Wat denken jullie hiervan? (hoef foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:30

aeolusnr1 schreef:
Ik ben zelf ook hoefsmid, en tjaaaaa dit gebeurt wel eens vaker hoor, op zich niet echt iets waar je je zorgen over moet maken, dit komt wel weer goed.
Maar je zegt zelf dat jouw hoefsmid nog niet lang geleden de hoeven heeft bekapt, en dat is nu niet echt heel goed zichtbaar, want naar mijn gevoel is het eigenlijk dringend tijd om die hoefjes te bekappen.
De hoefwand is idd te lang doorgegroeid en die moet dus korter gezet worden, de wand lijkt me ook niet bijzonder stevig, dus mssn daar een beetje aandacht aan geven eventueel een suplement bijgeven en vooral meer beweging geven.
Mssn is het ook door het natte weer dat de hoefwand net iets zachter is, ...... maar het paard is zowiezo toch dringend aan een bekapbeurt toe.
Om dit te corigeren is het idd een noodzaak net iets meer van de steunsels af te halen, maar dat hangt natuurlijk ook van de stand van het paard af en dat zien we op deze foto's niet echt.
Is een beetje spijtig dat je dit nu voor hebt, is eigenlijk het gevolg van te lang gewacht te hebben om opnieuw te bekappen.

Ok het is vast goed bedoeld maar in ons geval helemaal niet van toepassing. Zoals je kan lezen is vorige bekapping niet zo lang geleden en de keer daarvoor was ook redelijk recent. Het dier is altijd tijdig bekapt, alleen op 6 maand waren we te laat bij de allereerste bekapping (dat is dus al 5 bekappingen geleden). Moet je me nou eens uitleggen hoe dat kan van te lang geleden.. Of moet de smid hier volgens jou elke 2 weken staan?
Waarschijnlijk zou dat beteren eens hij op hardere ondergrond kan lopen gezien ze nu enkel de weide hebben, dus ik vermoed dat vooral daar ons probleem zit.

Jessix

Re: Wat denken jullie hiervan? (hoef foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:43

Ook ik vind de hoefwand te lang, dus als de smid pas geweest is heeft hij er te weinig vanaf gehaald. Gevolg hiervan is de scheur.

Inderdaad helpt het om een stuk weiland te verharden of zelf leren vijlen. Als je wekelijks even de vijl er langs haalt dan voorkom je scheuren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:49

Ik zeg nergens dat de smid om de 2 weken moet komen, zou niet slecht zijn, maar zou te duur uitkomen.
Maar in dit geval hier , jij beweerd dat jouw smid 1,5week geleden dit paard heeft bekapt, je laat hier foto's zien, en op die foto zie je duidelijk dat de hoefwand dringend aan een bekapbeurt toe is.
Nu de vraag is dit dan zo snel gegroeid ??????
Of heeft de smid om één of andere reden gewoon er veel te weinig afgehaald ?????? mssn was hij zijn bekapmes en hoefrasp vergeten te gebruiken.
Soms is het beter er te weinig af te halen, maar hier in dit geval is dat dan de oorzaak van die scheur geworden.
Ik wijs niemand met de vinger, maar ik reageer op wat ik hier zie, niks meer niks minder.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:04

Ik denk dat de foto een vertekend beeld geeft, want als je er IRL naar kijkt dan kan je er zo een lat tegen leggen en het steekt helemaal niet uit. Ik zie niet in wat hij daar er nog af kan halen dus zonder mijn paard mank te zetten.
Enkel op de hoef waar de scheur zit (dus waar ik foto's van heb), daar is het geen mooi beeld, maar de dag ervoor (dus voor de scheur er was) zag de hoef er nog prima uit en leek het niet te lang staan. De dag dat de smid ze bekapt had vond ik ze ook netjes staan, zoals altijd eigenlijk als die persoon geweest is. Naar mijn gevoel is het dus vooral doordat het gescheurd is dat het zo'n lelijk beeld geeft. Maar goed ja, misschien zien jullie iets anders dan ik. Ik vind ze op de foto's ook lang lijken, maar als ik naar de andere hoeven kijk of naar de hoef in kwestie IRL heb ik dat gevoel helemaal niet (buiten aan de kant waar het gescheurd is, dit is gewoon niet om aan te zien). Lijkt me straf en onrealistisch dat deze hoef op 1 dag gigantisch hard gegroeid is :')
Zal proberen een paar foto's van de andere hoeven te trekken morgen ter vergelijking.

