Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijedublin

Re: Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:11

Mijn paard kreeg ook een dikker been met vocht, is nu niks meer van te merken! Dus misschien even afwachten?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:22

noorbeek1234 schreef:
En dan nog een vraagje. Die piephak is ontstaan na de val. Zal ik dit laten leegspuiten of gewoon zo laten? Ik smeer nu met groene leem maar het werkt niet echt. Maarja met leegspuiten is de kans op terugkeer en ontsteking natuurlijk ook aanwezig.

Niets aan doen. Ik ken iemand die het ook heeft laten wegspuiten. En het kwam weer terug. En een jaar later verdween het alsnog uit zichzelf. Het beste is je paard veel mogelijkheid geven tot beweging. Want dat stimuleert de bloedcirculatie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:31

ik zie behoorlijk wat wildvlees.. Wat zegt je dierenarts hier over? Wat wordt er opgesmeerd om het wildvlees tegen te gaan?
Dit gaat erg lang duren naar mijn idee.

die piephak lijkt mij op het moment het minste probleem.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:37

Ik had ook een merrie met enorme beenwond.

Als ik het zou laten hechten, was de kans groot dat ze eruit gingen.

Midden zomer, enorm vliegen.
Dus verband erom, net boven de sprong.

We zijn 3 maand bezig geweest met verbandwisselen.

Het werd alleen maar lelijker en lelijker, wild vlees groei.

Dit heb ik niet weg laten halen omdat het vaak terug komt.
Ik heb er speciaal spul op laten smeren tegen wild vleesgroei wat eigenlijk niet meer in de handel is, maar waar nog enkele tubes van lagen.

Wonderspul, heel langzaam werd het gat kleiner en kon ook de wond kleiner worden.

Het broeien onder het verband is helemaal geen probleem, als het maar schoon is.

Ik heb 3 maand lang niks onder het verband gehad behalve spul tegen wildvlees.

Verband er pas afgedaan toen het echt dicht zat.
Ook ivm vele vliegen.

Daarna pas gaan smeren!

Niks meer van te zien terwijl het groot gat was, 12 cm lang en 1,5 cm diep ongeveer.

Helemaal top genezen.

Iknzou zeggen niet wegsnijden.

En piephak, als het blijft kun je deze altijd nog leeg laten halen.
Laat het even rusten.
En groene leem moet je ook niet te lang smeren.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:19

No_No schreef:
ik zie behoorlijk wat wildvlees.. Wat zegt je dierenarts hier over? Wat wordt er opgesmeerd om het wildvlees tegen te gaan?
Dit gaat erg lang duren naar mijn idee.

die piephak lijkt mij op het moment het minste probleem.

Ik had al vermeld dat het wildvlees is weggesneden en we nu smeren met vulketan gel, dat vermijdt wildvlees.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:28

AH, sorry! Excuus. Ik deed nog zo mijn best alles te onthouden :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:37

Toen ik nog bij de kliniek werkte hebben we aardig wat paarden gehad met wildvlees.
De "bloemkolen" werden er steeds af gesneden en de wonden werden verbonden.
Als er geen bloemkolen meer op groeide werd er niets aan gedaan. Wat er op gedaan werd weet ik niet meer. Veelal genazen de wonden goed.

Het plaatje zoals het nu is zou ik niet meer in gaan snijden. Als er toch weer bloemkolen op komen zou ik dat persoonlijk zelf wel weer laten weg snijden.
Aan de randen te zien geneest het wel alleen gaat het langzaam. Mijn ervaring is dat dit soort wonden echt langzaam dicht gaan.

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:58

Beste ts,
Helaas heb ik ook ervaring met zeer ernstige beenwonden en wildvleesvorming. Het verhaal en foto's zal ik je besparen... Laat ik maar zo zeggen dat ik niet schrik van jouw foto's.
Mijn dierenarts heeft destijds nauw samengewerkt met Jacintha Wilmink van Woumarec.
Zij is zeer ver vooruit in wondverzorging en behandeling en gebruikt ook methoden die in de humane geneeskunde worden gebruikt. Ik weet niet of je haar rechtstreeks kunt benaderen of dat dit via je dierenarts moet lopen. Voor meer informatie kun je haar googelen.
Mijn pony heeft ze van de dood gered...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:01

Ik heb hier een brokkenpiloot die ook al serieuze wondes gehad heeft.

