ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:22

heb je weleens overwogen om geweekte pulp door het voer te doen?Dat werkt erg goed tegen maagzweren.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:22

geweekte pulp ik heb er wel van gehoord,maar weet er niet veel van..de pulp is van bieten?ik zou ook niet 1,2,3 weten hoe ik eraan kan komen..ik zou het wel willen proberen..

ik kom net van stal,en hij eet nog steeds hooi maar geen brok..weinig mest.. als hij weinig eet dan komt er waarschijnlijk ook niet veel mest..denk ik dan :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:27

Brok is eigelijk het meeste slechte wat je kunt geven in geval van een maagzweer. :7
Pulp kun je volgens mij bij de boerenbond kopen?Ik woon niet in Nederland dus ik weet het niet.
Ik voer al 30 jaar geweekte pulp(en nog iets anders,maar geen krachtvoer)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:34

@jet

ja de veearts had het in ieder geval over de zaadjes die je bedoelt..ik heb in ieder geval net de tip met de handschoen opgevolgd dus kijken wat daar uitkomt..ja het ruwvoer is idd wel veranderd!
van kuil naar hooi gegaan,en hij komt veel meer buiten als op de vorige stal..
we moesten op de oude stal langs de drukke weg om bij de paddock te komen,en hij is niet verkeersmak voor grootverkeer,en dat reed daar af en aan(westland)dat is eigenlijk de reden dat we van stal zijn veranderd..
de ondergrond van de paddocks waren ook anders..de paddock op de oude stal was erg nat,volgens mij aarde..op de nieuwe stal zijn de paddocks altijd droog ook bij slecht weer..

ik blijf nu gewoon flink stappen met hem aan de hand..ik wil er absoluut niet opstappen nu hij niet lekker is,en idd wat je zegt klinkt heel logisch over het maagzuur..
ik ben zelf een recreatieve ruiter,dus eigenlijk geen zwaar werk..lekker op het gemakje samen de ontspanning opzoeken..op zondag les om ons toch soepel te houden maar dat is altijd maar een half uurtje..

@geerke

ik zal is googlen op boerenbond..dus beste gewoon even de brok achterwegen laten?
ik snap ook niet waarom de veearts zo onduidelijk over bepaalde dingen is..(of ik ben erg ongeduldig)
dan twijfel ik weer om een andere veearts te bellen,wat ook niet handig is omdat ik donderdag wil vragen of ze bloedonderzoek wil doen en een nieuwe arts niets weet van de huidige situatie..en dat kost allemaal tijd..
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-01-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:41

Ik koop de pulp bij Aveve of Horta, maar je hebt ook van Pavo de speedy beet of zoiets (vind ik persoonlijk te duur), die van de Aveve en Horta zijn beide zeker zonder melasse.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:48

en kan de pulp dan eigenlijk als totale vervanging van zijn brok?
of moet je er dan iets bij voeren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:54

in pulp ziet niet veel...vezels en calcium.Om de brok te vervangen zou je echt je hele voerschema om moeten gooien.Wat best wel de moeite waard is om te proberen natuurlijk.
Calciumrijk voer zoals lucerne en bietenpulp brengt de zuurgraad in de maag omlaag.
Dat doet brok dus niet,muslie/granen ook niet.

Je zal dus echt totaal anders moeten gaan voeren.Meer richting vezels en vetten.
Geweekte pulp,lucerne,zemelen,copra(gebrand kokosmeel),sojahullen,lijnzaad.Dan nog is het goed om een vitamine en mineralen korrel erdoor te doen.Zo voer ik tenminste al jaren.Mijn paarden zien er prima uit,zijn nooit ziek.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:55

Waarom voer je de brok?

