springen slecht voor een koudbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:52

Ik zit net te denken, als de draagkracht bij een koudbloed kleiner zou zijn dan zou een logisch gevolg toch zijn dat er bij deze paarden veel vaker slijtage (zoals artrose) in de benen voorkomt gewoon door het lopen in het algemeen al?

Anoniem

Re: springen slecht voor een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:54

Je bedoelt draagkracht bij gewone inspanning?
Dat denk ik niet, de spieren passen zich natuurlijk ook aan aan het gewicht.
Mijn merrie is nu bijna 12 en heeft nog geen artrose, terwijl zij intensief is gereden en ook in haar leven bij elkaar opgeteld toch wel redelijk heeft gesprongen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:55

In tegenstelling tot wat mensen denken kan een koudbloed idd minder dragen dan een warmbloed. Ben je zwaarder gebouwd ben je vaak beter af met een gezonde warmbloed van 1m70 dan een stevige fjors, tinker, haflinger.
Maar dan ga je kijken naar het perfecte gewicht van dit dier en de ideale draagkracht. Hafjes, fjorden en tinkers mogen maar 15% dragen terwijl een warmbloed 17% mag dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:55

Daarbij spelen ook nog andere factoren, zoals de compactheid van het paard en de lengte van de rug. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:56

Friezen zijn sowieso geen koudbloeden, haflingers eigenlijk ook niet gezien de meeste wel wat volbloed in zich hebben. Fjorden en shetlanders zijn wel koudbloeden. Welke rassen wel of geen koudbloed zijn is ook weer een hele discussie op zich natuurlijk :')

Mijn fjord is niet perse sportief, de voorouders hebben voor het stamboek allemaal de landbouwproeven gedaan dus dan ga ik er voor het gemak van uit dat er niet gefokt is met het doel een wannabe sportpony te krijgen.

Al met al denk ik dat het gewoon per paard verschilt hoe slecht het echt is. Ook niet elke warmbloed is een sportpaard natuurlijk. De koudbloeden zullen dan wat vaker onder de ongeschikte groep vallen, maar niet meer dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:57

Dat denk ik ook. :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:59

Idd spelen ook andere factoren mee. Die theorie is natuurlijk theoretisch qua het ideale gewicht. Maar als je stevig bent is het niet altijd zo gezond voor het diertje om bv een haf of tinker of fjord te kopen. Die dieren hebben ook hun grenzen ondanks dat ze stevig zijn. Maar dat is weer een hele andere discussie :P

Tuurlijk verschilt het per paard. Maar als je wilt springen, liefst meerdere keren per week en echt boven de meter wilt raken. dan is het volgens mij verstandiger van een ander ras te nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:02

Ik denk dat het niet alleen aan de bouw ligt, maar zeker ook aan de techniek.
Het is in mijn ogen voor geen enkel paard gezond om veel en hoog te springen. Maar veel warmbloeden hebben een goede springtechniek en komen soepeler neer dan een paard dat gefokt is om te trekken.
Ik heb zelf een tinker met een prima techniek, en die zou zeker met veel warmbloeden mee kunnen lopen. Ik heb ook een belg die ik gewoon niet eens over een balkje heen durf te laten draven/galopperen omdat hij de techniek gewoon volledig mist en zijn achterbenen doen maar wat :+
Maar er zijn natuurlijk ook genoeg warmbloeden die die techniek missen, en daardoor waarschijnlijk heel snel versleten gewrichten zouden hebben als je er veel en hoog mee zou gaan springen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:03

Luna2006 schreef:
Idd spelen ook andere factoren mee. Die theorie is natuurlijk theoretisch qua het ideale gewicht. Maar als je stevig bent is het niet altijd zo gezond voor het diertje om bv een haf of tinker of fjord te kopen. Die dieren hebben ook hun grenzen ondanks dat ze stevig zijn. Maar dat is weer een hele andere discussie :P

Tuurlijk verschilt het per paard. Maar als je wilt springen, liefst meerdere keren per week en echt boven de meter wilt raken. dan is het volgens mij verstandiger van een ander ras te nemen.
Meerdere keren per week boven de meter springen is voor geen enkel paard goed. Trainen doe je meestal op lage hindernisjes en dan af en toe pak je eens de hoogte mee die je op concours moet springen. Alleen maar hoog springen is totaal nutteloos, ik ken niemand die serieus met de sport bezig is en dat doet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:03

KoudbloedKim schreef:
MarliesV schreef:
Heb het vaker gehoord inderdaad dat het voor bepaald koudbloeden meer belastend zou zijn.
Het is eigenlijk vooral logisch nadenken.
Voor een dik persoon is van een muur op de grond springen ook pijnlijker/schadelijker voor de gewrichten dan bij een dun persoon.