Vind het beetje vervelend de commentaar te krijgen dat ik te lang gewacht heb met ze te bekappen terwijl de smid hier zo al zeer regelmatig aan de deur staat en het echt ongelooflijk frustrerend is om dan nog steeds constant met barstjes en andere problemen te zitten met dit veulen zijn hoeven. Bij ons vorig veulen heb ik helemaal niet zo frequent moeten bekappen, daar kon ik gewoon 1x 3 maand iemand voor bellen en heeft nooit problemen gegeven, hoeven stonden ook nooit zo lang. Bij dit veulen groeien ze opvallend snel (naar mijn gevoel, het is niet dat ik het bijhou). En het lijkt het altijd problemen te geven. Ook ben ik al eens van smid gewisseld en naar mijn gevoel was het met huidige smid een pak beter, de hoeven leken veel netter gedaan en ook langer "mee te gaan" zonder barstjes te vertonen maar jammer genoeg dus toch terug een lelijke scheur..

Denk dat dit paard over het algemeen eerder zwakke hoeven heeft, plus te weinig harde ondergrond (misschien vooral het laatste). Tips voor supplementen zijn welkom hoor, maar heb geen idee wat je aan een veulen "mag" bijgeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:01

Ik vind de hoefwand ook te lang, maar dat heeft niet te maken met te lang wachten met bekappen, maar vooral met een smid die te veel 'voor een ijzer' bekapt. Een hoef zonder ijzers mag gewoon veel meer worden afgerond waardoor de hoef beter kan afrollen en bijkomend voordeel is dan het voorkomen van scheuren.
Dit is hoe ver een hoef kan worden afgerond zonder je paard 'mank te zetten' ;)
Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:43

Ik geloof best wel dat jouw paard dit aankan, maar als je dit op deze manier toepast op een grote groep van paarden dan ben ik er zeker van dat meer dan de helft mank staat.
Wij maken regelmatig lange trektochten 40- à 50km en dat zie ik niet gebeuren met een hoef die zo kort gezet is hoor en zeker niet als je er meerdaagse tochten mee gaat maken.
Er zijn altijd drie mogelijkheden, het paard van ts dat duidelijk te lang staat en mssn ook net te lange hielen, en dat van jou dat net te kort staat, ergens daar tussenin is dus een betere optie.

8nnemiek schreef:
Ik vind de hoefwand ook te lang, maar dat heeft niet te maken met te lang wachten met bekappen, maar vooral met een smid die te veel 'voor een ijzer' bekapt. Een hoef zonder ijzers mag gewoon veel meer worden afgerond waardoor de hoef beter kan afrollen en bijkomend voordeel is dan het voorkomen van scheuren.
Dit is hoe ver een hoef kan worden afgerond zonder je paard 'mank te zetten' ;)
[ Afbeelding ]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:34

Dat is niet mijn paard hoor, gewoon een plaatje van google om aan te geven dat een paard niet mank gaat lopen als je de hoefwand rond vijlt, dat er zelfs paarden zijn die prima lopen met een extreem afgeronde hoefwand als die in het plaatje ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:17

