Gat in bicepsspier | Gerelateerd aan mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:14

Ik heb dit twee keer gehad bij een paard. De eerste werd alleen maar slechter en heb ik helaas moeten laten inslapen, die kreeg verkalking in de spier na herstel en dat schuurde tegen de botten waardoor er steeds opnieuw een ontsteking ontstond. De tweede is direct op rust gezet en ontstekingremmers en liep een paar weken later weer top en heeft vervolgens nooit meer last ervan gehad. Bij ons gaf de kliniek aan 6 weken strikte boxrust en in beiden gevallen had het niets met het mennen te maken. De een is in de draad blijven hangen en de ander heeft hem zich overgerend toen zijn maatje ingeslapen werd. Wel waren beiden menpony's. Het vervelende is dat je normaal direct rust moet geven, dat is in jou geval niet gebeurt, dus zou ik met de da overleggen wat te doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:23

Heel lang geleden was er een kennis van mijn ouders die soortgelijke klachten had....( ook een menpony) zij hebben haar verkocht en het dier heeft eerst ergenst privé gestaan, Omdat ze van hoog springen ook weer deze klachten kreeg is zij later aan onze lokale manage verkocht. Het dier heeft er jaren gelopen zonder problemen en is overleden aan koliek,

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:26

palousa_boy schreef:
Ymor schreef:
Strengen zijn even lang en we gebruiken een touwtjes systeem dus daar kan het bijna niet vandaan komen. We zijn dressuurmatig bezig en zijn dus veel aan het recht richten.

Ik vermoed zelf inderdaad ook borsttuig. We hebben een ideal tuig.

Kan het dan niet zijn dat er een van de katrollen van het touw systeem vast zit waardoor het borsttuig niet met de beweging mee gaat maar eigenlijk bij elke pas druk zet op de spieren?

Dat is idd ook nog een goede, zo makkelijk glijden ze nog niet; mooier zou zijn als die katrollen in een soort 3 hoek zitten, want nu zitten ze echt 90 graden in 2 hoeken waardoor met die kleine pasjes niet optimaal meebeweegt.
Dus nog 1 katrol naar achter geplaatst onder de stoel ong om beter te geleiden zodat er meer ronding in zit. Maar da's gewoon ff brainstormen hoor wat ik nu doe, ken natuurlijk het systeem ivm zelf gehad.

Een sulky is licht; maar door 2 wielen blijft het niet vanzelf doorrollen maar blijft de pony altijd wel wat trekken. Dan is het niet veel, maar toch word dat vaak vergeten. Al kan ik me niet voorstellen dat het door de sulky komt hoor daar niet van, Bente kan dat prima baas, 2 vingers in de neus.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:34

Voor de volledigheid zal ik melden dat bij mij het ook een HCA sulky betrof met katrollen en een zilco empathy borsttuig.
Pony liep dergelijke afstanden regelmatig (meerdere keren per week). Wel voor het eerst een koetsentocht met een nerveuze Hackney achter ons.

Sharani

Re: Gat in bicepsspier | Gerelateerd aan mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:45

Hier ook nog nooit van gehoord, maar wel interesant om te volgen. Beterschap voor Bente!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:40

Op de vraag of Janouk een diepe halsaanzet heeft, is het antwoord ja. Daarom heeft ze een ergonomisch borsttuig, omdat er geen ruimte is voor een normaal borsttuig.

Ik heb haar triceps spiergevoeligheid altijd geweten aan haar bouw, overbouwd, breed in de borst. Ik heb het door de jaren heen door diverse artsen, fysiotherapeuten laten behandelen, onderzoeken etc.

