Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 23:57

Kaygee schreef:
Dat een wondje aan de lucht moet drogen en korstjes goed zijn voor de wondgenezing is inmiddels achterhaald. Korstjes vertragen de wondgenezing. Een (niet te) vochtige en warme omgeving bevorderen de wondgenezing juist.

Maar als ik het goed begrepen heb heeft de TS foto's aan de dierenarts laten zien en heeft de DA daarna besloten dat dit het behandelplan is toch?

Dat klopt. Ik bel morgen zo dat ie het ook kan bekijken.

Sizzle schreef:
Hydrocortiderm mag je eigenlijk niet gebruiken tijdens de dracht.

Ik vind het er ook erg verdacht zit zien, dat is gewn gewone mok. Hier had ik ook eerder een DA bij geroepen.

Ik heb het ook nog gegoogled, hier stond ook dat het gewoon kon!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:58

Die van mij heeft dit ook gehad, nu helaas weer op ander been. Had vorige keer dik 600,- aan DA kosten. Was toen nog niet echt weg maar zelf opgelost.
Als je wil kan ik verder foto's en info sturen via app/mail. (Stuur me maar pb)

Ga nu slapen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:01

Korststondig gebruik kan vast geen kwaad. Ik mocht in iedergeval niet eens oogdruppels met cortico's gebruiken tijdens de zwangerschap.

Hydrocortisone has not been assigned to an FDA pregnancy category. Topical corticosteroids should not be used extensively on pregnant patients, in large amounts or for extended periods of time. Animal studies involving corticosteroids have revealed evidence of an increased incidence of cleft palate in offspring. There are no controlled data in human pregnancy, however, corticosteroids have been used during human pregnancy without evidence of teratogenicity. Hydrocortisone should be given during pregnancy only when benefit outweighs risk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-12-15 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:02

Op ander (kracht)voer overgegaan de afgelopen maanden? De onze heeft ook iets dergelijks gehad. Bij ons hielp het om te stoppen met krachtvoer /niet meer-op de wei maar gewoon dieetje met alleen hooi en veel beweging te geven. Iets met afvalstoffen die via de benen eruitkomen.

Oh en niet teveel klooien met wassen / afspuiten gekke huis tuin en keukenmiddeltjes etc. Gaat vaak alleen maar meer irriteren. Gewoon zo droog mogelijk houden. Evt andere bodembedekker proberen? Heel veel succes
Laatst bijgewerkt door piezze op 24-12-15 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:06

Hydrocortiderm is helemaal niet goed om onder afdekking te gebruiken. Dus ik zou de bandages echt weg laten en na de kerst de dierenarts bellen is waarschijnlijk uiteindelijk ook goedkoper als eindeloos zelf zalfjes etc te blijven kopen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:07

Je vraag eindigt met "wat is het?" Ik denk dat de DA dat wel weet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:08

Ik zie inderdaad dat de bijsluiter van hydrocortiderm geen contraindicatie voor dracht heeft.
Excuus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:10

Hoe kom je trouwens aan Hydrocortiderm zonder DA bezoek? Dat is alleen via de DA te verkrijgen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:13

Voor een duidelijke diagnose moet je idd een afkrabsel laten maken. Ik hoop voor je dat het trouwens geen vasculitis is. Buiten dat het een vervelende en langdurige aandoening is, bestaat de behandeling vaak uit langdurig cortico's, niet ideaal voor drachtige merries.

Anyhow, mijn merrie heeft dit ook eens gehad en nog wat erger dan hier op de foto's. Geen mijt of schimmel maar ook geen eenduidige oorzaak. Vele zalfjes geprobeerd, genas en kwam tijdje later net zo vrolijk weer terug en uiteindelijk is het blijvend weg gegaan met typhene zalf en 3 weken antibioticapoeder door haar eten.
Ben er ook 4 maanden mee zoet geweest in totaal.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:19

Wow zo op die foto's lijkt het veel groter dan het werkelijk is.
Is het ook echt alweer 3 maanden aan de gang? Kan het me bijna niet voorstellen.

