Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nickie00 schreef:maximuss schreef:Imo staat ze idd (veel) te mager. Ik zou beginnen met er nog merriebrok bovenop te geven (evt met een royale scheut olie).
Hier heb ik ook wel over na gedacht, maar gaat ze dan niet juist weer extra melk aanmaken?
Misschien van het andere voer ook wel hoor, maar ik had gehoopt dat ze vanzelf op zou drogen. Haar uiers zijn vrij bescheiden..
Ragdollcat schreef:Je vroeg je af of ze niet meer melk gaat aanmaken, dan kun je beter gaan afspenen, want zolang het veulen eraan blijft drinken blijft de melkgift ook aan de gang.
Je moet hoe dan ook gaan bijvoeren, haar lichaam teert op de eigen spieren en dat is geen goed teken, want ze komt echt te kort.
En wat hier iemand ook al zegt, een deken is zeker geen overbodige luxe voor deze merrie.
Ik snap echt niet dat je op voer en dekens bezuinigd en of het geen optie is. Je zorgt er maar voor dat het wel kan en je bent verantwoordelijk voor jouw dieren, want een merrie in zo'n conditie is niet acceptabel, zeker niet als je het bewust in stand houdt door het veulen erbij te laten terwijl ze lichamelijk het eigenlijk niet meer aankan.
MarjanB schreef:Wanneer heeft ze bloedworm gehad? Ik vind het er namelijk echt uitzien als een paard met bloedworm. En hoe is nu getest? Kennissen van me moesten wel 3 keer met paramox ontwormen binnen 3 weken per spuit en toen pas was paard er van af. Hoe is de mest? Goed verteerd of veel stengels er in?
RianneH schreef:Ik lees tussen de regels door dat een deken geen optie is? Ik denk wel dat je daar veel winst kan gaan halen, en wellicht ook nog eens het veulen motiveert om minder vaak aan de melkbar te hangen
Ragdollcat schreef:Je vroeg je af of ze niet meer melk gaat aanmaken, dan kun je beter gaan afspenen, want zolang het veulen eraan blijft drinken blijft de melkgift ook aan de gang.
Je moet hoe dan ook gaan bijvoeren, haar lichaam teert op de eigen spieren en dat is geen goed teken, want ze komt echt te kort.
En wat hier iemand ook al zegt, een deken is zeker geen overbodige luxe voor deze merrie.
Ik snap echt niet dat je op voer en dekens bezuinigd en of het geen optie is. Je zorgt er maar voor dat het wel kan en je bent verantwoordelijk voor jouw dieren, want een merrie in zo'n conditie is niet acceptabel, zeker niet als je het bewust in stand houdt door het veulen erbij te laten terwijl ze lichamelijk het eigenlijk niet meer aankan.
Citaat:Ik vraag me uberhaupt af waarom ze dan een veulen wou? Als je geen plek hebt om af te spenen en niet te veel geld wil uit geven...
Nickie00 schreef:RianneH schreef:Ik lees tussen de regels door dat een deken geen optie is? Ik denk wel dat je daar veel winst kan gaan halen, en wellicht ook nog eens het veulen motiveert om minder vaak aan de melkbar te hangen
haha ik heb wel een deken liggen, maar dat is een best wel zware Bucas (ik geloof 300 grams).
Ik ben bang dat als ik die deken op doe dat ze haar wintervacht helemaal verliest en ze dan kan ze niet meer zonder.. Ook ben ik een beetje bang dat het veulen het voor elkaar krijgt er in vast te raken. Maar misschien ben ik wel een beetje te veel bang en moet ik zeker in de nachten de deken toch maar op gaan doen..
Nickie00 schreef:Citaat:Ik vraag me uberhaupt af waarom ze dan een veulen wou? Als je geen plek hebt om af te spenen en niet te veel geld wil uit geven...
Het plan was dat ze dit voorjaar afgespeend zou worden en dan het land op in een andere kudde, ik wou haar niet met 4/5 maand al afspenen vandaar dat ze nog bij de moeder loopt. Alleen doordat de merrie nu achteruit gaat duurt het voorjaar nog te lang. Maar wil het veulen nu ook niet zomaar op eens in een nieuwe kudde zetten in gesloten ruimte (groepsstal).
Citaat:Citaat:
Het plan was dat ze dit voorjaar afgespeend zou worden en dan het land op in een andere kudde, ik wou haar niet met 4/5 maand al afspenen vandaar dat ze nog bij de moeder loopt. Alleen doordat de merrie nu achteruit gaat duurt het voorjaar nog te lang. Maar wil het veulen nu ook niet zomaar op eens in een nieuwe kudde zetten in gesloten ruimte (groepsstal).
waarom zou je dat niet willen?
RianneH schreef:Een goede opfok en zeker met merries heeft een goede introductie in de groep waardoor de helft van het gevaar al weg gevangen kan worden. Alleen zit je net verkeerd, de groepen zijn vaak al gevormd en daar laten ze vaak niet nu nog nieuwe paarden bij toe. Dat is vaak pas in het voorjaar op het land.
Op zich kan een merrie ook heel goed zelf haar veulen 'afspenen'. De ene merrie doet dit eerder dan de andere. Het veulen er een jaar bij laten schijnt wel een betere manier van afspenen te zijn en heb ik op zich niets op tegen, mits het dus voor de moeder te handelen is.
Rode bloedworm is rond deze periode vaak niet actief en zal je dus niet in de mest vinden.
Een 300 grams deken is wellicht wat te fanatiek om op te leggen nu. Zeker omdat je die denken niet zomaar weer af kan doen wanneer het iets warmer wordt, de stap is gewoon te groot als je dat vergelijkt met een 50-100 grams. Het paard raakt wel gewend aan die extra 300 grams warmte en vangt dat niet zomaar weer op. Maar als ik jou was zou ik zeker rondkijken voor een licht gevoerde deken, wellicht staat er wat tweedehands online.