Osteopaat, waarom ging jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Re: Osteopaat, waarom ging jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:08

Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en de osteo er nu twee keer bij gehad. Gemiddeld 1x per jaar is sowieso wat mij betreft een mooi streven, soort van APK.

De eerste keer was omdat hij ineens raar gedrag begon te vertonen. Halster niet meer omwillen, onwijs chagrijnig, totaal niet meer willen nageven... Bleek toen uiteindelijk dat hij de week ervoor toen ik op vakantie was over de kop is gegaan in de wei. De osteopaat heeft letterlijk zijn hoofd weer recht op zijn romp moeten zetten, want zijn nekwervel (atlas) was compleet verschoven. Hij had bijna zijn nek gebroken.

De tweede keer was een paar weken geleden. Hij had een flinke behandeling bij de tandarts gehad. Ik denk dat hij wat te licht verdoofd was, waardoor hij met zijn hoofd in die klem van de tandarts heftig heeft staan schudden. Hij begon weer dezelfde symptomen te laten zien na de blessure van de val in de wei het jaar ervoor. Ik vermoedde dus al dat die wervel weer niet helemaal goed stond. De osteopaat weer laten komen en jawel hoor, precies wat ik al verwacht had. Wervel weer goed gezet en niks meer aan de hand!

Ik kan je wel aanraden om je goed in te lezen wie je uitkiest. Osteopathie is geen beschermd beroep, iedereen mag zich osteopaat noemen helaas. Even googlen op de naam doet al wonderen. Ik heb goede ervaringen met Steffi van Laarse en Minke (zelfde praktijk) en Marjorie Westerhof. Succes ermee!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:19

Wij laten ook Marjorie Westerhof komen, of Yvonne Groven.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:26

marleen_a_a schreef:
Joysieee schreef:
Klinkt allemaal goed, geeft mij wel wat meer zekerheid over dat het echt werkt.

Ik denk dat het slim is om de osteopaat van tevoren niks te vertellen over waar ze scheef op is, dan ziet hij/zij het zelf wel, en wordt er ook niet enkel op die plek behandeld, inderdaad om jouw reden @marleen. :)

Zal ook eens naar cranio sacraal gaan googlen.

Ja dat zou ik inderdaad ook doen !

Je moet een hebben die van top tot teen doen,, anders is het zinloos.

Zodra je een stukje moet gaan lopen is het vaak al mis....

Hoezo is het vaak al mis als je een stukje moet gaan lopen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:54

Wij moesten geen stukje lopen voor onze osteo/chiropractor.
Maar wij moesten een stukje lopen om het verschil van voor, en na de behandeling zelf te kunnen zien.

Hij kan het wel voelen. Maar wij in principe op het paard na, eigenlijk niet.

Juist door de bewegingsverandering overtuigde het de andere leerlingen om hun paard ook eens te laten checken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:17

Het is toch ook niet raar dat je osteo je paard even wil zien bewegen? Ik snap hem ook niet helemaal.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:28

hoezo is het raar dat je een stukje moet lopen?

Mijn antwoord:

Vaak kijken ze dan dus bijvoorbeeld waar het paard niet lekker loopt, bijvoorbeeld links voor rolt hij niet mooi af. Dan kijken ze alleen naar links voor , terwijl het probleem vaak elders zit.

Let op : ik zeg vaak , niet altijd

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:31

Ik laat de osteopaat 1 keer per jaar voor onderhoudscontrole kijken. Ze laat hem dan altijd even bewegen aan de longe voor een beoordeling.

Tijdje terug had carlos moeite met achterwaarts, inderdaad blockade bij het heiligbeen en SI gewricht. daarna liep hij weer als een trein.

Toen ben ik 4 maanden terug met hem over de kop gegaan met springen. Hij had behoorlijke klachten maar na 2 keer behandelen door de osteo is hij weer beter dan ooit! Ik zweer bij de behandelingen. Zelfs als er niks is kunnen wervels scheef gaan zitten door een bok in de wei, natuurlijke houding of wat dan ook.

De eerste keer liet ik Marjorie Westerhof komen, goede ervaring maar lastig om op korte termijn in Drenthe een afspraak te maken. Nu zijn we bij Annemarie Nijhof, ook onwijs tevreden over.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:42

Heb vorig jaar voor het eerst een keer een osteopaat langs laten komen.