Anyway, wat de rest hierboven zegt... kan ik me wel in vinden, maar dat wist je al, want een aantal herhaalt precies wat ik je vanmiddag al uitgebreid heb zitten vertellen.
Niet alles op internet opzoeken, of alles aannemen van mensen die het van foto's vanachter hun kijkkastje bekijken. Want er komen 1001 en dingen uit en er kan altijd wel iets 'passend' gemaakt worden als 'diagnose'. (Voor je het weet heeft je paard een vleesetende bacterie en moet d'r poot eraf }:) )

Een DA bellen om er naar te laten kijken is geen slecht idee. Wie weet kan er dan een mild ab kuurtje oid in en ben je er zo vanaf.

En ik ben vooral voor het niet meer korsten eraf pulken, maar gewoon schoon en als je wil ontsmet houden. (Evt losse en geweekte korsten eraf ofzo als je perse er wat af wil.) Maar alles wat vast zit laten zitten en stoppen met pulken en bacteriën verspreiden. Ik denk dat je dan al een heel ander pootje had gezien nu. Maar das mijn bescheiden mening.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 00:21

piezze schreef:
Op ander (kracht)voer overgegaan de afgelopen maanden? De onze heeft ook iets dergelijks gehad. Bij ons hielp het om te stoppen met krachtvoer /niet meer-op de wei maar gewoon dieetje met alleen hooi en veel beweging te geven. Iets met afvalstoffen die via de benen eruitkomen.

Oh en niet teveel klooien met wassen / afspuiten gekke huis tuin en keukenmiddeltjes etc. Gaat vaak alleen maar meer irriteren. Gewoon zo droog mogelijk houden. Evt andere bodembedekker proberen? Heel veel succes

Ze heeft inderdaad ander krachtvoer.. Ik zal even zien of dit voor of naar de tijd was.

Sizzle schreef:
Ik zie inderdaad dat de bijsluiter van hydrocortiderm geen contraindicatie voor dracht heeft.
Excuus.

Gelukkig!! Kreeg bijna een hartverzakking hahaha.

rien10 schreef:
Hoe kom je trouwens aan Hydrocortiderm zonder DA bezoek? Dat is alleen via de DA te verkrijgen.

Had ik nog staan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:43

Ik vind het dus wel beetje typisch voor vasculitis. Al drie maanden behandeld maar geen effect, ronde plekken die steeds erger worden.
Verstandig om het dan idd even in te pakken, UV straling verergerd de aandoening. En die is er idd ook tijdens bewolkte dagen.
Als het UV gerelateerd is moet het met een paar dagen al minder vurig gaan worden.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:48

Weet jev al wat t is

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:50

Dit ziet er echt uit als vasculitis. Mijn paard is er na anderhalf jaar net vanaf. Hoe langer je wacht met de juiste behandeling hoe moeilijker je er vanaf komt. Ik heb werkelijk alles geprobeerd en mijn paard werd als uitbehandeld bestempeld. Uiteindelijk is hij door hulp van professor Derek Knottenbelt alsnog genezen. Zonder corticosteroïden. Voor meer info pb me gerust

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:55

Is ze geschoren?
Ziet er namelijk precies hetzelfde uit als wat mijn paard had. Die had ontstoken haarzakjes en ingegroeide haren van het scheren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:55

Wondjes week ik liever los met een vette zalf als dat ik ze eraf ga plukken. Het losweken gaat meestal binnen een dag met een goede laag vasaline, en daardoor voorkom je het beschadigen van de huid door het losmaken van de korstjes.

