Wat kan dit zijn? Bult onder de buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:12

Mijn paard heeft iets wat er op lijkt.

Wat betreft de plek: ik denk een lymfeknoop die ontstoken is. Dat is net 1 stadium verder dan alleen maar dik/ vocht / oedeem.

Mijn mallard heeft 1x per jaar een soort van droes. Nooit koorts, nooit een ander paard besmet - maar wel eerst een dag niet in topconditie en de volgende dag opgezette lymfeknopen. Meestal tussen de kaaktakken, maar sind ze de 27 is gepasseerd ook op de plek van de foto van jouw paard.

En met een paar dagen rustig werk gaat het bij mijn knollie altijd gewoon weer weg.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:36

Biks heb ik hem op 150 gram staan s'ochtends en s'avonds ook dus 300gr p. dag, is niet enorme hoeveelheid toch??
Maar dan haal ik het vanaf morgen er even uit indd.. Dan even weer op de musli alleen..

De bult was nu wel groter en naar het midden gezakt.. Heb zn temp gemeten en die is gewoon heel netjes net als anders 37,5.
Dus geen koorts of iets..

Ga gewoon morgenochtend weer checken en kijken maar meeste antwoorden klinken toch richting vocht.. En mocht het morgenochtend weer erg verandert zijn bel ik da wel even..
Hij zit verder ook goed in zn vel vanochtend onder het trainen verder niks gemerkt en goeie eetlust en geeft ook geen kik als er in druk om die putjes te checken..

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:42

Je paard heeft er geen last van. Je mag er gewoon aan komen. Ook geen andere ziekte verschijnselen. Ik denk dat je rustig een paar dagen af kunt wachten. Voor je gemoedsrust de da even bellen. En eventueel een voorlopige afspraak voor volgende week maken. Tenzij hij anders aan geeft. Wordt het na een paar dagen vanzelf minder dan zeg je de afspraak af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:11

Hoe is het nu? Mijn paard heeft namelijk sinds een week exact hetzelfde. Ze heeft het eerder gehad en toen is het vanzelf weggegaan. Drie jaar geen last meer van gehad, tot nu. Zit me suf te piekeren wat er nu anders is waardoor ze het nu ineens weer heeft.

Matheno

Re: Wat kan dit zijn? Bult onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:28

Toevallig staat mijn paard momenteel ook met wat oedeem onder de buik. Kan een gevolg zijn van hartklachten ook. Voor de zekerheid kun je beter wel even de DA naar het hart laten luisteren en eventueel wat bloed laten afnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:37

Bij hartklachten zit het oedeem meer tussen de voorbenen volgens mij. Bij mijn paard zit het echt midden onder de buik.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:14

Ja hij is op een gegeven moment naar het midden gezakt..
En nu neemt hij elke dag iets af..

Gisteren niet geweest dus ga vanmiddag weer even kijken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:35

Orchidee14 schreef:
Bij hartklachten zit het oedeem meer tussen de voorbenen volgens mij. Bij mijn paard zit het echt midden onder de buik.

Bij mensen met hartklachten geldt, dat het laten circuleren van het bloed niet goed meer lukt. Dit betekent opgezette voeten, bij paarden stalbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:45

Maar we hebben het hier over een bult onder de buik en niet over stalbenen dus eerlijk gezegd snap ik deze opmerking niet helemaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:47

Accoord : ik kan mij niet voorstellen dat een paard met hartproblemen te herkennen zou zijn aan een bult onder de buik, of oedeem tussen de voorbenen - zo'n dier krijgt "stal"benen, zelfs als-ie op het land staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:35

Toch is het en feit dat paarden met hart problemen oedeem tussen de voorbenen kunnen krijgen. Google maar eens.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:37

Mijn paard heeft dit ook gehad. Bij hem is later bij naderonderzoek een hartafwijkingen gevonden. Ik zou dit persoonlijk dus wel laten onderzoeken.
Hij heeft trouwens geen last gehad van stalbenen zoals hierboven genoemd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:58

Ik ben inderdaad van plan deze week de dierenarts te laten kijken.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:34

Janneke2 schreef:
Accoord : ik kan mij niet voorstellen dat een paard met hartproblemen te herkennen zou zijn aan een bult onder de buik, of oedeem tussen de voorbenen - zo'n dier krijgt "stal"benen, zelfs als-ie op het land staat.

