hoefsmid=ellende

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: hoefsmid=ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Leer zelf meer over hoeven zodat je zelf meer inzicht krijgt in het werk van de ander, en wellicht zelf er mee zou mee kunnen doen in de toekomst áls je dat zou willen. Daar verlies je nooit op.
Check eens paardenhoeven.info en hoefnatuurlijk.nl
Laat je niet tegenhouden door het natuurlijke aspect zeg maar, anatomie ed is universeel. :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:40

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga morgen al eens aftasten welke delen juist zo gevoelig zijn. Volgens mij de zool. Zal dan dus ook een foto proberen maken. Heb al gemerkt dat de meeste hoefsmeden niet zo open staan voor aanwijzingen of aanpassingen in hun manier van kappen. Duality ga wel eens jouw aanwijzingen aan de mijne proberen over te brengen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:50

Een paard mag na een bekapping niet slechter lopen dan daarvoor. Veel gevoeligheid komt door het dun kappen van de zool. je kunt het beter zelf leren, jij kunt elke week een beetje bekappen, dan voorkom je dat er in 1x veel af moet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:51

tsja, ik ga mee met bovenstaande van @ Marjo en verder... de hoefsmeden die je hebt gehad kijken dus niet écht naar je paard maar geven 'm de standaard 'behandeling' die voor jouw paard niet geschikt is. Is ze vóór of achter gevoelig na het bekappen?
Anders kun je overwegen hoefschoenen aan te schaffen totdat de eerste periode van gevoeligheid voorbij is.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:57

In mijn ogen is een hoefsmid die niet met je mee wil denken en niet open staat voor je inbreng, niet een hele goede hoefsmid..

Een goede hoefsmid kijkt ook samen met de eigenaar goed naar een paard want de eigenaar kent zijn paard het beste. Gelukkig wilde mijn hoefsmid luisteren en heeft hij ernaar gehandeld, maar als hij voet bij stuk op zijn manier was doorgegaan had ik een andere hoefsmid gaan zoeken die wel voldeed aan het meedenkend aspect. Ik vind het persoonlijk prettig als er te praten valt en er geluisterd wordt, en ze jou ook uitleggen waarom ze iets doen, en ook luisteren naar jou waarom je iets anders wil hebben. Samen met de eigenaar bekijkt wat het beste is voor het paard en dus openstaat voor nieuwe inzichten (die hoefsmeden zijn eerder zeldzaam dan dat er veel zijn maar toch).

Ik hoop dat je het gebied vind waar het probleem ligt!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:32

Mijn paard liep op mijn vorige stal ook een hele tijd gevoelig op het harde en zelfs op het zachte, omdat er veel te veel in 1 x werd afgehaald door de natuurlijk bekapster. De tussenpozen van bekappen duurden ook gewoon veel te lang, waardoor er telkens een flinke hap weg moest. Ik was ook ten einde raad omdat hij telkens maar nieuwe hoefzweren kreeg. Mijn nieuwe hoefsmid (geen natuurlijk bekapper overigens) komt nu veel frequenter en tussenin vijl ik de hoeven bij. Hij loopt veel beter en minder gevoelig, alleen op steentjes durft hij nog wel eens struikelen, maar dat is ook omdat de hoeven zo zacht nu zijn door de natte ondergrond.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:54

Hier wil blijkbaar iedereen het zonder ijzers doen, en mssn is dat idd wel het beste maar dit werkt echt niet voor ieder paard.
Ikzelf heb 2 paarden en de ene kan perfect zonder ijzers en de ander heeft echt wel ijzers nodig als je er wat meer mee gaat doen.
Een ijzer is soms zo'n groot verschil dat je met zo'n gevoelig paard zonder enig probleem ineens echt trektochten kan gaan maken van meer dan 50km een paar keer per week zelfs.
Niks mis mee, alleen kost het net iets duurder en vraagt ook om regelmatiger de hoefsmid te laten komen.
Niet alle hoeven groeien snel genoeg, je kan idd denken ik vraag aan de smid om er niks af te halen onderaan, maar zo simpel is dat niet, niet alle hoeven groeien perfect in de juiste stand, soms moet je die stand een beetje trachten te corrigeren en wanneer het dan al vrij kort staat , tjaaaa dan is er niet veel mogelijk om die correctie uit te voeren en wordt het dus ook gevoeliger.
Een mooi passend ijzer is waarschijnlijk de beste oplossing.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:14

Ik denk dat wel alle paarden zonder ijzer kunnen, en dat is inderdaad mijn ideaal. Enkel sommigen zullen hoefschoenen nodig hebben. Maar dat is niet per sé een discussie die ik hier wil aangaan. ;)