Pulp is eigenlijk een ruwvoervervanger of aanvulling, niet zo zeer voor de vitaminen en mineralen. Pulp moet je wel vrij lang weken, anders heb je kans op slokdarmverstopping. De speedybeet is zelfde materiaal maar dan anders bereidt, waardoor je veel korte kan weken voordat het veilig is om te voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:57

ik laat het een minuut of 10 weken,in heet water.Dan is het al klaar om te voeren.De gewone ''koeienbietenpulp"

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:03

Echt? Uit geperste brokvorm? Althans, dat is de bietenpulp die ik hier ken. Dan moet echt wel een aantal uur staan, dat zet nog heel erg uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:14

Ik zou even goed opletten met het bijvoeren van bietenpulp en zeker niet al je krachtvoer erdoor vervangen, tenzij je een vitaminesupplement gaat bijgeven. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp , hier vind je wel informatie over bietenpulp.
Het heeft ook een hele scheven Calcium-Fosfor verhouding, dat zal je dan weer moeten rechttrekken met iets anders ( zemelen bijvoorbeeld).
Ik weet niet beter of de gewone bietenpulp moet je lang weken, 's zomers mag je het niet lang laten staan ( geweekt) omdat het snel zuur wordt, de Senior Priores van Subli heeft heel veel bietenpulp erin en dat moet volgens mij zo'n 6 uur weken... Ik zou er wel voorzichtig mee zijn met korter weken, je zit toch ook niet op een slokdarmverstopping te wachten...

Dit is trouwens één van de artikelen die over dat verhaal van de maag gaat: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/ . Ik zie er niet één twee drie iets specifiek over galop bij staan, maar het vertelt wel veel over maagzweren.
Ik weet niet hoe je Engels is, maar dit is ook interessant en heeft het wel over het galopperen: http://www.debenvalleyvet.co.uk/Event.a ... ationid=43 .

Boerenbond is in het noorden van het land trouwens Welkoop, voor het geval je in die hoek woont ;) .
Het is wel verstandig om goed te kijken of er niet teveel suikers in zitten, die heeft je paard niet echt nodig.

Weet je eigenlijk of je paard wel voldoende drinkt? Krijgt hij met emmers of heeft hij een zelfdrinkbak?

Bij beide paddocks stond er dus geen gras, wel logisch hoor. Maar dan kan het wel dat hij over de jaren heen toch teveel zand heeft binnengekregen.
Hoeveel voerbeurten van het kuil waren er op de vorige stal en hoeveel kregen ze dan per keer en hoe zit dat nu op je nieuwe stal? Als ze nu minder of minder vaak voeren, kan dat ook nog maagzweren geven, buiten de stress die de verhuizing toch meebrengt, ook al is het voor je paard eigenlijk een verbetering qua meer buiten kunnen zijn.

Qua rijden denk ik niet dat dat maagzweren veroorzaakt hoor, zoals jij rijdt zoals ik het lees. Toch snap ik dat je er nu niet op stapt en lekker aan de hand met hem gaat stappen.

O ja, Geerke, jij houdt je paarden ook op een heel andere manier dan de meesten hier, jouw beleid is sowieso moeilijk te vergelijken met onze omgeving. Ik bedoel dit absoluut niet negatief hoor, ik zou willen dat ik mijn paard zo kon houden als die van jou, maar door jouw hele management zijn jouw paarden over het algemeen beter gezond te houden.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 21:42

@geerke ik voer pavo natures best dailey muesli suikerarm,en cavalor special care digest fiberforce

op de nieuwe stal
3x per dag een halve schep met 1 schepje magnesium en 1 schepje gastroaid
hooi vrijwel onbeperkt eigenlijk..

op de oude stal 2x per dag, 3 kwart schep krachtvoer
2x per dag kuil "dat zat dan bij de stalling in,en 2x kuil van ons zelf..

@rianne ik weet eigenlijk niet waarom,dit leek me toen het beste voor hem..de veearts geeft er verder ook geen advies over..ben ook bang voor veranderingen in zijn dieet met oog op eventuele buikpijn..

