Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:52

De lever of het leven?
Het leven kan gebeuren. Als er een nagel bij de lever komt zou ik een andere hoefsmid zoeken...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:55

Elco schreef:
Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn. Nu heb ik gelukkig een hele fijne smid die zijn vrouw ook dierenarts is. Hij had 1 keertje een nagel te dicht bij de lever geslagen ( dus niet vernageld ) en liep niet fijn, hij zei meteen als hij morgen niet goed loopt meteen bellen dan komt ze meteen langs.

Dan liggen jouw ijzers wel op een rare plek als de nagels bij de lever kunnen komen...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:57

Billy schreef:
De lever of het leven?
Het leven kan gebeuren. Als er een nagel bij de lever komt zou ik een andere hoefsmid zoeken...

Ja zou niet best zijn. :D Heb het aangepast.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:04

Ik ben zelf ook hoefsmid, en dit is niet iets dat natuurlijk elke keer mag gebeuren, maar als dit zo eens een keertje voorvalt, tjaaaa een paard beweegt soms heel vlug en soms ook net op het verkeerde moment.
Maar het kan ook zijn dat het paard net op dat plekje een soort van blein aan het ontwikkelen was, het kan ook zijn dat er iets anders mis was, er zijn gewoon heel veel mogelijke redenen, dit is zeer zeker niet zomaar de smid zijn fout, die man/vrouw kan daar soms echt niets aan doen.
Belangrijk is wel dat de smid het dan ook probeert op te lossen, en dat heeft die in dit geval vrij goed en vlot gedaan.
Komt wel weer in orde, en ook de smid zal volgende keren zeker met meer precisie en aandacht je paard behandelen.
Als je zo wat bloed ziet lijkt dit erger dan het in wezen is hoor, dit geneest bijna altijd perfect.

KletsKoekje

Re: Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:12

Nou paard staat voor nu op boxrust met pijnstilling en antibiotica.
Heeft 10 min in badedas geweekt, betadine erop,watten met betadine, laagje schone watten en daaromheen verband. Morgen komt ze eventueel nog langs.

Er zullen veel gevallen zijn waarbij het nu gewoon klaar zou zijn, maar in dit geval had hij beter niet de wei op gemoeten. Ik verwijt de hoefsmid niets, maar laat hem nog wel even weten hoe het nu gaat. Zo kan hij beter advies geven mocht het nog eens gebeuren. Nu deed het het af als 'normaal/kan gebeuren, niets aan de hand'aar het lijkt me nu wel belangrijk om voortaan mee te geven dat het ook anders kan gaan, van hou het schoon en in de gaten en beter niet op wei ofzo. Natuurlijk ook afhankelijk van hoe diep maar aan de hand van de foto's zei de dierenarts dat hij liever meteen was gekomen. Maar goed dat is achteraf en niets meer aan te doen. Ik hoop dat het over een paar dagen over is :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:20

En je hoefsmid de rekening geven van je Dierenarts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:23

dat hij de wei op werd gezet verbaasde mij ook al :7
Ik zou het verbonden hebben en in een schone stal hebben gezet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:26

Over het algemeen is een wei schoner dan een stal hoor, dus zo raar vind ik die gedachte niet.

Sterkte met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:30

Tja, gebeurd wel vaker... dat de hoefsmid zegt dat er niks aan de hand is begrijp ik ook.
Als je je snijd met een scheermes onder de douche, lijkt het ook alsof je zojuist een kip hebt onthoofd, zo erg lijkt het te bloeden. Op de foto's uit de OP is de vloer nat, geen wonder dat het zo erg lijkt.

Dat het dan net bij jou wel mis is (wat is er nou eingelijk aan de hand?) is gewoon vette pech. Zou de rekening daarom ook niet naar je hoefsmid sturen, die heeft niks verkeerds gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:38

TurdusMerula schreef:
Over het algemeen is een wei schoner dan een stal hoor, dus zo raar vind ik die gedachte niet.

Sterkte met je paard!

een steriel verband is schoner dan een wei...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:41

Ik was hier al bang voor en zou dus nooit Acederm gespoten hebben. Dat sluit af en is wel het laatste wat je moet willen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:54

Nogmaals die foto met het bloed is ook weinig dit is het bloed na het dichtschroeien. De vloer is nat omdat de smid voor het schroeien het bloed had weggespoeld en dat was echt veel en veel meer en vloer was toen nog droog. Maar dat maakt ook niet uit, paars heeft veel meer bloed als wij hebben en zo'n leven bloed ook flink.
Ik neem hem ook niets kwalijk en stuur geen rekening door. Ik heb er geen ervaring mee en vetrouwen op de smid. Heb het uit mijn eigen inzicht in de badedas gezet en ingespoten. En op de wei zoals hij zei dat kon.
Ik laat het hem dit nog wel weten, zodat hij misschien beter kan adviseren. Verder ben ik ook niet boos. Ik opende dit topic omdat ik benieuwd ben of dit vaker gebeurd omdat ik het zelf nog niet meegemaakt heb en ook niet gehoord.
Nu weet ik dat het vaker gebeurt en uiteraard maken mensen wel eens een foutje of gaat iets mis door het paard zelf.
Ik leer hier uit (beda kt voor de tip over acederm) en hoop dat de smid er ook wat uit kan halen.
Hoef was na een uur al iets minder warm dus hoop dat het meevalt en hij met een paar dagen weer lekker lekker op de wei staat. Ik hoop door dit snelle handelen dat ik erger heb voorkomen :) Ben in ieder geval blij dat ik vanavond nog even geweest ben om schoon te maken. Misschien voortaan iets beter luisteren naar mijn onderbuik gevoel.

