Paard stijf, loopt op eieren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:22

Gezien zijn verleden met HB en het weer momenteel (zonnetje en vriezend weer = zeer gevaarlijk gras), zal het mij niet verbazen als hij weer (licht) HB is.

Elisa2

Re: Paard stijf, loopt op eieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:49

Op eieren lopen is kenmerkend voor hoefbevangenheid...inderdaad DA bellen en ik denk ook van het gras af halen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:23

Vorig jaar hetzelfde gehad met mijn verzorgpaard. Liep ineens op eieren, ongeveer rond dezelfde periode als nu. Dierenarts kon niks vinden maar wou graag antibiotica spuiten voor eventuele opkomende ontstekingen(ehm nee laat maar).

De hoefsmid laten komen en die zei dat het een combinatie was van op het randje van hoefbevangenheid en een te harde ondergrond, nu de wei opvriest. Wij kregen als advies om op zachte ondergrond aan het werk te gaan. Met name in het begin veel stappen, want "rust roest". Uiteindelijk heeft hij er niks aan over gehouden gelukkig, we waren er net op tijd bij.

Ik zou dus als eerste je hoefsmid bellen! Als er iets met de hoeven of benen is kan hij je veel beter helpen dan een dierenarts of wie dan ook. En niet te lang mee wachten!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:27

Op eieren lopen is niet direct hoefbevangen (sorry , word zo vaak benoemd). Ik heb het ook gezien met paarden met een hoefzweer / rotstraal / lichte spierbevangenheid.
De rotstraal kun je zelf zien als je even de hoef goed schoon spoelt, bij een hoefzweer krijg je een reactie als je even met de hoevenkrabber op de hoef tikt (zowel onderkant als bovenkant proberen).
Is het geen rotstraal dan zou ik inderdaad de dierenarts eens bellen. Je hoeft niet meteen een afspraak te maken, maar overleg even.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:32

Direct van het gras af! Zal hoogstwaarschijnlijk hoefbevangen zijn! De da moet vandaag komen die schrijft medicijnen voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:22

Dierenarts bellen en zweefkezen en andere kwakzalvers met een gloeiende pook bij je paard vandaan houden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:47

Bij een hoefzweer loopt een paard niet op eieren, dan loopt hij stok en stok kreupel. Bij spierbevangenheid loopt hij het liefst niet. Ik heb nog nooit een paard gezien wat kreupel loopt op rotstraal, maar dat kan aan mij liggen blijkbaar voer ik een goed beleid voor de hoefjes.
Marleen, ik geloof niet dat ik het met je eens ben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:00

Kreupel voor rotstraal kan wel degelijk. Rotstraal kan echt pijnlijk zijn. Als de straal te hoog ligt en hierdoor teveel druk erop. Doet dit zeer. En kan hierdoor kreupel gaan lopen.

T's is dierenarts geweest ??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

Marjo89 schreef:
Kreupel voor rotstraal kan wel degelijk. Rotstraal kan echt pijnlijk zijn. Als de straal te hoog ligt en hierdoor teveel druk erop. Doet dit zeer. En kan hierdoor kreupel gaan lopen.

T's is dierenarts geweest ??

Ja, dat kan maar dan moet de rotstraal wel al erg lang zitten en erg doorgewoekerd/ diep zijn gaan zitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:09

Weer wat geleerd

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:18

Wat voor paard is het? Want laten we voorop stellen dat niet ieder paard geschikt is om zonder deken in deze vrieskou te staan!! En idd is het fructaan schokbarend hoog, als sinds vorige week. En een dierenarts mag zichzelf geen arts noemen als ze met zo'n wigwam staan te wapperen naast je paard en niet officieel het vak hebben geleerd. Wees daar heel voorzichtig mee, ik heb er al meerdere paarden het slachtoffer van zien worden, inclusief die van mezelf

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:24

Ik snap een ding niet hoor..Je kreeg het advies om je paard in beweging te houden toen hij/zij bevangen was..Komt het niet in je hoofd op dat die persoon misschien scharrelen in de paddock en als het wat beter ging wat wandelen bedoelde?Rijden is behoorlijk not done en niet te doen als ze hb zijn..Stel je voor dat je ontstoken voeten hebt en dan nog 50 kg extra moet dragen..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:55

Ik denk dat de ts zich bewust is van haar blunder want ze laat niets meer van zich horen.