Onze koets is heel wat zwaarder dan hca sulky: 278 kg. Zonder koetsier :D

Ze heeft pas last gekregen van de spier een paar jaar terug, na een val in de duinen, onder het zadel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:07

Ik heb geen tips voor je, maar kan wel mijn ervaring delen.
Mijn inmiddels overleden fjord heeft dit ook gehad. Hoeveel last hij ervan had kan ik niet zeggen, want hij had toen nog veel meer problemen, o.a. aan zn pezen. Hij was nog niet van mij toen hij deze blessures heeft opgelopen. Hij liep toen nog voor de huifkar, vaak in slecht passend tuig met veel te zware karren. 1 zomer heeft hij ook een enorme schuurwond op zn borst gehad en ik vermoed dat de biceps toen kapot is gegaan. Er is niet meer aan gedaan dan hem in de wei gooien en de wond vet houden, hij is 'herstelt' op eigen kracht. Omdat hij toen ook al met peesblessures rondliep, is de biceps me toen niet zo opgevallen.

Toen ik hem kocht heb ik hem meteen naar een revalidatiecentrum gebracht, waar we deze blessure hebben ontdekt. Het is altijd een erg gevoelig punt gebleven, er aan zitten gaf hem pijn. Losmasseren waardeerde hij dus juist niet, ik heb het met rust gelaten. Bij hem was er uberhaupt geen enkele training meer mogelijk dus wel echt hele andere situatie daardoor.
Maar wat ik wel heb gemerkt, was dat vrije beweging en warmte hem heel erg hielpen. Op stal staan of gewoon minder rondwandelen door bijv bevroren grond, resulteerde in veel stijfheid. Juist ook in dat gebied en dat was snel een neerwaartse spiraal. Een dosis metacam hielp hem daar altijd weer doorheen en met meer rondscharrelen werd het dan snel weer beter. Ik heb de plek (wat dus ook een diepe deuk was) ook wel eens met mn handen opgewarmd, dat vond ie ook erg fijn.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:53

Zal het touwtjes systeem niet juist druk verhogend werken? doordat het mee beweegt, lijkt het mij dat juist op het moment dat de pony het voorbeen naar voren plaatst de touwtjes de weg van de minste weerstand op zoeken waardoor pas op het laatste moment de strengen strak komen te staan en dan juist maar op één punt van de schouder drukken. Dat is wel precies de plek waar de m. biceps brachii loopt.

Ik heb jarenlang met shetlanders gereden met 'gewone' borsttuigen van ideal (niet voorgevormd) zowel kunststof als leer en ik heb zowel met een sulky gereden met zweng als met twee- en vierspan met zwengen en zeker mijn vierspan wagen was echt niet licht (220 kg en dan nog 3 personen) Ik heb nooit problemen gehad met 4-5x per week voor de wagen en kleine pony's (de achterpony's waren ong 90 cm)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:42

Maar dat zou niet logisch zijn. Dan zou haar andere spier dit probleem ook moeten hebben toch? En als je kijkt naar bijvoorbeeld janouk die had wel een zweng maar hetzelfde probleem.

Nog even een andere vraag. Ik kreeg gisteren via pb van iemand te horen dat ze een tuig had aan laten meten wat uiteindelijk dus helemaal goed aansloot maar de druk werd toch niet goed verdeelt waardoor de pony niet meer wilde lopen. Hoe weet je nou of je borsttuig goed is? En of de drukverdeling goed is?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:24

Dan is het maar weer de vraag wie het tuig heeft aangemeten en wie het op maat heeft gemaakt. Ook het materiaal zal hier verschil in kunnen maken (vooral hoe breed het borstblad is).
Er zijn immers ook genoeg "zadelpassers" die slecht werk leveren.

Ook is de druk en ik denk zelfs de ligging anders tijdens de beweging. Als alles opgemeten is in de box bijvoorbeeld, geeft dat toch weer een andere uitslag, al zal het geen maten verschillen.

