Half hoofd verlamd na ontstoken oog??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Re: Half hoofd verlamd na ontstoken oog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:13

Geen probleem, kan er verder weinig over vinden.
Wel ga ik morgen een deken halen. Ze is nu heel stram/stijf en dat helpt d'r coördinatie ook niet echt. (Vooral niet met d'r artrose)
Willen ook een paar balen stro neer leggen zodat ze misschien wat kan gaan liggen maar een beetje warmte/comfort heeft.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:13

Mijn fjord robijn van 19 jaar heeft afgelopen oktober precies hetzelfde gehad! haar oog was ook super ontstoken met veel viezigheid wat er uit kwam enzo. De dag erop was haar hele rechterkant van haar gezicht verlamd. De da heeft metacam voorgeschreven om de ontsteking in haar gezicht tegen te gaan, dit heeft ze 6 dagen gehad. Bij Robijn is dit waarschijnlijk ontstaan door een bellse parese. Vooral de eerste weken was ze qua gedrag best sloom, nu is ze gelukkig weer levendig genoeg. Verder heeft ze 2 acupuntuur behandelingen gehad. verder dien ik kunsttranen of oogzalf(Ophtosan Oogzalf)toe wanneer het geeriteerd is. Dag en nacht heeft ze een vliegenkap op ( ook met rijden, dat hebben we ondertussen weer helemaal opgebouwd) en ik masseer heel vaak haar gezicht. Sinds 2 weken gaat haar oog weer een beetje beginnen met werken, en houdt ze hem zo nu en dan ook weer open. Voer eten lukt bij robijn nog niet, maar hooi/kuil gelukkig wel. Voor de vitamines spuit ik elke maand zo'n vitaminespuit in haar mond.
Het lukt me om de één of andere manier niet om er foto's bij te plaatsen , maar ik ga het nogmaals proberen.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:39

Afbeelding

Afbeelding

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:47

Eventueel herstel van een bellse parese kan trouwens maanden tot een jaar duren!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:20

Dank je wel voor je reactie. Probeer morgen even een antwoord te schrijven

Ik heb vandaag een staldeken gehaald van een vriendinnetje en er een regendeken overheen gedaan.
Zodat ze misschien wat meer op temperatuur blijft en dus ook makkelijker aan komt enzo.
En zodat d'r spieren lekker warm blijven.

Was wel zielig, ze wilde gaan liggen oid en d'r evenwichtsorgaan is niet helemaal meewerkend, valt ze al tollend om.

Maar ze kon zelf aardig simpel weer op staan na even gelegen te hebben :)

Dus dat is wel fijn, nu gewoon maar aan kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:06

Hoe gaat hef met jouw paard nu ts?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 08:35

Oh jeej, helemaal vergeten een update te schrijven! Heb het zo druk gehad.

Maar het gaat op zich goed met onze oma, na de dekens en de weiland wissel gaat ze echt vooruit.

Er is meer beweging van het 'verlamde' oor dus dat is wel fijn, ook d'r mond heeft ze meer controle over. Maar dat wisselt licht.
Neusgaten lijken meer gelijk en soms lijkt ze met d'r ooglid iets te knipperen.

Vanmorgen leek ze nog wat zwalkend te lopen, maar dat is miniem.

Ook komt ze aan in gewicht en dat is heel fijn. De dekens blijven voorlopig nog op.