Een hoefsmid die in de zool loopt te rommelen is imo sowieso niet ok...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:51

Ik zou wellicht wel een ijzer overwegen bij een dergelijk gevoelig paard (zou zomaar kunnen dat die dan ook ruimer gaat lopen) maar dan wel door een goede hoefsmid die eerst heeft laten zien dat hij kan bekappen zonder dat het paard meteen gevoelig is.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:57

Hier ook vaak gehad. Uiteindelijk met de smid afgesproken alleen rond maken aan de voorkant en de straal bijsnijden niks van de zool. Probleem opgelost. In de zomer werkte ik het zelf idd regelmatig bij bij scheurtjes ofzo.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:03

Precies als tooske zegt! Alleen bij ons hebben we de straal ook intact gehouden en niks weg gesneden.

Ik hoef niet per se een ijzerloos paard hoor. Maar gezien de geschiedenis van mijn eigen paard (14 jaar zonder en het laatste jaar dat ze bij de vorige eigenaar was voor het gemak maar even ijzers eronder gegooid) en die hoeven hebben er nog nooit zo beroerd uigezien. Compleer fijngeknepen stralen, onwijs diepe smalle hoef werd het. Dus die dingen zijn er zodra ze bij mij kwam direct afgegaan en hebben met een traditionele smid stukje bij beetje bekapt tot waar we nu zijn.

Ik ben zeker van mening dat echt niet ieder paard zonder ijzers kan. Maar wel van mening dat je niet direct naar ijzers moet grijpen als het je even niet meezit, ga eerst eens samen met een goede smid kijken wat de mogelijkheden zijn en wat er het beste werkt voor je paard. En dat kost natuurlijk tijd je paard loopt niet 1.2.3 weer perfect. Maar zeker omdat ts schrijft dat ie zonder ijzers met een bepaalde hoefsmid wel een fijn gelopen heeft, is het zeker het proberen waard, die ijzers kunnen er altijd nog onder als er echt geen andere oplossing is ;)

En door de vershillende verhalen en oplossingen van mensen die soortgelijke problemen heb gehad kan je zelf ook weer kijken naar een goede oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:10

Hier precies hetzelfde: [***] liep goed tot de bekapper kwam en dan was het weer dramatisch: met elk been maakte hij op het harde nog maar een halve pas en strompelde zo door de paddock. :x
Voor de bekapbeurten had nergens pijnlijke of gevoelige plekken op de hoeven (is zowel door de dierenarts als bekappers flink toegetakeld met tangen en ander gereedschap zonder dat hij ook maar een krimp gaf).
Ook ik kreeg verschillende keren te horen dat écht goede hoefsmeden/bekappers een paard nooit kreupel maken dus dat moesten wel klunzen zijn enz enz :roll: - ookal werd [***] door verschillende (goede!) bekappers en smeden keurig bekapt.

De oplossing kwam in de vorm van een flesje: Huffestiger. De laatste keer dat [***] de dag na het bekappen weer strompelend door de paddock ging was ik het helemaal zat en heb ik Huffestiger onder zijn hoeven gesmeerd. Twee uur later liep hij weer goed. :wow:
Het werkt zelfs zo goed dat mijn bekapper het nu ook voor zijn eigen paarden heeft gekocht en het zijn klanten aanraadt. Je mag het eens in de 4 dagen op de hoef smeren en het verhardt en droogt. Een uur na het opdoen klinken de hoeven ook anders: harder en holler.
Blijkbaar is de zool bij [***] gewoon erg belangrijk bij het samenhouden van zijn hoef. Zolang die maar gewoon hard en wat ingedroogd is (zoals de zool normaal is) is er niets aan de hand, maar snij je dat stuk eraf, dan wordt hij kreupel. Laat je het kunstmatig indrogen en verharden, dan loopt hij weer goed. :)
Nu smeren we meteen als een hoef bekapt is er Huffestiger op en sindsdien heeft hij nooit meer kreupel gelopen. Dus misschien ook voor jou de moeite van het proberen waard? Is ook in Nederland prima te verkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:11

mijn paard heb ik na 6jr ijzers weer blootvoets
in die 6jr heeft hij forse artrose en 2x flinke peesblessure gehad, heeft hij op div aangepast beslag gestaan wat volgens mij mede oorzaak van alle ellende is
paard wilde amper lopen en liever met die ijzers in de berm terwijl ik moest stappen op de weg voor zijn peesblessure
zijn voeten werden steeds langer kreeg ondergeschoven hielen liep zwaar toontreder...
nu staat hij sinds okt zonder ijzers en hij loopt weer, heeft bijna geen toontreder klachten meer
wel nu om en om met hoefschoenen om de hoeven de tijd te geven te harden
maar kijk het verschil eens..
hij word nu paard natuurlijk bekapt!

http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... e2243h.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... itmgtr.jpg

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:32

Moest mijn paard altijd gevoelig lopen zou ik er ijzers op doen. Enkel is het net na het bekappen dat ze gevoelig is en dan afhankelijk van de hoefsmid. Ik wil liever geen ijzers omdat ze gemakkelijk trapt.
Volgens mij heeft het echt zoals sommigen hier schrijven te maken met de zool.

