Wie voert er grasbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:05

ellepel schreef:
Mag ik vragen wat je voor dat marstall betaald?

18 euro voor 25 kg!

liedjuh2

Re: Wie voert er grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:07

Ja vind het ook schandalig, maar zolang ik hier woon heb ik het er mee te doen en los ik het op door zelf bij te voeren. Ben ook opzoek naar een kamer in Utrecht en zo snel mogelijk zelf met paard daar heen te verhuizen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 10:11

18 euro voor 25 kg, ok, dat vind ik wel prijzig.
Een zak grasbrok van 25 kilo kost hier dus 9 euro zag ik al, dan past mij dat beter :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:44

De prijs misschien wel, maar heb je ook een vergelijk gemaakt tussen de producten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 11:02

Ja. Marstall heeft een laag eiwit gehalte.

Mijn pony is 24, heeft dus juist een verhoogd eiwitbehoefte
Ik kijk daar dus naar in de voeding, nou heb ik al even de grasbrok van hartog vergeleken met de wiesencob op de site van voervergelijk

Verteerbaar ruw eiwit gehalte gehalte van marstall is 61,
en de grasbrok van hartog zou 106 hebben

Ruw eiwit gehalte van marstall is 9,3
en die van hartog is 16,6.,
Vitaminegehalte scheelt allemaal maar minimaal,maar voor mij zijn dan de eiwitgehaltes wel van belang :j

Plus, ik heb geen auto, grasbrok kan ik hier op de scooter halen, voor marstall moet ik wat verder weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:47

Tinky12 schreef:
xyzutu2..vergis je niet in de voedingswaarde van bietenpulp ;) ,lees hier wat meer info http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

Volgens mij deed ik dat ook niet? Ik had het niet over de voedingswaarde qua calorieen (want ik gebruik hem zelf ook als dikmaker), maar over het feit dat het verder weinig vitamines en mineralen meer heeft. Het artikeltje in jouw link zegt precies hetzelfde. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:14

Ik geef grasbrok door het voer, zodat ze wat beter moeten kauwen :) Gewoon 1/4 emmertje en daarbij het krachtvoer.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:50

Ik voer de grasbrok van marstall. S avonds bij de laatste hooi voerbeurt krijgt mijn paard ook een emmertje geweekte grasbrok. Ik heb zo' n boterkuipje en dat doe ik bijna vol met brok. Flinke plons water erop. Dat staat een paar uur en dat krijgt ze s avonds rond 9 uur. Ik ben ermee begonnen omdat er bijna geen gras op de wei stond en ze een beetje begon in te vallen. Het is een senior paardje van 25 en die wil ik graag netjes op gewicht houden. Vaak gooi ik ook haar supplementen erdoor. En eet ze alles netjes op.
Wat ook wel fijn spul is, is de slobber van Agrobs. Weet zo niet hoe het heet. Ligt op stal. Dat is ook een ruwvoervervanger volgens mij. Ik zal straks kijken hoe het heet en wat het kost.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:19

xyzutu2 schreef:
Volgens mij deed ik dat ook niet? Ik had het niet over de voedingswaarde qua calorieen (want ik gebruik hem zelf ook als dikmaker), maar over het feit dat het verder weinig vitamines en mineralen meer heeft. Het artikeltje in jouw link zegt precies hetzelfde. :)

Sorry,dan had ik je verkeerd begrepen :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:22

Mag ik vragen waar je de grasbrok haalt? Ons oudje kan geen hooi meer eten en krijgt momenteel luzerne, 1 kg bietenpulp 2x dd en muesli 1/5 kg. Eigenlijk ben ik nog op zoek naar grasbrok maar bij de Welkoop verkopen ze dit niet, iemand enig idee waar ik dit wel kan halen?

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:25

liedjuh2 schreef:
Hoi, misschien kunnen jullie mij advies geven. Bij ons op stal wordt in het weekend maar 1x op een dag gevoerd. Nu vind ik dit te weinig en voer zelf een tweede keer bij. Nu heb ik balen met hooi in mijn trailer liggen. Maar dit vind ik een gedoe met pakken en naar mijn box te slepen. Nu lees ik dat een aantal van jullie een ruwvoerbeurt vervangen door de grasbrok. In principe krijgt hij in die ene keer ruwvoer evenveel als hij doordeweeks verdeelt krijgt. Dus kwa hoeveelheid krijgt hij niet minder, alleen krijgt hij het direct op 1 hoop. Aangezien mijn paard niet weet van ophouden eet hij direct door tot het op is. Dan staat hij weer ruim 20 uur te wachten op een nieuwe berg. Vandaar dat ik nu zelf een keer hooi geef. Nu is mijn vraag, zou ik dit dus door een keer grasbrok te geven kunnen vervangen? Omdat het nou eenmaal minder plaats inneemt dan hooi en makkelijker is om te voeren.

