hoeveel hooi per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:38

KoudbloedKim schreef:
Onze paarden (Trekpaard, IJslander en Fries) krijgen per paard 2,5 van deze hooinetten per dag.
[ Afbeelding ]

Een vol hooinet is net met 1 hand te tillen.

Véél te weinig, zielugh hoor! :+

Die van mij krijgen momenteel niks te eten, alleen gras. Daar heb ik nog veel te veel van.

Normaal staan ze nu al drie maanden op hooi, twee mini's en een pony. Ze krijgen om de +/- 12 uur een fijnmazig hooinet met tussen de 13 & 18 kg grof hooi. Als ik merk dat ze ruim opnemen en aankomen, krijgen ze er stro doorheen gemengd.

Anoniem

Re: hoeveel hooi per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:17

Haha, het klinkt wel weinig.
Maar het is vooral kijken naar je paard, wat voor de ene goed is, is voor de andere teveel of te weinig.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:24

Mijn paard krijgt per dag 20 kg voordroog maar eet niet altijd alles op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:32

switt schreef:

Dat kan nooit goed zijn voor zijn maag & darmkanaal. :oo

KBK, was flauwekul joh! 2,5 net is meer dan ruim. Hier eten ze dus 2 netten per dag met zijn drieën.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:34

Wij voeren onze paarden 15 kg per dag per paard, super droog natuurhooi. Dit doen we in netten en met 15 kg hebben ze het net niet helemaal leeg (zit er nog een handje in zeg maar) De nieuwe netten vallen ze natuurlijk wel weer op aan, maar ze hebben er ruim genoeg aan.
We wegen de netten met vullen dus ze krijgen altijd 15 kg.

En zodra het land weer wat opgedroogd is gaan ze t gras weer op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:56

Hier krijgen ze onbeperkt, komt neer op zomers overdag weide en nachten op stal dat ze zo'n 3 a 4 kilo eten. Winter afhankelijk van het weer zitten ze tussen 10 en 20 kilo hooi (das dus geen droge stof). Ik voer alleen binnen (inloopstal) zodat ze niet verspillen maar altijd hebben, in de boxen zakken en in het loop stuk een palletbox vol.
Shet en paint zijn op goed gewicht, kwpn iets smal maar die wordt ingereden dus verbruikt veel. Daarnaast lopen ze zo'n 16 uur op een dag los te scharrelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:00

KimD schreef:
switt schreef:

KBK, was flauwekul joh! 2,5 net is meer dan ruim. Hier eten ze dus 2 netten per dag met zijn drieën.

Voordroog bevat veel minder droge stof dan bv hooi.
Daarom moet er meer van voeren om dezelfde hoeveelheid voedingstoffen binnen te krijgen.

Mijn NRPS-er van 1,60 (is absoluut niet te dik) eet 15-18 kilo voordroog per dag.
Als ze hooi krijgt is dat 12-13 kilo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:34

Mijn paard at rustig 20kg hooi op een dag, toen ik hem net terugkreeg en hij veel te mager was at hij zelfs krap 30kg op een dag. Toen hij goed op gewicht was heb ik hem teruggezet naar 16-18kg hooi per dag, daarmee had hij vrijwel onbeperkt (met slowfeeder, alleen de minder lekkere delen lagen er soms nog).
Tegenwoordig krijgt hij 1.5 slowfeeder voordroog per dag. Afhankelijk van hoe ze voeren is dat een losse berg 's ochtends en dan 's middags (6 uur later) 1 zeer groot net (gaat met gemak een hele hooibaal in) of 's ochtends een restje van een ander paard en dan na het mesten een gewoon net en eind van de middag nogmaals een gewoon net. Ik denk dat hij zo'n 25-30kg voordroog nu eet. Dat is ongeveer gelijk aan 17-20kg hooi. Op mijn huidige stalling krijgen de paarden min of meer onbeperkt ruwvoer (voordroog) te eten.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:39

KimD schreef:
switt schreef:

Leg eens uit? Het gaat om een groot paard in de groei. Hiernaast voer ik hem ook nog eens flink bij omdat hij wat schraal is.