Mijn pony heeft een beste griep, helpende extra's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:47

Hier hing ook wat in de lucht. Snotneuzen en hoesten.
Mijn Fjord werd dus ook aangestoken. Verhoging heeft ze echter nooit gehad. Begon met 2 dagen snotneusje en daarna hoesten. Toen vond ik haar ook wat slomer dan normaal. Ze heeft denk ik 5 dagen gehoest en nu vrijwel niet meer.
Ik heb haar ter ondersteuning bij het hoesten NAF respiratory boost (hoestdrankje) gegeven.

BigOne

Re: Mijn pony heeft een beste griep, helpende extra's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:54

Elke keer wanneer een paard/pony hoest gaan er longblaasjes stuk dus hoest is altijd de da er bij. Voor je het weet wacht je net te lang en heb je een dampig paard. Ts, laat de da komen en luisteren vooral omdat je aangeeft dat ze een historie heeft van hoest. Die sloomheid kan maar zo komen omdat er al veel longblaasjes beschadigd zijn.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:00

Utixo schreef:
Ik ben het er mee eens dat een veearts gebeld moet worden, maar dit hoeft echt niet nu, op stel een sprong met kerst. Pony is al langer ziek, het is niet nu opeens een spoedgeval.
Behalve als ze koorts krijgt, dan wel!

En griep bestaat gewoon bij paarden, in minstens zoveel vormen als bij de mens. Daarom is de influenza prik ook discutabel, je prikt voor de ene griep, maar de kans dat ze een andere griep krijgt is groot. Overigens kunnen paarden ook zo reageren op de influenza enting. Wanneer wordt ze geënt?

Ze wordt elk jaar begin juni geënt. En zoals jullie lezen ben ik ook vanaf mijn OP al van plan de DA te bellen, mits ze nu ineens opknapt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:13

je gaat de DA bellen op voorwaarde dat (als dus) ze ineens opknapt?

denk dat je tenzij bedoelt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 12:19

Sorry, tenzij bedoel ik. Net wakker ^)
Edit: heb ook besloten dat ik niet mee ga naar mijn opa en oma, maar naar stal ga. Opa en oma zie ik met oud en nieuw ten slotte weer. Beestje gaat even voor vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:13

Eline_S_S schreef:
Sorry, tenzij bedoel ik. Net wakker ^)
Edit: heb ook besloten dat ik niet mee ga naar mijn opa en oma, maar naar stal ga. Opa en oma zie ik met oud en nieuw ten slotte weer. Beestje gaat even voor vind ik.

Als hij zwaarder dan normaal ademt dan de da bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:46

Even een vraag nog, je pony staat onder een 200 grams deken. Maar is hij geschoren?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:10

Deels, maar dat is voor het grootste deel aangegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:14

Dan zou ik rap die deken eraf halen, dat heeft je pony nu echt niet nodig. Kan best zijn dat ie daar niet lekker van is, als paarden het te warm hebben kunnen ze daar echt niet lekker van zijn.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:14

Wij hebben dit ongeveer anderhalve maand geleden gehad op stal. Was echt een virus ene na het andere paard kreeg het.
De ene ging het vanzelf over en de andere had medicijnen nodig.
Die van ons krijgen ventipilum voorgeschreven maar dit werkt dus niet bij dit virus.
Aangezien het dus met slijm etc is moet dit oplossen.
Tweede keer kregen we wat anders ik geloof dat het sypradin oid heette kan het opzoeken en dit werkte wel de snot moet los komen en er juist uitgehoest worden.
Tevens heb ik een van de andere pony's toen die het een beetje kreeg homeopatische druppels bijgegeven en foenegriek en dit heeft haar gelukkig wel voldoende geholpen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:25

Joolien schreef:
Dan zou ik rap die deken eraf halen, dat heeft je pony nu echt niet nodig. Kan best zijn dat ie daar niet lekker van is, als paarden het te warm hebben kunnen ze daar echt niet lekker van zijn.

Ivm aangegroeide vacht heb ik haar zo'n 2 weken geleden een 100gr opgedaan, maar heb haar toen trillend uit het land gehaald. Ze is verder nooit warm of bezweet onder de deken. Volgens een stalgenoot kon ze het prima hebben.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:29

Gewoon laten uitzieken, dat duurt rustig een aantal dagen tot anderhalve week. Temperatuur in de gaten houden, al zal ze daar wel wat pieken en dalen in hebben, dat is normaal bij een verkouden paard. Ook hoesten met een berg snot is normaal, dat betekent dat het loskomt.

