Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
darkadia schreef:Even een update voor de geïnteresseerden onder ons:
Afgelopen dinsdag zijn we in Utrecht geweest. Hier werd direct bij het algemeen lichamelijk onderzoek een verscherpte ademhaling gehoord. Daarbij was door de stress zijn ademhalingsfrequentie erg hoog. Daarna is er een bronchoscopie gedaan, voorste luchtwegen zagen er prima uit, mooi schoon ook. Vervolgens is er ook nog een longspoeling gedaan, waaruit naar voren kwam dat hij bronchitis heeft. De ontsteking is dus nog niet weg.
Rustig licht werk, niet buiten adem of in zweet werken, en nieuwe kuur van 2weken ventipulmin en 4 weken equisolon. Daarna overleg en waarschijnlijk nog een longspoeling om te kunnen checken of de ontsteking echt weg is.
Verder mag hij gewoon voordroog kuil, en was het goed dat ik hem op vlas heb gezet, om zo de luchtwegen zo min mogelijk te irriteren. Scheren doen we dus nog maar even niet.
BarbaLala schreef:Paard staat binnen? Als je de kans hebt, 24-7 buiten zetten en een kuur ventipulmin eventueel.
Misschien een second opinion van een andere arts?
Babootje schreef:Ik vermoedde inderdaad al dat de ontsteking niet helemaal weg zou zijn. Ik heb dat eerder meegemaakt met een paard op stal. Die zat zo vast dat hij niet eens hoestte en de DA bij luisteren ook niet kon horen dat er wat zat. Maar wel pompende ademhaling. Goed dat je even verder hebt laten kijken. Met dit soort dingen kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Beterschap met je paard!