Hoefzweer tot kroonrand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Hoefzweer tot kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:46

Mijn hoefsmid zei juist zet hem alsjeblieft op de wei. Stal is sowieso viezer hoe goed je ook uitmest

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:48

Dan nodig ik je uit om een kijkje te nemen op mijn vorige stal, daar is het nou zo nat dat er geen zand meer te zien is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:52

Dit lijkt wel een `gewone`beschadiging ipv een hoefzweer. Die komen er net iets hoger aan het einde van de hoefwand uit en niet net eronder. Dan heb je ook een rechte streep die dat zachte weefsel net boven de kroonrand volgt en geen winkelhaak. Het lijkt dan net of de hoef een stukje is losgekomen van de voet en staat ook wat meer open.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

CaPrIoLe`79 schreef:
Dit lijkt wel een `gewone`beschadiging ipv een hoefzweer. Die komen er net iets hoger aan het einde van de hoefwand uit en niet net eronder. Dan heb je ook een rechte streep die dat zachte weefsel net boven de kroonrand volgt en geen winkelhaak. Het lijkt dan net of de hoef een stukje is losgekomen van de voet en staat ook wat meer open.

inderdaad,dat dacht ik ook toen ik de foto zag.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:24

Ik dacht ook dat het er eerder op leek dat het hier om een beschadiging ging en niet om een hoefzweer.
maar het is natuurlijk niet perfect te zien zo via een foto.
maar maakt eigenlijk verder niet zo veel verschil kwa behandeling, , dat baden in soda is perfect, en na een dikke week gewoon afwachten hoe het verder uitgroeit.
En idd af en toe de hoefsmid er gewoon zijn werk aan laten doen, niks speciaals.
Zeker niet gaan afdichten of afplakken of .... gewoon open laten zodat er lucht bij kan, wel zuiver houden.

CaPrIoLe`79 schreef:

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:18

Dorine, ik heb gisteren de hele stal leeg gehaald en schoon stro er in gedaan. Vanaf dat moment 3x per dag de drollen en natte plek eruit, dit legt hij ook netjes in een hoekje waar hij niet doorheen loopt. De wond zit aan de bovenkant dus er komt op stal niets tegen de wond aan. In de wei weet ik zeker dat hij in ieder geval vooraan door een dikke laag modder moet, waardoor de wond sowieso vies wordt. Dus ik denk dat in dit geval de stal wel schoner is dan de wei.. Of zie ik iets over het hoofd?

Capriole, bedankt voor je reactie! Maar wat erg van mijn hoefsmid dan -O-
Ik heb op internet rond gekeken en kwam vergelijkbare foto's tegen waarbij er werd gezegd dat het een hoefzweer was .. maar mijn hoefsmid zou toch wel beter moeten weten?! Nu je het zegt vond ik het inderdaad wel raar dat de wond niet 'diep' was, maar heel oppervlakkig leek.
Denken jullie dat het nodig is om een andere smid te zoeken voor een second opinion? Of kan er sowieso niets mis gaan als ik gewoon blijf ontsmetten?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:38

Die second opninion heb je al gehad van aeolusnr1, die is hoefsmid.
Gewoon blijven ontsmetten no een paar dagen en dan eens kijken hoe het gaat. Als je nou uitpuilend weefsel krijgt (vast niet maar ik zeg het toch) dan moet je de veearts bellen, dat is een spoedgeval. Het heet prolaps.
Ben toch benieuwd waar hij zijn hoef aan open gehaald heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:57

mrie schreef:
Mijn paard had een zeer pijnlijke en niet uit te snijden hoefzweer. Die kwam er dus aan de bovenkant uit. Daarvoor zette ik hem elke dag in de biotex. Het advies van mijn smid en van mijn veearts was, zo min mogelijk aankomen, niet aan kloten nog een paar keer biotex en dan aan de lucht laten genezen. Het advies om er niet aan te klooien heeft te maken met de groei van het hoorn. Dit groeit vanuit de kroonrand en als die beschadigd dan heb je grotere problemen. Een zweer komt er vrijwel altijd uit zonder de groeilaag te beschadigen, maar dan moet je er dus niet aan gaan zitten.
Ik denk dus dat je niemand hoeft te laten komen, jij en moeder natuur zorgen prima voor je beest.

