Ongekookte lijnzaad?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:39

En als ik terug lees maar dat blauwzuur niks uit als je een bepaalde hoeveelheid geeft.
Vind het wel erg gevaarlijk want blijkbaar is het dus niet duidelijk.
In welke hoeveelheid je het mag geven, zelfs in dit topic lees ik van max 100 tot max 350 gram?
En moet je het koken of malen of helemaal niet?
Misschien dat ik maandag zelf even bel naar de DA want nu wil ik het weten ook haha :)

Marvel

Re: Ongekookte lijnzaad?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:48

Als ik hoor dat ze het in verschillende klinieken geven zonder te malen of te koken, zal t wel goed zijn zou je denken.
Maar vind het wel raar dat de meningen er zo over verdeeld zijn per kliniek ongeveer..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:50

Jotoma schreef:
Maar vind het wel raar dat de meningen er zo over verdeeld zijn per kliniek ongeveer..

Waarschijnlijk komt dat omdat niemand het helemaal zeker weet en ze dus gewoon doen wat hun goed lijkt.
En zo doe je het dan zelf ook, je gaat af op het advies waar je vertrouwen in hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:38

Jotoma schreef:
Waarom geven sommige het gemalen? Ik verwacht ook een zak, maar wou het gewoon ongemalen geven.

Zelfde als bij mensen, de zaadjes die in zijn geheel (die de tanden hebben gemist om te kauwen) in de maag belanden komen er in dezelfde vorm weer uit en doen dus niets. Bij gebroken lijnzaad is dat probleem opgelost.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:54

vuurneon schreef:
Jotoma schreef:
Waarom geven sommige het gemalen? Ik verwacht ook een zak, maar wou het gewoon ongemalen geven.

Zelfde als bij mensen, de zaadjes die in zijn geheel (die de tanden hebben gemist om te kauwen) in de maag belanden komen er in dezelfde vorm weer uit en doen dus niets. Bij gebroken lijnzaad is dat probleem opgelost.

Precies :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:32

Helder. Zelfde reden waarom ik mn paard geplette ipv gepunte haver geef.
Is het ook gemalen of geplet verkrijgbaar? Niet zoveel trek om zelf aan t malen te gaan. Heb ook geen koffiemolen oid.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 01:02

Wie maalt het zelf? En werkt dat beter?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:14

Rizette schreef:

Ik maalde zelf idd. Dit deed ik met een kleine koffiemolen (koste minder dan 10 euro). Ik zette het voer klaar voor een week, zodat het zo gegeven kon worden door de staleigenaar.
Qua werking zal er niet zoveel verschil zijn met heel of gemalen zaad. Het ging mij er meer om dat mijn merrie ook alle lijnzaad benut welke gegeven werd en niet de helft bv ongebruikt uitpoept :-)
Ik maalde het wel grof trouwens, dit omdat de hulsjes van het zaad de darmwerking bevorderd en als fijngemalen meel het wat minder doet in die zin.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:35

Rizette schreef:

Ik maal het zelf met een koffiemolentje.
Ik doe dit al jaren en het werkt erg goed.
Ik geef het als kuur tegen zand. De pony's vinden het heerlijk.
Ik maak het klaar en geef het direct door het voer. Per pony ( B t/m D) een goede hand
vol gemalen lijnzaad.

Pony's met diarree hebben ook veel baat bij gemalen lijnzaad.

In deze periode waar de pony's alleen nog op de paddock komen krijgen ze dagelijks lijnzaad.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:05

Misschien een beetje domme vraag :o

Ik voer lijnzaadolie, omdat ik ook olie wil geven voor de energie. Zou (gebroken) lijnzaad ook helpen voor meer energie? Blijft de olie in de zaadjes :o?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:06

Ik heb dezelfde vraag als hierboven. Ik heb niet zo'n zin om zelf te malen, gezien het dan ook maar korter houdbaar is. Ondanks dat ik net een koffiemolen heb besteld, kwam ik online tegen (ook gewoon bij ah), dat je het gebroken kan kopen:

http://www.denotenshop.nl/lijnzaad-gebr ... oCXrLw_wcB

Het lijkt me dat dit dezelfde functie heeft als gemalen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:10

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:15

Vlokken vind ik erg duur tov een zak zaadjes (2 kilo voor 10,- en zaadjes 4,5 kilo een tientje). En er blijft 'maar' 12% olie over. Lijkt me dat dit percentage hoger is bij echte zaadjes (maar weet niet of dit bij de vooraf gebroken variant ook zo is). En ik ben ivm de energie ook echt opzoek naar de olie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:18

Ja snap ik. Bij mij was het ook meer omdat mijn zeikerd de olie niet moest en ik het teveel werk vond om elke keer lijnzaad te koken.
Dit was een goed alternatief dat wel gegeten wordt.
Ik doe overigens al een maand van een emmer, dus qua prijs vond ik het ook nog wel te doen.
Had overigens de 2e emmer gratis met een actie een tijdje terug. Dat maakt het alweer aantrekkelijker :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:25

Die van mij is gek op olie, eet brok juist slecht (dus weet niet of hij dan om de vlokjes heen zou eten). Lijnzaad gekookt vond hij niets 8-) maar gemalen zaadjes moet denk ik wel goed komen. Zeker als hij straks weer haver krijgt.

Kan het trouwens kwaad als je eerst bietenpulp maakt en aan t eind zaadjes toevoegd en dan voert? Dus dan het nog geen slijmerige ellende is? Speedibeet eet hij namelijk graag, zou mooi zijn als de zaadjes daar dan overheen kunnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:02

Wij voeren de lijnzaad door de bietenpulp. We maken de bietenpulp altijd een dag vooruit; dus gisteren voor vandaag. Dan vandaag bietenpulp verdelen over de voerbakjes, dan daar de brokjes en lijnzaad doorheen mengen (en de glucobalance voor mijn merrie).

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:14

Ik geef mijn D pony ook elke dag 50gram
Ongekookt.
Ongekookt omdat op die manier alle voedingsstoffen er in blijven.
Bij geplette heb je ook iets verlies van voedingsstoffen, maar niet zoveel als wanneer je het kookt.

En als hrt ongekookt zo giftig zou zijn, waarom zit het dan ongekookt door veel soorten musli heen?
Een beperkte hoeveelheid is heel gezond.