Is mijn paard te dun?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:44

Ja, ze is veel te dun, maar dan in de spieren, mogelijk vreet haar lichaam haar spieren, want ze krijgt niet voldoende om de spieren te kunnen houden.

Ruwvoer is niet altijd de beste dikmaker, dat ligt heel erg aan wat er inzit en wat het voor een soort ruwvoer is. Het ruwvoer dat je voert is blijkbaar te arm aan voedingsstoffen voor jouw merrie.

Als je gaat beginnen met het bijvoeren zou ik dat wel gaan opbouwen en niet ineens teveel gaan bijvoeren en vooral op het oog, kijken hoe ze het erop doet en hoe ze eruit ziet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-01-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:45

Nickie00 schreef:
maximuss schreef:
Imo staat ze idd (veel) te mager. Ik zou beginnen met er nog merriebrok bovenop te geven (evt met een royale scheut olie).

Hier heb ik ook wel over na gedacht, maar gaat ze dan niet juist weer extra melk aanmaken?
Misschien van het andere voer ook wel hoor, maar ik had gehoopt dat ze vanzelf op zou drogen. Haar uiers zijn vrij bescheiden..

Merriebrok is ter ondersteuning van een merrie die voedt, dus die geeft haar essentiële ondersteuning om de voeding vol te kunnen houden. Dat lijkt me dan - gezien haar veel te magere billen en achterhand wel nodig. Ze teert nu gewoon in op haar spieren - het veulen vreet letterlijk haar spieren op. En anders geef je veel meer hooi en ruwvoer als dat je een beter gevoel geeft, maar dit is in ieder geval niet in orde. Ze krijgt VEEL te weinig voedingstoffen binnen ten opzichte van wat ze afgeeft aan het veulen. Je pleegt zo roofbouw op haar lichaam. Waarschijnlijk geldt deze roofbouw niet alleen haar spieren maar ook haar botten. Dit kun je alleen aan de buitenkant niet zien...

MarjanB

Re: Is mijn paard te dun?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:48

Wanneer heeft ze bloedworm gehad? Ik vind het er namelijk echt uitzien als een paard met bloedworm. En hoe is nu getest? Kennissen van me moesten wel 3 keer met paramox ontwormen binnen 3 weken per spuit en toen pas was paard er van af. Hoe is de mest? Goed verteerd of veel stengels er in?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:49

Ik lees tussen de regels door dat een deken geen optie is? Ik denk wel dat je daar veel winst kan gaan halen, en wellicht ook nog eens het veulen motiveert om minder vaak aan de melkbar te hangen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:50

Je vroeg je af of ze niet meer melk gaat aanmaken, dan kun je beter gaan afspenen, want zolang het veulen eraan blijft drinken blijft de melkgift ook aan de gang.

Je moet hoe dan ook gaan bijvoeren, haar lichaam teert op de eigen spieren en dat is geen goed teken, want ze komt echt te kort.

En wat hier iemand ook al zegt, een deken is zeker geen overbodige luxe voor deze merrie.

Ik snap echt niet dat je op voer en dekens bezuinigd en of het geen optie is. Je zorgt er maar voor dat het wel kan en je bent verantwoordelijk voor jouw dieren, want een merrie in zo'n conditie is niet acceptabel, zeker niet als je het bewust in stand houdt door het veulen erbij te laten terwijl ze lichamelijk het eigenlijk niet meer aankan.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:55

Ragdollcat schreef:
Je vroeg je af of ze niet meer melk gaat aanmaken, dan kun je beter gaan afspenen, want zolang het veulen eraan blijft drinken blijft de melkgift ook aan de gang.

Je moet hoe dan ook gaan bijvoeren, haar lichaam teert op de eigen spieren en dat is geen goed teken, want ze komt echt te kort.

En wat hier iemand ook al zegt, een deken is zeker geen overbodige luxe voor deze merrie.

Ik snap echt niet dat je op voer en dekens bezuinigd en of het geen optie is. Je zorgt er maar voor dat het wel kan en je bent verantwoordelijk voor jouw dieren, want een merrie in zo'n conditie is niet acceptabel, zeker niet als je het bewust in stand houdt door het veulen erbij te laten terwijl ze lichamelijk het eigenlijk niet meer aankan.