Wij hebben laatst een Frans gareel gekocht, met het idee dat de drukverdeling beter is als bij een gewoon borsttuig (paard gaat bomen slepen en ploegen enzo) maar weer wat minder gevoelig kwa afstelling als een gewoon gareel of haam (deze zal uiteindelijk wel komen maar ze mag eerst spieren kweken ;) )

en als je een goed werkend touw systeem hebt, denk ik dat dat prima kan werken, en theoretisch is het niet veel anders dan een gewoon zweng. Het blijft namelijk zo dat de ene kant ruimte krijgt en de andere kant minder ruimte.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:28

Alleen was in dit geval de Aanmeter een hele goede en bekende naam in de menwereld. Zo jammer!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:38

Dat zegt niets ;) heb weleens geholpen bij ook zo'n "bekende naam" die ging 4span rijden, en een vriendin was daar groom. Hij verkoopt ook tuig ;)

Maar die had de linker tuigen bij de rechter pony's op liggen en andersom. Dus de ring waar je de disselriem aan vast maakt zat niet aan de binnenkant maar aan de buitenkant. Als je er dan wat van zegt ben je een snotaap die er niets van weet :+ (want hij verkoopt tuig en zal het dus wel weten was de boodschap)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:49

Ymor schreef:
Maar dat zou niet logisch zijn. Dan zou haar andere spier dit probleem ook moeten hebben toch? En als je kijkt naar bijvoorbeeld janouk die had wel een zweng maar hetzelfde probleem.

Nog even een andere vraag. Ik kreeg gisteren via pb van iemand te horen dat ze een tuig had aan laten meten wat uiteindelijk dus helemaal goed aansloot maar de druk werd toch niet goed verdeelt waardoor de pony niet meer wilde lopen. Hoe weet je nou of je borsttuig goed is? En of de drukverdeling goed is?

Daar kom je alleen achter met een drukmeting. En zover ik weet, zijn er nog geen drukmatten op de markt voor de mensport. Er zijn wel voorbeelden te vinden waarbij je al vanaf een plaatje kan zien dat het borsttuig geen gelijke drukverdeling heeft. Meestal zijn dat plaatjes met een pony in draf. Je ziet dat het anatomische borsttuig 'los' komt net boven het borstbeen. Sommige lossen dit op met behulp van een springriem. Maar, zover ik weet, is dit geen oplossing maar probleembestrijding.Ik denk te weten wie je bedoelde met degene die je een Pb heeft gestuurd. Bij deze persoon vond ik het anatomische borsttuig ook niet goed liggen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:56

Soms denk ik echt waar is dit allemaal goed voor. Als je de dierenarts en de tuig-passer al niet helemaal kan vertrouwen. Maarja wat doe je er aan?

Eigenlijk is het dus zoeken en hopen dat het niet opnieuw fout gaat.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:04

Ja, want een 'echte oplossing' die 100% werkt is er niet te vinden. De mensport is wat dat betreft nog lang niet zover als de sport onder het zadel. Ik hoop dat er in de toekomst een fatsoenlijk drukmetingssysyeem komt voor de mensport. In de UK zijn ze al wel verder onderzoek aan het doen met drukmetingen onder hoofdstellen. Zodra ze daar ook 'verticale' drukmetingen kunnen doen (druk van bakstukken op het kaakgewricht) zal er wel snel iets te bedenken zijn om ook de druk op het borsttuig te meten, denk ik zo. Maar tot die tijd...
En dan nog, kan het natuurlijk ook zo zijn dat bepaalde dieren sneller ergens last van hebben (of het laten zien).

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:06

Ja inderdaad! Dat maakt het ook lastig. Deze pony toont het dus schijnbaar amper. Ik heb er maanden mee kunnen rijden zonder dat ze iets liet zien.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:36

