Welk graanvrij voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Welk graanvrij voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 21:47

Nou meneer leek wel minder jeuk te hebben!
Ben benieuwd hoe de komende dagen worden :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:09

troi schreef:
Arabesk schreef:
De beste 'fibers' is nog altijd gewoon domweg hooi en wilgentakken :+

Ik vraag me altijd af wat nu het voordeel is van structuurvoeren boven simpelweg hooi met vitaminesupplement.

Het leest meestal als vreselijk duur hooi..

Ik geef structuurvoer aan mijn oudjes die geen hooi meer kunnen kauwen, aan de pony´s iets na het werk met evt. supplement erdoor. Ik heb de futter natur van pferdgerecht (wordt van agrobs) en de wiesen fasern van marstall.

Om even terug te gaan naar de vraag van de ts. Ik ben wel tevreden over de faser light van marstall, de wiesen fasern van marstall (lijkt gewoon hooi maar nu ik twee oudjes erop het kan ik zeggen dat ze het beter doen als de rest van de kudde, wel kostbaar hoor onbeperkt vieren), futer natur die ik eerder noemde maar die is wel lastiger verkrijgbaar en je hebt nog erg mooie producten bij agrobs die ook te bestellen zijn. Wel moeten een deel daarvan geweekt worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:18

Ik heb toevallig voer advies opgevraagd bij marstall en kreeg dit oa als advies

Marstall Vito:
De Marstall Vito is speciaal voer voor paarden met voedingsgerelateerde stofwisselingsproblemen, die zonder granen gevoerd moeten worden, deze muesli bevat ook geen melasse.

De Vito is Energierijk met waardevolle omega -3- olie, veel vitamine E, zink en selenium

Ik heb ook met de vertegenwoordiger gesproken van cavalor en ik heb nu hiervoor gekozen.
2x pd 1/2 endurix met luzerne
1x na het werk de 1/2 pervomix met luzerne.

Ik voer het nu bijna 2 weken en kreeg nu voor de 2e dag op rij complimenten dat hij er zo goed uit zag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:42

De vito bevat knoflookvlokken waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Er zit ook bietenpulp in en heb al gehoord van slokdarmverstopping.

Faser light bevat sojahullen, ben een beetje allergisch voor het woord soja geworden.

Dinkelspelt, lijkt mij een graan.

Appelmelasse, wie kan hier meer over zeggen bij paarden? Lijkt me soort appelstroop?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:19

De faser light is veranderd van samenstelling en bevat geen spelt of sojahullen meer..Bedoel je ipv van de appelmelasse niet de appelpulp die er in zit?Als ik de samenstelling van graanvrije voeders bekijk vind ik het eigenlijk veel interesanter om zelf iets samen te stellen en dit te geven mochten ze dit nodig hebben..Zo krijgt mijn oude paard wiesenfasern met copra en een beetje gemalen lijnzaad,mineralen en een aminozuur supplement..Om het extra lekker te maken als ik het nat maak krijgt ze er nog alpengrun mash door van agrobs..De anderen krijgen geweekte wat wiesencobs met met wat lijnzaad(voor het zand),zo nodig wat mineralen en een handje compact gras erdoor..Als je een compleet graanvrij voer wil zou ik kiezen voor alpengrun mash of muesli,de pferdgerecht die er ook wel mooi uit ziet of pure feed..De andere soorten vinden paarden vaak na een poosje niet lekker meer en vind ik qua samenstelling niet je van het..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:22

Ik zou ook Vitalbix aanraden. Graanvrij en je moet hier veel minder van voeren dan de gemiddelde muesli. Een zeer goede en complete aanvulling op ruwvoer. Mijn hadlinger krijgt het ook en doet het er super op! Hij is allergiegevoelig maar de jeuk en het hoofdschudden is beduidend minder. Hij zit er super uit, vol met appels van hoofd tot staart. Je kunt het als brokje voeren, maar ik maak het tegenwoordig nat vanwege poedertjes en een zeikerd die geen poedertjes moet. Kwartiertje laten weken en je hebt al een soort natte pasta van vitaminebrokjes. Ideaal!

Wil je toch een muesli, dan zou ik voor Marstall Vito of Faser light gaan. De laatste staat hoger in vitamines, maar de eerste is ruwer en stimuleert het kauwen meer.

Cavalor Fiber Force vind ik ook fijn voer, maar is niet graanvrij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:58

Dat zou kunnen, ik heb het marstalboek van 2014/2015 hier liggen en wist wel dat er kruiden bij zijn gekomen. Er staat echt appelmelasse in dat boek.

