Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zinzi_jewel schreef:Goed opneembare vitamine E is te koop via pure paardenvoeding .
Ik weet dat er een bokker is die een jonge lusitano kruising heeft met ook het probleem van Vit E niet opnemen .
( iets met Story in haar bokt naam )
Misschien dat zij al wat gevonden heeft in goed opneembare vit. E
Citaat:Dit is een goed artikel over vit E, waarin duidelijk beschreven staat welke verschillende vormen er zijn en wat dit betekent voor de absorptie ervan.
Op pagina 4 vind je een tabel waaruit je kan aflezen wat de absorptie-waarden van de verschillende tocoferolen net zijn en wat het effect is van het voorkomen in acetaat vorm.
(conclusie: best geen acetaat-vorm en alleen maar RRR-alpha, geen mengsels. )
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2012.00994.x/pdf
Maris schreef:Als je een creditkaart hebt, kijk dan eens op iherb.com. Daar verkopen ze natuurlijke vitamine E in capsules van 800 of 1000 mg per stuk voor helemaal niet zoveel geld !
Deze b.v. http://www.iherb.com/Healthy-Origins-E- ... gels/23988
LindyH schreef:Ik geef de capsules van De Tuinen, zonder selenium, inderdaad om overdosering van selenium te voorkomen. Dat is D-alfa-tocoferol, de goed opneembare vorm. Dl-alfa-tocoferol (één lettertje verschil dus maar) is de slecht opneembare vorm.
Luckystory schreef:LindyH schreef:Ik geef de capsules van De Tuinen, zonder selenium, inderdaad om overdosering van selenium te voorkomen. Dat is D-alfa-tocoferol, de goed opneembare vorm. Dl-alfa-tocoferol (één lettertje verschil dus maar) is de slecht opneembare vorm.
En die jij hier noemt van de Tuinen is een acetaat-vorm.
Dus ook niet de goede vorm en slechter absorbeerbaar.
In de acetaatvorm zit een ester-binding in die eerst verbroken moet worden en het moet wateroplosbaar gemaakt worden door galzouten voor het opgenomen kan worden. Dat is 'moeilijker' dus en dat verklaart het verschil. (terug te vinden in die tabel in dat artikel oa.)
T'is echt niet simpel helaas
Luckystory schreef:LindyH schreef:Ik geef de capsules van De Tuinen, zonder selenium, inderdaad om overdosering van selenium te voorkomen. Dat is D-alfa-tocoferol, de goed opneembare vorm. Dl-alfa-tocoferol (één lettertje verschil dus maar) is de slecht opneembare vorm.
En die jij hier noemt van de Tuinen is een acetaat-vorm.
Dus ook niet de goede vorm en slechter absorbeerbaar.
In de acetaatvorm zit een ester-binding in die eerst verbroken moet worden en het moet wateroplosbaar gemaakt worden door galzouten voor het opgenomen kan worden. Dat is 'moeilijker' dus en dat verklaart het verschil. (terug te vinden in die tabel in dat artikel oa.)
T'is echt niet simpel helaas
LindyH schreef:Van de Universiteitskliniek in Utrecht heb ik ook een acetaatvorm meegekregen, van Equipharma. Maar daar zit ook nog dextrose bij, dus dat vind ik sowieso niks.