Ik ben erg goed geholpen geweest met Mesitran en onder verband.

Ik weet niet of Alex Brander bij je in de buurt zit, maar hij heeft zoveel ervaring met dergelijke wondes.
Kijk maar eens op zijn site

www.veterinairewondzorg.nl

Succes ! Komt vast weer goed !

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:03

Nog even een toevoeging: houd rekening met een lange herstelperiode.
Bij mijn pony heeft het een half jaar geduurd totdat alle wonden voldoende dicht waren.
Gedurende die tijd is er gewerkt met honingzalf, andere zalven waarvan ik de naam niet weet en steeds onder verband.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:11

Ik denk dat ik vanaf morgen het verband eraf ga laten. Als er eenmaal 'n korstje op zit kan er naar mijn mening en die van vele anderen niks meer gebeuren. Gaat het toch ontsteken, heb ik snel de dierenarts er weer bijgehaald.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:36

Mocht het met de vulketan niet beter worden Er zijn erg goede resultaten gehaald met meistran zalf

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:15

Korst is iets wat je juist bij het smeren van bijvoorbeeld de mesitran niet wil hebben.
Aan de ene kant zorgt het dat er geen smerigeheid in kan komen, maar zorgt het ook voor opsluiting van de bacterie in de wond en mindere bereikbaarheid van het smeersel bij de nieuwe cellen. Je wilt graag dat het van onderuit geneest en niet eerst uit droogt.

In het topic van sjolvir staat ook een beenwond die met mesitran wordt behandeld en mede door die manier heel mooi vlak geneest.

Edit: [MD] [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:44

Ik heb heel goede ervaringen met valvanol (in een sterk verdunde wateroplossing) om wildvlees aan te pakken. Het steeds bijsnijden zie ik niet zo'n heil in, en met dit spul verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon. Het werkt etsend. Verder dan het wondgebied zo schoon mogelijk houden, de wonderlanden soepel, en zodra het wondbed vlak is, de wondranden behandelen met laser. Als wond dicht zit, litteken masseren om verklevingen te voorkomen. Een goede dierenfysiotherapeut kan je dat leren.

Mijn paard had tien jaar terug een hele lelijke wond op zijn sprong, formaat ca 8x10cm. Halve tennisbal wildvlees erop. Is helemaal goed gekomen, er zit enkel nog een littekenstreep, war geen haar groeit. Maar huid is soepel, en hij heeft er na genezing nooit meer last van gehad. Wanhoop dus niet, het kan echt helemaal goed komen! Beterschap!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:18

Ik zou niet gokken op korstvorming. Verdiep je eens in honingzalf en verbinden. Geloof dat je dan het minste risico loopt op (nog meer) complicaties. Verzorging is intensief, maar heelt 100%

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:24

We zijn vanmorgen begonnen met het smeren van Vetramil (honingzalf en dus ook antibacterieƫl). Even in de gaten houden en als ik verandering merk meteen de DA bellen. Vetramil is vergelijkbaar met Mesitran dacht ik zo? Als deze zalf niet helpt gaan we over op een soortgelijke zalf waar ook antibiotica inzit en dus ontstekingen tegengaat. Geduld hebben...

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 08:16

Vetramil is inderdaad een honingzalf, deze is ook gebruikt bij mijn pony.

noorbeek1234

Beenwond met erg langzaam genezingsproces deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:17

Hallo Bokkers!

In mijn eerdere topic vertelde ik over de beenwond van mijn paard en de behandeling hiervan. Zie link; [MD] Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Nu zijn wij gisteren gestopt met verbinden en staat ze sinds gisteren zonder verband, met Vetramil (honingzalf). Ik moet van mijn dierenarts de wond dagelijks schoonmaken met Betadine en de korsten verwijderen, erna de zalf er lekker dik opsmeren.

