Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:51

Maar je gevoel zal altijd NEEEEE blijven schreeuwen, of het nou nu is of over tien jaar. :(:) Ik zat anderhalf jaar geleden ook tegen de beslissing aan te hikken. Zijn klachten afzonderlijk waren nog niet zo erg, maar alles bij elkaar maakte dat mijn paard niet heel happy meer was. Ik ben gaan turven hoeveel slechte dagen hij per week had, dat maakte veel duidelijk. Mijn paard was heel erg hard voor zichzelf, dus waarschijnlijk voelde hij zich slechter dan ik kon merken. De beslissing nemen is afschuwelijk, de dierenarts bellen om een afspraak te maken om je paard in te laten slapen vond ik echt ontzettend moeilijk. Ik heb de hele dag gehuild. En dan nog die dagen tussen het bellen en dat de DA komt... Vreselijk. Maar ik kon het mijn paard niet aandoen om nog verder af te takelen omdat ik hem nog niet kon missen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:51

Als ik lees wat je paard aangeeft ben je zeker niet te vroeg. Voor haar, dan. Voor jou wordt het misschien heel moeilijk... Sterkte! :(:)

Sheran

Re: Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:55

Ik hoop nog steeds dat het goed komt en dat ze weer blij kan worden en ik haar het leven kan heven dat ik voor haar zou willen. Maar dat gaat nu niet :(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:56

Tuurlijk is het verwarrend. Want wat je wil, is niet wat er is. Bovendien wil je graag dat ze nog 10 jaar bij je blijft, en liever nog twintig of dertig. Je wil haar simpelweg niet kwijt. Maar als je nou alleen naar haar kijkt, niet naar wat je zelf wil, wat zegt je gevoel dan?

Misschien dat je nog kan hopen op iets betere tijden, zomers zal het ongetwijfeld makkelijker gaan. Maar alleen jij hebt die hoop, want zij kan niet vooruit kijken. En dan nog zullen het iets betere tijden zijn, geen betere tijden, laat staan goede tijden.

Al met al denk ik dat je een goede keuze gemaakt hebt, je bent niet over 1 nacht ijs gegaan. Vertrouw op jezelf, je hebt alles gedaan wat je kon. Nu blijft er nog 1 ding over.....

Heel veel sterkte in elk geval.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:59

Sheran schreef:
Ze heeft zoveel voor mij gedaan, zou ik met mezelf kunnen leven als ik haar doodmaak?

De vraag is ook of je met jezelf kunt leven als je haar pijn laat lijden. Je kunt haar in overleg met je dierenarts nog een poosje op de bute zetten, misschien heeft ze dan minder pijn. En als dat zo is, weet je dus ook direct hoe het echt met haar is gesteld...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:59

Het is een hele moeilijke beslissing :(:)
Persoonlijk denk ik dat aangezien ze slechter is geworden terwijl ze een hoop rust heeft (en wel vrije beweging) de beste beslissing is haar te laten gaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:11

loempia93 schreef:
Ik kan je zeggen, er gaat geen dag voorbij dat ik niet denk had ik maar... maar is dat niet menselijk?
Diep van binnen weet ik dat ik er goed aan heb gedaan, ik heb haar een hele hoop bespaard, maar dan nog wat als... ;(
:(:)

dit is zo herkenbaar!
zeker als bokt dan ook nog eens naar je gaat roepen je laat een paard toch niet afmaken om zoiets,dat doet veel pijn!
ik mis hem nog elke dag en inderdaad denk ik heel vaak ,wat als......
en ook weet ik diep van binnen dat ik de goede keus heb gemaakt.
maar t blijft verdomd moeilijk om te kiezen voor een ander

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:11

De afzonderlijke klachten zouden ieder op zich al een valide reden zijn om haar te laten gaan, laat staan de combinatie ervan. Dieren hechten niet aan het leven zoals wij, die "zijn" en tijdens dat zijn willen ze geen pijn hebben. Zo te lezen heeft jouw paard dat wel. Gun het haar om te gaan, voordat de pijn nog erger wordt. Beter gaat het nooit meer worden, dat weet je zelf eigenlijk ook wel. Er op terugkijkend heb ik zelf in het verleden te lang gewacht met een oud paard laten gaan omdat ik geen afscheid kon nemen, dat had zeker een half jaar eerder gemoeten. Dat gaat mij niet nog eens gebeuren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:12

Zie het niet als: haar doodmaken, zie het als: haar laten gaan. Sterkte!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:13

Als het leven lijden wordt, dan is de dood een zegen.