Merrie heeft heel erg gevoelig gelopen als 4 jarige met ijzers. Zo erg dat ik ze een jaar op de weide heb gezet. Dierenkliniek maakte het erger met speciaal beslag waardoor ik ze tijd heb gegeven en enkel de hoeven nog netjes liet bekappen. Nu zijn we al 4 jaar verder en loopt ze echt fijn. Ook op het harde kan ik gewoon rustig over kiezelstenen stappen. Behalve als de smid is geweest helaas... heb hier al heel veel gehad aan jullie adviezen en begrijp nu dat er wel degelijk een groot verschil kan zijn in manier van bekappen. Wel vreemd dat er dan toch zo veel hoefsmeden zijn die zo ijverig in de zool gaan werken. Stuk voor stuk hoefsmeden met jaren ervaring en een ruim clienteel.

Denk dat ik gewoon een heel erg gevoelige merrie heb die een hoefsmid nodig heeft die zo weinig mogelijk aan de zool komt. Dit ga ik in het vervolg in ieder geval proberen af te spreken met de hoefsmid.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:33

xyzutu2 schreef:
Hier precies hetzelfde: Rio liep goed tot de bekapper kwam en dan was het weer dramatisch: met elk been maakte hij op het harde nog maar een halve pas en strompelde zo door de paddock. :x
Voor de bekapbeurten had nergens pijnlijke of gevoelige plekken op de hoeven (is zowel door de dierenarts als bekappers flink toegetakeld met tangen en ander gereedschap zonder dat hij ook maar een krimp gaf).
Ook ik kreeg verschillende keren te horen dat écht goede hoefsmeden/bekappers een paard nooit kreupel maken dus dat moesten wel klunzen zijn enz enz :roll: - ookal werd Rio door verschillende (goede!) bekappers en smeden keurig bekapt.

De oplossing kwam in de vorm van een flesje: Huffestiger. De laatste keer dat Rio de dag na het bekappen weer strompelend door de paddock ging was ik het helemaal zat en heb ik Huffestiger onder zijn hoeven gesmeerd. Twee uur later liep hij weer goed. :wow:
Het werkt zelfs zo goed dat mijn bekapper het nu ook voor zijn eigen paarden heeft gekocht en het zijn klanten aanraadt. Je mag het eens in de 4 dagen op de hoef smeren en het verhardt en droogt. Een uur na het opdoen klinken de hoeven ook anders: harder en holler.
Blijkbaar is de zool bij Rio gewoon erg belangrijk bij het samenhouden van zijn hoef. Zolang die maar gewoon hard en wat ingedroogd is (zoals de zool normaal is) is er niets aan de hand, maar snij je dat stuk eraf, dan wordt hij kreupel. Laat je het kunstmatig indrogen en verharden, dan loopt hij weer goed. :)
Nu smeren we meteen als een hoef bekapt is er Huffestiger op en sindsdien heeft hij nooit meer kreupel gelopen. Dus misschien ook voor jou de moeite van het proberen waard? Is ook in Nederland prima te verkrijgen.

Ga ik proberen. Bedankt :)

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:46

Hoi,
Behalve ijzers... Wil het ook wel helpen als je een paar dagen met teer smeert. Dan wordt de zool direct wat harder.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:59

Hooo herkenbaar TS. Ik heb exact hetzelfde. Ik heb wel gemerkt dat het per smid verschilt. Met mijn smid van nu ben ik heel blij, maar ik moet het er toch nog elke keer even bijzeggen dat het er niet teveel van de zool af moet anders loopt hij weer 3 dagen (is ook wel 2 weken geweest) op eieren.

Ik heb nu wel elke 8 weken de smid erbij, meer om het weer mooi rond te vijlen omdat het anders gaat scheuren na 8 weken.
Afgelopen zomer heb ik hem voor op ijzers gezet, terwijl ik echt anti ijzers ben. Maar zelfs ik de bak ging hij gevoelig lopen. Het totaal onverwachte gebeurde (maar was overigens wel het doel), de hoeven de ruimte geven om iets langer door te groeien zonder dat het aan het einde zou gaan brokkelen. Eenmaal eraf kreeg ik hem twee weken lang bijna niet zn stal uit over het harde naar t land en liep hij kreupel maar sindsdien zijn zn hoeven tot nu super goed.
Wel zou ik de volgende keer toch voor hoefschoenen gaan ipv ijzers.