@jet
ja heb idd de welkoop gevonden,die zit hier vlakbij!
hij heeft een zelfdrink bak,en ik heb hem wel zien drinken,maar jeetje of hij genoeg drinkt :( ik heb me zo bezig gehouden met het eten dat ik daar minder opgelet heb..niet echt slim ook :n
dan denk ik ook weer,de veearts heeft daar ook niet naar gevraagd..jij bent eigenlijk de eerste die erover begint..morgenochtend direct met een emmer in de weer

ze heeft wel aan zijn vel geknepen,bij zijnhals etc..dat trok gewoon mooi glad,misschien heeft ze het daarom niet gevraagd?of is dat maar een fabeltje?
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-01-16 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:56

nee is geen fabeltje,is turgor.Maar er is een verschil tussen uitdroging en niet genoeg drinken ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:59

Laura, dat ik daarop kwam was meer omdat je zei dat hij vandaag ( weer) harde droge mest had. Hij zal heus niet uitgedroogd zijn hoor, dan staat hij er wel anders bij, maar het is toch wel goed denk ik om te kijken of hij echt voldoende drinkt. Nee, die huidplooitest is inderdaad op uitdroging, maar voordat het zover is, moet een paard al aardig ver heen zijn ( of het is al een ouder paard, dan is de huid minder elastisch en veert het sowieso minder snel terug).
Het kan wel zo zijn dat dit water anders smaakt voor je paard dan op de oude stal en dat hij daarom misschien minder drinkt dan eigenlijk goed zou zijn.

Op zich zie ik in jouw voerbeleid geen gekke dingen hoor, daar zou ik niet zo gelijk wat aan veranderen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:17

De Speedibeet van Pavo is lekker snel klaar, omdat het geen biksvormen zijn maar vlokken.
http://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-speedibeet

Dat heeft de Welkoop vast wel voor je, of kan het in ieder geval voor je bestellen.

Bokker xyzutu2 schrijft in haar topic
Citaat:
Pavo SpeediBeet (suikerloze dikmaker die geweekt moet worden, als je op 5 kilo hooi 1 kilo SB voert hoef je de calcium/fosforverhouding nog niet te corrigeren met zemelen) .

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 08:11

Aveve heeft nu ook iets nieuws uit, all in one soup, is eigenlijk een mengeling van hooi,luzerne, beetje bietenpulp en appelpulp. Heb het gezien op jumping Mechelen, misschien iets om te proberen?

Hoe is ze vandaag?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 09:29

De pulp ga ik vandaag naar opzoek..we zijn nu onderweg naar hem
maar staan al erg lang in de file..
Ook ga ik een emmer markeren en met water vullen om te zien wat hij nou eigenlijk drinkt..

Zodra ik terug ben plaats ik gelijk een update..

(Sorry voor dit beetje kort af bericht,ik zit op me mobiel)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:53

hij is vandaag een heel stuk opgeknapt..zag er ook echt wel een heel stuk beter uit als de dagen ervoor,en is gelukkig weer begonnen met eten..het is wel een heel gevecht om zijn omeprazol pasta bij hem binnen te krijgen..
na de klem van de veearts,tandarts en elke dag zijn spuiten,moet je eerst je lege handen laten zien voordat je hem kan knuffelen en pakken..logisch ook.en dan krijgt hij weer ze pasta :(:) .tijdens het stappen aan de hand had hij ook weer fink wat praatjes!en het drinken met een emmer vond hij alleen leuk om te spelen,maar hij gebruikt wel ze zelfdrinkbak..
hij is nog niet zichzelf maar voel me wel wat meer opgelucht omdt hij in ieder geval eet plast drinkt en mest..we gaan natuurlijk door met de maagpasta kuur,en wil donderdag toch voor de zekerheid bloed laten nakijken..
allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken,het heeft ons enorm geholpen! <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:08

Wat fijn dat hij iets beter is!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:49

echt he!ik zal een stuk beter slapen vanacht! :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:59

Mocht je paard zo blijven en niets wijst iets uit, probeer dan eens alle brok te stoppen.
Bij mijn paard is dat de oplossing geweest, ben ook naar de kliniek geweest en weet nog steeds niet wat het precies geweest is.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:23

Okay bedankt voor de tip..ik heb me hoop erop gevestigd dat het nu in stijgende lijn beter gaat..zijn voeding wil ik zowiezo onder de loep nemen..morgen opnieuw contact met de veearts

wat geerke beschreef klonk ook erg goed!!zemelen lijnzaad etc.het moet in ieder geval suikervrij zijn

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:57

wat fijn dat hij alvast beter is! ik duim voor je mee dat het in stijgende lijn gaat !

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:38

Thanks!! ☺