NEE Niet doen!! een paard moet minimaal 17 uur per dag ruwvoer kunnen eten, dat gebeurt op heel veel stallen niet wat heel erg slecht is! De paarden darmen zijn gemaakt om heel de dag te eten, doen ze dat niet dan krijgen ze last van maagzweren en allerlei vervelende en pijnlijke problemen. Dus als ik jou was zou ik zelfs nog een 3e of 4e keer langs gaan!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:47

Als een paard langer dan 4 uur zonder staat is er al grote kans op een maagzweer..Kan je niet een slowfeeder net vullen en in de stal hangen zodat je paard er langer meer doet?Als je paard alles zo snel op heeft lijkt de hoeveelheid die gegeven wordt wel erg weinig trouwens..Hoeveel kilo is het ongeveer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:50

Michelle_S schreef:
Mag ik vragen waar je de grasbrok haalt? Ons oudje kan geen hooi meer eten en krijgt momenteel luzerne, 1 kg bietenpulp 2x dd en muesli 1/5 kg. Eigenlijk ben ik nog op zoek naar grasbrok maar bij de Welkoop verkopen ze dit niet, iemand enig idee waar ik dit wel kan halen?

Nou,ik meende dus ook het hier in de buurt te kunnen halen,was dus niet zo,dat adresje verkoopt het niet meer
Welkoop gebelt of die het konden bestellen van Hartog, nee dat word niet meer gemaakt?
Nou erg vreemd, stalhoudster kwam toch bij de Jumper vanmiddag en schijnt dat het daar wel te koop was,dus dat wacht ik dan nog even af.
Maar is vast via internet wel een leverancier te zoek, op marktplaats staat ook wel wat zag ik.
En anders fiest ik maandag wel even bij een boer langs als ik naar de paarden ga, die weten vaak wel een adresje of misschien hebben zij iets wat ik over kan nemen

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:13

Ik bestel het altijd via lavor (langwerden veevoeders) die bezorgen het thuis. Ze brengen ook kleine hoeveelheden. Dan heb ik het over de wiesencobs van marstal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:17

Ik koop de grassbrok in Duitsland, bij de Equiva in Gronau. Misschien kun je ook een adres in Duitsland zoeken?

Even op stal gekeken: de slobber van de agrobs heet Alpengrun mash. Kost 25 € voor een grote zak ( 15 kilo, 20 kilo, ik weet het niet. ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 20:22

Lief,dat je hebt gekeken maar mij wel te duur.
Zag al dat er grasbrok op marktplaats stond voor 7 euro, 25 kilo :j
Nu nog iemand met een auto regelen.

Er zijn meer die bezorgen, is even een kwestie van uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:02

Ik heb uiteindelijk twee artikelen gevonden met onderzoeken naar Luzerne/alfalfa. Het 'giftige' element in alfalfa is saponine, maar dat lijkt alleen bij het eten van erg grote hoeveelheden verse alfalfa te leiden tot koliek. Een overdosis alfalfa kan door de hoge dosis vitamine K ook leiden tot vergiftigingsverschijnselen (maar dan hebben ze het ook steeds over zelf grazen).
De hoeveelheid saponine wordt verminderd door te oogsten in het voorjaar (hogere doses in zomer- en najaarsalfalfa) en te oogsten voordat de luzerne bloeit (ivm concentratie stoffen in de zaadjes). Er zijn inmiddels ook alfalfa soorten ontwikkeld met weinig saponine. Sommige saponinen vertragen bij overdoses de groei en voortplanting in bepaalde diersoorten (varkens en vogels kunnen er bijvoorbeeld niet goed tegen), maar anderen werken juist groeibevorderend (zoals de saponinen in spinazie en haver), en in andere gevallen is de dosis zo hoog dat de plant echt giftig is (klimop enz).

Hier zijn de twee links waar deze (en nog meer) informatie staat. Geen van beide links ziet problemen bij het dagelijks voeren van alfalfa aan paarden. De onderste beschrijft zelfs wetenschappelijke onderzoeken naar alfalfa bij mensen blijkt dat het onder andere pijnstillend werkt bij artrose/artritis/reuma (en bijdraagt aan bestrijding van kanker), juist door de saponines, en bij dieren lijkt dit ook zo te zijn. De enige echte waarschuwing is om dieren niet te laten grazen op luzerne (dan is het vers, misschien al in bloei, zijn er mogelijk al giftige zaadjes en wordt het in te grote hoeveelheden gegeten).

