Check eens paardenhoeven.info en hoefnatuurlijk.nl
Laat je niet tegenhouden door het natuurlijke aspect zeg maar, anatomie ed is universeel.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

- ookal werd [***] door verschillende (goede!) bekappers en smeden keurig bekapt.
xyzutu2 schreef:Hier precies hetzelfde: Rio liep goed tot de bekapper kwam en dan was het weer dramatisch: met elk been maakte hij op het harde nog maar een halve pas en strompelde zo door de paddock.
Voor de bekapbeurten had nergens pijnlijke of gevoelige plekken op de hoeven (is zowel door de dierenarts als bekappers flink toegetakeld met tangen en ander gereedschap zonder dat hij ook maar een krimp gaf).
Ook ik kreeg verschillende keren te horen dat écht goede hoefsmeden/bekappers een paard nooit kreupel maken dus dat moesten wel klunzen zijn enz enz- ookal werd Rio door verschillende (goede!) bekappers en smeden keurig bekapt.
De oplossing kwam in de vorm van een flesje: Huffestiger. De laatste keer dat Rio de dag na het bekappen weer strompelend door de paddock ging was ik het helemaal zat en heb ik Huffestiger onder zijn hoeven gesmeerd. Twee uur later liep hij weer goed.![]()
Het werkt zelfs zo goed dat mijn bekapper het nu ook voor zijn eigen paarden heeft gekocht en het zijn klanten aanraadt. Je mag het eens in de 4 dagen op de hoef smeren en het verhardt en droogt. Een uur na het opdoen klinken de hoeven ook anders: harder en holler.
Blijkbaar is de zool bij Rio gewoon erg belangrijk bij het samenhouden van zijn hoef. Zolang die maar gewoon hard en wat ingedroogd is (zoals de zool normaal is) is er niets aan de hand, maar snij je dat stuk eraf, dan wordt hij kreupel. Laat je het kunstmatig indrogen en verharden, dan loopt hij weer goed.![]()
Nu smeren we meteen als een hoef bekapt is er Huffestiger op en sindsdien heeft hij nooit meer kreupel gelopen. Dus misschien ook voor jou de moeite van het proberen waard? Is ook in Nederland prima te verkrijgen.
Jotoma schreef:Het goedje van xyzutu houd ik ook nog in mn achterhoofd. Maar ben vooral benieuwd naar de ervaringen met de fra rasp. Zodat ik misschien zelf zn hoeven langer goed kan houden en hij pas na 10 weken bekapt hoeft te worden.
Ervaringen anyone?

janneke_S schreef:Je zou ook eens kunnen kijken naar een hoefsmid die volgens de natural balance methode werkt.
Dit heeft overigens niks met natuurlijk bekappen te maken.