Jij alleen weet wat het beste is en je zal dan ook zeker weten de juiste keuze maken, wat dat ook mag zijn.
Sterkte met deze vreselijke knoop door hakken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:15

Bedankt allemaal voor de reacties, dat helpt echt en werkt relativerend.

Ze wordt inderdaad slechter zonder beweging. Maar ook met beweging had ze pijn. Want het is niet alleen een wat ongelukkige blik omdat ze niets actiefs meer doet, maar ook de oortjes half naar achteren en de neusgaten opgetrokken soms... wat ze niet had toen we nog reden. Rust roest denk ik. Maar als ze bij een shoot dan weer zo kijkt:

Afbeelding

Dan zie ik weer hoe ze vroeger was.

DogWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:19

Wat een ontzettend moeilijke beslissing.
Het enige wat ik je kan aanraden is om naar je gevoel te luisteren.
Alleen jij weet wanneer het tijd is voor jouw dier.
Heel veel sterkte.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:24

Het is een ongelooflijk moeilijke beslissing en het is ontzettend knap dat je in het belang van het paard kunt denken. Als ze echt de hele dag door pijn heeft en zichtbaar minder vrolijk is, dan is het misschien tegenover haar wel zo eerlijk om haar te laten gaan. Ik denk dat de kans groter is dat het verslechterd dan dat het beter met haar zal gaan en je moet jezelf afvragen hoever je haar achteruit wilt laten gaan? Het gaat voor jou ongetwijfeld moeilijk worden en je zal haar altijd missen, maar of je haar nu laat gaan of over een paar jaar maakt geen verschil voor dat gevoel.

Ik wil je heel veel sterkte toewensen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:25

Ik snap wat je bedoelt met de foto die je plaatst. Die foto's heb ik ook, van vlak voor haar overlijden. Paarden geven niet snel op.

Ik herinner me nu ook je topic weer en denk echt dat je door haar te laten gaan alleen maar het juiste kan doen.

Voor mij is uitzichtloos pijn lijden echt de grens.

Naast het enorme gemis, een hele week huilen en van de wereld zijn vóór haar dood, voelde ik direct na het inslapen ook een enorme opluchting. Heel bizar, maar alle zorgen gleden als een last van m'n schouders. Het was goed zo.
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 07-01-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:25

Blijf die mooie herinneringen vasthouden :+: (krijg nu al tranen in mijn ogen...) jullie zijn een prachtig stel....
Jij kent haar het allerbeste en weet dan ook precies of het goed is dat je haar wil laten gaan...en zoals iemand hier al schreef...ze laten pijn pas zien als het al heel ver is....

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:28

Heb zelf een paard gehad met ernstige hko. Ze is in Emmeloord op de foto gezet toen. Van Muiswinkel had ik geen jaren zulk slecht straalden gezien. Ik heb toen ook besloten tot inslapen. Enige waar ik achteraf spijt van heb, is dat ik het niet eerder heb gedaan. Mijn paard had 24/7 pijn. Het duurt echt lang voor ze dat tonen. En als ik het zo lees, toont jouw paard het al even. Eerlijk is eerlijk, beter wordt het niet. Het is zuur maar ik zou de knoop doorhakken en haar de rust gunnen.

Sterkte ermee. Het is niet niks.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:30

Eirikur schreef:
De afzonderlijke klachten zouden ieder op zich al een valide reden zijn om haar te laten gaan, laat staan de combinatie ervan. Dieren hechten niet aan het leven zoals wij, die "zijn" en tijdens dat zijn willen ze geen pijn hebben. Zo te lezen heeft jouw paard dat wel. Gun het haar om te gaan, voordat de pijn nog erger wordt. Beter gaat het nooit meer worden, dat weet je zelf eigenlijk ook wel.

Dit inderdaad. :j Te vroeg ben je nooit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:55

Klopt allemaal, maar je gevoel roept toch wat anders als puntje bij paaltje komy. Ik ben nogal een emo type en ik maak me zeer levendige voorstellingen van hoe het zal zijn, en dat ik over ga ga dromen en dat ze misschien aan mij zal verschijnen als ik aan het eind van mijn leven ben of in moeilijke momenten... ik kan er niet tegen :P

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:26

Ik heb ook nog niet zo lang geleden in dezelfde situatie gezeten. En man wat een twijfel, verdriet en een bijna onmogelijke en onmenselijke actie om voor "god" te spelen |( .

