hoefijzer nodig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: hoefijzer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:58

De hoeven denk ik niet, zou wat zijn als ze moeten vluchten denken paarden echt " ooo Asfalt of bergpad met stenen even stappen"
Daar zijn de hoeven dus wel op gemaakt om dat aan te kunnen.
Echter met een ruiter erop is het wel extra belastend voor de gewrichten omdat zachte ondergrond meer meeveert als het harde. Maar dat is hier toch al niet aan de orde.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:12

Ineke2 schreef:
De hoeven denk ik niet, zou wat zijn als ze moeten vluchten denken paarden echt " ooo Asfalt of bergpad met stenen even stappen"
Daar zijn de hoeven dus wel op gemaakt om dat aan te kunnen.
Echter met een ruiter erop is het wel extra belastend voor de gewrichten omdat zachte ondergrond meer meeveert als het harde. Maar dat is hier toch al niet aan de orde.

Als ze steeds maar lange stukken over het asfalt galopperen gaan de hoeven wel kapot hoor

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:13

Maar dat is mijn mening

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:26

Mwah in het buitenland word er tijdens Enduranceritten volop over het harde gegalopeerd ( is in Nederland verboden) dus als ze het gewend zijn ( trainen en opbouwen dus) kan het prima. Alleen is de vraag of je het moet willen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:29

Ik zou toch minder met de pony doen. 6 uur per dag is erg veel. Maar goed hou de hoeven in de gaten.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:29

Ineke2 schreef:
Mwah in het buitenland word er tijdens Enduranceritten volop over het harde gegalopeerd ( is in Nederland verboden) dus als ze het gewend zijn ( trainen en opbouwen dus) kan het prima. Alleen is de vraag of je het moet willen.

Je kan de hoeven niet trainen op de weg te galloperen dus die gaan gewoon hartstikke kapot en het is niks voor niks dus verboden hier in Nederland, maar dat heeft verder niks met dit topic te maken

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:31

Ik zou hoefschoenen nemen dat is op lange termijn veel goedkoper dan steeds die hoefsmid voor ijzers want die slijten ook weer

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:32

met mijn shet loop ik dagelijks over het asfalt, voornamelijk draf maar in en uit stappen uiteraard in stap, soms even galopje. Is al 4 maanden niet bekapt en ook niet nodig. Zolang ze niet te kort worden gewoon lekker laten. Veel hoefsmeden hebben niet eens zulke kleine ijzertjes :') als ze te kort worden kun je ook voor hoefschoenen gaan, aanschaf is duur maar uiteindelijk goedkoper dan ijzers

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:34

iris_relente schreef:
Ineke2 schreef:

Je kan de hoeven niet trainen op de weg te galloperen dus die gaan gewoon hartstikke kapot en het is niks voor niks dus verboden hier in Nederland, maar dat heeft verder niks met dit topic te maken

Super grote onzin want het is niet om die reden verboden in Nederland.
Maargoed dat doet er verder niet toe in dit topic.

De pony van ts is niet van hem begrijp ik uit latere posts dus in de eerste plaats zou ik maar eens gaan overleggen met de eigenaar dat je hier over twijfelt.

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 06:33

Hoeft niet. Over asfalt lopen kan prima zonder hoefijzers.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:55

Over die hoeven zou ik me nu niet zo'n zorgen maken, maar wel over het weiland met veel gras. Hoefbevangenheid is een veel voorkomend probleem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:02

iris_relente schreef:
Ineke2 schreef:

Dan nodig ik je van harte uit eens bij mijn pony te komen kijken. Loopt voor de wagen vele kms blootvoets over de weg, ook in galop. Dat doe ik al jaren en hij heeft niks aan zn hoeven hoor!

Tevens is bovenstaande een antwoord op ts haar vraag. Paarden kunnen prima blootsvoets over het harde hoor :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:56

[/quote]

Je kan de hoeven niet trainen op de weg te galloperen dus die gaan gewoon hartstikke kapot en het is niks voor niks dus verboden hier in Nederland, maar dat heeft verder niks met dit topic te maken[/quote]

Dan nodig ik je van harte uit eens bij mijn pony te komen kijken. Loopt voor de wagen vele kms blootvoets over de weg, ook in galop. Dat doe ik al jaren en hij heeft niks aan zn hoeven hoor!