Ben ik dan de enige die de hoefwand totaal niet lang vind ??
Die lijkt toch bijna overal gelijk met de zool, behalve mss een stukje hiel een wat minimale steunselprut?
Ik twijfel ze zelfs aan of dit veroorzaakt is door uitstekende hoefwand.
Ik denk dat hij per ongeluk 'lomp' heeft gedaan of op een harde rand is gaan staan waardoor hoefwand naar boven is omgeklapt/gescheurd. Zijn voeten echt te lang dan heb je wat meer kans dat dit gebeurd natuurlijk, maar hoeveel mm steekt er hier uit tov de zool? 1? 2 ? Komaan :P
Ik vind de hoefjes best ok en ik denk dat jij vooral pech hebt gehad dat dit gebeurd is...
Onlangs is er een paard uitgebroken en op een cirkelzaag gaan staan, alleen had die wat meer mee dan de hoefwand alleen.
Losse stukje gewoon verwijderen (zoals de smid blijkbaar gedaan heeft) en dan wachten tot het terug groeit, veel maar kan je niet doen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:50

Danku GaelleS, dit is dus ook wat ik dacht...

Als ik de andere hoefjes bekijk steekt de hoefwand echt nog geen mm uit (misschien een halve), het lijken me gewoon goed bekapte hoeven, netjes gedaan, nergens te lang of te kort. Alleen idd niet afgerond zoals op die foto die hier getoond werd (wat ik wel erg extreem vind) en er zijn geen kwartierbogen.
Het lijkt me echt niet te lang te staan... De hoef hier in dit topic ziet er lelijk uit maar volgens mij is het echt een vertekend beeld door die scheur (of is het toevallig die 1ne hoef aan die kant (van de scheur dus) die minder is gedaan om god weet welke reden?), want als je op dezelfde hoogte kijkt als de straal (waar ik dus geen foto van heb nu, zal als ik eraan denk 1 trekken maar ik ben het tot nu toe vergeten) dan steekt het echt niet overdreven uit als hier beweerd wordt. Je ziet de zool en dan misschien 1mm hoefwand. Dat vind ik precies nog echt wel meevallen.. Als dat de definitie van "duidelijk te lang" is, dan verwaarloos ik mijn paarden serieus want ik ga heus niet elke keer de smid bellen als die 1 mm gegroeid zijn..

Maar goed ja, zo veel mensen, zo veel meningen en interpretaties zeker.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:56

Een hoef groeit ook gewoon he.. als dat 8 mm per maand is dan is dat 2 mm per week dus dit lijkt mij normaal voor 1,5 week geleden gedaan te zijn. Enige misschien is dat de steunsels misschien niet zoveel zijn bijgewerkt als ik zou doen maar dan nog kan ik daar niet zeker van zijn, en dan heeft dat imo niks te maken met deze scheur. Vind het verder een mooi rond voetje met een stevige straal :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:04

Ik heb foto'tjes even aan mijn vriend laten zien (die toch al bijna 20 jaar bekapt :P ).
Hij is er vrij zeker van dat er sprake is van een holle/losse wand. De wand zit los (thv de witte lijn, of zelfs het hoorn van de wand zelf kan aangetast zijn) waardoor het sowieso al een zwakkere plek is, eventueel met vuil en schimmel onder, en dus kan afbreken door op iets te gaan staan. Maar niet omdat de wand te lang is.
Hij heeft er handjes en een lijn bijgezet over de lengte waar hij vermoedt dat t los zit.. Ik zou het toch is even checken en nakijken met smid, voetje proper maken :P
Afbeelding

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:02

Bedankt voor je tip Gaelle. Wat jullie beschrijven is ook wat mijn gevoel een beetje zegt met zijn hoeven, ben blij dat iemand dat bevestigd.
Toevallig ook tips hoe het zou kunnen voorkomen worden? Of ligt het volgens hem/jouw ook echt aan de bekapping? Of zou dat eerder met supplementen opgelost moeten worden?
Want ze staan echt niet constant in het nat of viezigheid, hebben enkel rond de waterbak slijk. De rest van de weide is netjes en de stal is droog en proper.
Hoeven worden ok elke dag even uitgekrabd en soms spuit ik er wat op tegen rotstraal als ik merk dat het zwarter begint te worden of wat naar ruikt (maar niet meer dan 3x week op de piekmomenten omdat ik de straal ook niet wil aantasten). Hij is naar mijn gevoel erg gevoelig voor rotstraal. Voor alle duidelijkheid ben pas tegen rotstraal beginnen behandelen toen hij voor het eerst bekapt werd en onze smid toen zei dat hij beginnende rotstraal bleek te hebben.
Heb geen idee waarom hij hier zo gevoeliger aan is, geen enkel ander paard heeft hier last van of ooit last van gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:17

