Spoelworminfectie bij jaarling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:37

Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was (ik ben niet dom en ga niet enkel behandelen als de oorzaak niet weg te nemen is); De weide is met kalkcyanamide behandeld geweest, alsook heeft mijn paardje na de tweede behandeling emdotrim gekregen tegen die infectie aan de lever.

Vanaf februari verhuizen ze naar een andere, drogere weide. Het vreemde is wel dat mijn andere paarden nergens meer last van hebben.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:45

Die kalkcyanamide is niet afdoende hoor.
Die leverbotjes zitten in poelslakjes die in de beekkanten wonen. Bij nat weer migreren die uit de beek op het weiland waar de paarden ze kunnen opeten met het gras.
Maw. je weiland wordt steeds herbesmet. En aan die slakjes kan je helemaal niets doen.
Je weiland is simpelweg onbruikbaar voor jonge paarden.

Oudere paarden hebben er minder last van. Dat was bij mij ook zo. Mijn jonge hengst liep samen met een oudere ruin. En betreffende weiland was daarvoor ook voor andere paarden gebruikt.
Mijn jonge hengst was de enige die last had van die leverbot. Mogelijk omdat hij jong was. En ook omdat hij door een ander medisch probleem een verminderde weerstand had. (Hij heeft darmontstekingen)
Mijn paard is daardoor ook enorm vatbaar voor andere parasitaire infecties. Epg waarden die voor een ander paard normaal zijn en geen worm-behandeling vereisen, zijn voor mijn jonge paard bijvoorbeeld wel een probleem. Omdat het bij hem veel makkelijker uit de hand loopt.
Bij jouw paardje kan dat ook het geval geweest zijn. Die chemische castratie is een behoorlijke belasting voor de weerstand van zo'n jong dier. Ik heb het wel vaker toegepast zien worden, ook bij oudere hengsten. En ik vind dat behoorlijk heftig. Ze kunnen daar heel slecht van zijn.

alyel

Re: Spoelworminfectie bij jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 12:05

Ik vermoed ook wel dat de chemische castratie daar niet veel goeds aan gedaan heeft. Vanaf toen werden de symptomen heel duidelijk, dus er zal wel een bepaalde invloed zijn geweest...

Hij houdt zijn staart ook altijd scheef/omhoog. De tonus in de staart is normaal, niks atactisch of dergelijke, is gewoon puur van de jeuk en de last die hij heeft.

Vreemd is ook, als ik met hem wat grondwerk doen (stoppen, leiden), dan moet hij 9 / 10 zichzelf krabben... Zijn lichaam jeukt dus ook...

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:50

bij spoelworminfectie pyranthel (dood alleen volwassen wormen dus na aantal weken is herhaling nodig)
wa geef je nu te eten? probeer m ff alleen of goed hooi/voordroog te zetten zonder hardvoer of lucerne. daarna evt aanvullen met een balancer (equilin)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:35

Hmm... Heb de indruk dat veel mensen wel advies willen geven, maar dan adviseer ik van eerst mijn postjes na te lezen...

Hij krijgt een paar handjes spelt, lijnzaad, een handjevol luzerne en een zo'n 500 gram jaarlingmix. Ik moet tenslotte zijn supplementen (vit e en vip resistentio) ergens over kunnen doen.

Hij heeft een tijd lang op alleen hooi gestaan. Was geen verschil te merken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 00:09

Vrijdag komt Tresemiek Picavet. Ik hoop dat zij weet welke onderzoeken nodig zijn om te zien waarin we nog kunnen verbeteren om hem te helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:22

als ik dat ontworm schema lees begrijp ik niet wat er fout gaat....prima de werkzame tijd ertussen.
Ik sta voor een raadsel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:50

Ik begrijp het ook helemaal niet !!! Hopelijk geraken we er morgen een beetje uit...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:10

Ik ben benieuwd wat ze erover te zeggen gaat hebben.
Hopelijk komt ze met een goed plan van aanpak. ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 07:26

Pfff... Ze vond op hem op zich wel goed gebouwd en gevoed, maar toch een ruw haarkleed hebben.

Er is mest genomen, met plakband aan zijn anus naar eitjes van een specifieke worm gezocht, bloed getrokken (vijf tubes!) en huidbiopt en een echo plus biopt vd lever genomen.

Vandaag en morgen temperaturen en binnen een tiental dagen de uitslag.