Tja maar koudbloed is niet per definitie dik.

Die van mij is keurig op gewicht en netjes in conditie. Dus dat heeft niets met logisch nadenken te maken.

De zwaardere rassen onder de koudbloeden (trekpaarden ed) geldt dit wel voor en natuurlijk de dieren met overgewicht maar dat komt ook voor bij warmbloedpaarden en is het net zo goed schadelijk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:05

Ja, helaas zie je het op maneges nog erg vaak dat zwaardere mensen op Friezen worden gezet, terwijl die bekend staan om hun minder sterke ruggen.
Maar dat is inderdaad een andere discussie.

Als je wekelijks boven de 1 meter wil gaan springen, kun je i.m.o inderdaad beter een sportgericht paard kopen.

MarliesV, ik heb het zelf inderdaad ook over Trekpaarden.
Die van mij is ook prima op gewicht, maar laat ik niet vaker dan 2 keer per jaar hoger springen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:08

KoudbloedKim schreef:
Niet persé, mijn koudbloed is prima op gewicht, maar weegt dan alsnog 1000 kilo.
Dan komt er natuurlijk veel meer gewicht op de voorhand dan bij een Kwpn'er van 500 á 600 kilo.

Niet alleen op de voorhand, maar op dat ene botje in het ene voorbeen bij de landing!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:16

Wij hebben een tinker. Ze is niet te dik (600) en is luxe gebouwd. Ze springt leuk maar we doen het niet vaak. Dit omdat gebleken is dat ze bij het neerkomen niet meeveert. De klap van het neerkomen komt dus direct op haar pezen terecht. Wat uiteraard niet goed is.
In ons geval is het dus slecht voor haar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:41

KoudbloedKim schreef:
Mijn merrie is nu bijna 12 en heeft nog geen artrose, terwijl zij intensief is gereden en ook in haar leven bij elkaar opgeteld toch wel redelijk heeft gesprongen.

dat denk ik eigenlijk wel.
Hoeveel trekpaarden van boven de 20 vind je nog, en hoeveel zijn proper in de benen? Uiteraard komt er een deel vd cpl uit, maar volgens mij staat cpl wel in relatie tot arthrose en omgekeerd.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:55

bij de merens moeten de hengsten voor goedkeuring een cross lopen van 1km met 7 sprongen en alles in galop. Dus hier worden zeker wat eisen gesteld aan het springvermogen en instelling van de hengsten.

Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat merens goede springers zijn, ik ken ze die fluitend een b parcours van de paarden rondgaan maar ook die de benen nog net niet breken bij 30cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:09

Duhelo schreef:
[naam] schreef:

dat denk ik eigenlijk wel.
Hoeveel trekpaarden van boven de 20 vind je nog, en hoeveel zijn proper in de benen? Uiteraard komt er een deel vd cpl uit, maar volgens mij staat cpl wel in relatie tot arthrose en omgekeerd.
Hm, ik weet niet of CPL in relatie staat tot artrose.
Er zijn ook genoeg andere rassen met CPL en die zijn niet allemaal zwaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:17

De meeste cpl'ers hebben zijn wel zwaarder toch? (Shires, friezen, tinkers, vooral de sokkenpaarden eigenlijk)
Nu, of het effectief in relatie staat tot elkaar ga ik ook niet met zekerheid zeggen, wat ik wel weet is dat er amper oude trekpaarden zijn, en dat ze meestal vanaf een jaar of 12-15 al behoorlijke arthrose zitten hebben in die benen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:23

Nu vraag ik mij af,
Ik heb een haflinger waarmee ik regelmatig spring. Ze vindt het ook leuk om te doen. Zij is slank gebouwd en staat hoog op haar benen. Is dit dan even slecht als met bijv. een ouderwets type haflinger? Of is dit minder schadelijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:50