Toydoll schreef:
Zonde dat zoveel hoefsmeden die kwartieren niet beetje hol maken als de hoef daarom vraagt, dan krijg je dit dus.

Opzich niet zo dramatisch, smid moet het losse stuk even kort maken, groeit er wel weer uit, maar in het vervolg hier hol houden, anders blijf je dit houden.

mijn hoefsmid heeft nog nooit kwartieren gemaakt en ik heb dit echt nog nooit gehad hoor.

Het losse deel moet er af,als je dat zelf niet durft dan moet de hoefsmid het doen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:26

geerke schreef:
Toydoll schreef:
Zonde dat zoveel hoefsmeden die kwartieren niet beetje hol maken als de hoef daarom vraagt, dan krijg je dit dus.

Opzich niet zo dramatisch, smid moet het losse stuk even kort maken, groeit er wel weer uit, maar in het vervolg hier hol houden, anders blijf je dit houden.

mijn hoefsmid heeft nog nooit kwartieren gemaakt en ik heb dit echt nog nooit gehad hoor.

Het losse deel moet er af,als je dat zelf niet durft dan moet de hoefsmid het doen

Zoals ik zeg: ' Als de hoef daarom vraagt'

Leuk dat jij paarden hebben waarbij het niet nodig is (of misschien doet je smid het wel degelijk, op hele kleine schaal, en zie je het gewoon niet).

Je hoeft niet perse hele cm's eruit te halen natuurlijk. maar soms een klein beetje hol maken voorkomt net dit.
En mijn pony heeft hier bijv ook geen last van, eerste pony ook niet. Maar vorige pony had er wel extreem last van (en nog steeds). Huidige eigenaar deed dat dus ook niet, die holle stukjes, en taadaa, constant de situatie de TS hier heeft.
Beetje anders bekappen en probleem is weer over. Niet elke hoef is hetzelfde

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:33

inderdaad heel leuk dat ik paarden heb waarbij het niet hoeft....en waarschijnlijk zit er een giga kwartier maar ik zie het niet :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:41

Een kwartier is vaak maar 2/3 mm echt heel weinig. Maar als je paard neigt tot flares. Kan dat echt hoop ellende voorkomen.
Ik heb 3 pony's. Waarvan er 1 kwartieren heeft. 1 heeft ze niet. En heeft zijn hoeven nog niet op orde. Maar tzt zal die wel kwartieren krijgen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:44

Ik vind het wel interessant om iedereen zijn standpunt hierop te lezen. Voor mij is deze pony een ware test op vlak van hoeven, erg leerrijk wel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:06

Stralen lijken nu alleszins wel gezond. Preventief er wat op doen kan geen kwaad, zeker nu niet.
Alles wat los zit weghalen en behandelen met antischimmel product (zoals sanogene of cleantrax of dettol moet ook goed zijn :p ) Moeilijkste is het product hoog genoeg krijgen als het onder de hoefwand zit. Als het niet diep/hoog zit kan je gewoon even (heel lelijk) de hoefwand wegraspen tot waar het zit en dan helpt het ook wel al.. Brokkelhoeven lijkt er een beetje op maar die hoefwand breekt dan veel sneller af en schilfert omhoog, is ook een vicieuze cirkel, eens het uit elkaar gespleten is kruipt er weer vuil onder en duwt hoefwand weer weg uit elkaar en dan gaat het weer brokkelen en lijkt het of de hoeven niet groeien.
Kwartierboogjes zijn leuk maar binnen 2 weken zijn ze er ook wel weer uit :p