EDIT ik ben er niet op uit om de rekening vergoed te krijgen van de smid. Mocht hij het aanbieden uit zichzelf vind ik dat netjes maar dat verwacht ik niet. Dit is iets waar niemand iets aan kan doen, niets is met opzet gebeurd.
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 18-12-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 22:00

Casarell schreef:
Kan inderdaad gebeuren.. zolang hij het oplost (in dit geval dus dicht heeft geschroeid) is er toch niks aan de hand?

Mijn dierenarts zei dat hij het beter niet kan dichtschroeien.
Verband om het bloeden te stoppen.
Maar weet niet of dat in dit geval zo is, omdat het zo diep, of in het algemeen.

Maakt opzich ook niet uit want het is allemaal zo gelopen maar wie weet mocht je het een keer meemaken (of ikzelf nog eens meemaak) :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:04

paardje1983 schreef:
Amigo_stan schreef:
Nee dit overleven ze, als het eruit spuit zou ik er wat aan doen. maar ik heb bij een smid stage gelopen en dan gebeurd dit een keer in de 3/4 maanden. perongeluk.

Heb ik mee gemaakt. bloed spoot eruit. Met spoed de da gekomen, en het eerste wat ie zei 'Ach jongen toch die 5 liter bloed kan die makkelijk missen'

neee..... meen je die? Oke dan is t een zak. |o maar dit beetje is niks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:39

Heb het gelukkig nooit meegemaakt. 1x had mijn vorige pony een hoefzweer en zelfs toen bloedde het nauwelijks na het eruit snijden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:48

Elco schreef:

Nou inderdaad zeg. Jemig, dat mensen dit pikken. Dit is echt niet normaal. Ik heb heel wat hoeven bekapt maar dit is me nog nooit gelukt. Al die mensen die roepen dat zelf bekappers prutsers zijn, moeten eens naar deze foto komen kijken. }:0

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:53

Arabesk schreef:
Elco schreef:

Nou inderdaad zeg. Jemig, dat mensen dit pikken. Dit is echt niet normaal. Ik heb heel wat hoeven bekapt maar dit is me nog nooit gelukt. Al die mensen die roepen dat zelf bekappers prutsers zijn, moeten eens naar deze foto komen kijken. }:0

Goh... ik heb een natuurlijke bekapper gezien die "per ongeluk" een groot gedeelte van de hoefbal eraf sneed...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:56

Je moet ook niet aan de gang met een kapmes. Zonder is ietsje meer werk, maar je kunt nooit echt uitschieten met plassen bloed als gevolg. Of je moet toevallig je eigen polsen doorsnijden ofzo.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:02

Billy schreef:
Kan gebeuren..
Stalgenoten hebben sowieso de neiging om zich overal mee te bemoeien, niks van aantrekken!

Precies en zeker als het een andere hoefsmid/instructeur/dierenarts is dan die ze zelf hebben...

joop24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:03

[/quote]Goh... ik heb een natuurlijke bekapper gezien die "per ongeluk" een groot gedeelte van de hoefbal eraf sneed...[/quote]

ik heb eens een hoefsmid gezien die zijn eigen vinger eraf sneed, per ongeluk hoor, en hij schroeide het ook niet zelf dicht met een heet ijzer........

joop24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:10

zo'n ongeluk kan gebeuren, een paard heeft dan helaas een snee maar die zal wel weer genezen. Door het dichtschroeien heeft je paard wel ook nog een brandwond in zijn hoef, dat is natuurlijk verschrikkelijk. Het getuigt werkelijk van onkunde en gebrek aan kennis van de anatomie van de hoef.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:28

Ik vind het heel erg. Inderdaad kan een ongeluk altijd gebeuren natuurlijk, maar dit hoort niet. Ik heb het ook eens gehad,dat bloedde ook ,wel minder dan dit! Mijn pony is toen bang van de hoefsmid geworden en ik heb een andere smid genomen dus. Die smid had ook helemaal geen ontsmettingmiddel of zo bij zich, ik bleef er dus mee zitten. Overigens was mijn pony er toen niet kreupel van geworden. |( /3

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:32

joop24 schreef:
zo'n ongeluk kan gebeuren, een paard heeft dan helaas een snee maar die zal wel weer genezen. Door het dichtschroeien heeft je paard wel ook nog een brandwond in zijn hoef, dat is natuurlijk verschrikkelijk. Het getuigt werkelijk van onkunde en gebrek aan kennis van de anatomie van de hoef.

Had het niet beter geweest als het open was gebleven?
Misschien is er met het dichtschroeien wel vuil opgesloten, wat nu gaat ontsteken.

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:51

Dit hoort inderdaad niet. Neemt niet weg dat het toch eens kan gebeuren. Ik neem aan dat de smid verzekerd is? Dit vakt onder het risico van zijn vak, maar dient wel verzekerd te worden. Ik zou hem even bellen om te kijken of hij de dierenartseekening bij zijn verzekering kan/wil indienen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:37

LBLGypsyCobs schreef:
joop24 schreef:

Had het niet beter geweest als het open was gebleven?

Klopt dit had niet dichtgeschroeid moeten worden zei mijn dierenarts maar het bloeden had gestopt moeten worden met een drukverband
Misschien is er met het dichtschroeien wel vuil opgesloten, wat nu gaat ontsteken.