Paard heeft luchtwegproblemen, iemand tips/ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Paard heeft luchtwegproblemen, iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:09

Paard staat binnen? Als je de kans hebt, 24-7 buiten zetten en een kuur ventipulmin eventueel.
Misschien een second opinion van een andere arts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:27

darkadia schreef:
Even een update voor de geïnteresseerden onder ons:

Afgelopen dinsdag zijn we in Utrecht geweest. Hier werd direct bij het algemeen lichamelijk onderzoek een verscherpte ademhaling gehoord. Daarbij was door de stress zijn ademhalingsfrequentie erg hoog. Daarna is er een bronchoscopie gedaan, voorste luchtwegen zagen er prima uit, mooi schoon ook. Vervolgens is er ook nog een longspoeling gedaan, waaruit naar voren kwam dat hij bronchitis heeft. De ontsteking is dus nog niet weg.
Rustig licht werk, niet buiten adem of in zweet werken, en nieuwe kuur van 2weken ventipulmin en 4 weken equisolon. Daarna overleg en waarschijnlijk nog een longspoeling om te kunnen checken of de ontsteking echt weg is.
Verder mag hij gewoon voordroog kuil, en was het goed dat ik hem op vlas heb gezet, om zo de luchtwegen zo min mogelijk te irriteren. Scheren doen we dus nog maar even niet.

Ik vermoedde inderdaad al dat de ontsteking niet helemaal weg zou zijn. Ik heb dat eerder meegemaakt met een paard op stal. Die zat zo vast dat hij niet eens hoestte en de DA bij luisteren ook niet kon horen dat er wat zat. Maar wel pompende ademhaling. Goed dat je even verder hebt laten kijken. Met dit soort dingen kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Beterschap met je paard!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:50

BarbaLala schreef:
Paard staat binnen? Als je de kans hebt, 24-7 buiten zetten en een kuur ventipulmin eventueel.
Misschien een second opinion van een andere arts?

OP/topic niet goed gelezen? Ik waardeer mee denken, maar bijna alles wat hier genoemd wordt is besproken in dit topic (uitloopstal, vlas, bezoek aan kliniek en ook de medicatie die hij gehad heeft en nu krijgt). 24/7 buiten is geen optie helaas.

Babootje schreef:
Ik vermoedde inderdaad al dat de ontsteking niet helemaal weg zou zijn. Ik heb dat eerder meegemaakt met een paard op stal. Die zat zo vast dat hij niet eens hoestte en de DA bij luisteren ook niet kon horen dat er wat zat. Maar wel pompende ademhaling. Goed dat je even verder hebt laten kijken. Met dit soort dingen kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Beterschap met je paard!

Dankje! Hoop dat ie van deze kuur nu wel herstelt, en het niet chronisch wordt. Voorlopig doen we lekker rustig aan met hem. Wat betreft het luisteren, eigen da had het niet gehoord, maar op kliniek werd direct (ook door co-assistenten) een verscherpte ademhaling geconstateerd. Nu kan het natuurlijk wel dat dit in loop van ziekte duidelijker te horen geworden is. En het blijft toch ook een momentopname.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 09:45

Update:
Helaas 4 weken verder, hele kleine verbetering maar en dus gisteren weer in Utrecht geweest (andere arts) voor controle, en nieuwe bronchoscopie en longspoeling.
Uitslag van de longspoeling moet ik nog even op wachten. Maar er was nu ook wat slijm aanwezig in de voorste luchtwegen. Dit kan erop duiden dat het nu inderdaad los begint te komen. Nieuwe kuur van ventipulmin en equisolon...

Hoop dat t dan echt weg is, want begin het somber in te zien voor mijn kereltje... Hier helaas voor mij geen optie tot 24/7 buiten in de winter (waar ik zelf ook nog makkelijk kan komen).