Ik had heel goed advies gekregen van de staleigenaresse; je kan nooit te vroeg je paard laten hemelen (als er geen kans is op verbetering). Vaak wachten mensen te lang omdat we onze lieve paarden bij ons willen houden. En dat gaat ten koste van het paard. Het paard weet niet of vandaag of volgende maand z'n laatste dag is.

Loslaten is ook houden van.

Ik wil je veel kracht en sterkte wensen Y;(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:33

Je zegt dat het dier beide voorvoeten probeert te ontlasten. Dat doen ze alleen als ze echt veel pijn hebben. Als je ermee rondstapt valt het misschien niet eens heel erg op dat het zo kreupel is omdat het aan beide benen vreselijk kreupel is.
Ik denk dat jouw paard aangeeft dat het er echt klaar voor is.
Sterkte.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:37

Ik denk dat jij altijd het beste hebt gewild voor je paard. Je hebt je in allerlei bochten moeten wringen om haar zo lang mogelijk goed te houden op een plek waar je paard het meest gelukkig is. Als je haar niet terug had genomen destijds, had ze al deze mooie jaren niet gehad.

Maar je paard geeft ook aan dat ze pijn heeft. Ik denk dat het dan alleen maar eerlijk is richting Arwen om haar te laten gaan. Ze kan vast nog een stuk ouder worden, maar een paard waarvan je weet dat ze pijn heeft, wordt er ook niet gelukkiger op en voor jezelf lijkt me dit ook een moeilijke gedachte om mee te leven.

Sterkte met wat je beslissing ook maar mag worden. Ik denk dat je het juiste al besloten hebt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:48

Ik heb voor een zelfde beslissing gestaan met mijn pony die ik al 17 jaar had. Zij had aan beide achterbenen een peesblessure die chronisch was. Op het laatst ging het vooral iedere winter achteruit met haar.
Het lastige was alleen dat ze zelf een hele sterke wil had om te leven en nooit haar hoofd zou laten hangen. Zij zou nooit aangeven dat het genoeg was geweest. Zere benen of niet maar ze heeft geen dag kreupel gelopen! Alleen stijf en misschien een beetje afwijkend maar ze liep door!

Ik heb haar toen nog 1 zomer op het land gegeven samen met haar dochter, iets waar zij gelukkig van werd. Haar veulens. Ze is die zomer nog enorm opgeknapt. Zelfs onze dierenarts stond er versteld van want die had haar iedere keer wel gezien. Maar we wisten ook wat haar weer te wachten stond als we haar weer de winter zouden in laten gaan en in overleg met de dierenarts hebben we toen die zomer al besloten dat het eind van de zomer genoeg zou zijn geweest.

Ik zou dus vooral ook een dierenarts die je vertrouwd zijn mening vragen, dat is tenminste wat ik heb gedaan. Ik vond het ook heel moeilijk. Diep van binnen wist ik ook wel wat de juiste beslissing was... Maar toch het geeft wel rust om iemand te vragen die er objectief een oordeel over kan geven.
Ik mis mijn maatje heel erg maar ik ben blij dat ik haar verdere pijn heb kunnen besparen. Ik weet dat ik de juiste beslissing heb gemaakt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:49

ook voor mij is het herkenbaar. Ik kan alleen maar mijn gedachtengang opschrijven hier....
Als ik de foto zie denk ik dat het ook een trots dier is. Mijn merrie was altijd super trots. Toen ik hoorde dat ze niet meer kon genezen heb ik de keuze gemaakt om haar te laten gaan.........waarom? Omdat ik wilde dat ze kon gaan zoals ze was: TROTS!!!

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:57

Ik lees dit net, ten eerste wil ik even zeggen: Wat erg en ook heel moeilijk voor jou en ook vreselijk voor je paard natuurlijk!

Wanneer ik dit lees, en je zegt dat ze gewoon niet zoveel plezier meer in heeft en dat het allemaal erger wordt.
Ik denk dat je haar moet laten gaan, hoe erg en moeilijk het ook is..
Als je weet dat het niet meer beter kan worden, en alleen maar erger dan is het voor haar ook geen fijn leven meer voor je paardje.

Nogmaals: Ik snap hoe moeilijk het is om zo'n grote beslissing te maken, maar je moet gewoon het juiste doen hoe moeilijk het ook is.

Super veel sterkte, ik begrijp je helemaal.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:13

Zou ze misschien op maximale pijnstilling en iedere dag aandacht/truukjes/knuffelen/poetsen nog een leuk half jaar tegemoet kunnen gaan?