeken, bedankt :)

Ik heb het idee dat hetgeen we nu doen ook wel werkt, pony lijkt weer de oude, is weer lief en rustig op de poetsplaats en kan hem weer gewoon poetsen.. Vandaag voor het eerst weer echt onder het zadel (buiten gaan stappen) en ook dat deed hij super en als vanouds, is ook gewoon vrolijk. In de week nog aan de hand gaan wandelen en op klein stemcommando draaft hij meteen weg ed dus in het koppie zit het wel goed.

Wil nog even een maandje (of misschien 2) rustig aan doen, heel veel stapwerk, zoveel mogelijk naar buiten, misschien buiten eens wat drafjes proberen etc. En dan nog eens bloed laten trekken om te zien wat die vitamine e doet. Kunnen we daarna nog zien of er nog wat verandert moet worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:04

Voor wie nog wil even een kleine update..
We hadden besloten om het supplement dat we hadden te verdubbelen, dus eigenlijk paardendosis (maar hij is 1.45m dus het is niet dat je echt grandioos overdoseert ofzo) en daarbij een scheutje olie in de hoop dat het makkelijker zou opgenomen worden (in de olie zelf zit ook extra vitamine E voor zover dat iets waard zou zijn).

Heb opnieuw bloed laten trekken. Eerder zat de waarde dus op <100 (en selenium net boven de bovengrens). Hij moet tussen de 300 en 2000 zijn ..

Nu zit de waarde op: 1062!

*\o/*

Selenium zit ook weer binnen de grenzen.

Verder heb ik spijtig genoeg geen resultaten, dacht dat de DA alles hetzelfde zou doen om te kunnen vergelijken (was bv. erg nieuwsgierig naar het hemoglobine omdat dit ook aan de lage kant was, maar wel nog binnen de grenzen) maar dat is blijkbaar een misverstandje geweest.

Maar de vitamine E was toch het belangrijkst en dat lijkt nu helemaal ok te zijn!
Dus we gaan gewoon op de manier verder waarop we bezig zijn :) Ga aan het einde van het jaar bij de inentingen gewoon weer even bloed laten trekken voor de zekerheid...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:39

Wat fijn ! *\o/*
Zie je ook verschil in hoe hij is qua gedrag etc ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:05

Merkte al snel verschil :j Het is nog niet zoals ik zou willen, maar denk dat er toevallig wat dingen samengeslopen zijn waar we nu dus ook apart aan moeten werken.

Zo is hij een stuk rustiger op de poetsplaats en bijt niet meer met aansingelen. Maar hij blijft wel reactie geven als je aan zijn linkerschouder/schoft komt, dus daar is wel iets, maar ik ben de enige die dat denkt want de DA maakt er niks van ;) Nu is beetje artrose of dergelijke niet uitgesloten, maar met rijden op zich merk je dan weer niks dus het lijkt een soort overgevoeligheid ofzo. Moet ik nog even verder bekijken.

Daarnaast blijft de piste een probleem, in de zin dat hij daar blijft schrikken/wegrennen maar ... enkel als hij aan het werk is (draf of galop) of wanneer hij los is. Ben je zo met hem aan het stappen kan een hele vrachtwagen paarden passeren en maakt het hem niks :+ Zelfde wanneer je buiten wandelt (dus aan de andere kant van de muur) en binnen gebeurd vanalles, dat is hetzelfde principe (je hoort iets maar ziet niet wat het is) maar dan schrikt hij nooit ... Dus ik denk dat het een beetje ingeslopen gedrag is wat we moeten doorbreken.. Volgens mij is dat niet zozeer gerelateerd aan de vitamine, of toch niet 100%, want zijn reacties zijn wel een pak minder extreem dan in het filmpje ed, dus het zal wel allemaal een rol hebben gespeeld, alleen de laatste restjes moeten nog weg ;)

Maar verder is hij weer gewoon de vrolijke, rustige & open pony zoals ik hem kende :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:33

Ik schop mijn eigen topic weer even naar boven, ondanks dat het al lang geleden is ;)

Deze week met de inentingen heb ik weer bloed laten nemen, gewoon ter controle (ben van plan dit jaarlijks te doen). Hij had wel wat dingetjes die mij deden denken van "het zal toch niet", maar veel leek ook door wat anders te komen, namelijk het dragen van een deken. Ik denk dat de overgevoeligheid (met name rond de schoft) grotendeels daar vandaan komt. Hij staat nu een aantal weken zonder deken en ik merk al heel veel verschil (al is het niet 100% weg) dus wie weet.