De pony waar ik het in eerdere reactie over had, had ook flinke hartproblemen en bulten van vocht onder de buik/tussen de benen. Het klopt dus dat ponys vochtbulten onder de buik/ tussen de benen kunnen krijgen bij hartproblemen.

TS, het diertje krijgt niet toevallig medicijnen voor cushing? Bij de pony van mijn zusje waren de bulten, en dus de slechte hartwerking erg onbekende bijwerkingen van de cushing medicijnen. Hier is uiteraard een melding van gemaakt door de dierenarts bij de fabrikant van de medicijnen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:39

Paard van kennis heeft dit ook gehad. DA dacht sar het overbelaste spieren waren. Creme voor spieren en pijnstillibg gegeven. Die reageerde wel echt als je eraan kwam. Mijn pony heeft het ook eens gehad maar die reageerde er totaal niet op, dat was gewoon vocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:50

Orchidee14 schreef:
Toch is het en feit dat paarden met hart problemen oedeem tussen de voorbenen kunnen krijgen. Google maar eens.

Bij paarden met hartproblemen zie je inderdaad vaak oedeem tussen de voorbenen en/of onderbuik. Maar zoals gezegd kan oedeem veel verschillende oorzaken hebben, dit hoeft niet perse een hartprobleem te zijn.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:55

Staat je paard bij andere paarden in de wei?

Dit heeft mijn paard namelijk ook gehad, had een gigantische harde bult onder buik, precies zo'n bult als jij hebt. De volgende dag kon ik de bult met 2 handen niet eens meer vasthouden. Bleek dus dat de shetlander die bij mijn paard in de wei staat haar getrapt heeft op die plek, in de bult zat alleen vocht. Dierenarts is geweest (die zei dus dat mijn paard getrapt was) en heeft ons vocht verminder achtig spul ( :Y) ) gegeven en na een paar dagen was het al weg. (dierenarts zei dat het wel 2 weken kon duren voordat het weg was)

edit: de bult van mijn paard zat precies op dezelfde plek, achter de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:14

Liinn schreef:
Orchidee14 schreef:

Bij paarden met hartproblemen zie je inderdaad vaak oedeem tussen de voorbenen en/of onderbuik. Maar zoals gezegd kan oedeem veel verschillende oorzaken hebben, dit hoeft niet perse een hartprobleem te zijn.

Dat wordt hier ook niet beweerd. Er kunnen vele oorzaken zijn, hartproblemen is er eentje van.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:50

TS wat zei de DA?

De DA heeft bij mijn paard vastgesteld dat het om een trap gegaan moest zijn. Niks aan de hand dus. Hopelijk is dat bij jouw paard ook het geval.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:56

Mijn pony heeft sinds een paar dagen ook een flinke bult onder haar buik. ze is niet drachtig, en merk verder ook niets anders aan haar qua eten of gedrag. Alleen vindt ze het niet fijn als ik eraan kom dus ik weet niet of het hard of zacht is.
wel kruipt het een beetje naar voor, maar zit nog lang niet bij de voorbenen. Maar achter het "midden".
iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:47

Matheno schreef:
TS wat zei de DA?

De DA heeft bij mijn paard vastgesteld dat het om een trap gegaan moest zijn. Niks aan de hand dus. Hopelijk is dat bij jouw paard ook het geval.

Beetje laat antwoord maar heb er geen da bij gehad goed in de gaten gehouden en elke dag werdt het minser uiteindelijk was het helemaal weg..

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:48

Kimm4 schreef:
Mijn pony heeft sinds een paar dagen ook een flinke bult onder haar buik. ze is niet drachtig, en merk verder ook niets anders aan haar qua eten of gedrag. Alleen vindt ze het niet fijn als ik eraan kom dus ik weet niet of het hard of zacht is.
wel kruipt het een beetje naar voor, maar zit nog lang niet bij de voorbenen. Maar achter het "midden".
iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Heb je foto's er van?? En ja hetzelfde als ze mij als tips hebben gegeven kijken of er putjes in komen staan en of het dan vocht is of niet..