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:32

Ik voer sinds een poosje de subli dieetmix en ben er zeer tevreden over. Na veel soorten geprobeerd te hebben blijf ik dit voeren. Jeuken doen ze in de winter minder maar ben benieuwd of het zo blijft. Voer het aan een knabstrupper ruin en een klein Welshje (kinderpony). Ze blijven beide mooi op gewicht en de knabstrupper is veel minder gestrest en makkelijker met rijden/wedstrijden. Welsh moet alleen braaf zijn en dat is hij. Voer er wat extra luzerne bij en ze krijgen wortels. Vorige soorten at de knabstrupper niet o.a voergezond.nl en equi magic.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:59

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:03

Dieetmix had mijn voorkeur, maar mijn paard niet 8-)
Healthy herbs kreeg hij slokdarmverstopping van, slechte conditie en vacht.
Pavo c4l kreeg mijne accuut jeuk op en at hij later ook slecht.
Marstall force at hij tot 12 maanden goed en daarna alleen nog door de slobber.
Vitalbix probeer ik nu de testverpakking van :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:10

De Marstall.Vito heb ik slokdarmverstopping mee.gahad bij min oude paard, dus niet mijn eerste keus.

Heb nu de c4l gemixt met fiberforce en.Hij doet het er echt heel goed op. Geen vieze billen meer en veel.minder jeuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:28

c4l is idd een fijn voer. Ook over dieetmix was ik wel tevreden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:28

Fijn dat hij het er goed op doet. Mocht hij plotseling schrikerig worden, dan zou dat van C4L kunnen komen. Een klein deel van de paarden heeft daar last van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:03

de red fibre mix van d'Hooghe lijkt mij ook wel heel erg fijn. Het oogt en ruikt heel smakelijk, lijkt wat op de fiberforce van cavalor, maar dan meer luzerne.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:15

Idd dat d'hooge voer ziet er idd heel goed uit! Alleen weer zo.lastig te krijgen, toevallig zou er een verdeler hier ij t dorp moeten zitten volgens hun site maar of ze het ook echt heeft geen idee.

Ben benieuwd naar prijzen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:29

volgens voervergelijk is de adviesprijs van de red fibre 0.36€ goedkoper dan de fiberforce...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:35

Ja ik.moet eens even gaan.informeren hier bij de verdeler.
Vind het interessanter kwa samenstelling dan de fiberforce.

Al.doet hij het op het moment erg goed met de C4l en fiberforce.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:52

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:25

Ik schop 'm even omhoog :-)

Ik wilde heel graag weten wat de hoeveelheid energie in subli dieetmix is. Dat staat nergens aangegeven terwijl alle andere merken dat wel bekend maken.

Ik heb ze dus gemaild en ze zeggen dat ze in Nl. niet werken met de hoeveelheid energie in MJ dus dat kunnen ze niet zeggen. Onzin natuurlijk; ook bij Pavo wat hollands is zetten ze de hoeveelheid energie erop in MJ.

Iemand hier een idee of iemand die weet hoe je dat uit kunt rekenen misschien ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:36

Mag ik vragen waarom je dat weten wil ?

En energiewaarde paard zit op 0.77 :j
Staat gewoon op de site van voervergelijk.

Ik voer het nog steeds, het is het enige voer waar appie geen jeuk van krijgt.
Nu hij wat ouder word,maak ik er een papje van met flink wat water, vind hij ook nog eens heerlijk :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:40

De Nederlandse eenheid tegenwoordig is EWPa. Geen VEP, geen MJ. Lijkt me dus ook niet zo raar dat ze dat in laatst genoemde eenheid niet hebben staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:10

Dat ze het niet op de verpakking hebben staan vind ik niet raar, dat ze het ook niet kunnen geven vind ik wel op zijn minst bijzonder.

Als richtlijn kan je aanhouden dat je MJ*14.5 moet doen (of EWPa/14.5) om de andere waarde te krijgen, maar het geeft wel iets afwijking.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:17

Mijn pony heeft eczeem, zou iemand die ervaring heeft met vitalbix me een pb kunnen doen? Ik zag dat een aantal dit gebruikten hier, Ben wel benieuwd of hier echt verandering mee is gekomen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:46

ellepel schreef:
En energiewaarde paard zit op 0.77 :j
Staat gewoon op de site van voervergelijk.

Ja maar bij echt alle voeren waar ik tot nu toe heb gekeken staat de energiewaarde (ook?) in MJ uitgedrukt, op voervergelijk ook, maar ook op de sites van de voeren zelf.
En dat zou ik graag van dit voer ook willen weten voor een goed vergelijk :-)

Geryon; ik weet niet of dat niet zo raar is. Waarom hebben alle andere voeren dat gegeven wel paraat ? Gewoon iets wat ik me afvraag hoor :-)

Bedankt Mizora, ik ga eens kijken morgen naar die berekening

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:05

Mowgli4 schreef:
Mijn pony heeft eczeem, zou iemand die ervaring heeft met vitalbix me een pb kunnen doen? Ik zag dat een aantal dit gebruikten hier, Ben wel benieuwd of hier echt verandering mee is gekomen

Hier ervaring met Vitalbix. Welke verandering verwacht je precies?
Mijn paard komt beter door zn vacht, glanst me tegemoed, hoeven lijken verbeterd en hij zit lekker in zn vel.
Tot dusver voor hem 't beste voer van alles wat geprobeerd is (healthy herbs, marstall force, pavo vc, pavo c4l, subli dieetmix en subli ponybrok).