Als ze maandag nog heel ziek is, kun je koortsverlagers gaan geven, maar dan nog, zal het lichaam het zelf moeten uitzieken. Belangrijk is wel, dat je niets met haar doet, beetje stappen hooguit maar verder rust.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:34

Ik kom elke dag, en stap een rondje inderdaad. Verder staat ze 24/7 op het land dus beweegt ze ook wel.
Nu heb ik hele wisselende antwoorden. Volgens de ene moet ik per direct de dierenarts bellen, en volgens anderen moet ik haar nog even laten uitzieken. Beetje dubbel. Wij gaan morgen bellen en doen ons verhaal. De dierenarts beslist wel wat nodig is, en of eventueel bloed laten prikken ivm moeheid nodig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:42

Eline_S_S schreef:
Ik kom elke dag, en stap een rondje inderdaad. Verder staat ze 24/7 op het land dus beweegt ze ook wel.
Nu heb ik hele wisselende antwoorden. Volgens de ene moet ik per direct de dierenarts bellen, en volgens anderen moet ik haar nog even laten uitzieken. Beetje dubbel. Wij gaan morgen bellen en doen ons verhaal. De dierenarts beslist wel wat nodig is, en of eventueel bloed laten prikken ivm moeheid nodig is.

Dan vraag ik het nog maar eens, ademt je pony ook zwaarder dan normaal, zijn de flanken ook zichtbaar aan het meebewegen bij de ademhaling?? Het kan ook zo zijn dat deze verkoudheid net de druppel is. Je geeft zelf aan dat ze een historie van verkoudheden bij de vorige eigenaar heeft dus kijk even heel goed en kritisch. En zo ja, in combinatie met het huidige hoesten dan zou ik zeker de da laten komen. Dus niet zomaar een losse kreet van mij om zsm de da te laten komen maar constateer je wat ik je vraag, dan wel!!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:47

Neehoor, verder is alles normaal. Ze eet prima, wordt lekker dik door het stil staan en heeft nog steeds de oortjes naar voren. Vandaag ook even getest of ze allert was, door plotselinge bewegingen te maken. Ze was nog allert :)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:02

Juist geen deken af doen. Beestje is ziek en staat buiten. Gewoon lekker oplaten en morgen ff contact opnemen met de da. Succes ermee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:28

of je 2e kerstdag belt of zondag dat maakt niks uit. Wachten tot maandag zou ik zeer zeker niet doen. Bij elke hoest heb je meer schade en deze kan blijvend zijn. Dat is zo niet te beoordelen zonder kennis.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:29

Gewoon bellen en het advies van je dierenarts opvolgen.
Hij heeft je pony gezien en onder behandeling, wij niet ;)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 20:33

Weet ik. Dit topic was ook meer bedoeld of ik haar in de tussentijd iets helpends kon geven. Of bijv de vitamine boost verstandig is, en bijv de tips van haar biks laten weken. Vind dit hele handige tips :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:44

Gelijk met de dierenarts een afspraak maken en bloed laten prikken, misschien dat ze wat kunnen zien daaraan. Sloomheid kan vanalles achter zitten, hier moet je niet te lang mee aanmodderen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:55

Even een update. DA is langsgeweest en heeft zo niks alarmerends gevonden, behalve dat ze zo moe is. Ze heeft iets van vitamines toegediend en de verkoudheid en het hoesten zakt alweer af. Nu gaan we weer naar stal omdat ze bloed komt prikken, ivm de moeheid. Want deze is nog steeds niet over.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 15:58

Eline_S_S schreef:
Even een update. DA is langsgeweest en heeft zo niks alarmerends gevonden, behalve dat ze zo moe is. Ze heeft iets van vitamines toegediend en de verkoudheid en het hoesten zakt alweer af. Nu gaan we weer naar stal omdat ze bloed komt prikken, ivm de moeheid. Want deze is nog steeds niet over.

Paard is verder grondig onderzocht. De hoest die ze heeft komt echt van binnenuit. Zo kunnen (geloof ik) luchtwegen dikker worden. Als je hier niet optijd bij bent wordt het chronisch. Dit veroorzaakt een slechte conditie. Daardoor is zij waarschijnlijk zo moe. Ze krijgt 2x per dag slijmoplosser, en 2x per dag antibiotica. Bloedprikken was nog niet noodzakelijk. Als zij na deze kuur nog telkens zo moe is wel.