Ik heb geen idee hoeveel saponines het droog/persproces overleven en het is de moeite waard om na te vragen bij een producent wanneer het geoogst is (welk jaargetijde en voor de bloei?) en welke soort er gebruikt is aangezien er ook saponine-arme luzerne bestaat, maar als ik dit alles zie dan zie ik geen reden waarom ik [***] geen 500 gram luzernebrok zou geven.

http://poisonousplants. ansci.cornell.edu/toxicagents/saponin.html
http://theanimalherbalist. com/?page_id=135

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:05

Ik heb nu agrobs wiesencobs voor de jonge, de oude heeft heel lang agrobs protein light als enig ruwvoer gehad,die mocht geen hooi of voordroog hebben maar alleen geweekte brok ivm stof en schimmel voorkomen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:12

Na wiesencobs en senior prices en andere dingen geprobeerd te hebben, reageert mijn paard het beste op musli van Eggersman, grasbrok van een molen in Ijzerlo, 7,50 a 25 kg. en haver, en gerst en mais

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:19

Ik lees hier ook even mee, paard krijgt momenteel speedibeet om net wat bij te komen, luzerne at ze na een tijd niet meer, dus van de halve zak die ik nog over heb vermeng ik met de speedibeet. Aangezien ik speedibeet nog relatief duur vind, rond de 18 euro per 15 kg, en ik er zo'n driekwart schep van voer zit ik nog enigszins in dubio of ik dit wil blijven voeren. Gewone bietenpulp kon ik zo even snel niet vinden maar dat is ook nog een optie. Paard heeft ook een tijdje seniores priores gekregen, qua prijs een stuk voordeliger, maar met 25% zetmeel heb ik liever een andere optie. Overigens gaat het om een paard wat vrij intensief getraind wordt en dat af en toe mag laten zien op wedstrijd, dus in die zin ben ik niet per se bang voor eiwitten, verder krijgt ze een vitaminebrok, onbeperkt hooi en zo'n 100/200 gr sport muesli voor net dat beetje extra. Energie level is prima in orde, 't is vooral net dat beetje extra vet waar het om gaat, spieropbouw zou een leuke bijkomstigheid zijn, vandaar in de eerste instantie de keuze voor luzerne, maar wellicht dat een grasbrok nog een goed alternatief is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 07:20

Ik ben ervan geschrokken dat geen enkele grasbrok GMO-vrij is -O-
Ga maar eens snel op zoek naar een alternatief waar die troep niet inzit...als die al verkrijgbaar is.

Voor degene die niet weten wat dit is :

GMO = Genetically Modified Organism oftewel genetisch gemanipuleerd

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... catie.aspx

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:14

Is marstall dat niet? Ik zie het in elk geval steeds op mn zakken staan. Wiesencobs nog maar een keer besteld dus dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Of het moet op mn pavo staan

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:00

pleiada schreef:
Als een paard langer dan 4 uur zonder staat is er al grote kans op een maagzweer..Kan je niet een slowfeeder net vullen en in de stal hangen zodat je paard er langer meer doet?Als je paard alles zo snel op heeft lijkt de hoeveelheid die gegeven wordt wel erg weinig trouwens..Hoeveel kilo is het ongeveer?

Slowfeeder mag bij ons op stal niet, want een paard moet van de grond eten en vooral niet uit een net. Daarnaast vullen zij het ook niet, dus wordt het alsnog op de grond gegooid en als je ze zelf klaar zou leggen hangen zij het niet op.
Hij krijgt nu een kilo of 15 denk ik.
Maar hij heeft vijf maanden ergens anders gestaan(ivm met mijn gebroken been) en daar kreeg hij 4x per dag een net van 12 kilo en dat was ruim voor de volgende voerbeurt leeg. Hij kreeg dan om 6 -13 - 18- 23 een net. D'r zit geen stop op. Dat is zo goed als onbeperkt kwa hoeveelheid en dan uit een slowfeeder, maar hij blijft door eten, zelfs na drie maanden zo gevoerd te zijn.

Maar bedankt iedereen voor de adviezen, ik blijf het lekker op zelf aangeschaft hooi houden dan. Ik ga nu al twee keer per dag in het weekend, maar de tweede keer heeft hij vaak die berg liggen en heeft het vrij weinig zin om mijn hoop d'r nog op te gooien. Dan duurt het misschien een half uurtje korter dat hij zonder eten staat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:03

Cemlys schreef:
Is marstall dat niet? Ik zie het in elk geval steeds op mn zakken staan. Wiesencobs nog maar een keer besteld dus dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Of het moet op mn pavo staan

Nee,ook niet...er zit GMO soja in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:12

Soja in grasbrok?
Wat vreemd, zou je niet verwachten dat dat er in zit