Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Luna2006 schreef:Meerdere keren per week boven de meter springen is voor geen enkel paard goed. Trainen doe je meestal op lage hindernisjes en dan af en toe pak je eens de hoogte mee die je op concours moet springen. Alleen maar hoog springen is totaal nutteloos, ik ken niemand die serieus met de sport bezig is en dat doet.Idd spelen ook andere factoren mee. Die theorie is natuurlijk theoretisch qua het ideale gewicht. Maar als je stevig bent is het niet altijd zo gezond voor het diertje om bv een haf of tinker of fjord te kopen. Die dieren hebben ook hun grenzen ondanks dat ze stevig zijn. Maar dat is weer een hele andere discussie
Tuurlijk verschilt het per paard. Maar als je wilt springen, liefst meerdere keren per week en echt boven de meter wilt raken. dan is het volgens mij verstandiger van een ander ras te nemen.
KoudbloedKim schreef:MarliesV schreef:Het is eigenlijk vooral logisch nadenken.Heb het vaker gehoord inderdaad dat het voor bepaald koudbloeden meer belastend zou zijn.
Voor een dik persoon is van een muur op de grond springen ook pijnlijker/schadelijker voor de gewrichten dan bij een dun persoon.
KoudbloedKim schreef:Je bedoelt draagkracht bij gewone inspanning?
Dat denk ik niet, de spieren passen zich natuurlijk ook aan aan het gewicht.
Mijn merrie is nu bijna 12 en heeft nog geen artrose, terwijl zij intensief is gereden en ook in haar leven bij elkaar opgeteld toch wel redelijk heeft gesprongen.
Duhelo schreef:Hm, ik weet niet of CPL in relatie staat tot artrose.[naam] schreef:Je bedoelt draagkracht bij gewone inspanning?
Dat denk ik niet, de spieren passen zich natuurlijk ook aan aan het gewicht.
Mijn merrie is nu bijna 12 en heeft nog geen artrose, terwijl zij intensief is gereden en ook in haar leven bij elkaar opgeteld toch wel redelijk heeft gesprongen.
dat denk ik eigenlijk wel.
Hoeveel trekpaarden van boven de 20 vind je nog, en hoeveel zijn proper in de benen? Uiteraard komt er een deel vd cpl uit, maar volgens mij staat cpl wel in relatie tot arthrose en omgekeerd.