Rare jeukende bultjes en korstjes op romp, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Rare jeukende bultjes en korstjes op romp, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:20

Ik heb gister foto's gemaakt van hoe de plekjes er uitzien. Toevallig was ik gister ook nog bij de DA voor m'n kat en heb ik het nog even over de plekjes van m'n paard gehad. Het is óf mijt, óf een allergie en aangezien hij naast een Tinker staat met mijt, denkt ze echt dat het mijt is. Maar ze kan niet verklaren waarom ze dan geen mijt heeft gezien op het afkrabsel.

Mocht het wassen met Sebacil niet werken, dan denk ik erover om de romp van m'n paard te scheren en te behandelen met Tea Tree.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:04

joyce2 schreef:
@Zamira: Het is geen rainrot bij mijn paard. Of wellicht bedoelde je dat de pony van Marg dat heeft? Die etterige plekjes passen wel in dat beeld.

Rainrot is door de DA uitgesloten. Het zijn kleine bultje (zoals een kleine muggenbult bij ons) en die gaan soms ontsteken. Soms blijven het gewone bulten. Bij rainrot krijg je grotere plekken, en ook echt kaal. Dat is bij haar niet het geval. Als ik de bultjes niet open krabbel, verdwijnen ze vanzelf zonder een kale plek achter te laten.

Hier een link naar een artikel over bultjes: http://paarden.dapbodegraven.nl/uploads ... 012_hp.pdf

Bij mijn pony denken ze aan twee dingen. Als eerste ook aan mijt (vanwege de jeuk). Ze hoeven net op de verkeerde plek een krabseltje te nemen en je vindt geen mijten. Het is ook zo dat ze met mijten soms zeer lokaal jeuk hebben. Ten tweede een reactie op het scheren en daarop een infectie. Vandaar wassen met betadine.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:07

Marg schreef:
Hè fcsa, een bekende in dit topic.

Mijn pony heeft ook bultjes. Toen het er net was waren het etterige plekjes. Daarom geschoren om het wat lucht te geven. Hielp helaas niet.

Vandaag voor de 2de keer da erbij. We gaan door met de behandeling tegen mijt en ze krijgt op de aangedane plekken hydrocortiderm.

Omdat het een kleine pony is welke gevoelig is voor hoefbevangenheid durven ze geen andere middelen voor te schrijven.

Da gaf aan dat scheren ook weer de huid kan irriteren. Zo kom je dus in een cickel waar je niet makkelijk uit komt.

Volgende stap voor ons is tijdelijk alleen hooi geven en bekijken of het dan minder wordt.

Wat vervelend voor Gerrie (en voor jullie)! Hopelijk wordt het snel minder.
Bij EG gaat het weg zodra ik de deken af laat of een andere (dunnere) deken op doe, dus gelukkig gemakkelijk te verhelpen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:17

Mijn paard heeft vorig jaar ook onverklaarbare bultjes gehad. Eerst behandeld als schimmel, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk DA er bij gehaald, die wist ook niet wat het was. Het had veel eigenschappen van schimmel. Maar het zat heel lokaal op 1 plek, en er waren nog enkele dingen waardoor het eigenlijk weer geen schimmel kon zijn. Dus dacht de DA aan een algergie. Uiteindelijk een anti biotica spuit gehad, hierdoor werd het al beter, en met een kuur is het uiteindelijk helemaal weggetrokken. Tot op heden weten we nog niet wat het nu was.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:35

joyce2 schreef:
Ik heb gister foto's gemaakt van hoe de plekjes er uitzien. Toevallig was ik gister ook nog bij de DA voor m'n kat en heb ik het nog even over de plekjes van m'n paard gehad. Het is óf mijt, óf een allergie en aangezien hij naast een Tinker staat met mijt, denkt ze echt dat het mijt is. Maar ze kan niet verklaren waarom ze dan geen mijt heeft gezien op het afkrabsel.

Mocht het wassen met Sebacil niet werken, dan denk ik erover om de romp van m'n paard te scheren en te behandelen met Tea Tree.

Met de mok bij mijn paard heeft mijn d.a al gezegd dat mijt zich niet altijd laat zien bij onderzoek. Ze verwachte dat het geen mijt was, maar heeft wel een spuit gehad om het te bestrijden zodat we dat konden uitsluiten.

Dus imo niet gek dat ze geen mijt heeft gezien......

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:12

Naja, niet verklaren was misschien ook niet de juiste omschrijving. Ze baalde er heel erg van dat ze geen mijt had gezien en ze had behoorlijk wat afgekrabd van verschillende plekken, dus ze had wel verwacht iets te vinden. Nu blijft het toch een beetje gissen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 10:43

Zo, eindelijk even de foto's ge-upload!