De lever was goed zichtbaar en afgelijnd maar er zat ook wel littekenweefsel op. Kan zich gelukkig nog herstellen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:36

Fijn dat hij zo grondig onderzocht is! Hopelijk krijg je nu snel een uitslag waarmee je meer weet.

Hadden ze al bepaalde oorzaken/behandelingen in gedachten?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:41

Nee... Het enige dat ik heb opgevangen was 'zomereczeem' en laat dat nou net iets zijn wat ik NIET wil horen. Maar het is voor mij ergens nog enigszins "geruststellend" dat het niet zijn staart is die jeukt, maar echt zijn (ahum) anus.. Hij hangt die ook geregeld heel scheef.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:45

heeft hij aarsmaden dan?Staat hij op stal?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:46

Wat zei ze nog over de ontwormingen die je hem al gegeven hebt en het feit dat hij nog steeds wormen heeft?

Afwachten nu hé, hopelijk komt er wat duidelijkheid als alle resultaten binnen zijn.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:46

Dan zou hij nu inderdaad ook geen jeuk meer mogen hebben (ik heb zelf een zware eczemer, ondanks dat het wel lang warm is geweest de laatste weken heeft hij toch echt geen jeuk momenteel)
Maar leverproblemen geven wel vaak jeuk, dus hopelijk kunnen ze toch iets van oorzaak vinden voor je paard

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:49

Ik heb 2 eczemers staan.
1 heeft al sinds oktober niets meer geschuurd.
En de 2de was ook gestopt met schuren in oktober, maar heeft met het warme weer in december weer een klein beetje haar staart geschuurd. Maar voor de rest inderdaad dus al maanden geen jeuk meer bij mijn zomer-eczemers...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:50

Ik zou zeker 2x ontwormen met pyrantel (strongid P), dit is het beste middel tegen spoelwormen, en dan met 2 weken tussentijd. Met plakband test je voor aarsworm, die behandel je met panacur.

Bij ernstige wormbesmettingen ontworm ik volgens dit schema:
Week 0 ivermectine (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 2 ivermectine (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 4 pyrantel (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 6 pyrantel (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 8 moxidectine+praziquantel (niet meer dan 1.5x geschat gewicht)
Ev. week 10 fenbendazole

Een stukje uit een ouder topic, maar nog steeds relevant:
Gewoon een wormenkuur kopen is onvoldoende, je moet weten wat je moet bestrijden om het te kunnen bestrijden. En dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden, gezien het feit dat er in Engeland en Duitsland al bloedwormen zijn aangetroffen die resistent zijn tegen de -mectine groep (ivermectine en moxidectine).

Nu zijn de ontwormmiddelen nog voor deze wormen effectief:
ivermectine: volwassen bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
moxidectine: alle bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
pyrantel: spoelwormen, een aantal soorten lintwormen (bij dubbele dosis) - gedeeltelijke resistentie bij bloedwormen en aarsmaden.
praziquantel: alle lintwormen
fenbendazole 1 dag: aarsmaden en spoelwormen
fenbendazole 5 dagen: aarsmaden, spoelwormen en bloedwormen (groot en klein).

Bloedwormen worden met iver/moximectine bestreden, spoelwormen met pyrantel, aarsmaden met fenbendazole.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:59

Amalarab schreef:
je zou nog Haarlemmer olie kunnen proberen

Hm, ja dat kan, maar waarom zou je?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:58

geerke schreef:
heeft hij aarsmaden dan?Staat hij op stal?

Hij staat op de weide met schuil- en containerstal, maar ik denk dat jij de nagel op kop slaat !
Toch alvast wat de jeuk daar betreft!

Deze foto is exact wat ik gezien heb (en waar ik nu de foto van ben aan het zoeken op mijn mobieltje)

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... den-paard/

Het leverprobleem is ook nog aanwezig, maar een lichaam staat met alles in verbinding...dus ik denk echt dat een wormprobleem hier aan de basis ligt (dat zegt mijn dierenarts al lang, maar we krijgen het niet onder controle).

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:41

Hoe gaat het nu met je paard? Heb je al uitslagen binnen van de bloedanalyse?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:24

Nog niet alles is binnen, maar hetgeen wat ik heb verstaan is dat er schimmels in de lever zijn gevonden die normaal vooral op slecht stro voorkomen... Maar hij staat niet op stro, en toen bleek het ook op slechte kwaliteit hooi voor te komen.

Er zijn geen parasieten gevonden, en hij gaat nog eens volledig behandeld worden met fenbendazole en triclabendzole...