Het goedje van xyzutu houd ik ook nog in mn achterhoofd. Maar ben vooral benieuwd naar de ervaringen met de fra rasp. Zodat ik misschien zelf zn hoeven langer goed kan houden en hij pas na 10 weken bekapt hoeft te worden.
Ervaringen anyone?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:03

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Continue op eieren lopen na een bekapping. Gelukkig nooit geen bleinen of hoefzweren gehad maar buitenrijden was helemaal een hel. Ik heb hem ooit zelfs 4 dagen op de weide moeten laten staan omdat hij niet over het asfalt pad naar stal te krijgen was.

Nu heb ik een smid die elke 3-4 weken zijn voeten bijhoudt zodat ze zo goed als gelijk blijven en geef ik hem gelatinepoeder bij. Het probleem is voor 99% opgelost.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:22

Wat eet je paard. Als er bij mij gevoelige dieren zijn hebben zij vaak het verkeerde dieet. Mijn oudje altijd gevoelig na bekappen. Nu graanloos en hoeven worden ineens mooi. Pensionpaard gevoelig na bekappen. Zelfs eerste keer hoef bevangen. Bleek na bloedonderzoek leverwaardes niet oke te hebben. Heeft hier spulletje voor gehad en dat heeft al veel geholpen. Zo nog veel meer gevallen door verkeerde voeding en pijnlijke hoeven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:45

Hoe oud is het paard? Paarden die (chronisch) hoefbevangen zijn kunnen ook gevoelig zijn na het bekappen. Kun je laten controleren door op de foto te zetten, kun je meteen kijken of hij een dunne zool heeft.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:16

Zijn plakijzers misschien niet een optie, mocht je ijzers gaan overwegen?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:33

Jotoma schreef:
Het goedje van xyzutu houd ik ook nog in mn achterhoofd. Maar ben vooral benieuwd naar de ervaringen met de fra rasp. Zodat ik misschien zelf zn hoeven langer goed kan houden en hij pas na 10 weken bekapt hoeft te worden.
Ervaringen anyone?

Een stalgenoot en ik delen een raspje. Ze zijn niet heel groot en daardoor goed in de hand te houden voor noobies (wij dus). We hebben de hoefsmid (natuurlijk bekapper) er ook naar laten kijken en die vond het een goede zaak dat we zelf de randen konden bijhouden, en hij vond het raspje zelf ook geschikt voor de minder ervaren paardenhouders. Je moet wel blijven opletten wat je doet, dat je niet de wand te dun maakt. Hij raadde aan de oneffenheden (scheurtjes etc) eruit te vijlen en verder de wand overal even dik te maken door op de plaatsen waar de rand dikker is, er wat af te halen.
Een grote ''hoefsmedenrasp'' werkt wel sneller en allicht efficienter, maar ikzelf zou met zo'n grote rasp bang zijn dat ik er teveel af haal, bovendien ben ik (nog?) niet zo handig daarin. Zowel mijn stalgenoot als ik zijn tevreden over de rasp. :)

Lijkt me voor dit paard verder ook een betere oplossing dan er maar ijzertjes onderschuiven. Paard heeft al aangetoond dat het prima kan lopen zonder, het gaat alleen mis als zo'n mannetje erin om gaat harken. Dan zijn de hoeven het probleem niet.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:13

Je zou ook eens kunnen kijken naar een hoefsmid die volgens de natural balance methode werkt.
Dit heeft overigens niks met natuurlijk bekappen te maken.
Ik zie dat je uit België komt? Ik ken er twee die daar regelmatig komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:22

janneke_S schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar een hoefsmid die volgens de natural balance methode werkt.
Dit heeft overigens niks met natuurlijk bekappen te maken.

Nee gelukkig niet :+

Ze slaan rustig nog een ijzer onder, wat ook nog eens zo half afbuigt onder de toon om daarmee kunstmatig het afrolpunt te verleggen %)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:41

Ik vind de rasp van fra niet zo fijn maar ik werk dan ook graag met een gewone rasp. Het is zeker een optie als je bang bent dat je teveel doet of niet handig genoeg bent. Je hebt alleen wat meer werk...
Het is altijd goed om de hoeven zelf bij te houden. :)
Ik denk alleen niet dat dit hét verschil gaat maken voor het paard van ts. Maar het zal zeker niet in het nadeel zijn. Overigens een vet compliment voor ts, die zich aan het verdiepen is. :)