Hier ook, uiteindelijk naar Emmeloord gegaan om het toch uit te laten snijden. Vanaf kroon rand t/m toon tot op de hoeflederhuid weggesneden, elke dag in de biotex en daarna intapen met rolletjes gaas om de verwijderde hoornrand op te vullen en tegen druk te geven. Vervolgens whiteline diseas en alles bij elkaar een jaar lang aan het modderen geweest door het advies"wachten tot ie door breekt" ik ga voortaan direct naar de kliniek.

Persoonlijk lijkt het mij meer op een beschadiging.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:58

Daffie, heeft iemand je ook verteld wat er zou gebeuren als je er niets mee had gedaan? Ben wel benieuwd, ik heb nu nml bij veel mensen geinformeerd en vrijwel iedereen zij dat opensnijden vooral goed is voor de portemonnee van de DA..

Ik heb mijn hoefsmid toch even nagevraagd of hij zeker wist dat het een hoefzweer was, toen zei hij dat het ook wel een beschadiging kon zijn .. Lekker duidelijk. Voor bekappen is hij prima, maar als er nog eens wat anders aan de hand is zoek ik toch maar een ander.

En voor de mensen die het zich afvragen: paard loopt nauwelijks meer kreupel, ik loop nu 2x per dag 15 min met hem over de weg en hij probeert me weer in te halen en sneller te gaan dus dat is een goed teken! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:58

mrie schreef:
Die second opninion heb je al gehad van aeolusnr1, die is hoefsmid.
Gewoon blijven ontsmetten no een paar dagen en dan eens kijken hoe het gaat. Als je nou uitpuilend weefsel krijgt (vast niet maar ik zeg het toch) dan moet je de veearts bellen, dat is een spoedgeval. Het heet prolaps.
Ben toch benieuwd waar hij zijn hoef aan open gehaald heeft.

bij een prolaps gewoon een steriel drukverband aanleggen.

Fijn dat je paard weer rad is!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:44

Claudxx schreef:
Daffie, heeft iemand je ook verteld wat er zou gebeuren als je er niets mee had gedaan? Ben wel benieuwd, ik heb nu nml bij veel mensen geinformeerd en vrijwel iedereen zij dat opensnijden vooral goed is voor de portemonnee van de DA..

Ik heb mijn hoefsmid toch even nagevraagd of hij zeker wist dat het een hoefzweer was, toen zei hij dat het ook wel een beschadiging kon zijn .. Lekker duidelijk. Voor bekappen is hij prima, maar als er nog eens wat anders aan de hand is zoek ik toch maar een ander.

En voor de mensen die het zich afvragen: paard loopt nauwelijks meer kreupel, ik loop nu 2x per dag 15 min met hem over de weg en hij probeert me weer in te halen en sneller te gaan dus dat is een goed teken! :D

Door het wachten is de zweer omhoog getrokken, hij wou maar niet door breken en heeft daardoor een heel kanaal omhoog gevreten zeg maar. De ontsteking werd dus alleen maar erger en ik kon het niet langer aan zien. Paard lag alleen nog maar, als ik m al overeind kreeg was het op 3 benen, door de pijn at hij niet meer en hij liep dus ook niet meer naar de waterbak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:53

Het is een abces, dat moet juist open gaan en blijven omdat er viezigheid in zit wat wit moet. Je hoeft dus niet bang te zijn voor infectie zoals bij een snijwond oud, dit is al geïnfecteerd ;) hij kan dus rustig de weide op.

Gewoon spoelen en een paar dagen open houden zodat alle zooi er goed uit kan.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:09

daffie1986 schreef:
Claudxx schreef:

Door het wachten is de zweer omhoog getrokken, hij wou maar niet door breken en heeft daardoor een heel kanaal omhoog gevreten zeg maar. De ontsteking werd dus alleen maar erger en ik kon het niet langer aan zien. Paard lag alleen nog maar, als ik m al overeind kreeg was het op 3 benen, door de pijn at hij niet meer en hij liep dus ook niet meer naar de waterbak.

Oei, dan snap ik je wel! -O-
Ik bedoelde trouwens wel opensnijden op het moment dat hij bij de kroonrand al naar buiten is gekomen. Als hij via de zool gemakkelijk weg te snijden is, is dat inderdaad beter.