Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:19

Haver is slecht. Dat is een graan en granen brengen de darmflora uit balans. Voer graanvrij, melassevrij, soyaschrootvrij.... dus krachtvoer vrij. Goed hooi. Liksteen. Evt een vitamine/ mineralenbrokje zonder troep. Geen voordroog of kuil. Het is onzin dat paarden haver of krachtvoer nodig hebben. Als je iets extra's wil geven: zemelen/luzerne/ bietenpulp. Dat is allemaal.ruwe vezel.en goed voor het verteringsgestel van paardlief.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:19

Tivoli schreef:
Mijn tinker van bijna 20 heeft ook al zijn hele leven dunne mest. Van 'bijna drol' tot koeienvlaai...
En inderdaad,nooit wat kunnen vinden,wormvrij,goed voedingspatroon.
Bij ons blijkt ook het vele drinken de oorzaak. Meneer houd van met zijn hooi in de waterbak soppen :roll:

Jaaa dat doet die van mij ook!!! Nu hij (is inmiddels al jaren) geen water meer in zijn stal heeft scheelt het ook heel veel uitmesterij

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:22

Jetta schreef:
Haver is slecht. Dat is een graan en granen brengen de darmflora uit balans. Voer graanvrij, melassevrij, soyaschrootvrij.... dus krachtvoer vrij. Goed hooi. Liksteen. Evt een vitamine/ mineralenbrokje zonder troep. Geen voordroog of kuil. Het is onzin dat paarden haver of krachtvoer nodig hebben. Als je iets extra's wil geven: zemelen/luzerne/ bietenpulp. Dat is allemaal.ruwe vezel.en goed voor het verteringsgestel van paardlief.

Wat voor mineralenblok zou je aanraden?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:23

KellyDV schreef:
Yakult zit bomvol suiker, als je zo weinig mogelijk suiker wilt voeren is dit geen goede keuze.
Overigens zit in vele Marstall krachtvoer weinig suiker en of zetmeel. (PB gestuurd)
Ik raad ook een kuur Probiotica aan, kan je gewoon online bestellen. (Gebruik zelf Puur)

Thanks voor je PB ga ik zeker na kijken! Welke kuur gebruik jij nu dan? heb even gekeken maar kom er niet uit, heb je een link?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:29

Jetta schreef:

Mijn shet ging er echt minder goed uit zien bij het weglaten van de biks.
Ze zullen het gerust wel overleven zonder, maar om te zeggen dat je het niet moet voeren, gaat mij wat ver.

Maartje1990

Re: Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:36

Ik heb ook een pony die vaak wat dunnig is. Maar ik denk dat ik weet wat bij hem de reden is (wellicht ook bij jou?) als hij (alleen) op gras staat heeft hij dunnere mest, krijgt hij verpakt hooi/voordroog ( die is wag natter) ook dunnere mest. Krijgt hij echt goed droog hooi heeft hij gewoon mooie stevige ballen. Andere paarden die hetzelfde eten hebben er geen last van. Hij is gewoon wat gevoeliger misschien ook omdat hij wat ouder is. Verder is hij zo gezond als een vis. Ga overstappen op helemaal hooi. Maar ga mn verpakte balen niet wegkiepen natuurlijk. En in de zomer krijgt hij verder geen hooi want dan wordt hij echt te dik. Dus tja... Dan moet het maar.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:27

Gemalen lijnzaad geven.

Lijnzaad halen en een koffiemolentje. Zelf malen, ongeveer 50 gr.
En dan door het voer geven.
Ik vind het een wondermiddel.
Tevens neemt het zand uit de darmen mee met de mest.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:37

Die van mij heeft dat ook al jaren trek met zand in darmen kwam nooit wat uit uiteindelijk toch een zandweg kuur geprobeerd en heeft toch geholpen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:45

ik zit even op de site van agradi. Raden jullie dan een pshyllium kuur aan of toch een probiotica kuur? of beide?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:01

Yea-Sacc van dodson en horrel is ook erg goed spul!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:30

Inmiddels ben ik gister gestart met een pshyllium kuurtje van een week, en heb ik hem van de haver afgehaald. Voor mijn gevoel mist hij toch iets als ik hem alleen krachtvoer geef... iemand een tip voor wat ik hem zou kunnen bijgeven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:44

Euhm... Ruwvoer?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:00

Goed hooi is altijd goed voor een paard.
Mijn pony (22) heeft er last van als ze weer de wei in mogen. Dan is het een paar dagen wat dunner, en daarna weer normaal. Wij geven ze dan altijd wat meer hooi erbij, en dat helpt bij haar goed.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:08

Maartje1990 schreef:
Euhm... Ruwvoer?

ehh ja iets daarbij :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:13

In plaats van af en toe wisselen tussen kuil/voordroog en hooi zou ik 'm langere tijd op hooi laten staan in combinatie met probiotica. Bij mijn ruin werkte dit geweldig. Hij kan niet tegen voordroog, en zijn darmen hadden even de tijd nodig om te herstellen na de overstap op hooi.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:19

Ik zou sowieso vaker op zand testen. Niet elke drol bevat zand (soms heb je een lege drol en de volgende kan vrijwel puur zand zijn). Bovendien: stel dat ze geen zand uitpoepen, dan kan er nog steeds zand in de darmen zitten. Immers, hij kan het zelf gewoon niet zo makkelijk afvoeren, dus het blijft in de darm hangen.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:19

1x per dag flesje yakult! Na een paar dagen vinden ze het lekker....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:22

Niets.....schraal voeren en als je 1 partij hooi hebt, laat even een hooi analyse doen..

Je zult zien als je hem zo weinig mogelijk zetmeel voert en suikers en melasse dat hij zich juist heel erg goed gaat voelen..het is een kwestie van idee..je paard weet het niet.

Ik geef bv zo een blok van havrns de luzerne munt mix bij maar ook niet elke dag, voor de lekkerheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:25

NZ92 schreef:
Maartje1990 schreef:
Euhm... Ruwvoer?

ehh ja iets daarbij :Y)

Bedoelde je in je vorige post ruwvoer dan? Want er staat wat je bij krachtvoer wilt geven :Y) dus vandaar mijn reactie.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:37

Oeps ja haha foutje :p Goed gezien haha ik bedoel dus iets voor bij het ruwvoer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:42

Enige wat wij bijgeven is, wanneer nodig, bietenpulp met zemelen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:56

Een schep optiform van Mijten voor hij het land als hij uit het land komt, zit ook probiotica in, heeft bij mijn paard alle problemen opgelost.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:24

amke1305 schreef:
1x per dag flesje yakult! Na een paar dagen vinden ze het lekker....

Je voert toch geen yakult aan je paard? Per 100ml zit daar 17,2 gr suiker in, melkzuur lijkt me Ook niet echt in een voerschema van paarden thuis horen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:18

Ik heb hetzelfde geleerd toen ik nog groom was in de topsport, van een dierenarts. Je hoeft het ook niet permanent te geven, het is een kuurtje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:48

NZ92 schreef:
Inmiddels ben ik gister gestart met een pshyllium kuurtje van een week, en heb ik hem van de haver afgehaald. Voor mijn gevoel mist hij toch iets als ik hem alleen krachtvoer geef... iemand een tip voor wat ik hem zou kunnen bijgeven?

Wat is het verschil dan, haver is heel eenzijdig voer,.
Een vitaminekorrel of supplement bevat veel meer.

Wat mis je precies dan?