Mijn paard had moeite met stelling en buiging linksom, rijtechnisch was dit niet op te lossen. Op een gegeven moment kon ik ook haar hoef rechts achter niet meer uitkrabben, omdat ze hier heel spastisch mee deed en er geen controle over leek te hebben. Toen toch besloten om eens te bellen.

Paard bleek vooral in de rechter heup compleet vast te zitten, verder zat ze ook vast in het SI gewricht, in de rug en in de kaak. Ben echt blij dat de osteopaat langs is geweest. Paard heeft behoorlijk spierpijn gehad na de behandeling, maar toen we weer mochten beginnen met longeren en werken aan de hand en later met rijden merkte ik zoveel verschil. Hoeven uitkrabben kon ik weer veilig doen en inbuigen naar links ging ook een stuk eenvoudiger. Het laatste beetje was rijtechnisch prima op te lossen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:53

Ook ik heb goede ervaringen met een ostheopaat. Mijn ruin liep al een poos kreupel, en hadden al rust ed geprobeerd in overleg met de da. Mijn volgende optie was om het paard op de foto te gaan zetten, alleen hij gaf niet een duidelijk been aan. Toen heb ik de gok gewaagd om eerst een ostheo te proberen, ipv het paard volledig op de foto. Na haar behandeling liep hij weer volledig goed :D zijn rug zat volledig vast.. Ik heb Heleen Slebos er altijd bij, ze pakt altijd het volledige paard mee, ze doet erg veel paarden bij ons in de buurt! Enige nadeel is dat ze zo slecht te krijgen is omdat ze zoveel werk heeft :+

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:56

ik heb een aantal keer de osteopaat er bij gehaald omdat ik merkte
dat m'n pony niet lekker bleek lopen, zadel was uitgesloten de osteopaat
kwam er achter dat ze redelijk vast zat in d'r rug en daardoor niet lekker
liep. daarvoor al veel geprobeerd met rijtechnisch het probleem oplossen
maar helaas lukte dat niet. Na een paar keer merkte ik dat ze al een stuk
beter liep, in totaal een afspraak of 5 nodig gehad voordat ze weer helemaal
goed liep.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:48

Nou, mijn pony is zaterdag bij de osteopaat geweest. Man deed het heel vriendelijk en netjes. Legde alles uit wat ie deed en waarvoor bepaalde spieren dienden, plus de dingen waar ik dan waars tiidens het rijden tegenaan liep. Merendeel klopte wat ie zei haha.

Moest hem elke dag even een kwartiertje rustig longeren maar meneer was me een potje vrolijk :') plat door de bocht en kreeg hem gewoon bijna niet meer stil. En als ie eenmaal "kalm" was en weer de ruimte kreeg zetten hij het op een bokken en begon weer opnieuw.

Kortom, ik heb hem nog nooit zo vrolijk gezien :') dus hij voelt zich aanzienlijk beter...

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:53

Afgelopen jaar osteopaat zeker 5 keer op bezoek gehad. Meest recente was vorige week nog.

1e keer was vorig jaar januari. Mijn merrie stond heel stijl (heeft wel een licht verzonken rug en een hoog kruis van nature ook). Zadelmaker vertrouwde het niet dus osteo laten komen. Deze stuurde me door naar DA. Wat bleek: Linker eierstok om baarmoeder verdraaid, dat veroorzaakte pijn en daardoor ging ze verkeerd lopen en leverde dat blokkades op. Alles verholpen, goed aangemeten zadeltje er op en we konden weer gaan met de banaan :). Elke 4 maanden ongeveer controle gehad.

Vorige week ook laten komen. Ik wil het niet helemaal uitgebreid typen eigenlijk, ben momenteel te emotioneel er voor gezien de dierenarts toestraks heeft gebeld over de uitslagen van de fotos. Mijn topic, Help: paard zonder bespiering, geen idee waarom? staat uitgebreid uitgelegd waarom ze kwam en wat ze tot nu toe gedaan heeft. Ik kan alleen zeggen dat als er echt in halswervel C2 een fractuurtje zit, ik godsblij ben dat ik haar heb laten komen. Iedereen dacht dat mijn paard last van haar achterhand had van een trap (heeft ze ook wel) maar niemand zag het echte probleem: haar hals!