In ieder geval .. heb dus weer bloedonderzoek laten doen, gewoon algemeen en dan vitamine E & selenium. Vitamine E zit op 240 -O- Nog niet zo laag als toen ik het topic opende, maar toen was de bloedname ook 2 maanden later (in februari) dus als ik niks doe gaat het daar wel weer naartoe lijkt het. Selenium is wel normaal, zoals gewoonlijk.

Heb nu nog ijzer & magnesium bijgevraagd om te laten onderzoeken, hemoglobine en rode bloedcellen zitten ook weer tegen de ondergrens aan (baal nu nog meer dat dit in april niet mee onderzocht is, had het wel willen weten maar volgens mij hangt dat samen met die vitamine E ). Alles zit verder wel binnen de waarden, ook spieren & lever & nieren etc., alles is tiptop.

Dus hier zitten we weer ... Alleen weet ik nu niet wat te doen, hij krijgt al een paardendosis + scheut olie, het heeft gewerkt, en nu weer niet. Zou kunnen dat het aan de pot zelf ligt, deze is namelijk al zo'n half jaar open, maar daar zou het product moeten tegen kunnen (als je ponydosis geeft doe je ruim een jaar met zo'n pot), heb het wel nog eens bij de firma nagevraagd, daar wacht ik nu nog op antwoord. Eerder had ik al de vraag omdat het poeder van kleur & samenstelling verandert als de pot een tijd open is, of dit kwaad kon voor de werking. Zij waren zeker van niet.

Ik weet het niet ... wat moet ik nog? Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het poeder ook daadwerkelijk gegeven wordt (gebeurt door de stalhouder bij het voeren). Toch het poeder zelf? Eens een andere pot proberen? Vind het zo stom dat we weer gewoon in hetzelfde straatje zitten -O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:06

Dus ondanks dat je iedere dag vitamine E bijgeeft toch weer een te lage waarde.. En heb ook laag begreep ik ? Ijzer ook ? Want hb te laag bij paarden komt vaker door een tekort aan koper dan door een tekort aan ijzer.
Ik vraag me af of er ook een bepaalde vitamine of mineraal is die er voor zorgt dat vitamine E beter wordt opgenomen door het lichaam. Of dat bijvoorbeeld een overdaad aan ijzer in het dieet ervoor kan zorgen dat vitamine E sneller wordt afgebroken/ meer wordt gebruikt ?!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:37

Kom er even tussen.
1 van mijn paarden heeft ook vit E tekorten gehad, elk jaar opnieuw.
Wel had dit ook met zijn spieren te maken dus niet zoals bij u.
Sowieso krijgt die vit E bij maar moest van mijn DA steeds wisselen van pot.
Dus daarom mss terug het probleem bij jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:17

Klopt Maris :j Ijzer is nog onderweg, heb ik bijgevraagd (magnesium ook). Hemoglobine en rode bloedcellen zitten binnen de grenzen, maar wel op de ondergrens.

E_D_E : zou het dat kunnen zijn? Heb daar ook aan zitten denken, dat ze na een bepaalde tijd een soort immuun worden en dat je steeds meer moet gaan geven voor hetzelfde effect..

Ben nog even verdere reactie aan het afwachten van mijn DA, zien of die nog een idee heeft.

Aan het product zelf zou het niet liggen volgens de firma, ondanks dat het na verloop van tijd van kleur en samenstelling verandert (is bekend bij hun en zou geen invloed hebben op de werking).. Ik weet het niet zo..