Tevens is bovenstaande een antwoord op ts haar vraag. Paarden kunnen prima blootsvoets over het harde hoor :)[/quote]

Kan je toch beter hoefschoenen gaan gebruiken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:05

Waarom zou ik in godsnaam hoefschoenen gebruiken als hij ze niet nodig heeft?! :+

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:43

Maartje1990 schreef:
Waarom zou ik in godsnaam hoefschoenen gebruiken als hij ze niet nodig heeft?! :+

Veel beter voor de hoeven en fijner voor de pony

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:47

iris_relente schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee hoor helemaal niet waar. Een paard wiens hoeven goed bekapt worden en goed uitzien hebben echt geen baat bij hoefschoenen. Sowieso de mijne niet. Hij heeft bikkelharde hoeven, nooit scheurtjes of brokkels en loopt op elke ondergrond zuiver. Hoefschoenen zullen hem alleen maar belemmeren

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:50

Veel beter voor de hoeven en fijner voor de pony[/quote]

Nee hoor helemaal niet waar. Een paard wiens hoeven goed bekapt worden en goed uitzien hebben echt geen baat bij hoefschoenen. Sowieso de mijne niet. Hij heeft bikkelharde hoeven, nooit scheurtjes of brokkels en loopt op elke ondergrond zuiver. Hoefschoenen zullen hem alleen maar belemmeren[/quote]

Mooi, mijn pony word goed bekapt maar is wel gevoelig dua dat maakt niet uit als ze goed bekapt worden

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:58

iris_relente schreef:
Mooi, mijn pony word goed bekapt maar is wel gevoelig dua dat maakt niet uit als ze goed bekapt worden

Niet ieder paard is hetzelfde hè. Dus niet alles wat jou pony niet kan, betekent niet dat een ander paard dat ook niet kan.
Goed bekappen draagt trouwens zeker wel bij aan brokkelen/scheuren van hoeven. Regelmatig en correct zorgt ervoor dat dit niet gebeurt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:59

Maar ik heb het al de hele tijd over mijn pony, die niet gevoelig loopt, en jij beweert dat ik zelfs bij hem hoefschoenen onder moet gaan doen omdat dat zogenaamd beter zou zijn voor hem.

Uiteraard een paard dat gevoelig is en bij het bekappen niets verbetert kan worden zal inderdaad baat hebben aan een hoefschoen (dat hoor je mij ook niet ontkennen) maar niet ieder paard heeft hoefschoenen nodig. De meeste niet zelfs

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:35

iris_relente schreef:
Maartje1990 schreef:

Mijn paard loopt liever (ruimer) zonder hoefschoenen dan met hoefschoenen, dus bij hem gebruik ik alleen hoefschoenen als het niet anders kan (gevoelig lopen). Periodes dat ik veel met hem buitenreed (15-20x per maand voor gemiddeld een uur door de stad zonder veilige berm, over fietspaden en asfalt) had hij 3-4 dagen per maand hoefschoenen nodig.

Ietwat offtopic, maar wel passend bij het onderwerp:
Als je paard gevoelig blijft dan is dat inderdaad een goede reden om hoefschoenen te gebruiken, maar ik zou ook altijd nog een goed bekijken of de hoeven wel echt goed bekapt worden. Een hoop paarden (zeker die gevoelig zijn) hebben te weinig straal, te smalle hoeven, te steile hoeven, ondergeschoven verzenen, te lange steunsels en/of hoeven met een te brede witte lijn. Allemaal dingen die met goed bekappen en correct huisvesten verbeterd of zelfs verholpen kunnen worden.

Dit plaatje laat duidelijk ondergeschoven verzenen zien:
Afbeelding

En schematisch v.l.n.r. goede hoeven, steile hoeven, licht ondergeschoven verzenen en sterk ondergeschoven verzenen:
Afbeelding

Een paard met een zeer steile voorhoef van achteren gefotografeerd, vrij vlot na het bekappen (en wordt behandeld tegen rotstraal, iets dat vaak voorkomt bij hoeven die een verminderde hoefwerking hebben):
http://boktimg.nl/img/m/ZijwQd.png

Een andere hoef met ondergeschoven verzenen en een veel te ver afgevijlde toon. Geel is tot waar hij uitkomt als de toon er niet afgevijld zou zijn, groen geeft de kroonrand op de grond aan, blauw is waar de ondergeschoven verzenen eindigen, rood is hoe vaak het stuk tussen groen bij de kiel en blauw in de hoef past (2.5-3x, tot einde hoef-einde gele punt). Normaal is dat 7-8x doordat het stuk tussen groen en blauw veel kleiner is.
m/hojJwE.png

En hetzelfde probleem met licht ondergeschoven verzenen (groene lijnen lopen niet parallel) en deze keer gecombineerd met nog hoge hielen, daardoor steile hoeven en weer maar ruim 2x passend-
http://www.mizora.nl/foto/hiel2.png

Wat je eigenlijk ziet bij een steile hoef is dat de toon vaak te kort is. Denk de hielen maar eens weg, dan zie je vaak de toon vaak van de grond weg is. En aangezien die paarden juist op de toon landen (door die hoge hielen), loopt zo'n dier snel gevoelig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:15

*vind ik leuk*

goed uitgelegd :j +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:17

Wij hebben hier zojuist 11 stelconplaten laten neerleggen in de inloopstal en rondom de voerbakken, we hadden al een puinpad naar de wei toe. De stelconplaten zijn vanwege de nattigheid maar ook omdat de hoeven nog niet genoeg afslijten op alleen het puinpad.