Ik vraag me uberhaupt af waarom ze dan een veulen wou? Als je geen plek hebt om af te spenen en niet te veel geld wil uit geven...

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:48

Eventjes inhaken op Deliana, ze zegt in de OP dat ze het paard sinds deze zomer heeft, ik reken dus dat dit 6-7 maand geleden of nog net het moment dat haar paard drachtig was (en dus misschien niet bewust koos voor het veulen?) :)

Verder heb ik geen verstand van voeren en dergelijke, dus ik ga terug onder mijn steen :)

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:01

MarjanB schreef:
Wanneer heeft ze bloedworm gehad? Ik vind het er namelijk echt uitzien als een paard met bloedworm. En hoe is nu getest? Kennissen van me moesten wel 3 keer met paramox ontwormen binnen 3 weken per spuit en toen pas was paard er van af. Hoe is de mest? Goed verteerd of veel stengels er in?

Dat was begin oktober, toen heb ik gelijk ontwormd met pramox inderdaad. Mestonderzoek van 2 weken was schoon. Haar mest is ook goed verteerd, herken er nooit lange sprietjes in terug.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:06

RianneH schreef:
Ik lees tussen de regels door dat een deken geen optie is? Ik denk wel dat je daar veel winst kan gaan halen, en wellicht ook nog eens het veulen motiveert om minder vaak aan de melkbar te hangen ;)

haha ik heb wel een deken liggen, maar dat is een best wel zware Bucas (ik geloof 300 grams).
Ik ben bang dat als ik die deken op doe dat ze haar wintervacht helemaal verliest en ze dan kan ze niet meer zonder.. Ook ben ik een beetje bang dat het veulen het voor elkaar krijgt er in vast te raken. Maar misschien ben ik wel een beetje te veel bang en moet ik zeker in de nachten de deken toch maar op gaan doen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:08

Ik zou nogmaals ontwormen wat de telling aangeeft kan niet altijd juist zijn want ligt aan cyclus van de worm en je kan dus net verkeerde keutel gepakt hebben om te tellen.

Veulen er zoveel mogelijk bij weg... Liefst helemaal maar iig zoveel als mogelijk... er valt niet te voeren tegen een groot veulen wat een al magere moeder aan het opdrinken is.
Zou toch eens gaan zoeken of er niet in de buurt een klein groepje is waar je je veulen bij kan inscharen of anders moeder naar andere stal.

En minder voeren omdat anders melkproductie aanwakkert doe je alleen als veulen er al helemaal af is.

En haar wintervacht die ze heeft verliest ze met name door lichtinvloed... Het is bar koud en ze heeft geen vet en spieren overom zich warm te houden... Dat dier verkleumt zo nog.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:12

Het paard is wel wat aan de schrale kant maar nog echt mager nee. Zijn met name de spieren die ontbreken.
Ik denk ook dat het veulen iets te veel van zijn moedertje vraagt.
Ik zou toch de merrie een deken op doen om te zorgen dat het kacheltje minder hard nodig is.
Wat is de reden dat dit paard geen deken op kan? Angst bij het paard?
Het veulen is oud genoeg om minder vaak te lurken bij zijn moeder, kan toch een beetje kennis maken met wat de voerbak schaft.
Hij hoeft niet direct afgespeend te worden, maar als hij langzaam een beetje wat ruwvoer gaat mee pulken is dat niet verkeerd.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:13

Als dit mijn paard was ging er een deken op en het veulen eraf.

Als dit veulen tot het voorjaar bij de merrie blijft hou je geen merrie meer over.

Deken erop zodat er geen energie "verspilt" wordt met warm houden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:16

300 gram nu ineens is echt veel te warm en ook onhandig met het veulen. Ik zou wat rijker hooi bijvoeren en merriebrok.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:17

Ragdollcat schreef:

Ik ken verhalen genoeg dat de merrie vanzelf opdroogde doordat het veulen geleidelijk aan minder ging drinken.
Maar ook verhalen dat het veulen lekker bleef drinken zolang ze kon, het is bij mij misschien nog te vroeg om te zeggen of het geleidelijk stoppen met drinken wel of niet gebeurd. Maar ik snap zelf ook wel dat het geen optie is om dat zo maar een beetje af te wachten.