Het feit blijft vooral dat we dingen van de paarden/pony's vragen waar ze niet voor gebouwd zijn. Eigenlijk is het al bizar dat we er uberhaupt op gaan zitten of een kar erachter binden. Dan moeten we het ook niet gek vinden dat we ze mogelijk overbelasten.
Het is moeilijk te zeggen waarom het paard aan de ene kant klachten krijgt en aan de andere kant niet, aan de andere kant is bijna geen enkel paard volledig symmetrisch. Ook paarden worden 'link' of 'rechts'benig geboren en hebben een voorkeurs kant, meestal geeft dit een verschil in schouder stand waardoor het best kan dat de ene kant eerder overbelast is dan de andere kant (en dan hebben we het nog niet over het verschil in links en rechts tijdens de training want er zijn maar weinig paarden die echt goed recht zijn en geen verschil laten zien op links en rechts).
In de meeste verhalen hierboven hoor je toch wel een trauma moment waarbij er sprake was van overbelasting. Kan natuurlijk bij jou pony ook zo zijn dat ze in de wei iets heeft overbelast ofzo en dat het er alleen bij bepaalde belasting in het werk uit komt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:45

Ymor schreef:
Ja inderdaad! Dat maakt het ook lastig. Deze pony toont het dus schijnbaar amper. Ik heb er maanden mee kunnen rijden zonder dat ze iets liet zien.

Sommige zijn ontzettend hard voor zichzelf.

Heb ook een pony met een dergelijke blessure gehad.
Kon gewoon lekker mee met de kudde, maar nooit meer "aan het werk".
Ze is er toch bijna dertig mee geworden :(:)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:08

Ja dat moeten we inderdaad ook niet vergeten dat het in de wei gebeurt kan zijn. We gaan in ieder geval kijken voor en ander borsttuig en als ze het nog eens laat zien weten we direct waar we moeten zoeken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:09

Bij mij was het geen overbelasting. Alleen verkeerde belasting door een verkeerd aangemeten tuig.
Maakte drie vier keer per week dergelijke tochten :) was niets raars aan.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 00:46

rekening vandaag binnen gekregen. Viel gelukkig erg mee!! Pony doet het ook goed. Lijkt in stap ook beter te lopen terwijl ik daar eigenlijk nooit problemen ondervond. Eerste spuit medicijnen gaat morgen alweer op. Dan zitten we alweer aan de 10 dagen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:31

Hoe is het nu met jouw paard?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:28

Er zijn nu drie weken voorbij dus we moeten nog een paar weken. Soms zie ik haar draven en denk ik dat gaat de goede kant op maar een andere keer is het weer slecht. Ik ga er dus maar van uit dat het zometeen niet goed is nog. Ze is wel een stuk looplustiger geworden. Normaal is ze niet zo van het draven maar ik zie haar nu echt veel meer door de paddock draven.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 04:25

Medicijnen zijn op. Nu nog anderhalve week en dan maak ik een afspraak bij de dierenarts. Ben zo benieuwd! Ze lijkt zich steeds beter te voelen. Ze is alert en vrolijk. Van de week wilde ze 's avonds niet naar binnen. Ze bleef maar rennen met een andere pony. Steigeren, bokken ze haalde alles uit de kast. Ze voelt zich dus duidelijk wel goed. En toen was ze al van de medicijnen af. Alleen op het harde loopt ze nog wel op eieren dus ben benieuwd of dat nog weg gaat.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 08:01

Waar zal ik eens beginnen, gisteren naar de dierenarts gegaan en het ziet er niet goed uit. De ontsteking is nog niet weg wel beter geworden alleen is hij op een andere plek terug gekomen.

Ze loopt sinds zaterdag heel beroerd. Nu ook in stap heel stijf en verkrampt. Ik heb haar daarom iedere dag maar even lekker los laten draven en dan werd het wel beter.

Dierenarts denkt dat het een chronische spierintsteking is. Hij heeft me gezegd dat zolang ze beter gaat lopen als ik grondwerk met haar doe dat ik dat moet blijven doen. Wordt het weer slechter dan is het einde verhaal.

Ik ben vrij kalm maar ik geloof dat de klap nog een beetje moet komen. We hebben nu wel weer pijnstilling mee en ik ga zoeken naar iets homeopatisch wat ons misschien kan helpen. Als iemand suggesties heeft?