Hij heeft meerdere "kleurloze" korstjes. Deze laten al los en daardoor lijkt zijn huid/vacht om sommige plekken schilferig. Maar dat zijn dus schilfertjes van de korstjes die loslaten.
Afbeelding

Onder m'n bovenste vinger zie je (helaas wat bewogen) ook een korstje zitten, maar hier zie je ook dat er een rood/donker vlekje op de korst zit.
Afbeelding

Nog zo'n korsterig plekje
Afbeelding

En heel veel korstjes laten dus los
Afbeelding

Op deze moet je misschien een beetje inzoomen, maar onder sommige korstjes zit dus zo'n klein rood "puntje".
Afbeelding

Verder ziet zijn vacht er wel mooi gedekt uit, geen rare hobbels/bobbels en kale plekken te zien.
Afbeelding

Mocht je de foto's beter willen bekijken/in willen zoomen, dan kan je ook even op de link klikken om naar het album toe te gaan: http://myalbum.com/album/cbFocXQhfuJ5

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:47

Precies zulke plekjes heeft mijne ook! Alleen dan dus keiharde bulten eronder en die zijn best dik. Maar heb m in september geschoren dus je ziet t ook goed.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:16

Opgehoopt huidvet. Soms kan je de bultjes een beetje loskrabben en komt er een plukje haar mee. Koop een furminator en gebruik die. Hoef je helemaal niet met andere middeltjes aan de slag. En de DA hoeft ook niet te komen. Doe wel voorzichtig als je je paard hebt geschoren of als je paard een dun velletje heeft. Een furminator is een ding dat je met beleid moet gebruiken.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:28

Ik kan er spijtig genoeg van meepraten. Mijn paard heeft zomerexzeem, maar dat gaf vnl jeuk aan manen en staart. Sinds dit jaar ging het prima met manen en staart en ik kon mijn geluk niet op. Echter was ik blij voor niets. Rond juli begon mijn paard overal mini bultjes te krijgen zoals jij ze omschrijft. Ik heb alles geprobeerd. Dacht aan eiwitbultjes dus alle krachtvoer gestopt, maar dit gaf geen enkel verschil. Deken af, deken op, geen enkel verschil. Het ergste is dat bij mijn paard die kleine bultjes altijd korstjes hebben. Nadien worden dit littekens en kale plekjes. Ik kan wel huilen. Mijn paard had zo'n mooie vacht, super kort en glanzend. Nu staan er ontelbare plekjes her en der. Omdat de plekjes volgens mij niet typisch waren voor zomerexzeem hebben we een allergietest gedaan. Ja hoor, zeker 5 grote allergieën: verschillende soorten huisstofmijt, allergie aan pollen in gras en hooi, zware allergie aan dazen, zomerexzeem.
Nu heb ik een desensibilisatie kit liggen die we volgende week beginnen injecteren. We zien wel, vind het erg moeilijk.
Mijn paard komt waarschijnlijk nooit meer onder de dekens vandaan. Twee weken geleden had ik het deken afgedaan en toen schuurde hij een stuk van 20 cm van zijn manen weg, zucht. Met het veranderende klimaat vrees ik het ergste. Zelfs nu vliegen hier nog allerhande insecten rond...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 15:05

Ilsemarie schreef:
Precies zulke plekjes heeft mijne ook! Alleen dan dus keiharde bulten eronder en die zijn best dik. Maar heb m in september geschoren dus je ziet t ook goed.

Ja, dat heeft die van mij dus ook!! Maar dat kan je op de foto niet zien.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 15:06

Kabouter123 schreef:
Ik kan er spijtig genoeg van meepraten. Mijn paard heeft zomerexzeem, maar dat gaf vnl jeuk aan manen en staart. Sinds dit jaar ging het prima met manen en staart en ik kon mijn geluk niet op. Echter was ik blij voor niets. Rond juli begon mijn paard overal mini bultjes te krijgen zoals jij ze omschrijft. Ik heb alles geprobeerd. Dacht aan eiwitbultjes dus alle krachtvoer gestopt, maar dit gaf geen enkel verschil. Deken af, deken op, geen enkel verschil. Het ergste is dat bij mijn paard die kleine bultjes altijd korstjes hebben. Nadien worden dit littekens en kale plekjes. Ik kan wel huilen. Mijn paard had zo'n mooie vacht, super kort en glanzend. Nu staan er ontelbare plekjes her en der. Omdat de plekjes volgens mij niet typisch waren voor zomerexzeem hebben we een allergietest gedaan. Ja hoor, zeker 5 grote allergieën: verschillende soorten huisstofmijt, allergie aan pollen in gras en hooi, zware allergie aan dazen, zomerexzeem.
Nu heb ik een desensibilisatie kit liggen die we volgende week beginnen injecteren. We zien wel, vind het erg moeilijk.
Mijn paard komt waarschijnlijk nooit meer onder de dekens vandaan. Twee weken geleden had ik het deken afgedaan en toen schuurde hij een stuk van 20 cm van zijn manen weg, zucht. Met het veranderende klimaat vrees ik het ergste. Zelfs nu vliegen hier nog allerhande insecten rond...

Jeetje wat heftig zeg... Ik hoop dat het injecteren gaat helpen!