Het is zeker geen kwestie van bezuinigen! Er is altijd ruwvoer over en qua extra's ben ik zoekende naar wat ik het beste nog meer bij kan gaan voeren en hoeveel dan precies. Heb zojuist meteen Merriebrok van Subli gehaald en ben van plan dit op te bouwen tot 1,5 / 2 kilo per dag. Ga ook meer lucerne geven omdat ik hiervan zeker weet dat de kwaliteit goed is omdat de kans bestaat dat mijn ruwvoer niet voedzaam genoeg is.

Ook heb ik een Bucas deken liggen, die ik misschien inderdaad toch maar op ga doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:19

Bij de foto's dacht ik dat het paard een wormbesmetting heeft of dat ze drachtig is.

Heeft ze geen spoelworm? Die wordt namelijk ook wel eens gemist bij wormonderzoeken.. En gezien ze met een veulen loopt..?

Toen mijn tweejarige er zo uit zag heb ik hem een deken op gedaan zodat de extra energie die ik er in stopte niet verstookt zou worden voor warmte.
Helaas worden ze sneller dun dan dik dus het is best frustrerend om te zien dat ze niet aankomen. Dan loopt hier ook nog een veulen bij..

Succes! Hopelijk is ze snel weer op gewicht!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:20

Welke Bucas heb je liggen? Bucas dekens zijn vaak juist hele makkelijk dekens, kunnen vaak de gehele winter met 1 deken doen omdat deze goed de temperatuur regelt.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:25

Citaat:
Ik vraag me uberhaupt af waarom ze dan een veulen wou? Als je geen plek hebt om af te spenen en niet te veel geld wil uit geven...

Het plan was dat ze dit voorjaar afgespeend zou worden en dan het land op in een andere kudde, ik wou haar niet met 4/5 maand al afspenen vandaar dat ze nog bij de moeder loopt. Alleen doordat de merrie nu achteruit gaat duurt het voorjaar nog te lang. Maar wil het veulen nu ook niet zomaar op eens in een nieuwe kudde zetten in gesloten ruimte (groepsstal).

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:27

Nickie00 schreef:
RianneH schreef:

haha ik heb wel een deken liggen, maar dat is een best wel zware Bucas (ik geloof 300 grams).
Ik ben bang dat als ik die deken op doe dat ze haar wintervacht helemaal verliest en ze dan kan ze niet meer zonder.. Ook ben ik een beetje bang dat het veulen het voor elkaar krijgt er in vast te raken. Maar misschien ben ik wel een beetje te veel bang en moet ik zeker in de nachten de deken toch maar op gaan doen..

De wintervacht komt door de verandering van dag/nacht ritme. Als het eerder donker word maken ze dus een wintervacht aan. Dit heeft niks met dekens te maken :). Ik zou inderdaad ook een deken erop doen. Verder hooi ipv voordroog en ander krachtvoer. Care 4 life van pavo bijvoorbeeld. gewone merrie brok zitten veel suikers en melasse in.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:28

Nickie00 schreef:
Citaat:

Het plan was dat ze dit voorjaar afgespeend zou worden en dan het land op in een andere kudde, ik wou haar niet met 4/5 maand al afspenen vandaar dat ze nog bij de moeder loopt. Alleen doordat de merrie nu achteruit gaat duurt het voorjaar nog te lang. Maar wil het veulen nu ook niet zomaar op eens in een nieuwe kudde zetten in gesloten ruimte (groepsstal).

waarom zou je dat niet willen?

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:31

Citaat:
Citaat:

waarom zou je dat niet willen?