Dus ja, osteopaat is mij heilig. En ik hoop van harte dat ik over enkele weken kan schrijven dat de osteopaat haar werk goed gedaan heeft, dat het geen fractuurtje is en dat mijn merrie en ik weer kunnen gaan trainen. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:59

Aantal jaar geleden is er wel een bij mijn paard geweest. Paard had het jaar daarvoor een ongelukje gehad en zat daardoor vast aan een kant en dat kwam eruit met het inrijden. Het heeft haar wel geholpen.
Maar persoonlijk zou ik er niet snel meer voor kiezen. Zou dan eerder gaan voor masseur.
Hij legde het allemaal wel goed uit daar ligt het niet aan. Maar voor mijn gevoel was het voor mijn paard niet erg aangenaam de behandeling. Al dat gehang en gesleur aan een paard is toch niet helemaal mijn ding.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:00

Mijn merrie reageert heel extreem op de osteopaat, en om die reden mag zij van mij nooit meer behandeld worden. En dit is geen kwakzalver geweest, dit is een hele goede en goed bekendstaande osteopaat, alleen zij werd er erg slecht van.

Afgelopen najaar had ik echter een manuele lymfedrainage behandeling voor haar gewonnen en daar reageerde ze perfect op. Merkte een fijn verschil met rijden, dame in kwestie mocht ik niks vertellen, echter was alles wat zij zei wel herkenbaar voor mij.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:01

Hier standaard 1x per jaar.
Vindt het wel prettig om te weten of mijn paard soepel is, en zo niet, waar wel blokkades zitten en nog belangrijker hoe ik die kan oplossen en voorkomen.

Mei is eigenlijk altijd de maand dat bij mij de dierenarts, tandarts en osteopaat erbij komt.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:11

Tigra_ schreef:
Al dat gehang en gesleur aan een paard is toch niet helemaal mijn ding.

Gehang en getrek? Mijne trekt en hangt absoluut niet aan ponylief. Sterker nog, de mijne vind de behandeling best fijn en blijft beter stil staan dan bij de hoefsmid. Terwijl het z'n eerste keer was.

Wat doet deed die van jouw anders dan wat de mijne doet dan? Hij liep eerst alles na om te voelen waar de knelpunten zaten en vervolgens gaat ie met een blokje en een hamer die plekken langs. Tilde z'n voorbenen op en wiebelde er iets mee en klaar. Niks niet hangen of trekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 05:16

Hilary schreef:
Dat ligt aan de klacht. Voor koliek bel ik uiteraard de DA. Toen mijn pony hoefbevangen werd, belde ik de DA. Vervolgens belde ik mijn holistisch DA voor ondersteuning bij het herstel.

Als ik een osteopaat aan iemand aan zou raden, zou dat er wel een zijn die zelf ook DA is.

Dat laatzte kan niet. Een osteopaat kan geen DA zijn. Ze zijn ooit (mensen)fysion geweest en kunnen vN daaruit een verdiepende opkeiding doen zoals dus osteopathie (in dit geval dan voor paarden).

Ik heb zelf ook alleen maar fijne ervaring. Ook eerlijk zijn als er niets meer gedaan kan worden of als behandelen niet nodig is.

Zelf ook bij een osteopaat geweest voor mezelf en veel betere ervaring dan den andere therapie did ik heb gedAan

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 05:52

Maartje1990 schreef:
Hilary schreef:
Dat ligt aan de klacht. Voor koliek bel ik uiteraard de DA. Toen mijn pony hoefbevangen werd, belde ik de DA. Vervolgens belde ik mijn holistisch DA voor ondersteuning bij het herstel.

Als ik een osteopaat aan iemand aan zou raden, zou dat er wel een zijn die zelf ook DA is.

Dat laatzte kan niet. Een osteopaat kan geen DA zijn. Ze zijn ooit (mensen)fysion geweest en kunnen vN daaruit een verdiepende opkeiding doen zoals dus osteopathie (in dit geval dan voor paarden)

Ik heb zelf ook alleen maar fijne ervaring. Ook eerlijk zijn als er niets meer gedaan kan worden of als behandelen niet nodig is.

Zelf ook bij een osteopaat geweest voor mezelf en veel betere ervaring dan den andere therapie did ik heb gedAan

Ik ben zelf osteopaat en dierenarts ;)
Dus dat kan zeker wel.
Een dierenarts kan geen fysio worden.