Zou je de wondjes op een andere manier van het daglicht weg kunnen houden ipv bandages? Dit is wel heel erg warm, zeker met dit weer, en dat kan infecties juist weer in de hand werken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:19

Lijkt ook wel ringworm.. Doordat bij ringworm de huid in het midden van de wond hersteld.. En je daardoor ringen krijgt, die zijn hier wel duidelijk te zien..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:22

Ringworm lijkt me niet waarschijnlijk, aangezien er al behandeld is met Immaverol.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:53

De DA is vanmiddag geweest.
Die zegt dat het mok is, maar er zijn natuurlijk heel veel soorten mok.
Ik heb Orbenin (droogzetters) gekregen, en vandaag direct de behandeling gestart.
Ik hoop dat het gewoon mok is zoals de DA zegt, en geen Vasculitis.
Hij raadde de bandage elke dag af omdat het waarschijnlijk begint te broeien, voor een dag als het been dik is mocht het wel!

@D_Desteny
Ze is niet geschoren, ik heb wel nu rond om de wondjes weggeschoren.

@Angela
Dit zijn echt oorlogskorsten, met geen mogelijkheid er af te krijgen op een "lieve" manier.
Heb het ook geprobeerd met Sudocreme.
Ik twijfel inderdaad er over om een soort beenbescherming te kopen, maar de DA vind het nu niet nodig..

@Sababber
Dacht ik ook, maar Immaverol werkt niet, dus dan lijkt het me dat dat het niet is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:57

Met mok heb ik goede ervaring met de speciaal zelfgemaakte mokzalf van dierenartspraktijk Lingewaard destijds van de overleden Jan Nas.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:53

Sababber schreef:
Lijkt ook wel ringworm.. Doordat bij ringworm de huid in het midden van de wond hersteld.. En je daardoor ringen krijgt, die zijn hier wel duidelijk te zien..

Dat is ook een kenmerk van vasculitis

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:36

Ik heb bijna een jaar met zelfde soort plekken getobt op de witte benen van mijn zwarte paard.
Bloedonderzoeken laten doen, biopt laten nemen, allergie onderzoeken laten doen, en er kwam steeds maar niks uit...
Allerlei soorten zalf, en iedere keer kwam het weer terug...
Toen moest hij als 4 jarige op de prednison waar ik natuurlijk niet heel blij mee was...

Ik ben zelf verder gaan zoeken, uitproberen, dingen weg laten laten, veranderen, ander strooisel, ander voer, alleen nog maar heel zuiver voer, en ik ben Vetericyn spray gaan gebruiken, in combinatie met zinkolie.

Ik begon met 3x per dag sprayen en 's avonds insmeren om het soepel te houden tegen het open barsten.
Eerst smeerde ik met levertraan, maar later ben ik op advies van iemand over gegaan op zinkolie.

En zo zowaar, eerst leek het erger te worden, plekken werden groter, kropen steeds meer naar boven op de benen, maar daarna werden de plekken kleiner, er kwamen geen nieuwe bij en mijn paard ging weer minder gevoelig lopen, ook leken de benen weer dunner te worden.

Ik ben blijven sprayen en smeren tot echt alles weg was.
Ik controleer nu nog elke dag de benen (2 jaar nadat het begonnen was en een jaar nadat ik het onder controle had) en smeer ze om de dag nog steeds in met zinkolie.
Als ik weer een klein plekje voel ga ik gelijk weer met vetericyn sprayen.

Ik ben zo blij dat het ik het onder controle heb gekregen, hoop dat het jou ook lukt!
IK voer nu trouwens pure feed, heel zuiver voer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:49

Juist t feit dat de korsten er echt moeilijk af gaan vind ook vasculitis-typisch.
Normale mokkorsten worden week en komen los als je ze goed vet of na t maakt. Vasculitiskorsten moet je met grof geweld eraf halen en is zeer pijnlijk voor het paard!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:49

Focussed schreef:
Juist t feit dat de korsten er echt moeilijk af gaan vind ook vasculitis-typisch.
Normale mokkorsten worden week en komen los als je ze goed vet of na t maakt. Vasculitiskorsten moet je met grof geweld eraf halen en is zeer pijnlijk voor het paard!

Ja echt sneu -O-
Moet zeggen dat de droogzetters wel iets doen, vandaag al korsten minder.
Volgensmij is het aardig agressief :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:37

Ik was wel benieuwd hoe het verder gegaan is?
Is het nu allemaal genezen??