Bang voor blauwe plekken en gebroken benen als ze geen kant op kan.. maar dat valt misschien ook wel mee

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:42

Een goede opfok en zeker met merries heeft een goede introductie in de groep waardoor de helft van het gevaar al weg gevangen kan worden. Alleen zit je net verkeerd, de groepen zijn vaak al gevormd en daar laten ze vaak niet nu nog nieuwe paarden bij toe. Dat is vaak pas in het voorjaar op het land.
Op zich kan een merrie ook heel goed zelf haar veulen 'afspenen'. De ene merrie doet dit eerder dan de andere. Het veulen er een jaar bij laten schijnt wel een betere manier van afspenen te zijn en heb ik op zich niets op tegen, mits het dus voor de moeder te handelen is.

Rode bloedworm is rond deze periode vaak niet actief en zal je dus niet in de mest vinden.

Een 300 grams deken is wellicht wat te fanatiek om op te leggen nu. Zeker omdat je die denken niet zomaar weer af kan doen wanneer het iets warmer wordt, de stap is gewoon te groot als je dat vergelijkt met een 50-100 grams. Het paard raakt wel gewend aan die extra 300 grams warmte en vangt dat niet zomaar weer op. Maar als ik jou was zou ik zeker rondkijken voor een licht gevoerde deken, wellicht staat er wat tweedehands online.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:45

RianneH schreef:
Een goede opfok en zeker met merries heeft een goede introductie in de groep waardoor de helft van het gevaar al weg gevangen kan worden. Alleen zit je net verkeerd, de groepen zijn vaak al gevormd en daar laten ze vaak niet nu nog nieuwe paarden bij toe. Dat is vaak pas in het voorjaar op het land.
Op zich kan een merrie ook heel goed zelf haar veulen 'afspenen'. De ene merrie doet dit eerder dan de andere. Het veulen er een jaar bij laten schijnt wel een betere manier van afspenen te zijn en heb ik op zich niets op tegen, mits het dus voor de moeder te handelen is.

Rode bloedworm is rond deze periode vaak niet actief en zal je dus niet in de mest vinden.

Een 300 grams deken is wellicht wat te fanatiek om op te leggen nu. Zeker omdat je die denken niet zomaar weer af kan doen wanneer het iets warmer wordt, de stap is gewoon te groot als je dat vergelijkt met een 50-100 grams. Het paard raakt wel gewend aan die extra 300 grams warmte en vangt dat niet zomaar weer op. Maar als ik jou was zou ik zeker rondkijken voor een licht gevoerde deken, wellicht staat er wat tweedehands online.

Het was inderdaad de bedoeling om het veulen in het voorjaar bij een bestaande groep te doen en zelf had ik ook het idee dat de deken die ik heb liggen te zwaar is voor zomaar even er op.. Ik weet nog wel een adresje met goede dekens dus daar zal ik even een wat lichtere deken halen! Is misschien toch wel erg fijn voor de merrie, een extra jasje aan!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:49

Ik vind haar niet ' veelste dun'

Dan paarden in Nederland allemaal te dik zijn is niet de juiste vergelijking, en gebrek aan spieren vul je niet aan met vet; dat is alleen maar nog slechter.

maaaar ze is wel wat aan de dunne kant, en als ze voorheen dikker was en dus aan het afvallen is; mij zeker wel zorgen maken en maatregelen treffen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:58

Ik gok dat merriemelk hetzelfde werkt als borstvoeding voor vrouwen.

Hoe minder vaak je een kind aanlegt, hoe minder melk je produceert.

Misschien een idee de merrie en veulen overdag apart te zetten, zodat het veulen een aantal drink momenten "mist" hierdoor zal de productie terug lopen bij je merrie. Misschien kan ze op deze manier wat meer voedingsstoffen voor haar zelf houden.

Vind het trouwens wel een mooie gedachte van je, om merrie en veulen zo lang mogelijk samen te houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:09

Wij kijken altijd hoe het gaat met veulen en moeder. Op een gegeven moment kun je er soms niet meer tegenaan voeren en gaan we afspenen. Na een poosje mogen ze weer samen op het land.
Na het afspenen flink voer erin om bij te komen.
Ik zie hier een buik vol hooi en geen vet op haar lijf. Tijd om daar wat aan te doen