Ik behandel/controleer mijn eigen dieren 1-2x per jaar, altijd weer fijn om er op tijd bij te zijn als ze een blokkade hebben. Eigenlijk vaak weinig klachten, maar mn iets oudere pony bijna een jaartje stilgestaan en die sleepte wat met een achterbeen (tenminste slijtage achterhoef). Dat kwam ook uit de rug weg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:17

Maartje1990 schreef:
Hilary schreef:

Dat laatzte kan niet. Een osteopaat kan geen DA zijn. Ze zijn ooit (mensen)fysion geweest en kunnen vN daaruit een verdiepende opkeiding doen zoals dus osteopathie (in dit geval dan voor paarden).

Dat klopt niet. Je kunt zowel als DA als mensenfysio zijn voordat je de opleiding tot osteopaat gaat doen. En ik wil er dus eentje die ook DA is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:13

Mijn dierenarts is ook osteopaat. Hangen en trekken doet ze niet, eerder duwen. Hangen en trekken heb ik haar 1x zien doen omdat ze dacht dat een paard ataxie had, dat bleek na het hangen en trekken zo te zijn. Maar dat is dan weer het voordeel in dat ze zowel da als osteo is.
Die van mij past ook dry needling toe en kan laseren.
Mijn paard laat ik preventief 1x per jaar behandelen. Hij is in de afgelopen 3 jaar enorm opgeknapt en dat merkte ik na de eerste keer al gelijk toen ik weer mocht rijden.

Mijn eigen fysio past ook dry needling toe, als ik het bij mn paard niet had gezien had ik er niet in geloofd. Nu heb ik het zelf gevoeld (auw!) en ook ik knap er enorm van op.

Maar zoals gezegd, doe wek research naar een goede osteo gezien het een vrij beroep is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:21

Mijn paard wordt om de maand nagekeken door een osteopaat. Wim Dijkstra komt hier altijd. Die man heeft gouden handen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:23

Dat klopt idd jotoma. Ik heb toen ook de dry needling opleiding gedaan en uiteraard wil ik zoiets altijd eerst zelf voelen en vervolgens het effect bij mn eigen dieren en waauw wat een verschil. Hij liep zo los als een elastiekje. Hij is verder doodsbenauwd voor spuiten en naalden maar als ik hem dry needle staat hij zo te genieten en ontspannen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:14

Koekeroekus schreef:
Tigra_ schreef:
Al dat gehang en gesleur aan een paard is toch niet helemaal mijn ding.

Gehang en getrek? Mijne trekt en hangt absoluut niet aan ponylief. Sterker nog, de mijne vind de behandeling best fijn en blijft beter stil staan dan bij de hoefsmid. Terwijl het z'n eerste keer was.

Wat doet deed die van jouw anders dan wat de mijne doet dan? Hij liep eerst alles na om te voelen waar de knelpunten zaten en vervolgens gaat ie met een blokje en een hamer die plekken langs. Tilde z'n voorbenen op en wiebelde er iets mee en klaar. Niks niet hangen of trekken.

Mijne bleef niet stilstaan die wilde graag weer weg. Hij heeft ook eerst onderzoek gedaan. Kijken waar het probleem zat. Ik heb het gewoon niet als prettig ervaren. Denk niet dat het probleem bij die persoon lag. Iedereen ziet het anders.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:21

Cemlys schreef:
Dat klopt idd jotoma. Ik heb toen ook de dry needling opleiding gedaan en uiteraard wil ik zoiets altijd eerst zelf voelen en vervolgens het effect bij mn eigen dieren en waauw wat een verschil. Hij liep zo los als een elastiekje. Hij is verder doodsbenauwd voor spuiten en naalden maar als ik hem dry needle staat hij zo te genieten en ontspannen.

Als ik behandeld wordt sta ik niet te genieten en ontspannen. _/-\o_ ik ben herstellende van een whiplash dus zit ook extreem in de kreukels. Een paar uur later kan ik er wél van genieten :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:23

Geen van onze paarden komt zo maar bij een osteo of fysio. Wervels laat staan bekkens recht zetten: ik geloof er niet in. Heb je weleens die botten gezien? Hoe groot, en hoe sterk ingebed in rest van spieren/pezen/bindweefsel?
Wij gaan naar een 'gewone' paardenkliniek.

Zélf gaan we wel wekelijks naar de sportschool en zorgen we ervoor dat we nooit overgewicht hebben.