Artrose bij trekpaarden heb ik niet vaak van gehoord.
Die van mij is 13, en hoewel hij behoorlijk wat rimpels van de CPL heeft, heeft hij nog nooit kreupel gelopen of last van de gewrichten voor zover wij kunnen zien. Hij ligt regelmatig lekker te dutten en komt makkelijk omhoog.. ik merk niks aparts gelukkig.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:04

Ik hoor dit ook regelmatig..
Toch heb ik een hele tijd iedere week springlessen gereden met de tinker die ik heb geleast..
Hij was altijd een stuk makkelijker te rijden dan de KWPN'er die ik reed. Tuurlijk is de techniek anders en zijn ze minder wendbaar. Maar verder heb ik met hem nooit problemen hierdoor gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:06

Interessante discussie/onderwerp!
Ik meld mij dan even met mijn volledig springgefokte warmbloed (v. Wizzerd, Indoctro X Corland) van nu 6 jaar.
Hiervoor heb ik vaker gesprongen met een Tinker X Fries, Merens, Haflinger en Fries.
Waar ik vooral het verschil merkte (wat hier ook al genoemd is) was de souplesse. Mijn toen 4-jarige kwam veel soepeler maar vooral veel makkelijker over de hindernis dan de 'ervaren' haflinger. Het koste haar zoveel minder moeite dan de koudbloeden. Ook als je foto's terug kijkt. (zal is kijken of ik wat kan vinden!)
Er werd hier volgens mij iets gezegd over dat het ruggebruik niet per ras verschilt. Nee, tuurlijk heb je die uitzonderingen, die fjord die dat geweldig doet en de KWPN'er die er niks van snapt.
Maar dat dat niet warm/koudbloed gerelateerd is ben ik het niet helemaal mee eens. (De discussie dat geen enkel paard gefokt is om te springen/rijden even achterwege gelaten) Een warmbloed met veel minder gewicht zal veel beter over de rug kunnen springen dan een koudbloed. Hij/zij kan meer kracht gebruiken tijdens de afzet en hoeft minder op te vangen tijdens de landing, waardoor alles uiteraard soepeler verloopt.

Ik zou niet eens zo zeer denken aan het gewicht dat ze op moeten vangen, meer aan het gewicht dat ze mee de lucht in moeten nemen, waardoor alles veel 'lastiger'/zwaarder gaat en dat lijf veel minder soepel "buigt" boven de sprong.

En het hoevaak springen, ik spring met mijn kwpn'er om de week. En dat verschild dan van de ene keer cavalletti training tot een oxer van 110.

Deze foto bijvoorbeeld
Afbeelding

Ik denk dat deze hindernis +/- 1 meter is. Denk even aan al het gewicht dat een koudbloed (en dan doel ik echt op de friezen/ trekpaarden / haflingers / fjorden oude types) hier overheen mee moet nemen. Alle kracht die hij/zij al nodig heeft om zich af te zetten. En dan zou hij/zij ook nog is moeten zakken met de nek, plus de benen goed intrekken om op een correcte manier over de rug te springen.
Het is voor hun zo veel intensiever dan voor mijn warmbloed die dit echt met gemak springt. Ik denk dat dat het meest schadelijk is als er vaak gesprongen wordt, het verkeerd gebruiken van de rug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:44

Het extra gewicht lijkt me het probleem niet. Daar zijn ze op gebouwd. Ik denk dat een trekpaard juist in verhouding meer kracht in de achterbenen heeft zitten dan een warmbloed. Een trekpaard kan even 1000 kilo dood gewicht in beweging brengen, en dat doen ze vooral vanuit de achterhand. Hun benen zijn ook een stuk dikker, gewoon om het gewicht te kunnen dragen. Maar hoe groter en zwaarder een dier wordt, hoe minder snel en lenig het beweegt. Daardoor verandert de techniek, en kunnen ze zichzelf minder goed opvangen.
Bij fjorden geldt natuurlijk nog iets anders; die zijn een stuk kleiner, dus kun je nooit vergelijken met een warmbloed van 1.70 over dezelfde hindernis.
Mijn tinker kwam met gemak over 1.35 heen, maar heb ik nooit hoger laten springen omdat hij zelf maar 1.50 is.