Zo gezegd zo gedaan. Dit ging ik vandaag vol enthousiasme proberen maar juffrouw draaide en trapte. Het is dus zover gekomen dat ze mij geraakt heeft op mijn bovenbeen, deze is flink blauw nu. Ben toen in huilen uitgebarsten, onder toeziend oog van enkele stalgenootjes die mij hielpen met mijn paard vasthouden en gerust te stellen. Ik zit er op het moment echt doorheen omdat het nu al zolang duurt... Ik wil haar helpen maar daar krijg ik een trap voor terug. Kan toch niet boos op haar blijven, maar frustrerend is het zeker. En daarbij levensgevaarlijk. Volgende keer trapt ze misschien tegen mijn hoofd, want ze trapt echt hoog!

Hoe los ik dit op? Korsten verwijderen of erop laten... Zal een foto meesturen waarin jullie zien hoe de wond er vandaag uit zag.

Daarbij was vrijdag de hoefsmid daar. Nooit problemen gehad met de hoefsmid, maar toen hij aan kwam gelopen begon ze te steigeren en te dribbelen op de plek, je zag de angst in haar ogen gewoon... Ik vond het vreemd... Straks kan ik haar niet meer naar de hoefsmid sturen omdat ze opeens zo over de rooie is.

Ze staat trouwens nu 2 mnd op volledige boxrust.

Als jullie mij zouden kunnen helpen alvast super bedankt! Zit er ff helemaal doorheen nu.

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:21

wat erg voor je,ik begrijp je machteloosheid ;(
Heb je al eens geprobeert om iemand een voorbeen te laten optillen?
Ik zou de betadine even achterwege laten en er alleen iedere dag en laag nieuwe zalf opdoen.
Dat eraf halen van de korstjes zal haar pijn doen denk ik.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:22

geerke schreef:
wat erg voor je,ik begrijp je machteloosheid ;(
Heb je al eens geprobeert om iemand een voorbeen te laten optillen?
Ik zou de betadine even achterwege laten en er alleen iedere dag en laag nieuwe zalf opdoen.
Dat eraf halen van de korstjes zal haar pijn doen denk ik.

Dankjewel voor je antwoord! Ja hebben we al geprobeerd.. Maar dan laat ze zich gewoon vallen en dat moeten we al helemaal niet hebben.

geerke

Re: Beenwond met erg langzaam genezingsproces deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:24

ojee,ze is het echt zat dus,begrijpelijk...
En een praam?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:25

geerke schreef:
ojee,ze is het echt zat dus,begrijpelijk...
En een praam?

Ook al... En ook al de zenuw in haar nek geprobeerd.. Mevrouw gaat zelfs door de Domosedan heen (verdovingsgel die ik haar vantevoren had gegeven, maar helaas dus niet werkte)...

geerke

Re: Beenwond met erg langzaam genezingsproces deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:29

Ik denk zolang je wegblijft met de betadine en het gewrijf over die korstjes,dat ze met een paar dagen de link wel gaat leggen dat het niet pijn doet.Want alleen zalf er op smeren kan ze haast niet voelen denk ik?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:29

Hier mesitran gebruikt op twee grote wonden die op plaatsen zaten die steeds in beweging waren, sprong= en kniegewricht. Verband bleef uiteraard ook niet op zijn plek, dus alleen mesitramgel aangebracht en hem daarmee laten lopen. Het is zo goed genezen dat je nu moet zoeken waar de wonden hebben gezeten.
Maar het is inderdaad een kwestie van geduld en een lange adem.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:31

Geen korsten peuteren, dat is enorm pijnlijk. Mesitran-gel erop aanbrengen en dan het lichaam het werk laten doen.
Twee grote open wonden op beweegbare delen gehad die op die manier erg goed zijn genezen.
Laatst bijgewerkt door Michellette op 10-01-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt